Hallo. Ik ben ook Tom

Nieuw hier? Dan lezen we hier graag wie, wat, waar, waarom, etc.

Moderator: Beheerdersteam

Tom-s

Hallo. Ik ben ook Tom

Berichtdoor Tom-s » wo 16 jan 2019, 23:19

Omdat zich hier net een andere Tom heeft voorgesteld, ben ik dan ook Tom.

Ik ben hier uit interesse eens terecht gekomen. En heb zo wat versterker kits gebouwd, speakers hersteld en Hypex ncore klasse D versterkers in een behuizing gezet, maar nog niet echt iets volledig DIY. Afgelopen najaar besloten zelf een buizenversterker te bouwen een 2P29L -> 4P1L PSE moest het worden. Volledig DHT omdat DHT beter zou klinken (nog nooit een DHT versterker gehoord, haha :think: .. en ook maar bar weinig ander buizen geweld).
Goed, zo gezegd, zo gedaan. Of nee, toch niet :beer: . Een half jaar lezen/leren/bestuderen/boodschappenlijstje maken heeft me al best ver gebracht :relax: .
Om de leercurve alvorens te kunnen bouwen te versnellen de boeken van Morgan Jones eens doorgelezen. In december de eerste onderdelen (filament regulators / gyrators / buizen etc) besteld. Besloten dat dit feitelijk een normale SE versterker 2.0 was en mogelijk niet voor de beginner.

Dus 1 januari (goede voornemens) allerlei onderdelen bij elkaar besteld voor een SE versterker 1.0 en deze stond na 4 dagen bouwen vorige week te spelen in mijn woonkamer. Het is een 12SL7 -> 1626 "Darling" geworden in simpele opbouw met standaard onderdelen.

In de bijlage wat foto's van het schema en het eindresultaat. Enkel de hoogspanning voeding heb ik wat aangepast, een 10H choke om met de lage stroom zelfinductie te krijgen, wist niet zeker of dit bij 1.5H al voldoende zou zijn. Daarnaast 10x grotere condensatoren en een 1M ohm bleeder erover gezet.

Het geluid is zeer goed met slechts 0.7w (99db/w/m luidsprekers), enkel de bas is mager (maar dat was te verwachten).
Nu zijn de gebruikte componenten (weerstanden/condensatoren) de meest standaard die er zijn. Als er tips zijn om bepaalde te vervangen voor een beter geluid, laat maar weten. Ik dacht enkel nog een CCS op de 12SL7 anodes te proberen ipv 100K weerstanden.

Graag hoor ik ook andere kritiek op mijn bouwwijze. Verbeterpunten? Etc. Heb daarvoor wat details van de onderkant bijgevoegd.

Dus, met dit achter de rug ga ik me komend half jaar eens wagen aan een DHT.

darling122405.jpg

IMG_2494.JPG
IMG_2496.JPG
IMG_2497.JPG
IMG_2498.JPG
IMG_2500.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Re: Hallo. Ik ben ook Tom

Berichtdoor Henkjan » do 17 jan 2019, 8:17

Hallo Tom, welkom hier!
An error does not become truth by reason of multiplied propagation, nor does the truth become error because nobody will see it" ― Mahatma Gandhi

Bert61

Berichtdoor Bert61 » do 17 jan 2019, 11:49

Hoi Tom
Welkom en buizen projecten zijn veel spannender dan Hiepex printjes
Je hebt er alleen goede rug voor nodig :D
shit draadje vergeten :oops:

Tom-s

Berichtdoor Tom-s » do 17 jan 2019, 11:57

Dat van die goede rug klopt zeker.
Ik heb bij dit eerste project de hoeveelheid ijzer beperkt proberen te houden en toch weegt de versterker al 6kg+.
Voor de 4P1L zal het gewicht dankzij de 5 trafo's, nog onbekend aantal smoorspoelen en stevige Lundahl uitgangstrafo's aanzienlijk oplopen (20kg).
Maar deze zal dan ook in een tweetal behuizingen worden opgebouwd, voeding apart van versterker.
Tegen de tijd dat ik die ga bouwen zal ik er een apart draadje voor starten. Is het best voor evt advies bij de Darling ook een apart draadje te starten?

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » do 17 jan 2019, 16:17

Welkom hier Tom! Ja, het beste is voor Darling om een apart draadje te openen, blijft het mooi gescheiden.

Verder commentaar op bovenstaand, persoonlijk houd ik van recht en symmetrisch in een versterker, maakt het overzichtelijk. Maar het zal er wel om werken.

Verder plakvoetjes, bij m'n eerste buizenversterker heb ik ze ook gebruikt, ik denk knap als dit ooit losgaat. De eerste keer dat ik daarna de versterker opende was het schrikken, blijft gewoon niet zitten. Ik gebruik ze zelf zeker met die hoge spanningen niet meer. Maw, houd het in de gaten.

Terug naar “Stel je eens voor”