Even voorstellen

Nieuw hier? Dan lezen we hier graag wie, wat, waar, waarom, etc.

Moderator: Beheerdersteam

pappaleo

Re: Even voorstellen

Berichtdoor pappaleo » do 23 aug 2018, 10:55

Shadow schreef:En veel inlezen :-)

Mijn mission impossible topic (link in onderschrift) is een enorm lang verhaal, maar ook een leerzame reis door de wereld van het meten en het interpreteren van de meetgegevens, het omgaan met teleurstellingen en het uiteindelijk bereiken van een goed resultaat.

ray5150 schreef:Ik wil ook nog even opmerken dat papaleo een aantal mooie luidsprekers heeft gebouwd met eigenlijk alleen een bovenfrees en accuboor als elektrisch gereedschap.
Bij mijn weten bezit hij geen cirkelzaag of boorkolom.
(het maakt het natuurlijk wel een stuk makkelijker. dat wel.)

Dank je :dank:

JulesH

Berichtdoor JulesH » za 25 aug 2018, 7:58

Als ik een frees ga kopen, waar zou ik dan op moeten letten? Ik zit te denken aan Bosch pof1400ace of een Makita rp0900j. Die laatste heeft een fors lager vermogen, maar het wattage zegt lang niet altijd wat over de prestaties....
Iemand goed advies?

En vwb de metingen: zelfs als.je een ontwerp nabouwd moet (is het aan te.raden) je toch meten? Om zaken als demping en zo te controleren? Of komt dat niet zo precies?
Als ik hier zo lees is het bouwen van een luidspreker een preciesie werkje.....

Mvg J

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » za 25 aug 2018, 8:49

Nee, als je er een nabouwt en je gebruikt dezelfde materialen en units, dan hoef je niet opnieuw te meten -tenzij je daar natuurlijk lol in hebt- en kun je gewoon hetzelfde filter toepassen.

Shadow

Berichtdoor Shadow » za 25 aug 2018, 10:33

JulesH schreef:Als ik een frees ga kopen, waar zou ik dan op moeten letten? Ik zit te denken aan Bosch pof1400ace of een Makita rp0900j. Die laatste heeft een fors lager vermogen, maar het wattage zegt lang niet altijd wat over de prestaties....
Iemand goed advies?

En vwb de metingen: zelfs als.je een ontwerp nabouwd moet (is het aan te.raden) je toch meten? Om zaken als demping en zo te controleren? Of komt dat niet zo precies?
Als ik hier zo lees is het bouwen van een luidspreker een preciesie werkje.....

Mvg J

Ik heb een Triton frees, veel mensen hier hebben die, fijn ding voor een goeie prijs. Ik heb destijds de 1400W uitvoering gekocht en die is wel erg zwaar voor luidsprekerbouw uit de hand, meer aan machine voor op een tafel.
Veel zelfbouwers hier hebben de kleine Festool OF1010 voor de hobby gekocht (of een ander model <1000W) en ik denk dat ik dat tzt ook ga doen.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » za 25 aug 2018, 11:51

JulesH schreef:Als ik een frees ga kopen, waar zou ik dan op moeten letten? Ik zit te denken aan Bosch pof1400ace of een Makita rp0900j. Die laatste heeft een fors lager vermogen, maar het wattage zegt lang niet altijd wat over de prestaties....

Hoi Jules,

Welkom hier en veel zelfbouwplezier!

Het vermogen bij een freesmachine is toch wel enigszins maatgevend. Voor gemiddeld allround gebruik bij het bouwen van speakers is 1200W - 1400W een minimum om lekker te werken. Minder vermogen is wel handzamer maar dan kom je soms te kort als je wat groter dan monitorspeakers gaat bouwen. Zelf heb ik al 6 jaar ook die 1400W Triton frees. Is echt heel veel freesmachine voor het geld, maar i.d.d. wel wat zwaar. Eigenlijk zijn alle >1200W freesmachines dat wel. Voordeel is ook dat alle onderdelen los te bestellen zijn. En er kunnen frezen met 12mm schacht in. Ikzelf heb geen moeite met het formaat/gewicht. Eigenlijk zou je de luxe moeten hebben van èn een grote machine èn een kleinere voor het fijnere werk. Maar tot nu toe is de noodzaak tot een kleinere niet zo groot geweest dat het loonde om ook daadwerkelijk er eentje aan te geschaffen.
Peter de Jong

ray5150

Berichtdoor ray5150 » za 25 aug 2018, 13:32

In dit forumgedeelte zijn diverse discussie's te vinden over het kiezen van een bovenfreesmachine.

Terug naar “Stel je eens voor”