Philips 499 Luidsprekers (1969-1972)

Nieuw hier? Dan lezen we hier graag wie, wat, waar, waarom, etc.

Moderator: Beheerdersteam

PHILIPS 499

Philips 499 Luidsprekers (1969-1972)

Berichtdoor PHILIPS 499 » ma 04 jan 2021, 12:29

Hallo forumleden, Ik ben Philips 499 en nieuw op dit forum.
Als ik zo zie wat er allemaal aan deskundigheid en kennis op dit forum zit, dan denk ik: wat kan ik daaraan toevoegen? Ik heb vooral vragen.
Nou ja, daar kan ik hier dan waarschijnlijk juist heel goed mee terecht.
Eerst over mezelf.
Ik ben Ary, 53 jaar en liefhebber - zoals zo velen - van vintage audio. Ik draai veel klassiek, maar ook rock en pop uit de jaren zestig en zeventig. Verdere hobby's: lezen, modeltreinen (voorlopig alleen mooie modellen sparen) en wijn.

Op mijn werkkamer staat sinds een half jaar een Philips Black Tulip installatie (22AH280 voorversterker, 22AH380 eindversterker, 22AH 180 tuner).
Als cd speler gebruik ik een Sony ESD557.
Alles is gereviseerd en - volgens mij - prima in orde.

Mijn luidsprekers: Philips 22RH499. Die heb ik een tijdje terug voor veel te veel geld gekocht en daarna voor nog eens veel te veel geld laten voorzien van nieuwe MKP capacitoren. Verder heb ik het aparte vak waarin de vier tweeters en vier midtoners geplaatst zijn zelf geisoleerd met schuimrubber. Ook heb ik nieuw tochtband langs alle randen geplaatst en de achterplaten met nieuwe, langere schroeven opnieuw bevestigd. Hopelijk zijn ze nu helemaal geluidsdicht. Je hoort ze in ruststand nauwelijks suizen en ruisen.
De 499 was het topmodel van de Philips hifi luidspreker lijn in de vroege jaren 70 en bedoeld voor het hogere segment. Hoewel ze geluidstechnisch significant beter zijn dan de overige Philips speakers uit deze jaren werden ze nooit een succes. De meeste consumenten vonden ze veel te duur en veel te groot. Met een formaat van 72 bij 52 bij 34 cm en een gewicht van 30 kilo het stuk hebben ze inderdaad een aardig formaat.

Omdat er maar een paar honderd gemaakt zijn en verzamelaars hun exemplaren zorgvuldig koesteren, zijn deze speakers een curiosum geworden die een bijna mythische status hebben verworven. Het kan zijn dat de mythe groter dan de realiteit, in ieder geval kom je ze in lijstjes van referentiespeakers uit de vroege jaren zeventig nooit tegen. Misschien omdat ze te onbekend waren. Misschien omdat ze uiteindelijk voor de echte toenmalige top iets tekort komen (wat ik betwijfel). Volgens mij komt het vooral omdat veel mensen Philips uiteindelijk in het topsegment niet serieus namen en nemen en voor alternatieven kozen.

Ik weet niet goed hoe ik de geluidskwaliteit moet omschrijven. Als de mate waarin je wel of niet luistermoe wordt een maatstaf is voor de kwaliteit, dan zijn ze erg goed, want ik kan er lang naar luisteren zonder er moe van te worden. Met geen enkele andere luidspreker heb ik dat ooit eerder zo gehad.
Als diep doortekenen in het laag een criterium is, dan zijn ze ook erg goed, want ze gaan (heb het zelf gemeten) tot iets onder de 25 Hz en dat kun je nog net horen en voelen. Op enige vervorming in het laag heb ik ze nog nooit kunnen betrappen. De 30 centimeter woofer legt echt een stevige basis onder het geluidsbeeld, maar overheerst niet. Het zijn geen boomers, deze speakers en de kantelfrequenties zijn goed gekozen (700 en 7000).

Anderzijds: als de mate waarin hoog en hoog-midden worden weergegeven een criterium voor kwaliteit is, dan scoren ze minder goed. Ze klinken ondanks de inschakelbare filters wel wat schel.

Het grootste probleem is de plaatsing. Ik ben heel lang aan het schuiven en draaien geweesr om de best mogelijke geluidsweergave te krijgen.
En verder hebben ze wel wat last van 'bundeling' en interferentie, dat heeft alles met het ontwerp te maken. Misschien dat ze in een grote ruimte beter tot hun recht komen dan in de betrekkelijk kleine studeerkamer waarin ik ze nu heb opgesteld. Ze mogen best drie meter of meer uit elkaar staan en dan mag je er gerust een meter of vijf vandaan gaan zitten. Dat moet ik binnenkort maar eens testen.
Philips 499-1.jpg
Philips 499-3.jpg

Ze staan nu op een tegel met daarop een ISO Acoustic standaard. Ik heb ze ook op een hogere Dali statief geprobeerd, maar dat maakt de klank vind ik niet beter. Ik vind ze dichter bij de grond beter.
Tenslotte hebben ze heel dunne kabel. Ik vraag me af of een dikkere kabel vanaf het filter (de interne bedrading kun je zo laten) een betere geluidskwaliteit zal geven.

Ze hebben een groot nadeel en dat stoort me enorm. Ze slissen/knisperen nogal. Bij een iets hoger volume of iets meer input van de eindversterker is dat minder. Op laag volume is het erg hinderlijk.
Waar komt dit door? En is dat te verhelpen? Ze zijn toch niets voor niets zo ontworpen? De meeste kritieken die je erover leest zijn nogal positief over de geluidskwaliteit. Het kan dus te maken hebben met de plaatsing of met de (te kleine) ruimte. Misschien toch iets in het ontwerp.

Wie heeft ervaring met deze speakers en kan me iets meer vertellen over dat slissen/knisperen.

Dank alvast en leuk om op dit forum rond te neuzen.

Graag tot horens.
Philips 499-6.jpg
Philips 499-7.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door PHILIPS 499 op ma 04 jan 2021, 20:33, 2 keer totaal gewijzigd.

Barry2001
Algemene moderator

Re: Philips 499 Luidsprekers (1969-1972)

Berichtdoor Barry2001 » ma 04 jan 2021, 13:14

Leuke introductie Ary, en welkom op ons mooie forum. Vwb je vraag, het slissen/knisperen, het zijn wel de speakers? Heb je al uitgesloten dat het de bron of versterker kan zijn? En hebben ze het altijd gehad, of is het later ontstaan?

PHILIPS 499

Berichtdoor PHILIPS 499 » ma 04 jan 2021, 13:30

Hi Barry,
In ruststand (dwz als de eindversterker gewoon aan staat, maar geen muziek wordt afgespeeld) hoor je ze nauwelijks. Een heel zacht suizen. Dat heb ik bij andere oude speakers weleens erger meegemaakt.
Of ze het altijd gehad hebben? Ik heb ze pas een paar maanden. Toen ik ze kocht hadden ze nog de oude capacitoren (van die aluminium buisjes van een cm of 5). Ik heb daarmee misschien tien minuten muziek gedraaid en toen laten recappen (wat sowieso geen kwaad kan bij speakers van ongeveer 50 jaar oud). Dus dat weet ik niet. Degene die de nieuwe caps heeft geplaatst is echt wel een vakman en heeft de juiste waardes gebruikt.

bas focal m180

Berichtdoor bas focal m180 » ma 04 jan 2021, 14:20

Ik kan me zo voorstellen dat één van de tweeters dit veroorzaakt, naarmate je luider gaat word het overstemd door de andere tweeters.

Doen beide speakers dit? de kans dat beide speakers één rotte tweeter hebben is klein.
FOCAL

John P

Berichtdoor John P » ma 04 jan 2021, 14:40

Welkom bij de club.
Op de deze site kwam ik het volgende tegen:
Hier een update betreffende de stand van zaken van mijn '499' luidsprekers.
Ik ben er door de band genomen zeer tevreden mee. Heb ze op kleine verhoginkjes geplaatst, wat de klank ten goede komt, vind ik. Het unieke aan het klankbeeld van de '499' is dat ze een zeer breed stereobeeld geven (mits goed geplaatst) met vooral in het hoog een geweldige ruimte om het geluid. Als je de filters (om te testen) inschakelt is dat geweldige ruimtelijke aanzienlijk minder. Dan nog blijft het geluid erg fraai, maar het is minder alsof je in het heelal zweeft. Nadeel van dat ruimtelijke geluidsbestand is wel dat er bij bepaalde frequenties (lage strijkers) een soort slissen en suizen ontstaat. Alsof op verre afstand een douche is aangezet. Door juiste plaatsing van de boxen verbeterde er veel, maar ik bleef het toch hinderlijk vinden.
Nu ik sinds kort zogenaamde attenuators gebruik tussen cd-speler en voorversterker (dat is een soort weerstand die het ingangssignaal van de cd (2 volt) beter in balans brengt met de ingang gevoeligheid van de versterker. Dit scheelt enorm!! Het slissen is vrijwel helemaal verdwenen. Iets van die boven beschreven ruimtelijkheid beleving is ook verdwenen, maar de balans van het geluid is echt vele malen beter. Je hoort meer detail en de beleving is rustiger. Ik vind dit winst.
Na lang aarzelen heb ik besloten de boxen te openen. Er moesten toch nieuwe schroeven in en nieuw tochtstrip langs de naden. Ook het vakje met de hoge tonen speakers open geschroefd. Er blijken bij de ene 5060 w8 midtoners in te zitten. De ander moet ik nog 'opereren'. Ik vind dat je dit soort speakers zoveel mogelijk ongemoeid moet laten, maar wat ik gedaan heb, reken ik tot onderhoud en zie ik niet als aanpassingen.

Het lijkt een beetje op jouw probleem, maar zeker weten doe je het nooit.
Waar een weg is is ook een omweg.

PHILIPS 499

Berichtdoor PHILIPS 499 » ma 04 jan 2021, 14:56

Sterker nog, dat bericht is van mij. Ik kan me niet meer herinneren dit geplaatst te hebben, maar dat zal dan wel. Die attenuators zitten nog steeds tussen de cd ingang en de ingang voorversterker. Dat helpt inderdaad. Bij de tuner is het geslis en gesis minder dan bij de cd heb ik het idee. Platenspeler of tapedeck kan ik niet controleren, want heb ik niet.
Ik luister nu piano en dat klinkt prima. Het is vooral bij orkestmuziek en dan bij lage strijkers. (Dus in een bepaald frequentiegebied?). Hoe te omschrijven? Het geluid dat uit de speakers komt is niet 'schoon. Wel zuiver, er is geen vervorming. Geen gevolg van oversturing.

Misschien hoort dit gewoon bij speakers van 50 jaar oud. Misschien hebben ze het altijd gedaan? I don't know.

PHILIPS 499

Berichtdoor PHILIPS 499 » ma 04 jan 2021, 15:00

@bas focal. Ik denk dat het eerder een akoestisch dan een technisch iets is. Misschien toch veroorzaakt door grootte luisterruimte icm met plaatsing en zitafstand?

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » ma 04 jan 2021, 15:50

ha die Ary, welkom hier!
If it measures good, but sounds bad, you're measuring the wrong thing." ― Dr. Richard C. Heyser

John P

Berichtdoor John P » ma 04 jan 2021, 16:05

Ik denk dat je het eerder moet zoeken in de verzameling mid's en tweets die elkaar onderling uitdoven en versterken, en wel plaatsafhankelijk.

PHILIPS 499

Berichtdoor PHILIPS 499 » ma 04 jan 2021, 16:20

@John P.
Is dat een beleefde manier om te zeggen dat het ontwerp dus eigenlijk niet deugt? ;)

John P

Berichtdoor John P » ma 04 jan 2021, 16:32

Laten we zeggen dat inzichten kunnen veranderen in de loop van de tijd. :relax:
We zijn met zijn allen nog op zoek naar de enige echte beste luidspreker. Gelukkig hebben we die nog niet gevonden zodat we allemaal nog een hobby hebben.

bas focal m180

Berichtdoor bas focal m180 » ma 04 jan 2021, 17:10

PHILIPS 499 schreef:@John P.
Is dat een beleefde manier om te zeggen dat het ontwerp dus eigenlijk niet deugt? ;)

Ik vraag het anders,

Wil je een speakers die zo natuur getrouw de opgenomen muziek weergeeft, of
Een speaker die jij goed vind klinken (speaker met ook wat nostalgie) ook al is de weergave (klank) erg goed maar niet 100% het opgenomen materiaal.
FOCAL

PHILIPS 499

Berichtdoor PHILIPS 499 » ma 04 jan 2021, 17:28

In principe zou ik voor het eerste kiezen.
Ik wil (zo goed mogelijk) horen wat er geschreven/gecomponeerd is.

Dat is met oudere luidsprekers nog niet zo eenvoudig. Vintage luidsprekers laten nogal wat weg.

Maar de vraag is of dit suizen en slissen het gevolg is van het feit dat de speakers 50 jaar oud zijn (en dus niet beter kunnen) of het gevolg van een bij nader inzien toch niet zo geslaagd ontwerp. Het kan ook dat het met plaatsing te maken heeft of met een technisch mankement.

Aan 1 verander je niet zoveel, 2 is eventueel aan te passen (zonder garantie op verbetering), 3 is op te lossen en 4 ook.

John P

Berichtdoor John P » ma 04 jan 2021, 17:34

Het zijn ontwerpcompromissen. Om een "snel" middengebied te hebben wil je veel en licht membraanoppervlakte. Dit heeft dan weer als nadeel dat je of meerdere hifi middentoners moet nemen, of een grote PA middentoner. Beide oplossingen hebben dan weer als nadeel dat de geluidsspreiding slechter wordt. Bij een grote woofer krijg je bundeling van geluid. Bij meerder middentoners krijg je interferentieverschijnselen. Deze boxen zin eigenlijk gemaakt voor grote luisterruimtes, waar je verder af zit van de speaker. In kleinere ruimtes zullen de nadelen duidelijker hoorbaar worden.
Een oud spreekwoord zegt: het is niet goed of het deugt niet. Dit geldt zeker voor luidsprekers.

VintageHarry

Berichtdoor VintageHarry » ma 04 jan 2021, 17:43

De 5060/W is niet de beste middentoner ter wereld, dat kan een rol spelen. Er zijn ook 499’s in omloop met de opvolger ervan, de 5060/SQ8. In hoeverre die door Philips zelf zijn geproduceerd is me (nog?) niet duidelijk, het kan ook een gebruikersmodificatie zijn. Wellicht iets om eens uit te proberen?

PHILIPS 499

Berichtdoor PHILIPS 499 » ma 04 jan 2021, 17:57

Nuttige informatie bij elkaar. Dank daarvoor.
Wat de 5060 betreft: ik heb nog wel een stuk of wat sq's liggen. Die ga ik dan maar eens plaatsen.

PHILIPS 499

Berichtdoor PHILIPS 499 » ma 04 jan 2021, 18:17

Heb net even gekeken. Een aantal van de 5060sq's die ik hier heb liggen komen uit Bang en Olufsen speakers. Ze heten wel 5060sq.
Geen idee of B&O die in licentie maakte.

VintageHarry

Berichtdoor VintageHarry » ma 04 jan 2021, 18:21

Geen idee, B&O gebruikte ze in ieder geval wel in bijvoorbeeld de S60. Zolang er 5060/SQ op staat en ze de dezelfde impedantie hebben als de 5060/W in de boxen zal het wel goed zijn.

pvanlingen

Berichtdoor pvanlingen » ma 04 jan 2021, 19:39

http://troelsgravesen.dk/WWDT.htm
Zijn het niet de tweeters die scherp klinken?
Ik heb ze nooit fijn vinden klinken.
Zelf maken is leuker.

PHILIPS 499

Berichtdoor PHILIPS 499 » ma 04 jan 2021, 20:31

Ha ja dat stuk ken ik. Deze meneer is duidelijk geen fan van deze tweeters :)

Olaf Markus
ZBA-donateur

Berichtdoor Olaf Markus » di 05 jan 2021, 4:14

Heel bekend verschijnsel van deze tweeters , het top hoog loopt stevig op.
Ikzelf heb deze tweeters veel ingezet, maar dan gemodificeerd door demping onder de Dome aan te brengen en in het filter en spoeltje van 0,05 - 0,10 Mh in serie te zetten.
Met deze maatregelen blijkt deze tweeter ineens een uiterst vriendelijk, doch ragfijn hoog neer te zetten waar heel lang naar te luisteren is.
Volgens mij staan er nog ergens berichten van mij in dit forum waar ik dit uitvoer.
ZBA donateur.

Ook in 2020!

Terug naar “Stel je eens voor”