Spreadsheet voor Piramide met penta grondvlak en ook penta zuil

't Houtwormen forum. Ook voor metaal, poly, en andere materialen.
Hier gaat t over de technieken, niet de tools zelf

Moderator: Beheerdersteam

jvenema

Spreadsheet voor Piramide met penta grondvlak en ook penta zuil

Berichtdoor jvenema » ma 28 sep 2020, 21:09

Via dit forum heb ik twee Wavecor SW223BD02 drivers gekregen en ik heb met de group buy twee Cotswold BMR56XE N4R drivers aangeschaft. Hiermee wil ik een actief tweeweg systeem maken. Ik heb hiervoor UcD modules uit een Philips DFR9000 beschikbaar, en die heb ik licht gemodificeerd zodat de vervorming wat lager werd, maar dat is een ander topic ;-).

Nu leek het me leuk (voor de verandering) om een penta zuil te maken en heb ik een spreadsheet opgesteld om het volume uit te rekenen. Dit is verder niet zo heel spannend, De formule voor het oppervlak van een vijfhoek is gewoon op te zoeken en dat maal de hoogte is de inhoud. Nu werk je vaak met buiten maten en met hout dikte etc. Dus de spreadsheet doet de omrekening van de buiten naar de binnen maten, waarbij je ook de dikte van de wanden kan opgeven en er een holte aan de onderkant kan zijn (voor de actieve spullen).

Nu leek het me leuk, om voor de BMR56 drivers een interne behuizing te maken wat een piramide is met een penta grondvlak. Het verstek zagen voor een penta zuil is eenvoudig dat is gewoon op 36 graden zagen en klaar. In principe kan dat een lange strook zijn die aan twee kanten verstek gezaagd is en die vervolgens in 5 stukken zagen en in elkaar zetten. Een voorbeeld van een proef hiermee is hieronder te zien.

All Photos - 1 of 1.jpeg

Voor een piramide met een penta grondvlak is het wat ingewikkelder om de verstek hoeken uit te rekenen en heb dit ook in de spreadsheet gestopt. De spreadsheet bevat ook een tekening om het een en ander duidelijk te maken. De cellen met de getallen in blauw kun je invullen, de zwarte getallen zijn dan de resultaten.

De berekening voor een zuil staat op een ander tabblad dan die voor de piramide.

Voor de piramide zijn er drie varianten in verschillende kolommen, de gelijkbenige driehoek voor het zijvlak heeft een basis a een hoogte b en een hoek. Echter zijn maar twee van de drie getallen nodig en dan kan de derde uitgerekend worden. Dus zijn er drie varianten net gelang je welke waarde niet invul.

Screenshot 2020-09-28 at 21.04.16.png

Penta speaker.xlsx

Verder zijn er twee piramides gemaakt, waarvan nu de lijm aan het drogen is.

Photos - 1 of 13.jpeg

Photos - 2 of 13.jpeg

Photos - 3 of 13.jpeg

Photos - 4 of 13.jpeg

Photos - 5 of 13.jpeg

Photos - 6 of 13.jpeg

Photos - 7 of 13.jpeg

Photos - 8 of 13.jpeg

Photos - 9 of 13.jpeg

Photos - 10 of 13.jpeg

Photos - 11 of 13.jpeg

Photos - 12 of 13.jpeg

Photos - 13 of 13.jpeg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Shadow

Re: Spreadsheet voor Piramide met penta grondvlak en ook penta zuil

Berichtdoor Shadow » di 29 sep 2020, 6:20

Gaaf!

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » di 29 sep 2020, 9:57

gaaf.

(ik heb ook wel wat met 5hoeken (1, 2, 3) en spreadheets )
If it measures good, but sounds bad, you're measuring the wrong thing." ― Dr. Richard C. Heyser

jvenema

Berichtdoor jvenema » di 29 sep 2020, 13:59

De lijm is droog de tape eraf de hoeken wat afgerond en wat geschuurd en hieronder het resultaat hiervan. Tevens is de proef baffle om wat metingen aan de BMR56 te doen te zien. Heb dus een freesmal gemaakt voor het vierkant en een voor het gat en hiermee is de baffle gemaakt om de BMR56 in te stoppen.

Op het grondvlak van de piramide plak ik afdichtband en ga de piramide met een klem systeem aan de achterkant van de baffle monteren, zodat ik die makkelijk kan verwijderen om verschillende dingen te testen. Denk aan wel of geen demping, eerst meten met baffle as is, dan de hoeken afronden etc.

Photos - 1 of 1.jpeg

O ja heb er ook nog even snel water erin gegoten terwijl piramide omgekeerd op de weegschaal stond en de inhoud vermeld in spreadsheet klopt ook aardig met de werkelijkheid :D

Raad wel aan om de verstekhoek van de zijkant van de driehoeken 0,5-1,0 graad scherper te zagen dan het ideaal volgens de berekening. De naad staat dan beter dicht aan de buitenkant en de lijm kan dan beter naar binnen weg bij het in elkaar lijmen. Dit is zeker zo als de buiten kant eerst aan elkaar getaped word, zoals ik heb gedaan.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Terug naar “Houtbewerking, etc”