Even voorstellen: Zijn er hier nog TL liefhebbers?

Nieuw hier? Dan lezen we hier graag wie, wat, waar, waarom, etc.

Moderator: Beheerdersteam

TLfan

Even voorstellen: Zijn er hier nog TL liefhebbers?

Berichtdoor TLfan » vr 15 jan 2021, 22:54

Hallo mede fanatiekelingen van een uitstervend ras: Hifi fanaten die het (vaak) lukt om tegen lagere kosten en zonder alle tamtam mooi geluid (althans weergave ervan) te creëren.

Mijn naam is Paul en zolang ik me kan herinneren ben ik een liefhebber van Muziek en goed geluid. Vooral het luisteren naar beide want meer dan in de drumband rammen op een Amerikaanse overslagtrom en het mishandelen van Djembés ben ik niet gekomen :think:

Ooit startte ik met een oude buizenradio en een tweedehands krijgertje: een 33-45-78 toeren platenspeler en twee Grundig Flachboxen. Van mijn eerste vakantiewerk baan in de bouw kocht ik een Pioneer SX450, een Marantz draaitafel die met een set Wharfedale E70 speakers van mijn ouders zorgden voor goed geluid. Mijn eerste CD speler was een geërfde Sony discman (overleden door ouderdom) en jarenlang heb ik het hiermee gedaan.

Later een upgrade met en Sony TCK555 dual capstain auto reverse CD speler en een andere versterker, een Luxmann, niet echt Lux qua prestaties maar dat terzijde...

Totdat een jaar of 15 geleden mijn passie weer oplaaide voor goed geluid en ik in diverse stapjes naar een Marantz SR14, een set BNS evolutions, een REL stadiumIII en Marantz CD speler overstapte.

De Marantzen kregen mijn Evolutions met Sub samen niet aan het zingen en de queste werd vervolgd.

Er kwam wat rust met de aanschaf van twee PMC OB1 Transmissielijn speakers maar helaas was de Marantz veel te wollig-midminded.
Er kwam een primare A30.1 die al heel wat muzikaler en vooral neutraler klonk. De sub maakte ruzie met de TL speakers en vertrok. Ik mis hen soms nog wel maar niet vaak.

Als audiobron had ik inmiddels een Logitech Squeezebox met ingebouwde Wolfsson DAC die al snel werd vervangen omdat Qnap stopte met de suupport op de App hiervoor.

Het werd een Wadia 121 die nog steeds staat te draaien, alhoewel ik naar een Hugo TT Mark II kijk. Mijn vrouw kijkt dan ook naar mij en vervolgens kijk ik maar weer tevreden uit mijn ogen :hide:

De laatste wijziging was een betere versterker: een Bryston B4SST2 die de PMC's eindelijk onder controle heeft. En dat nadat ik ze al 12 jaar in mijn bezit heb. Achteraf gezien logisch want PMC gebruikt Bryston om haar speakers mee te ontwikkelen. Een perfect huwelijk.

De allerlaatste telg is een intel NUC Celeron met SSD waar mijn hele muziekcollectie op staat en welke een eigen webserver heeft draaien (Daphile Audioplayer, een echte aanrader!!).

Nu we beiden alles opnieuw aan het inrichten zijn is de wens ontstaan om de twee prominent aanwezige 1m20 hoge OB1's te vervangen door een tweetal kleinere speakers tot ongeveer 100Hz. En daar is het me om te doen: een TL sub die achter ons en naast een 2m40 hoge kast mag worden geplaatst.

Maximale afmeting: 40 diep, 30-40 breed en 2m40 hoog. Geboen voor een bijna 5 meter lange golfpijp :yeah:

De enige eis: hij moet BETER klinken dan de twee PMC's qua attack, relaxed luchtig laag en punch.
Als versterker heb ik eigenlijk geen begrenzing, wellicht gebruik ik de 2x400 Watt van de Bryston maar een plate-amp (Hypex bv) van 2x500 Watt voor een of twee twee speakers in de sub is geen probleem.

Mijn queste: hoe ontwikkel je zo'n sub en wie kan me hier wat advies over geven. Een tip naar een expert die hier echt handig in is is welkom.

PMC stopt haar labyrinten van 2,4M lang gedeeltelijk vol met schapenwol maar hoe je dat berekent? wellicht weten zij ditook niet maar goed klinken doet het wel :beer:

Wie o wie helpt me verder??

Shadow

Re: Even voorstellen: Zijn er hier nog TL liefhebbers?

Berichtdoor Shadow » vr 15 jan 2021, 23:02

Welkom! Er zijn zeker nog TL fans hier, ik heb een setje mini TL’s op m’n bureau staan; de DT3W oftewel DeskTop 3 Weg (bedacht door Henkjan), Leo heeft voor een ontwerpwedstrijd een mooie TL ontwikkeld; de Mission Impossible en zo kunnen we nog wel ff door gaan. Voor bas heeft Wouter een leuke TL sub bedacht die tot 16HZ loopt.

Je hoort het, genoeg te lezen!
Passed over: Pass Aleph 5
Kleine subjes bouwen (2xSDX12) met mfb
Nog een mooie monitor voor daar bovenop met de JA-8008 en T035

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » vr 15 jan 2021, 23:53

Ha die Paul, welkom hier!

Zeker TL fans hier, ik heb er al diverse ontworpen en gebouwd. Ook subs, de laatste versie zou wel eens kunnen bieden waar je naar op zoek bent.
viewtopic.php?f=3&t=13477

maaruh: sub vanaf 100Hz en dan achter je neerzetten daar gaan jullie niet blij van worden. Die kan je "plaatsen", en ja ik spreek uit ervaring (en ik had m nog veel lager ingezet, iirc 60Hz)
If it measures good, but sounds bad, you're measuring the wrong thing." ― Dr. Richard C. Heyser

TLfan

Berichtdoor TLfan » za 16 jan 2021, 16:42

Henkjan schreef:Ha die Paul, welkom hier!

Zeker TL fans hier, ik heb er al diverse ontworpen en gebouwd. Ook subs, de laatste versie zou wel eens kunnen bieden waar je naar op zoek bent.
viewtopic.php?f=3&t=13477

maaruh: sub vanaf 100Hz en dan achter je neerzetten daar gaan jullie niet blij van worden. Die kan je "plaatsen", en ja ik spreek uit ervaring (en ik had m nog veel lager ingezet, iirc 60Hz)

Dank voor je bericht Henkjan.
Je hebt gelijk, ik moet dieper denken hetgeen betekent dat de Bryston iets verder dan de 1e versnelling komt om kleine speakers toch (tot zeg 40-50Hz) te laten zingen. Het is natuurlijk helemaal leuk als je de bas secties van deze in drie delen aan te sturen speaker kunt lostrekken en je geen verschil hoort, behalve dan dat ie zooo dieper gaat :D

Heb je een complete gebruikersnaam voan Wouter?
Mijn interesse is gewekt met meteen de vraag: hoe groot is de kans dat ik twee door een entiteit op TL gebied ontwikkelde speaker ga evenaren met zelfbouw. Esthetiek is één, maar sound staat daar ver boven!

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » za 16 jan 2021, 16:50

Wouter z'n gebruikersnaam op t forum is Wouter :mrgreen:
If it measures good, but sounds bad, you're measuring the wrong thing." ― Dr. Richard C. Heyser

TLfan

Berichtdoor TLfan » za 16 jan 2021, 17:30

Shadow schreef:Welkom! Er zijn zeker nog TL fans hier, ik heb een setje mini TL’s op m’n bureau staan; de DT3W oftewel DeskTop 3 Weg (bedacht door Henkjan), Leo heeft voor een ontwerpwedstrijd een mooie TL ontwikkeld; de Mission Impossible en zo kunnen we nog wel ff door gaan. Voor bas heeft Wouter een leuke TL sub bedacht die tot 16HZ loopt.

Je hoort het, genoeg te lezen!

Dank voor je reactie Shadow!
Heb je een link naar "Wouter"voor me?
16Hz komt in de buurt van de REL StadiumIII die op muziekgebied wel redelijk maar absoluut niet audiofiel klonk.

Shadow

Berichtdoor Shadow » za 16 jan 2021, 17:34

Ik heb je al gequote in het paasproject topic met de link O:)

TLfan

Berichtdoor TLfan » za 16 jan 2021, 23:13

:rofl:
Henkjan schreef:Wouter z'n gebruikersnaam op t forum is Wouter :mrgreen:

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » ma 18 jan 2021, 16:10

bijna waar, wouter met kleine w ;-)

Shadow

Berichtdoor Shadow » ma 18 jan 2021, 17:38

Tis ook een beetje kleine wouter he? :lol:

FR_Aad

Berichtdoor FR_Aad » ma 18 jan 2021, 18:23

Soort van Wouter-Kabouter?

Shadow

Berichtdoor Shadow » ma 18 jan 2021, 19:44

Kleine w Aad!

Da Freeze

Berichtdoor Da Freeze » za 30 jan 2021, 11:50

Ik ben altijd nieuwsgierig geweest naar TL, nooit een set mogen beleven. Nu heb ik zelf een set thuis staan waar door een vorige eigenaar aan gerommeld is. Deze moet ik eerst herstellen, op dit moment overtuigd het mij nog niet.

SARK

Berichtdoor SARK » za 30 jan 2021, 18:23

Da Freeze schreef:waar door een vorige eigenaar aan gerommeld is.

Vertel of beter nog ... laat zien :foto:
You're getting brutal, Sark. Brutal and needlessly sadistic.
---------------------------END OF LINE----------------------------
Afbeelding
Thank you, Master Control.

Da Freeze

Berichtdoor Da Freeze » za 30 jan 2021, 18:50

SARK schreef:Vertel of beter nog ... laat zien :foto:

Kijk even in dit topic :)

SARK

Berichtdoor SARK » za 30 jan 2021, 19:37

Da Freeze schreef:
SARK schreef:Vertel of beter nog ... laat zien :foto:

Kijk even in dit topic :)

:think: Welk topic?
You're getting brutal, Sark. Brutal and needlessly sadistic.
---------------------------END OF LINE----------------------------
Afbeelding
Thank you, Master Control.

Da Freeze

Berichtdoor Da Freeze » za 30 jan 2021, 20:35

Terug naar “Stel je eens voor”