Meer zelf bouwen

Nieuw hier? Dan lezen we hier graag wie, wat, waar, waarom, etc.

Moderator: Beheerdersteam

Zwartoog

Meer zelf bouwen

Berichtdoor Zwartoog » za 19 okt 2019, 23:19

Hoi allemaal!

Ik surf mee op de "buizenrevival" van de laatste jaren. Vorig jaar een special op Tweakers over Nixie's gezien. Leuke techniek! Na kort wikken-en-wegen een Nixie-board besteld die je via een Arduino aan kunt sturen. Uiteraard was de standaardsoftware niet zoals ik wilde, maar gelukkig makkelijk zelf wat van te maken. Inmiddels draait deze al vrolijk een jaar als geluidsbediende klok/weerstation.

Inmiddels begon ik behoefte te krijgen aan beter geluid, tezamen met de behoefte aan een meer "analoge" wereld (platenspeler uit de kelder gehaald), en de uitdaging om te leren wat de principiële werking is van alledaagse dingen. Toen ik een maand geleden met de "verdieping" begon had ik nooit beseft dat een versterker in principe niets meer is dan een laag voltage omzetten in een hoger voltage.

Duh #-o , lach maar :lol:

Feit is dat als je een apparaat open schroeft (wat ik graag doe) het tegenwoordig allemaal om IC's draait. En daar is geen inzicht aan te ontleden. Dat, gecombineerd met de charme van buizen, nu aan het besluiten om een buizenversterker te bouwen. Ter lering ende vermaak.

Mijn achtergrond ligt (in deze context) meer in de algoritmiek en software, niet in klassieke elektronica. Door de schema's te bestuderen en fora te lezen leer ik dagelijks bij, en inmiddels concretere plannen. Ik vind dit zelfbouwaudio-forum een fijne collectie met veel ideeën, vragen en antwoorden. Inmiddels tijd om zelf vragen te stellen!

Bert61

Re: Meer zelf bouwen

Berichtdoor Bert61 » zo 20 okt 2019, 0:13

Welkom Zwartoog
Ooit op een hark gestapt :lol: ik wel Maar het was net mis
Ik stoei ook graag met buizen Alleen ik betrap me erop vaak die andere rotdingen ook te gemisbruiken
Waar na een aantal in de vuilnisbak gooien sta je weer met 2 benen op de grond en moet er netzoveel nog eens er bij om het heel te houden
Veel lees plezier Het is erg leuke club hier :D
shit draadje vergeten :oops:

Zwartoog

Berichtdoor Zwartoog » zo 20 okt 2019, 8:57

Dank je wel! :D

ray5150

Berichtdoor ray5150 » zo 20 okt 2019, 12:37

Ook welkom, en veel bouwplezier gewenst.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » zo 20 okt 2019, 12:55

Welkom!

Zwartoog schreef: en de uitdaging om te leren wat de principiële werking is van alledaagse dingen. Toen ik een maand geleden met de "verdieping" begon had ik nooit beseft dat een versterker in principe niets meer is dan een laag voltage omzetten in een hoger voltage.

Zoiets. Eigenlijk is het meer een laag vermogen omzetten in een hoog vermogen. Crux is dat bij de relatief lage vermogens van lijnniveau het allemaal niet zo heel moeilijk is om e.e.a. praktisch te realiseren. Dat wordt anders bij de extreem lage niveaus van b.v. MM pu-elementen waar je tegen de grenzen van de fysica aan loopt. En bij vermogensversterkers waar het lastig wordt om ongewilde artefacten (vervorming) buiten de deur te houden. Op zich een heel avontuur om dat allemaal te gaan ontdekken. Veel plezier daarbij! :sure:
Peter de Jong

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » zo 20 okt 2019, 16:30

Welkom
An error does not become truth by reason of multiplied propagation, nor does the truth become error because nobody will see it" ― Mahatma Gandhi

Terug naar “Stel je eens voor”