Frezen voor 6nd430 mid

't Houtwormen forum. Ook voor metaal, poly, en andere materialen.
Hier gaat t over de technieken, niet de tools zelf

Moderator: Beheerdersteam

Fedde
Berichten: 158
Lid geworden op: vr 08 okt 2004, 22:16
Locatie: Eindhoven

Frezen voor 6nd430 mid

Berichtdoor Fedde » di 22 sep 2020, 21:50

Geachte "houtwormen",

Ik heb net een paartje 18 sounds 6nd430 mid drivers binnengekregen. Deze drivers hebben een beetje afwijkende vorm: ze zijn vierkant (162x162mm), waarbij de hoeken afgerond zijn met een diameter van 185 mm.

Voor een technische tekening (en specs plus metingen) zie de pdf op deze pagina:
https://www.dibirama.altervista.org/hom ... -wmax.html

Ik wil ze op een 18mm MDF (open) baffle monteren. Hoe kan ik dit het beste aanpakken? Ik heb een bovenfrees (goedkoop ding wel).
http://www.fedde.nu, gainclone, non-os DAC and open baffle audio projects...

Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 11877
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Frezen voor 6nd430 mid

Berichtdoor Shadow » di 22 sep 2020, 21:53

Freesmalletje bestellen bij Audiomanics (Freeskees) O:)

Fedde
Berichten: 158
Lid geworden op: vr 08 okt 2004, 22:16
Locatie: Eindhoven

Re: Frezen voor 6nd430 mid

Berichtdoor Fedde » di 22 sep 2020, 22:03

Hierbij de maten:
6nd430.png


En hier de unit:
6nd430-unboxing.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
http://www.fedde.nu, gainclone, non-os DAC and open baffle audio projects...

Fedde
Berichten: 158
Lid geworden op: vr 08 okt 2004, 22:16
Locatie: Eindhoven

Re: Frezen voor 6nd430 mid

Berichtdoor Fedde » di 22 sep 2020, 22:05

Shadow schreef:Freesmalletje bestellen bij Audiomanics (Freeskees) O:)


Wow jij bent snel, reactie in 3 min... :goeie:

Hoe werkt zo'n freesmal? Wordt die met een 3D printer gemaakt oid? Gebruik je dan een kopieerfrees?
http://www.fedde.nu, gainclone, non-os DAC and open baffle audio projects...

Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 11877
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Frezen voor 6nd430 mid

Berichtdoor Shadow » di 22 sep 2020, 22:11

Die wordt op de cnc gemaakt, je gebruikt dan een kopieëerring idd.

Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 23537
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Frezen voor 6nd430 mid

Berichtdoor Pjotr » di 22 sep 2020, 22:16

Of niet infrezen maar opdikken met triplex ter dikte van de speaker en waarvan je de gaten met de figuurzaag hebt uitgezaagd.
How much wood could a woodchuck chuck
if a woodchuck could chuck wood

Gebruikersavatar
One World Concepts
Ook commercieel actief
Berichten: 1062
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53

Re: Frezen voor 6nd430 mid

Berichtdoor One World Concepts » di 22 sep 2020, 22:51

Dat was idd ook mijn eerste gedachte, ipv frezen kun je ook beplaten en daar de vorm uit halen.

Als je dan toch gaat frezen, kun je misschien net zo goed de gaten laten frezen, ipv een mal.
Dan ben je gelijk klaar, heb je ook een strakker resultaat.
Zelfs een 200-300 euro kostende CNC kan dat met twee vingers in z'n neus door MDF.

Gebruikersavatar
One World Concepts
Ook commercieel actief
Berichten: 1062
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53

Re: Frezen voor 6nd430 mid

Berichtdoor One World Concepts » di 22 sep 2020, 23:42

Fedde schreef:Geachte "houtwormen",

Ik heb net een paartje 18 sounds 6nd430 mid drivers binnengekregen. Deze drivers hebben een beetje afwijkende vorm: ze zijn vierkant (162x162mm), waarbij de hoeken afgerond zijn met een diameter van 185 mm.

Voor een technische tekening (en specs plus metingen) zie de pdf op deze pagina:
https://www.dibirama.altervista.org/hom ... -wmax.html

Ik wil ze op een 18mm MDF (open) baffle monteren. Hoe kan ik dit het beste aanpakken? Ik heb een bovenfrees (goedkoop ding wel).

Ik heb je even een PM gestuurd ivm CNC

wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 7611
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Frezen voor 6nd430 mid

Berichtdoor wouter » za 26 sep 2020, 21:09

Je kunt een vierkant maken voor de bovenfrees met in de zool een kopieerring. En die doe je dan van 3 a 4mm materiaaldikte. En daaronder leg je de gewenste cirkel.

De kopieerring volgt dan de binnenste mogelijkheid, dus vierkant en richting de hoeken de cirkel. Daarna heb je een mooie afgeplatte cirkel in een sjabloon.

Wel even vooral goed bedenken hoe je 2x die afstand corrigeert. Mijn kopieerring is 17mm, ik frees met 12mm. Dus ik heb bijv. bij een cirkel een +2,5mm rondom zodat ik na frezen goed uitkom - en niet 2,5mm te klein rondom (dia 5mm te klein).

Als je met dit voorbeeld dus een sjabloon zou maken dan moet je 2x 5mm te groot zitten, en dan kom je exact uit op de drivermaat. Liever neem je die 1mm ruimer, dus ik zou dan 11mm te groot starten. Of je houdt het bij 1 freesmail, 1 met vierkant en cirkel sjabloon op elkaar geplakt/geschroefd of wat dan ook.

Gebruikersavatar
One World Concepts
Ook commercieel actief
Berichten: 1062
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53

Re: Frezen voor 6nd430 mid

Berichtdoor One World Concepts » za 26 sep 2020, 21:14

Trouwens, de meesten hier (incl mijzelf lol! ) gebruiken een bovenfrees, maar je kunt voor zulke klusjes veel beter een carpenters (hand) frees gebruiken.
Die zijn een stuk kleiner en hebben kleinere freesjes.
Dan wordt kopiëren ook een stuk makkelijker.

wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 7611
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Frezen voor 6nd430 mid

Berichtdoor wouter » za 26 sep 2020, 21:53

De grote zool van en bovenfrees is toch juist handig? Ik doe het zo:
Ik maak een 4-kant van de afmetingen waaraan de rechte delen moeten voldoen, en dan een cirkel op bijv. 3mm plaatmateriaal. Leg tegen het vierkant wat stroken aan die met je met dubbelzijdig tape op het cirkelsjabloon legt. Vierkant eruit en je hebt je mal. Wil je een stabiele mal dan maak je dit alles 5mm te groot en frees je met deze 2 sjablonen een nieuw sjabloon van je afgeplatte cirkel. Dat is dan vervolgens je sjabloon die je op de baffle gaat gebruiken.

Gebruikersavatar
One World Concepts
Ook commercieel actief
Berichten: 1062
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53

Re: Frezen voor 6nd430 mid

Berichtdoor One World Concepts » za 26 sep 2020, 22:10

Hangt er een beetje vanaf wat voor gaten je freest misschien?
Bij grote gaten wel, bij kleine dingen zit het vooral in de weg.

Eigenlijk moet je gewoon zoiets hebben
https://www.shapertools.com/en-gb/

Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 23537
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Frezen voor 6nd430 mid

Berichtdoor Pjotr » za 26 sep 2020, 22:25

Het blijft een illusie dat je geavanceerde machinerie nodig hebt voor zoiets als een 17 mid netjes afwerken. Of het is gebrek aan vaardigheid/kunde. Met dat elektrisch tuig gaat het alleen maar sneller......... mis :D
How much wood could a woodchuck chuck
if a woodchuck could chuck wood

Gebruikersavatar
One World Concepts
Ook commercieel actief
Berichten: 1062
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53

Re: Frezen voor 6nd430 mid

Berichtdoor One World Concepts » za 26 sep 2020, 22:46

Pjotr schreef:Het blijft een illusie dat je geavanceerde machinerie nodig hebt voor zoiets als een 17 mid netjes afwerken. Of het is gebrek aan vaardigheid/kunde. Met dat elektrisch tuig gaat het alleen maar sneller......... mis :D

:lol:

Ik heb het vaak uit de losse pols gedaan, bv ook met B110 (die hebben zo'n gemeen knikje erin).
Maar als het makkelijker kan, waarom niet?

Of sta jij elke week met een schrobplankje je kleding te wassen, hoop je dat je niet teveel kolen in de strijkbout hebt gegooid en moet je elke ochtend 5 min lang je auto aanzwengelen en de spaken weer aanspannen?

Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 11877
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Frezen voor 6nd430 mid

Berichtdoor Shadow » za 26 sep 2020, 23:10

Pas op wat je zegt, off-grid is hip aan het worden :lol:

Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 23537
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Frezen voor 6nd430 mid

Berichtdoor Pjotr » za 26 sep 2020, 23:11

One World Concepts schreef:Of sta jij elke week met een schrobplankje je kleding te wassen, hoop je dat je niet teveel kolen in de strijkbout hebt gegooid en moet je elke ochtend 5 min lang je auto aanzwengelen en de spaken weer aanspannen?

Waar slaat dat nou op......... :roll:
How much wood could a woodchuck chuck
if a woodchuck could chuck wood

Gebruikersavatar
One World Concepts
Ook commercieel actief
Berichten: 1062
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53

Re: Frezen voor 6nd430 mid

Berichtdoor One World Concepts » za 26 sep 2020, 23:22

Pjotr schreef:
One World Concepts schreef:Of sta jij elke week met een schrobplankje je kleding te wassen, hoop je dat je niet teveel kolen in de strijkbout hebt gegooid en moet je elke ochtend 5 min lang je auto aanzwengelen en de spaken weer aanspannen?

Waar slaat dat nou op......... :roll:

Bedoeld als grapje?
Als in , af en toe ontwikkeld men weleens wat nieuws?
Maar goed, excuses dan.

Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 2120
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Frezen voor 6nd430 mid

Berichtdoor satefan » zo 27 sep 2020, 0:02

Je kan ook een soort adapter printen met een 3D printer. Je freest een cirkel uit de baffle, print een cirkel (185mm diameter zo te zien?) die daar precies in past en in deze cirkel zit dan weer een uitsparing voor deze driver. Dan wordt het dus weer een ronde verschijning. Het lijkt mij persoonlijk ultra-mooi bij deze driver! Je moet dan wel de ruimte hebben op de baffle natuurlijk....
Normaal is niets anders dan het gemiddelde van alle afwijkingen.

Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 26057
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs

Re: Frezen voor 6nd430 mid

Berichtdoor Henkjan » zo 27 sep 2020, 0:31

ik stuur gewoon een tekening van de driver (datasheet ofzo) naar Freeskees en een paar dagen later heb ik een net freessjabloon....
If it measures good, but sounds bad, you're measuring the wrong thing." ― Dr. Richard C. Heyser

jvenema
Berichten: 752
Lid geworden op: di 20 aug 2019, 12:38
Locatie: Helmond (bij Eindhoven)

Re: Frezen voor 6nd430 mid

Berichtdoor jvenema » zo 27 sep 2020, 10:24

Leuk zo’n freessjabloon, maar er zit bij deze driver als ik het zo zie een scherpe overgang tussen het rechte stuk en de cirkel. De radius van die overgang is veel kleiner dan die van de meeste frezen. Lijkt me dat dan in die hoek wat materiaal blijft zitten wat je eigenlijk weg wil hebben.

Moest laatst een vierkant voor een driver uitfrezen (BMR56...), maar de hoeken waren afgerond met een straal van 8, dus als je dan gaat frezen met een frees van 16mm dan gaat dat vanzelf goed. kopieer ring is 18mm en driver was 80mm vierkant (met afgeronde hoeken) Dus in 6mm MDF een vierkant eruit gehaald van 82,5 mm, dan heb je nog een klein beetje spelling voor eventueel wat verf.

Maar hoe pak je zo’n scherpe overgang aan zoals in dit geval vraag ik me dan af, waarbij de straal klein is.

Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 26057
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs

Re: Frezen voor 6nd430 mid

Berichtdoor Henkjan » zo 27 sep 2020, 11:50

Het.meeste gewoo met dat sjabloon, en dan de hoekjes met een klein beiteltje en wat ellebogenstoom..
If it measures good, but sounds bad, you're measuring the wrong thing." ― Dr. Richard C. Heyser

Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 8178
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet

Re: Frezen voor 6nd430 mid

Berichtdoor pappaleo » zo 27 sep 2020, 12:47

Ik heb nog een sjabloon voor de Focal 5N serie, die is zelfs nog wat kleiner. Die gebruikte ik met een 6mm vingerfeesje. Ging prima. Geen nabewerking meer nodig.

Fedde
Berichten: 158
Lid geworden op: vr 08 okt 2004, 22:16
Locatie: Eindhoven

Re: Frezen voor 6nd430 mid

Berichtdoor Fedde » zo 27 sep 2020, 14:07

Bedankt heren voor alle constructieve bijdragen en aanbod voor hulp. Ik krijg CNC hulp (dichtbij in de regio), dus het gaat helemaal goed komen! :goeie:
http://www.fedde.nu, gainclone, non-os DAC and open baffle audio projects...

jvenema
Berichten: 752
Lid geworden op: di 20 aug 2019, 12:38
Locatie: Helmond (bij Eindhoven)

Re: Frezen voor 6nd430 mid

Berichtdoor jvenema » zo 27 sep 2020, 14:55

Henkjan schreef:Het.meeste gewoo met dat sjabloon, en dan de hoekjes met een klein beiteltje en wat ellebogenstoom..

Oke bedankt! Hier dacht ik ook al aan, maar wilde zeker zijn geen truuk te missen :D

Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 26057
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs

Re: Frezen voor 6nd430 mid

Berichtdoor Henkjan » zo 27 sep 2020, 15:10

ja met al dat prachtige electrische gereedschap vergeet je zoms dat het vaak gewoon beter is om met de hand aan de slag te gaan. beitel, blokschaaf, schuurplank, etc doen t vaak beter dan de bovenfrees
If it measures good, but sounds bad, you're measuring the wrong thing." ― Dr. Richard C. Heyser


Terug naar “Houtbewerking, etc”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: CCBot en 0 gasten