Even voorstellen: Jimmy

Nieuw hier? Dan lezen we hier graag wie, wat, waar, waarom, etc.

Moderator: Beheerdersteam

jvenema

Even voorstellen: Jimmy

Berichtdoor jvenema » za 24 aug 2019, 19:50

Ik ben sinds kort lid van dit forum. Ik heb onlangs een paar speakers ontworpen en gebouwd. Tijdens het project heb ik foto's gemaakt en het nodige bijgehouden om het geheel eens te kunnen documenteren. En ik heb inderdaad een document gemaakt waarin ik het project beschrijft. Nadat het klaar was en ik lekker op vakantie was geweest heb ik even wat rondgekeken, naar wat een goede plek zou zijn om het document te laten landen. Zodoende ben ik hier terecht gekomen. Het resultaat is terug te vinden bij de "Luidspreker Showcases" onder de titel "Aktief tweeweg systeem met DSP".

Ik zal een stuk tekst uit de inleiding van het document, waarin ik iets over mezelf vertel hier herhalen.

Jaren geleden heb ik vanuit hobby het nodige gebouwd wat betreft elektronica. Verschillende zelfbouw projecten zijn gemaakt, uit o.a. de Elektuur. Veel projecten waren daarbij audio gerelateerd.

Eerst iets meer over mezelf, ik heb elektrotechniek gestudeerd aan de TU-Delft. Ben als ic- ontwerper/consultant werkzaam geweest bij Philips en daar meer opgeschoven in het maken van software om het ontwerpen van IC’s te ondersteunen. Daarna binnen Philips werkzaam geweest op het gebied van digitale TV. Niet aan de tv kant zelf maar aan de uitzend kant en dan met name aan de software om uitzendapparatuur aan te sturen.

Heb ook nog aan crypto grafische systemen gewerkt binnen Philips, zowel aan systemen bedoeld voor overheid om b.v. de communicatie van ambassades beveiligen. Maar ook aan systemen voor de digitale tv-uitzendingen. Zodat alleen mensen die betaald hebben voor bepaalde content die ook kunnen kijken.

Uiteindelijk met wat (oud) collega’s succesvol een eigen bedrijf opgezet. Dit bedrijf had vele grote klanten in Europa op gebied van digitale televisie. Denk o.a. aan BBC, Virgin media, Liberty Global (in Nederland bekend onder eerst UPC en nu Ziggo), Telenet, ORF, de meeste Duitse kabelbedrijven etc.

Ons eerste product richtte zich op de meta data die meegestuurd word met digitale tv-uitzendingen. Denk o.a. aan programma gids informatie en waar welke zender te vinden is etc. Deze informatie wordt op een gestandaardiseerde manier meegestuurd in wat ze PSI/SI-tabellen noemen. Daarna ook producten voor Video on Demand ontwikkeld en verkocht.

Na een stormachtige groeifase is bedrijf verkocht aan een Amerikaanse partij die meer wereldwijd actief was op het gebied van Video on Demand, maar een relatief kleine footprint had in Europa, terwijl wij hoofdzakelijk in Europa actief waren.

Heb nog een aantal jaren doorgewerkt binnen het overgenomen bedrijf en toen besloten daar te stoppen met werken en maar te kijken wat er op mijn pad kwam. Kortom ik ben in de gelukkige omstandigheid dat ik wat tijd in een hobby project kan steken.

Ik heb in het verleden ook regelmatig zelf meubels gemaakt naar eigen ontwerp. Dus toen ik tegen een 2x50 watt versterker board met DSP aanliep voor relatief weinig geld, ging het kriebelen om hier iets mee te doen.

Met het maken van actieve luidsprekers met dit board, kon ik verschillende dingen die me aanspreken en vaardigheden die me wel liggen combineren. Het ontwerpen en vervaardigen van een behuizing, het programmeren/aansturen van de hardware en het feit dat het een audio gerelateerd iets is, een oude liefde.

Ik ben zelf heel tevreden met het eindresultaat van mijn project. Ik denk dat zelfbouw speakers en digitale filter technieken met DSP's goed samen gaan. Je hebt geen gedoe met analoge component waardes die net niet zijn wat je wil, de spreiding hierop etc. Een vierde orde filter goed afgestemd te krijgen analoog is best lastig los van de kosten. Met een digitaal Infinite Response filter, geen probleem en ook nog eens niet afhankelijk van de impedantie van de driver.

Ga je FIR filters gebruiken, dan kun je gemakkelijk nog steiler gaan met je crossover en ook nog eens zonder fasedraaiing. Sterker nog het fase gedrag kun je zelfs onafhankelijk van de frequentie response aanpassen.

Ook hoef je tweeter in de behuizing niet naar achteren te plaatsen, je vertraagd signaal gewoon een paar samples naar tweeter. Vervolgens meet je faseverloop in overgangsgebied. De sample stappen zijn misschien net iets te groot en kom je niet uit. Door aanpassing te maken van FIR filter kun je b.v. de fase van het hele tweeter bereik 10 graden verdraaien, zodat je wel naadloos uitkomt.

Binnen het werkgebied van FIR filter kun je zowel frequentie response aanpassen en vlak maken, maar ook het faseverloop.

Verder hoef je echt niet een programmeur te zijn om dit allemaal te doen. Met software die gratis beschikbaar is, is dit voor een ieder die een beetje basis kennis heeft te doen. Wat ik gezien heb, hebben heel veel mensen op dit forum voldoende kennis om ook eens wat met DSP's te kunnen doen. Mijn tip is gezien de stijgende mogelijkheden en dalende prijzen, ga dit eens doen.

Ik heb met veel plezier al een aantal draadjes op dit forum gelezen en heb nog een hoop te gaan. Maar ik heb nog weinig gezien m.b.t. DSP's digitale filters etc. Misschien heb ik het juiste hoekje nog niet gevonden en dan hoor ik dat graag.

Shadow

Re: Even voorstellen: Jimmy

Berichtdoor Shadow » za 24 aug 2019, 20:45

Welkom!
Ga toch fietsen!

FredM

Berichtdoor FredM » za 24 aug 2019, 21:37

Ik heb even je showcase gedownload. Zelden zo'n uitgebreid verslag gezien. Genoeg leesvoer voor komende avonden. Complimenten!

hannesie

Berichtdoor hannesie » zo 25 aug 2019, 0:14

Ik heb ook je verhaal grotendeels gelezen, en herken er wel dingen van, maar ik ben dan geen opgeleide elektronicus.

Maar de laatste zin dat dan de set luidsprekers niet in de woonkamer mag staan, daar word ik dan wel een beetje verdrietig van, dat er mensen zijn die de inspanningen niet op prijs stellen, en op deze wijze dat enthousiasme/hobby beperken.
Hans

Olaf Markus
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.

Berichtdoor Olaf Markus » zo 25 aug 2019, 6:05

hannesie schreef:
Maar de laatste zin dat dan de set luidsprekers niet in de woonkamer mag staan, daar word ik dan wel een beetje verdrietig van, dat er mensen zijn die de inspanningen niet op prijs stellen, en op deze wijze dat enthousiasme/hobby beperken.

Het werkt natuurlijk twee kanten op. Dit wordt door de vrouw bepaald en de mannen laten het over zich heen komen.
Mijn reactie zou zijn "doe jij even lekker normaal, die dingen komen in MIJN huiskamer te staan die ik betaal als kostwinner. Daar heb JIJ niets tegen in te brengen. Denk je nou echt dat ik die dingen voor de katse viool heb staan te bouwen?"

Het mooie van zo'n duidelijke grens stelling "tot hier en niet verder" is dat ze een volgende keer zichzelf wel twee keer bedenkt voordat ze even het baasje uit gaat hangen.
ZBA donateur.

jvenema

Berichtdoor jvenema » zo 25 aug 2019, 9:22

Ze is qua mening al iets opgeschoven, maar ik had ze al aan een van de kinderen beloofd. Probleem is alleen dat ze wat lastig daar te plaatsen zijn. Op dit moment staan ze in de mancave wat ook niet verkeerd is.
Laten we hier niet aan het hele Mars/Venus verhaal beginnen.
Zoals ik laast ergens las: “vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen”.

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » zo 25 aug 2019, 10:09

42*26*24 (HBD)

Te groot? :shock:

Ik prijs mijzelf een gelukkig mens.

hannesie

Berichtdoor hannesie » zo 25 aug 2019, 11:03

+1
Hans

Rick76

Berichtdoor Rick76 » zo 25 aug 2019, 11:14

Wat betreft de waf-factor is zo een wandpaneel wat je in de showcases hebt gezet wel een creatieve oplossing. Ik heb toevallig gisteren ook zo een wand-speaker gemaakt (met een Vifa tc9-fd18/08) en ik moet zeggen klinkt zeker niet verkeerd navenant het formaat speakertje. Ik vroeg mij wel af van wat voor een materiaal het (foto) doek is wat er overheen gespannen zit, en/of dat evt van invloed is op de klank.

ray5150

Berichtdoor ray5150 » zo 25 aug 2019, 13:53

Ik miste de link naar het zelfbouw project, dus ik zet hem maar even hier neer :
viewtopic.php?p=1924487#p1924487

Ook namens mij van harte welkom bij deze.

jvenema

Berichtdoor jvenema » zo 25 aug 2019, 15:33

Ik heb in mijn mail archief gespit en kwam nog wat tegen mbt het wandpaneel.
Het gaat om PVC mesh en dat heb ik besteld bij DWCPRINT (https://www.dwcprint.nl/).
mesh-banner-material-close-up.jpg

Deze afbeelding geeft even een idee hoe het er van dichtbij uitziet.

Oorspronkelijk had ik een doek besteld met grotere gaten, dit soort bedrukte doeken gebruiken ze vaak bij festivals voor de luidspreker torens. Ik kreeg toen een mailtje van ze dat ze gezien afbeelding en formaat en afstand van kijken me een ander type doek adviseerde en daarop is het uiteindelijk afgedrukt.

Nu zal het doek best wel invloed hebben op geluid, maar geluid ging zo stuk vooruit tov van de standaard kleine satelliet speakers, dat het dat wel kon hebben. Feitelijk hoeven ze ook niet echt laag te gaan, hoewel ze nu een stuk lager komen dan wat het vervangt ;-). Het is voor wat ruimtelijk effect geluiden van achter. Meeste geluid moet toch van voren komen, dus belang van kwaliteit is toch wat minder. Geluid van voren komt uit soundbar die onder TV meubel uit het zicht hangt, deze Samsung soundbar staat wel redelijk goed bekend met best goede reviews. Maar het blijft wel een soundbar en in die context voldoen de achterspeakers goed en zelfs beter als de originele achter speakers.

image001.jpg

Deze afbeelding is met InDesign gemaakt, er is een foto gemaakt van de kamer toen er nog niets hing. Van deze foto is ook een versie gemaakt waarbij de achtergrond transparant is. Hierop is alleen de bank te zien waarachter paneel moest komen. Die twee foto's zijn over elkaar gelegd in InDesign, met daartussen een zwart vlak met de foto van de mogelijke afbeelding daar weer op. Het was bekend dat er gaatjes in doek zouden komen en dat de zwarte achtergrond daardoor een zichtbaar effect hadden. De foto op het zwarte vlak is wat transparant gemaakt om effect van de zwarte gaatjes na te doen. Verder is ook outer glow toegevoegd om effect van de LED strip verlichting na te doen.

Op deze manier konden we vooraf redelijk inschatten hoe het eruit zou komen zien. We hebben toen dit soort afbeeldingen gemaakt met iets van 5 verschillende mogelijke foto's en toen hebben we een poll gehouden welke afbeelding het zou worden.

IMG_2572_DxO.jpg

Work in progress van frame, op frame is 5mm donker grijs schuim rubber geplakt. In middelste gedeelte is hierachter akoestisch moppenschuim geplaatst. Speaker gedeelte is tijdelijk even afgeplakt, zodat lijm dat erop gespoten word niet op die plekken komt. Op plek van speaker en reflex poort is schuim weggesneden vandaar dat die plekken ook zwart gespoten zijn.

De bedoeling was dat paneel ook de akoestiek wat zou verbeteren, want na de verbouwing, waar we ook van houten naar tegel vloer gingen was die wat hard geworden. Vandaar ook het akoestisch schuim in midden gedeelte.

IMG_2576_DxO.jpg

En voor de volledigheid het eind resultaat, waarbij je ook kan zien dat de impressie vooraf best een goede indruk gaf.

Hou er rekening mee, dat ik toen nog geen meetmicrofoon had. Met een toon generator via PC en multimeter heb ik de plaats van de impedantie piek bepaald en hiermee de lengte van de bas reflex poort afgestemd. Die moest iets korter worden als vooraf berekend. De twee losse kasten zonder verbindings stukken toen wel A/B vergeleken met originele speakers en dat was geen vergelijk. Met name ook omdat er eerst geen laag uit kwam en nu een beetje. Als je dan ernaar luistert als zijnde een full range speaker en je hebt iets laag tov niets dan klinkt het al snel een stuk beter. Maar ook het midden gebied wat het belangrijkste is denk ik voor een achter speaker klonk best wel ok. Wat natuurlijk niet gek is want gezien formaat moet de visaton FRS 8/4 het midden gebied goed kunnen weergeven.

Door verschil in afmeting is denk ik ook de baffle step nu een heel stuk beter en dat zal ook wel helpen in geluidsbeeld. Het doek zal ongetwijfeld wel een negatief effect op het geheel hebben, maar zoals gezegd begin punt was wel een stuk beter. Wellicht kan ik ze nu eens een keer doormeten en kijken wat het echt doet.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

jvenema

Berichtdoor jvenema » zo 25 aug 2019, 15:52

Ik zie dat de Vifa tc9-fd18/08 en de Visaton FRS 8/4 die ik gebruikt heb redelijk vergelijkbaar zijn met resonantiefrequentie rond de 120 Hz en een diameter van rond de 8 cm. Beide lopen ook behoorlijk netjes door in het hoog en kosten weinig ;-). Ook ik vond het verrassend goed klinken, je weet dat het niet echt laag gaat komen, maar dat hoeft ook niet. Zelf toen voor de Visaton gekozen, omdat die een paar mm minder diep is. Ik heb heel erg gezocht naar een redelijke nette driver die zo "plat" mogelijk was.

Puur ook omdat het kon en ik het leuk vond, heb ik een ML-TL systeem gemaakt. Ik had de boel toen dacht ik op ongeveer 80 Hz afgestemd (kan ook iets hoger zijn geweest).

Omdat de 80 Hz redelijk hoog was, is de TL lengte niet zo lang en was dat redelijk makkelijk te maken met de hoogte die ik had. Nu vermoed ik dat in de praktijk bij gebruik in het Samsung systeem dat hij geen signaal onder de 120 Hz krijg.

Bert61

Berichtdoor Bert61 » zo 25 aug 2019, 18:25

Welkom Jimmy
Ik doe weinig met hobby en hout
Wel met buizen waar vacuum inzit en wat exotische metalen en veel spanning , dat maakt het spannend
Ik leun op de kennis hier op het forum en in de hoop wat terug te kunnen doen investeer ik vooral in meet spullen
shit draadje vergeten :oops:

Rick76

Berichtdoor Rick76 » zo 25 aug 2019, 19:16

Bedankt voor de uitgebreide/heldere documentatie. Het speakerplan wat ik heb gebruikt kwam ik op het internet tegen en is een TML, en dat zou een F3 van ongeveer 60hz moeten opleveren. Ik kan geen meetgegevens overleggen, omdat ik de apparatuur er niet voor heb en ook de kennis (nog) niet.

jvenema

Berichtdoor jvenema » zo 25 aug 2019, 20:12

Met een PC/laptop met REW en een meetmicrofoon kom je een eind. Had zelf al een audio interface voor microfoon met fantoomvoeding, maar er zijn ook meetmicrofoons, met ingebouwde interface die je rechtstreeks op je PC/laptop kan aansluiten via USB. Ervan uit gaan dan er al een PC/laptop aanwezig is, hoef je alleen in een meetmicrofoon te investeren.

Terug naar “Stel je eens voor”