Nieuw en toch oud, op zoek naar hulp

Nieuw hier? Dan lezen we hier graag wie, wat, waar, waarom, etc.

Moderator: Beheerdersteam

gdw1963

Nieuw en toch oud, op zoek naar hulp

Berichtdoor gdw1963 » ma 10 feb 2020, 16:39

Goedemiddag,

Met mijn 56 jaar behoor ik al tot de 50+'ers. Helemaal nieuw met zelfbouwaudio ben ik niet, met luidsprekers bouwen ook niet. Wel met het rekenen en meten aan luidsprekers en daar zoek ik een beetje hulp, liefst in de omgeving Eindhoven/Helmond.

Ik ben voornemens om nieuwe luidsprekers te bouwen en in m'n hoofd heb ik de basis al redelijk staan, maar in de uitwerking naar iets wat reëel is stokt de inspiratie, temeer omdat ik vast loop op het filter gedeelte. Dat wil niet zeggen dat alle drivers al vast liggen, maar in de basis weet ik redelijk welke kant ik op wil.

Ben benieuwd of er iemand uit de buurt is die me met het theoretische deel wil helpen anders wil ik best een nieuw topic aanmaken en van daar uit tot een mooi ontwerp komen.

Groeten uit Helmond (Brandevoort/Liverdonk)....

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Re: Nieuw en toch oud, op zoek naar hulp

Berichtdoor Henkjan » ma 10 feb 2020, 17:55

Welkom!
If it measures good, but sounds bad, you're measuring the wrong thing." ― Dr. Richard C. Heyser

SSassen

Berichtdoor SSassen » ma 10 feb 2020, 18:22

In de buurt woon ik niet, maar ik wil je met alle plezier hier op het forum helpen met het theoretische deel en het wisselfilter etc.
Mediocre is not my middle name.

gdw1963

Berichtdoor gdw1963 » ma 10 feb 2020, 19:07

Openingspost is reeds gemaakt in het juiste forumonderdeel.

jvenema

Berichtdoor jvenema » ma 10 feb 2020, 21:48

Ik kom uit Helmond ben ook een 50+er van 56 jaar en wil best wel eens van gedachten wisselen. Een van mijn projecten is beschreven in:
viewtopic.php?f=59&t=27859
Heb de beschikking over een Dayton meetmicrofoon, die als je wat berichten hier hebt gevolgd niet al te betrouwbaar is wat betreft calibratie. Dus boven 7-8kHz is het een beetje gokken wat voor correctie je het beste kan toepassen, voor het meten en instellen van een 2 weg of 3 weg crossover is het goed genoeg. Echter als je aktief met DSP bovenin de boel wat nauwkeuriger wil afstellen, dan is het een beetje de vraag waar je precies van uit moet gaan.
Woon vlakbij NS station Mierlo-Hout, dus fietsafstand zo te horen.

Terug naar “Stel je eens voor”