Afwerking van de kasten

't Houtwormen forum. Ook voor metaal, poly, en andere materialen.
Hier gaat t over de technieken, niet de tools zelf

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Afwerking van de kasten

Berichtdoor Edo » di 24 aug 2004, 13:31

Wat voor afwerking gebruik je? Heb je tips/suggesties?

In iedergeval vaak lastig hoe je een kast afwerkt. Op dit ogenblik ben ik bezig met een nieuw vloerstaandertje en ben met de afwerking aan het expirementeren. De bedoeling is gebruik te maken van een binnenkast van MDF met daar omheen een afwerking van massief 8 mm dik buigtriplex. De vorm wordt/kan daardoor wat leuks opleveren. De randen afwerken met de bovenfrees, goed schuren en daarna lakken. Wat ik al zei, het is een expirement.

Hier het idee als tekning:

Afbeelding

En even een proefstukje om te kijken of de ronding lukt...

Afbeelding

Staat wel wat kracht op, dus ik ga nog wat proberen qua lijm voor de aluminium strip/hout verbinding.

tot zover,
Edo
Laatst gewijzigd door Edo op di 24 aug 2004, 14:42, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 24988
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs

Berichtdoor Henkjan » di 24 aug 2004, 14:38

ik heb kort geleden m'n woofer afgewerkt met Elesgoflex, een soort laminaat-fineer. nog het beste te vergelijken met het oppervlak van keukenbladen. Erg makkelijk en snel te verwerken (iets overmaat knippen, plakken en de randen met een schuurblokje afwerken) en een zeer net uiterlijk. Foto's volgen later.

Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 24988
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs

Re: Afwerking van de kasten

Berichtdoor Henkjan » di 24 aug 2004, 14:40

Edo schreef:.....MDF met daar omheen een afwerking van massief 8 mm dik buigtriplex. ...... Wat ik al zei, het is een expirement.
ben benieuwd, vooral hoe je dat 8mm dikke spul er goed omheen krijgt (om de hoeken).

Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Berichtdoor Edo » di 24 aug 2004, 14:44

Heb net de tekening en een foto van een proefstuk erbij geplaatst.

Je kan het vergelijken met een eerder proefproject wat bestond uit 4x5mm berkentriplex. Zie foto hieronder:

Afbeelding

Edo

Gebruikersavatar
Michol
Berichten: 54
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 20:12

Berichtdoor Michol » di 24 aug 2004, 21:04

`ziet er wel gelikt uit!!

maar ik hou het bij beton..
Beton is da bomb

Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4484
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Europa

Berichtdoor rho » wo 25 aug 2004, 18:58

Da's een fraai idee, Edo.
Ik denk wel dat je raakvlak van je buig-multiplex met de rest van de behuizing groot moet zijn om een verbinding te bekomen die ook een tijdje vasthoudt. De krachten die hier optreden zijn niet te onderschatten denk ik.

Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Berichtdoor Edo » wo 25 aug 2004, 20:26

Opzich valt de druk wel mee. Ik heb met verlijmen wat testen gedaan en met de "normale" witte houtlijm en een raakvlak van 3 a 4 cm blijft het lang zitten. De "hoogte" van de brug niet te groot maken natuurlijk.
Wat wel een probleem gaat worden is het hout bij het front met die aluminium strip ertussen. Dat bleef nog niet zo zitten. Met wat kracht was die verbinding los te krijgen, dus misschien vervalt het aluminium wel.

Nog een leuke bijkomstigheid: Vaak worden er balkjes (bracing) aan de binnenkant van de kast gemaakt. Door de lat onder de "brug" dus in het midden van de zijkanten is eigenlijk dus ook bracing. Dan alles vullen met paar kilo zilverzand en het geheel is vrij stijf/stevig geworden.
Nog een klein voordeel is dat een plaat recht hout meer kans heeft op resonanties dan een plank die krom staat. Nog iets stijver dus.

Wel vandaag een tegenvaller....het hout was door een fout van de timmerman verkeerd gezaagt...Precies de verkeerde buigrichting. Dus weer even een week wachten op nieuw hout.

Edo

Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4484
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Europa

Berichtdoor rho » wo 25 aug 2004, 20:40

Mooie uitleg.

3 a 4cm is toch al een redelijk raakvlak bij een vloerstaander. Dat zal wel stevig zitten.

Op aluminium lijmen zal niet lukken hé. :wink:

Ja inderdaad, de bracing zit langs buiten. Da's wel cool.

Laat de verhaaltjes over de verdere experimentjes maar komen. :)

Gebruikersavatar
Michol
Berichten: 54
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 20:12

Berichtdoor Michol » do 26 aug 2004, 14:11

kan je de kast niet volledig dubbelwandig maken, en alleen de binnen en buiten delen aan elkaar vebinden met een stukje ijzer, want nu geeft het balkje de trillingen toch nog steeds door?

of zie ik het verkeerd?
Beton is da bomb

Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Berichtdoor Edo » do 26 aug 2004, 14:45

De kast geheel dubbelwandig maken kan natuurlijk ook. Alleen het buigtriplex is nogal zacht. Dan zou je twee kasten van MDF moeten maken en tussenruimte opvullen met zand. Dit maakt de kast inderdaad steviger, maar ook veel groter en dat wou ik niet. Lekker slank vond ik wel mooi. De lat aan de buitenkant maakt het geheel iets steviger, dan het gebogen buigtriplex nog wat steviger en het zand in het midden nog een klein beetje. Aangezien het een kleine kast is (liter of 6) met een klein woofertje en een basreflex behuizing wordt de interne luchtdruk ook niet zo groot, dus het hout zal ook niet zo buigen bij hoog volume. Aan de binnenkant wordt later nog 5mm dik loodbitumen met 1 cm dik vilt geplakt dus het geheel zal redelijk dood en resonantiearm zijn denk ik.

Kleine vergelijking:

Afbeelding

Deze brug lijkt kwa opbouw op het idee van de kast. Door de boog (het triplex) wordt het geheel redelijk/goed stijf.
(en je krijgt een apparte vorm van je speaker....altijd leuk i.p.v. rechthoekig)

Edo

Gebruikersavatar
Michol
Berichten: 54
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 20:12

Berichtdoor Michol » do 26 aug 2004, 16:26

ik ben ook bezig geweest met rond: ik heb een paar prototypes gehad van beton, en de vorige was rond, met buigtriplex had ik een hele ronde voorkant, voor een optimale afstraling. de bovenkant was zelfs afgerond, met een holle lat.
Maar het was niet strak genoeg naar mijn zin, en de beton was niet egaal van klur dus is dat m niet geworden.
Beton is da bomb


Terug naar “Houtbewerking, etc”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: CCBot en 0 gasten