Een LBVS in het grijs

Laat in alle details je luidspreker creaties zien!

Moderator: Beheerdersteam

Forumregels
In een showcase-onderwerp kunnen geen reacties worden geplaatst.
Zie ook: info en index
Knightsamoht

Een LBVS in het grijs

Berichtdoor Knightsamoht » vr 18 okt 2019, 11:16

Oepsie! Ik had toch echt beloofd een topic te starten over de bouw van mijn allereerste set zelfbouwspeakers... Zijn ze toch zomaar ineens klaar! #-o
Dan maar een showcase inclusief de domme foutjes, hoewel het me alles meeviel. Dit is dan ook zeker weten niet de laatste keer dat ik zelf speakers bouw.

Foto 1: Een bultje hout om te kijken of alles past en hoe groot het is in de praktijk.

20190814_151716.jpg

Foto 2: Tijdens het wachten op de bestelde drivers en ander spul bij Rumoh alvast maar gestart met het wrappen van de voetplaten met meubelfolie. Gaat perfect met een hoop geduld, een föhn, een scherp mesje en iets om de lucht eruit te drukken. Hierbij ook de eerste fout gemaakt: rampamoeren gebruikt om er voetjes onder te zetten, zonder eerst de tips daarover de lezen op het forum. Uiteindelijk opgelost door inslagmoeren te gebruiken die er wel recht ingaan.

20190820_163102.jpg

Foto 3: Blijkbaar wat te weinig foto's gemaakt van wat er in de tussentijd was gebeurd, want hier staat 'ie al in de lijmklemmen. Dit was het gedeelte wat me het meest tegenviel, want het is best een uitdaging om dat allemaal netjes recht te krijgen. De gaatjes voor deuvels waren ook volkomen nutteloos, want helemaal lekker uitgelijnd was dat ook niet. Die heb ik dus maar gelaten voor wat het is. Terwijl de boel aan het drogen was, de demping op maat gemaakt.

20190904_082728.jpg

Foto 4: Terwijl de tweede speaker in de lijmklemmen stond, alvast even gekeken hoe het eruit zou komen zien. Hier begon er toch al zeker wel een sterk gevoel van trots te komen, aangezien het al echt op een speaker begon te lijken. Ook de al gefreesde afronding van de kast is al goed te zien. Later kwam ik tot de ontdekking dat dat niet zo handig was. Toen de speakers helemaal dicht gelijmd waren, wilde ik ze nog schuren, maar toen was de afronding niet meer overal even netjes en gelijk. Gelukkig was dat makkelijk op te lossen door er nog een keer met de bovenfrees overheen te gaan. Leerpuntje voor de volgende keer.

20190904_082734.jpg

Foto 5: Het filter met daaraan het speakerdraad van de Groef Audio voor mijn gemoedsrust.

20190906_082038.jpg

Foto 6: Het filter in de speaker gemonteerd, inclusief de demping. De andere speaker lag al te drogen met een stapel boeken erop.

20190906_082050.jpg

Foto 7: En toen zat de speaker ineens in elkaar en stond 'ie al te spelen in de woonkamer, naast m'n oude speakers. Helaas heb ik geen foto's gemaakt van het wrapproces.

IMG-20190906-WA0013.jpeg

Foto 8: Een wat duidelijkere foto bij daglicht van hoe de speaker er uitziet. De afronding van de kanten vind ik zeer geslaagd. Ook de voetjes zijn nu goed te zien: op maat gezaagde aluminium buisjes die ik vervolgens zwart heb gespoten. Onder de speakers heb ik nog vier stelschroeven gezet als voeten. Staan ze ook op een fatsoenlijke hoogte voor onze bank.

IMG-20190911-WA0051.jpeg

Foto 9: En zo ziet het er nu uit in huis tot volle tevredenheid van mijn vriendin en mij.

IMG-20190911-WA0049.jpeg

Deze speakers gaan een flinke stap verder dan de Focals die ik had. Ze gaan vooral een heel stuk dieper, laten meer details horen en klinken grootser. Ik ben er zeer content mee en ze gaan voorlopig niet weg. \:D/
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Wowly
Beheerder

Re: Een LBVS in het grijs

Berichtdoor Wowly » di 22 okt 2019, 15:17

Hoop, goed gelukt zeg! Tevreden met het geluid?

Terug naar “Luidspreker Showcases”