Ik stel mezelf even voor

Nieuw hier? Dan lezen we hier graag wie, wat, waar, waarom, etc.

Moderator: Beheerdersteam

Da Freeze

Ik stel mezelf even voor

Berichtdoor Da Freeze » za 30 jan 2021, 11:46

Dag mensen, mijn naam is Da Freeze, wat eigenlijk mijn verengelste achternaam is, woonachtig in Mijdrecht :wink:

Ik ben hier terecht gekomen omdat ik informatie zocht over mijn onlangs aangeschafte Impulse 34 speakers. Eigenlijk speel ik al 20 jaar met zelfbouw maar nooit de moeite genomen om een forum op te zoeken of me daar aan te melden. Bij deze na 20 jaar toch gedaan!

Het zelfbouwen van speakers doe ik sinds mijn 18e ongeveer. Mijn ouders hadden een stel defecte Jamo`s waarvan de papieren conussen verpulverd waren. Ik ontdekte toen dat er meer postorder bedrijven waren dan Wehkamp en Neckermann en zo kwam ook de Conrad catalogus door de bus.
jamo.jpg

Mijn ouders hadden nieuwe speakers gekocht van Kendo en ik nam de Jamootjes mee naar mijn slaapkamer.
kendo.jpg

Ik ontdekte dat ik de woofer in de Jamo kon vervangen door een nieuwe van Conrad. Zonder kennis van zaken wisselde ik de woofers uit. Mijn vader baalde wel een beetje, want als hij had geweten dat je voordelig de onderdelen kon vervangen had hij geen nieuwe speakers gekocht. :rofl:

Ondertussen had ik van mijn vakantiebaan inkomsten een Technics SUV-300 versterker gekocht want met mijn jaren 80 stereoset kan ik geen dikke speakers meer aansturen.
technics.jpg

Het aanpassen van speakers vond ik wel interessant en zo viel mijn oude Supertech met platenspeler stereotoren ten prooi aan mijn speakerbouw skills. Ik heb de speakers uit de boxjes gehaald en zelf een kastje gemaakt van hout. Ik heb dat speakers naast elkaar gezet in één kast van planken met stereo geluid. Ik was mijn tijd ver vooruit kennelijk, want tegenwoordig zijn vrijwel alle bluetoothspeakers stereo in één behuizing. :sure:
Ow ja, het ding klonk nergens naar.

De Jamo`s hebben enkele maanden aan de Technics gehangen en toen wilde ik zelf echte speakers bouwen. Ik heb zitten rekenen aan een 3-weg systeem met papieren conrad drivers en een piezo hoorn. Met gefineerd spaanplaat ging ik aan de slag. Uiteindelijk werd dit het resultaat. De conussen waren na 20 jaar wel verkleurd.
speaker oud.jpg

Ondanks mijn goede bedoelingen werden het speakers met een lage WAF. Ook mannelijke familieleden vonden het een lage MAF. Het geluid was ook niet zo stevig als ik hoopte. Hier heb ik later een subwoofer bij gemaakt uitgevoerd met een 15" MTX speaker. De kast was 100x25x40 cm en paste precies onder in mijn bank. Ja, inderdaad, IN mijn bank. De meeste banken zijn hol van onderen, ik heb de bekleding onder losgehaald, de kast erin gehangen en een actieve versterker aan de zijkant van de bank gemonteerd.

De geluidservaring was sensationeel en heb ik nooit meer overtroffen. Mijn vrouw wilde helaas de subwoofer niet meer in de nieuwe bank hebben... :cry: De MTX heb ik bewaard, de rest is in container terecht geëindigd...

Nu, 20 jaar later heb ik via MP een setje Impulse 34 weten te bemachtigen. Ik had er nog nooit van gehoord, maar even verdiepen op internet blijkt dat veel gebruikers helemaal fan zijn van het geluid. Uiteindelijk gekocht, bleek van één van de speakers iets aan het hoog te mankeren. Goedkoop blijkt weer eens duurkoop te zijn, Da Freeze trekt de impulse uit elkaar, komt van alles tegen en nu wordt het een renovatieprojectje. :mrgreen:

Moet bij gezegd worden, de WAF bij deze speakers is zeker goed. De versterker die ze aanstuurt heeft ook een hoge WAF, mijn Denons Heos AVR.
Denon_HEOS-AVR_02_sRGB-1220x814.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Da Freeze op ma 01 feb 2021, 10:28, 2 keer totaal gewijzigd.

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Re: Ik stel mezelf even voor

Berichtdoor Henkjan » za 30 jan 2021, 17:51

Welkom Da Freeze! mooie intro

ps: foto's kan je uploaden naar t forum:
viewtopic.php?f=53&t=11189
If it measures good, but sounds bad, you're measuring the wrong thing." ― Dr. Richard C. Heyser

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » za 30 jan 2021, 17:54

Welkom hier!

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » za 30 jan 2021, 18:20

Welkom meneer de Vries.
Fusion Filterdesign

Shadow

Berichtdoor Shadow » za 30 jan 2021, 19:42

Welkom!
Passed over: Pass Aleph 5
Kleine subjes bouwen (2xSDX12) met mfb
Nog een mooie monitor voor daar bovenop met de JA-8008 en T035

OpaBert

Berichtdoor OpaBert » za 30 jan 2021, 20:27

Van harte welkom O:)
shit draadje vergeten :oops:

Da Freeze

Berichtdoor Da Freeze » ma 01 feb 2021, 10:29

Dank jullie allen.

Ik heb de plaatjes toegevoegd en ook een foto van de Jamo`s gevonden. In dit geval is het merk Svenska, maar dit is exact dezelfde als ik van Jamo had. Weet iemand het typenummer van deze Jamo`s?

Douwe84

Berichtdoor Douwe84 » ma 01 feb 2021, 16:36

welkom :D

Terug naar “Stel je eens voor”