Wat stel ik voor?

Nieuw hier? Dan lezen we hier graag wie, wat, waar, waarom, etc.

Moderator: Beheerdersteam

Spoc

Wat stel ik voor?

Berichtdoor Spoc » zo 11 okt 2020, 16:54

Altijd goed om je eerst even voor te stellen. Ik ben Bob, centraal wonend in Nederland en altijd druk met knutselen. Een jaartje of 20 geleden begonnen met het bouwen van een eerste buizenversterker. Veel ingelezen over buizen, lesboek gekocht en de nodige onderdelen gesprokkeld voor de eerste poging. Het zou een KT88SE worden uit het buizenboekje van R. zur Linde.
Afijn lang verhaal kort, de eerste test was niet onaardig. Geen rook, geen doorgeslagen stoppen, dat was al iets. Alleen een stevige oscillatie die steeds harder werd. Snel uitzetten en de boel doormeten dan maar. Hmm, alle spanningen waren ongeveer 10% hoger dan in het schema stonden vermeld. Gloeispanning 6,9V vond ik wel op het randje. Hoogspanning een ruime 40V hoger. In die tijd weinig mensen in de buurt die zich hiermee bezighielden, dus de boel maar op zolder gezet en niet meer naar omgekeken. Een jaartje of 8 later kreeg ik bij mijn nieuwe job ook een collega die zelf buizenversterkers bouwde. Mooi, ik heb nog een projectje staan, kan jij even kijken? Dat kon, afijn een half uurtje later was de oscillatie weg. Kwestie van blijkbaar 2 draden bij de UGT omwisselen. De versterker was verder behoorlijk bromvrij (oor bij de speaker en je hoorde wel iets zoemen maar dat was niet storend) Nadeel was dat de temperatuur van dat ding goed hoog opliep. Trafo’s werden loeiheet, maar er was geluid. Klonk niet slecht voor een 2,3 Watt . Helaas was de pret snel over, er brandde blijkbaar toch iets door, 1 kanaal werd nu echt heeeeeel stil. Geen brom maar ook geen muziek meer. Ik had er geen zin meer in, de boel weer op zolder gezet en mezelf huilend in een hoekje van de kamer in slaap gehuild.
Een paar jaar geleden de zolder opgeruimd en de buizenbak op Marktplaats gezet , gratis af te halen, telefoon roodgloeiend, emails vanuit Nederland en Belgie. En een paar uur later kwam een oudere heer met een boodschappenkarretje en een lekkere fles wijn mijn buizendrama ophalen. Hij was er erg blij mee, dus mijn projectje kwam goed terecht, buizenbak netjes in een dekentje in zijn boodschappentrolley en dat was het weer. Exit KT88SE, gelukkig heb ik de foto’s nog.
Nu begon het toch weer te kriebelen. Ik denk dat ik mij weer aan een projectje durf te wagen. Ik ga voor een eenvoudige EL84PP UL. Op het forum is dat al vaak gebouwd dus ik ga eens wat nabouwen. De keuze wordt de EL84 van DHTROB met de correcties van Anne en AatV. Ik zag dat Peter uit Hengelo er ook net een heeft afgebouwd.
Met het chassis was ik al begonnen. Kan ik meteen een eerste topic starten.
Hartelijke groeten, Bob
Laatst gewijzigd door Spoc op ma 12 okt 2020, 11:58, 1 keer totaal gewijzigd.
"Verbeelding is belangrijker dan kennis" (Einstein)

Shadow

Re: Wat stel ik voor?

Berichtdoor Shadow » zo 11 okt 2020, 17:34

Welkom Bob! :goedzo:

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » zo 11 okt 2020, 18:46

Ja leuk, weer een buizenbouwer :D
De zinsnede "ik heb nog wel een foto" deed me hieraan denken, https://www.youtube.com/watch?v=YEj7Bt9Vu60 :lol:
Anne
♫ Liever gaar in de kist dan weer een schokje gemist ♪

Spoc

Berichtdoor Spoc » zo 11 okt 2020, 19:10

Dank mannen! Hopelijk gaat project 2 mij beter af. Ik heb er zin in en als ik mij bij jullie mag warmen aan het heilige vuur der buizenkennis dan komt het vast goed....
"Verbeelding is belangrijker dan kennis" (Einstein)

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » zo 11 okt 2020, 20:08

Welkom hier, buizenliefhebbers genoeg voor de nodige info.

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » zo 11 okt 2020, 20:57

Welkom Bob!
If it measures good, but sounds bad, you're measuring the wrong thing." ― Dr. Richard C. Heyser

hannesie

Berichtdoor hannesie » zo 11 okt 2020, 23:50

Dit was de juiste versie.

[ Bekijk op youtube ]
Hans

Terug naar “Stel je eens voor”