24U rack

't Houtwormen forum. Ook voor metaal, poly, en andere materialen.
Hier gaat t over de technieken, niet de tools zelf

Moderator: Beheerdersteam

GM Tech

24U rack

Berichtdoor GM Tech » wo 26 aug 2020, 9:21

Hoi allen,

ik ben al mijn flightcases aan het verkopen, en wil in de plaats een 24U rack bouwen.
Met een afscheiding van de onderste eerste 10U, daar komen 2 zware rack pc's in.
Ik dacht eerst 18mm multiplex te gebruiken, maar is dat niet wat overkill? Is 12mm niet voldoende?
Er worden geen aluminium profielen gebruikt, en ik neem aan dat dit een verzwakking is van de kist?

Tweede vraagje, ik zou deze graag schilderen aan binnen en buitenzijde. Moet ik dan eerst de panelen schilderen, of wanneer de kist in elkaar zit?

Ik ben leek op dit gebied, mijn ding is meer elektriciteit en electronica.

Kan mij iemand tips geven, alvast bedankt.
Lekker helder...

AntonZ

Re: 24U rack

Berichtdoor AntonZ » wo 26 aug 2020, 9:56

18mm is inderdaad fors overkill, in 24u wordt dat lomp zwaar. 6.5 tot 9mm is gangbaar. Berken multiplex is sterk en fijn om te bewerken. Multiplex met HPL coating is gangbaar voor flightcases. Eventueel betonplex of ander plaatmateriaal wat al een goede coating heeft aan de buitenzijde. Als je met standaard berken werkt, dan zou ik schilderen na het bouwen. Maar standaard HPL materiaal scheelt veel tijd en geeft een fijne gladde afwerking.

Alu profielen beschermen vooral de hoeken. Als je daar geen profiel op hebt, moet je er van uit gaan dat de hoeken al snel flink beschadigd raken bij regelmatig transport. Verder bouwt het gemakkelijk omdat je de boel in elkaar popnagelt. Zonder alu profielen moet je een andere bouwmethode kiezen om stevige constructie te krijgen. Bijvoorbeeld lijmen + schroeven, eventueel met verstevigingslatje langs de binnenzijde van je hoeken. 6.5 tot 9mm is vrij dun om zonder extra latje te verbinden. Let er ook op dat zonder voor en achterdeksel de stevigheid uit je kist is. Er zitten dan geen driehoeken meer in. Een vierkant zonder deksels of diagonalen is constructief niet sterk.

Er is veel info online te vinden die je kan helpen. Bijvoorbeeld: https://www.zelfbouwcase.nl/uitleg/

GM Tech

Berichtdoor GM Tech » wo 26 aug 2020, 10:01

AntonZ schreef:18mm is inderdaad fors overkill, in 24u wordt dat lomp zwaar. 6.5 tot 9mm is gangbaar. Berken multiplex is sterk en fijn om te bewerken. Multiplex met HPL coating is gangbaar voor flightcases. Eventueel betonplex of ander plaatmateriaal wat al een goede coating heeft aan de buitenzijde. Als je met standaard berken werkt, dan zou ik schilderen na het bouwen. Maar standaard HPL materiaal scheelt veel tijd en geeft een fijne gladde afwerking.

Alu profielen beschermen vooral de hoeken. Als je daar geen profiel op hebt, moet je er van uit gaan dat de hoeken al snel flink beschadigd raken bij regelmatig transport. Verder bouwt het gemakkelijk omdat je de boel in elkaar popnagelt. Zonder alu profielen moet je een andere bouwmethode kiezen om stevige constructie te krijgen. Bijvoorbeeld lijmen + schroeven, eventueel met verstevigingslatje langs de binnenzijde van je hoeken. 6.5 tot 9mm is vrij dun om zonder extra latje te verbinden. Let er ook op dat zonder voor en achterdeksel de stevigheid uit je kist is. Er zitten dan geen driehoeken meer in. Een vierkant zonder deksels of diagonalen is constructief niet sterk.

Er is veel info online te vinden die je kan helpen. Bijvoorbeeld: https://www.zelfbouwcase.nl/uitleg/

Hi Anton,

bedankt al, ben in de inleiding iets vergeten, deze kist komt in een studio, dus geen vervoer en ook degelijk beschermd, net als die flightcases nog in nieuwstaat zijn, probleem met deze zijn, dat ik niet weg geraak met de deksels. Staan nu gestapeld in mijn living, excuses.
Lekker helder...

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » wo 26 aug 2020, 10:44

Wij maakten altijd 19" binnenracken van 15mm multiplex.
Fusion Filterdesign

GM Tech

Berichtdoor GM Tech » wo 26 aug 2020, 11:01

ds23man schreef:Wij maakten altijd 19" binnenracken van 15mm multiplex.

Dus 9mm of 12mm is ruim voldoende? (zoals Anton al aangaf) Scheelt ook wat in prijs uiteraard :)

Bedankt allen, hier kan ik mee aan de slag, fijne dag allen.
Lekker helder...

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » wo 26 aug 2020, 11:10

9 of 12mm is lastig op de kopse kant te verschroeven. Moet je met hoeklatten gaan werken.
Fusion Filterdesign

GM Tech

Berichtdoor GM Tech » wo 26 aug 2020, 11:23

ds23man schreef:9 of 12mm is lastig op de kopse kant te verschroeven. Moet je met hoeklatten gaan werken.

Owkee, had ik inderdaad geen rekening mee gehouden, mijn houtboer heeft enkel 8mm, 12mm en 18mm hier ben ik zeker dat het netjes op maat gezaagd wordt. In de omgeving is er verder niet iemand die dat kan verzekeren? Dus klein dilemma nu. Die Amerikaanse maten verschillen met de onze. Het gewicht van de kist speelt eigenlijk geen rol, onder het rack komen viltstrips en dat schuift enorm goed op de parketvloer van de studio.En eigenlijk zal ik nooit achteraan moeten zijn, omdat alles achteraan en vooraan met D koppelingen van Neutrik worden voorzien, er zijn ook 3 patchbays aan de voorzijde.Ja, ik ben leek op houtvlak, dus bedankt. Ik denk dat alle antwoorden zijn gegeven in deze topic. Groetjes.
Lekker helder...

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » wo 26 aug 2020, 12:20

Dan pak je toch gewoon 18mm?
Fusion Filterdesign

ray5150

Berichtdoor ray5150 » wo 26 aug 2020, 12:42

24HE is iets meer dan een meter hoog, binnenmaat.
Als het een rack is dat niet vaak verplaatst gaat worden kun je hier gewoon 18 mm multiplex voor gebruiken.
Zou er wel 4 wieltjes onder zetten, volgeladen word dat flink zwaar.
Belangrijkste is dat je als eerste 19 inch rackprofielen aanschaft, die bepalen namelijk samen de totale binnenbreedte van het rack.
En er zijn meerdere fabrikanten en uitvoeringen, met ieder eigen maten.
Als je uitgaat van netto 19 inch / 483 mm gaat het vaak niet goed, wan dat heb je te weinig ruimte over, of je moet glijprofiel willen gebruiken.

Wat ook nog kan, gebruikt serverrackje van Marktplaats halen, kostten vaak maar heel weinig.

GM Tech

Berichtdoor GM Tech » wo 26 aug 2020, 14:16

De rackprofielen heb ik al, alles van Penn Elcom 2mm staal voor en achter (dubbele profielen voor het onderste gedeelte) , ik kom op deze maten met een mm speling in de breedte en de rackprofielen 2mm.

24 unit rack

drie panelen van 485mm x 600mm
twee panelen van 1150mm x 600mm

er is een scheiding tussen het 14U rack en het onderste 10U gedeelte. is een paneel van 18mm mee verrekend in de hoogte. Het onderste deel krijgt extra koeling dmv 20cm Noctua ventilatortjes die gestuurd worden door een zelf ontwikkeld printje met temperatuursensor, de voeding komt recht uit één van de PC's met een voeding van 850w. En is eigenlijk een tunnel. het 14U gedeelte is achteraan voorzien van koelplaten van Penn Elcom. Die had ik al gebruikt voor de flightcases.In het onderste deel zitten de PC's en staan op stalen hoeken van voor tot achter om makkelijk in en uit te halen voor service. Daarvoor stonden ze opéén gestapeld in het rack en dat had mijn rug niet zo graag. Het zijn twee industriële PC's die wegen een ton. Dus inderdaad 18mm panelen.
Lekker helder...

Terug naar “Houtbewerking, etc”