Even voorstellen

Nieuw hier? Dan lezen we hier graag wie, wat, waar, waarom, etc.

Moderator: Beheerdersteam

JulesH

Even voorstellen

Berichtdoor JulesH » zo 19 aug 2018, 10:21

Hallo allemaal,

Ik lees hier nu een aantal dagen mee en zal me even voorstellen.
Ik ben Jules en al meer dan 30 jaar gek van muziek en apparatuur. Zelf heb ik een cyrus installatie (8VS, X-Power, CD8 en dali suite) die me goed bevalt (binnen mijn budget :D ) Ik luister naar alles tussen Klassiek en Metal, Rap en HipHop en triphop, wat oudere muziek zoals Pink Floyd, en Neil Young... teveel om op te noemen. Ik heb een aantal LP's, maar die zitten nog in de folie: ik moet nog een goede draaitafel en pre-amp vinden. Ook weer een kwestie van budget en prioriteiten :D

In het verleden heb ik al eens een sub gebouwd voor in de auto en een TL nagebouwd uit een van de bekende duitstalige tijdschriften.

Ik loop rond met plannen om eens een serieuze poging te doen een set luidsprekers te bouwen. Mogelijk dat ik begin met een soundbar, en sub voor bij de tv. Ik vermoed dat het een jarenplan kan worden, aangezien ik 2 jonge kinderen heb heb ik weinig hobby-tijd. Ik zoek een mooi ontwerp voor een staande luidspreker, ik denk TL, en ze mogen best groot zijn. Maar ook weer niet te complex: ik moet natuurlijk wel ervaring opdoen, en een mislukt project zit ik niet op te wachten.

In ieder geval zie ik hier veel informatie en kan ik voorlopig vooruit met lezen.

Vriendelijke groet

Jules

Barry2001
Algemene moderator

Re: Even voorstellen

Berichtdoor Barry2001 » zo 19 aug 2018, 10:34

Welkom hier Jules. Wat is het budget wat je in gedachten hebt voor de luidsprekers?

Shadow

Berichtdoor Shadow » zo 19 aug 2018, 12:54

Welkom! Voor een mooie luidspreker om mee te beginnen is speciaal de LBVS ontworpen, een mass loaded transmissielijn die heel mooi geluid neer zet voor onder de 300 euro voor een set. Er is ook nog het Copper Project, een mass loaded quarter wave tube waarvan meer info via de link in mijn onderschrift. Kost iets meer om te bouwen, maar niet gek meer.
Je kan eens gaan luisteren bij Speakerland, Ruud is hier ook bekend en heeft voor ieder budget wel een oplossing. Rumoh (is ook forumsponsor) voor onderdelen en bouwpakketten, als je aangeeft dat je hier lid bent krijg je 5% korting op je complete bestelling.

JulesH

Berichtdoor JulesH » zo 19 aug 2018, 15:25

Hallo Barry2001,

Een vast bedrag heb ik zo niet in gedachten, ik heb geen idee wat je voor x bedrag aan zelfbouw kunt bereiken voor wat betreft kwaliteit.
Ik wil graag meer diep laag, een zachter hoog en iets meer autoriteit ten opzichte van mijn Dali suite's.
Voor zover haalbaar. Staging van de Dali suite's vind ik al aardig, hoewel t beter kan.

Shadow: bedankt voor al die info! Daar kan ik mee aan de slag. 300€ vind ik erg netjes voor een set. Ik ben heel benieuwd wat mijn oren van die lbvs vinden.

Voorlopig vooral veel le(z)(r)en hier!

J

Bert61

Berichtdoor Bert61 » zo 19 aug 2018, 15:40

Welkom Jules
Hoop dat je net zoveel plezier of meer in het bouwen heb als het er naar kijken en luisteren
shit draadje vergeten :oops:

Shadow

Berichtdoor Shadow » zo 19 aug 2018, 16:27

Jules, er is een paar jaar terug ook een ontwerpwedstrijd gehouden met een budget van 225 per set voor de speakers en filters, ex hout. Daar zijn een aantal leuke ontwerpen uit gekomen;

http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 77&t=20471

http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 77&t=22676

Bert61

Berichtdoor Bert61 » zo 19 aug 2018, 17:21

Shadow ik ben op het eeste topic deze kanjers tegengekomen
Als dit een pakketje is voor 225€
Das niet verkeerd mission impossible 02
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Shadow

Berichtdoor Shadow » zo 19 aug 2018, 17:30

Voor de units ex. Houtwerk he Bert? Je kunt ze zo mooi maken als je wilt natuurlijk. Leo heeft ze nog staan volgens mij, luistert er nog wel eens naar dacht ik.

Bert61

Berichtdoor Bert61 » zo 19 aug 2018, 18:06

Ik vind ze mooi
Leo hoe klinken ze ?
En luister je er vaak naar of staan ze op zolder ?

ray5150

Berichtdoor ray5150 » zo 19 aug 2018, 19:01

Ook namens mij, Welkom.
Mij gevoel zegt me dat als een stel Dali Suite hebt staan, een set LBVS niet echt een vooruitgang zal vinden. (kan natuurlijk wel...)
ik zou het dan toch iets en het hogere en duurdere segment gaan zoeken. MI van Leo zou een mogelijkheid kunnen zijn.
Ik weet ook niet of een soundbar een goed eerste project is, er zijn er volgens mij hier niet veel geslaagde exemplaren te vinden.
Komt bij dat er heel veel aanbod is van die dingen waarvoor je het haast niet zelf kunt maken, en dan nog een heel stuk netter afgewerkt...
Staande, en boekenplak luidsprekers zijn weer een heel ander verhaal.

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » ma 20 aug 2018, 14:12

welkom Jules!
An error does not become truth by reason of multiplied propagation, nor does the truth become error because nobody will see it" ― Mahatma Gandhi

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » ma 20 aug 2018, 14:44

Welkom Jules.

Die €225 is inmiddels door de tijd wat achterhaald, maar heel veel scheelt het niet. Het is inderdaad zonder houtwerk. Alleen units en filteronderdelen.

Ik blijf het de moeite waard vinden. Ik was nog eens van plan de Mission Impossible te upgraden met een betere tweeter. Dat verdienen ze wel, maar die is dan gelijk wat duurder. Ook zal het filter dan aangepast moeten worden.

JulesH

Berichtdoor JulesH » wo 22 aug 2018, 20:22

Hey allemaal, bedankt voor de reacties en de links naar de diverse onderwerpen.

Ja de dali suites zijn goede luidsprekers voor de prijs. Ik dacht zelf aan zelfbouw wel aan een iets hoger budget. Van de andere kant zou het niet verkeerd zijn te beginnen met iets wat niet gelijk in de papieren loopt natuurlijk.
Ik ben hier al veel aan het lezen, en ik moet mn enthousiasme flink beteugelen, anders bedenk ik een hoop, en begin ik nergens aan.
Voordeel is dat het zoeken naar iets wat me echt wat lijkt voor mij ook hobby is dus zeker geen weggegooide tijd!

Wat zou een beginnende bouwer eigenlijk moeten hebben aan gereedschap, buiten het normale spul?

MVG J

Shadow

Berichtdoor Shadow » wo 22 aug 2018, 20:27

Kolomboor, bovenfrees met cirkelgeleider, cirkelzaag/invalzaag met lineaal, geduld.

John P

Berichtdoor John P » wo 22 aug 2018, 20:41

Welkom, een soldeerbout is ook wel handig, evenals wat klein gereedschap als tangetjes en schroefdraaiers.
Waar een weg is is ook een omweg.

Shadow

Berichtdoor Shadow » wo 22 aug 2018, 20:46

Dat vatte ik eigenlijk wel onder het ‘normale spul’ maar ja ik heb ook niet gevraagd wat hij daar mee bedoelde...

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » wo 22 aug 2018, 22:00

Veel lijmklemmen. Je hebt nooit te veel lijmklemmen
An error does not become truth by reason of multiplied propagation, nor does the truth become error because nobody will see it" ― Mahatma Gandhi

Shadow

Berichtdoor Shadow » wo 22 aug 2018, 22:02

Inderdaad, ik heb er te weinig :rofl:

ray5150

Berichtdoor ray5150 » wo 22 aug 2018, 22:03

Shadow schreef:Dat vatte ik eigenlijk wel onder het ‘normale spul’ maar ja ik heb ook niet gevraagd wat hij daar mee bedoelde...

Iedereen houdt er natuurlijk een andere definitie op na van wat normaal is...

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » wo 22 aug 2018, 22:14

Normaal is het gemiddelde van alle afwijkingen, staat er in het onderschrift van een forumlid.

(Ik weet niet zo gauw wie)

JulesH

Berichtdoor JulesH » do 23 aug 2018, 8:06

Haha

Afwijkingen genoeg :De
Dan zit ik in de gereedschappen wel goed. Ik heb geen frees maar dat kan gecorrigeerd worden.
Een soldeer station heb ik al, en de andere zaken ook. Geduld is ook aanwezig: ik heb geen haast. Als ik iets ga maken is dat voor erbij, dus geen noodzaak iets snel af te hebben.

Is het hebben van meetapparatuur voor de luidsprekers noodzakelijk? Een multimeter heb ik wel, maar ik bedoel meer akoestische metingen....

Mgv J

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » do 23 aug 2018, 9:54

meten van luidsprekers:
https://www.rumoh.eu/nl/accessoires/met ... 4bit-96khz
of
https://www.rumoh.eu/nl/accessoires/met ... eetsysteem

en je bent in business. nog wel ergens een microfoon standaard scoren

Shadow

Berichtdoor Shadow » do 23 aug 2018, 9:58

En veel inlezen :-)

ray5150

Berichtdoor ray5150 » do 23 aug 2018, 9:58

Dat ligt aan het feit of je een bestaand(e) ontwerp(en) wil gaan nabouwen, of zelf vanaf de grond wil gaan ontwerpen.
In het laatste geval wel, ja. maar vergis je niet, je hebt ook een hoop kennis van acoustiek en luidsprekerbouw nodig daarvoor.
Iets meten is 1, maar het kunnen interpreteren is 2. zogezegd.

ray5150

Berichtdoor ray5150 » do 23 aug 2018, 10:05

Ik wil ook nog even opmerken dat papaleo een aantal mooie luidsprekers heeft gebouwd met eigenlijk alleen een bovenfrees en accuboor als elektrisch gereedschap.
Bij mijn weten bezit hij geen cirkelzaag of boorkolom.
(het maakt het natuurlijk wel een stuk makkelijker. dat wel.)

Terug naar “Stel je eens voor”