Stukje fineer over iemand?

't Houtwormen forum. Ook voor metaal, poly, en andere materialen.
Hier gaat t over de technieken, niet de tools zelf

Moderator: Beheerdersteam

Barry2001
Algemene moderator

Stukje fineer over iemand?

Berichtdoor Barry2001 » za 22 aug 2020, 21:00

Ben van plan weer eens speakers te gaan bouwen, en loop al langer rond met plannen voor een audio meubel. Heb op verzoek van een vriend een kastje gemaakt (non-audio) en het leek me wel aardig hier de technieken te gaan gebruiken die ik op het forum wel eens voorbij heb zien komen, maar nog niet eerder toegepast heb, ook een beetje als proef voor de plannen hier thuis. Zat kasten gemaakt ooit, zowel meubel als audio, maar altijd hout - verf/beits - klaar.
Dit kastje is van multiplex, en overmaats bekleed met 4mm mdf. Dit overmaatse met een kantenfrees met onderlager weggefreesd, wordt gewoon strak, ben er tevreden over. Fineren heb ik ook nog niet eerder gedaan, dit zou ik op dit kastje willen gaan toepassen. Heeft iemand nog wat liggen ter overname? Kastje is LXBXH 30cm, dus echt groot hoeft het ook niet te zijn. Aan de andere kant, online wordt ook mooi fineer aangeboden wat de wereld niet kost, maar zal eerst hier even vragen. Bij deze :relax:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

dre

Re: Stukje fineer over iemand?

Berichtdoor dre » za 22 aug 2020, 21:06

Bamboe?
Потому что это возможно!

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » za 22 aug 2020, 21:06

Olijf?
Fusion Filterdesign

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » za 22 aug 2020, 21:08

Bamboe vind ik wel mooi en olijven heb ik 2 uur geleden nog gegeten :mrgreen:

dre

Berichtdoor dre » za 22 aug 2020, 21:12

Ik zal maandag even voor je zoeken. :goedzo:
Потому что это возможно!

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » za 22 aug 2020, 21:15

Top Andre, geen haast, tnx :goedzo:

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » za 10 okt 2020, 11:49

Dre was zo aardig een stuk, wat zeg ik, veel stukken fineer op te sturen, top :proost:

Bamboe. Zoals gezegd is dit voor mij een oefening om het straks op de grotere speakers (lees Calpamos) goed te doen, en om er een beetje gevoel voor te krijgen, nog niet eerder gefineerd.

IMG_1193.JPG

IMG_1194.JPG

IMG_1195.JPG

Ik lijm de stukjes fineer met wat overschot, en gebruik D2 witte houtlijm. Het mdf waarmee ik de multiplex kasten heb bekleed kon ik mooi afkorten met de boven frees, het fineer gaat splinteren merk ik. Nou heb ik het idee dat dit bamboe daar ook wel behoorlijk gevoelig voor is, heb het gesneden en het laatste stukje met de hand geschuurd.
Lessons learned:
- let op dat ook de randen goed ingesmeerd worden, ander zie je direkt een kier.
- let op de randen met splinteren, nogmaals denk dat dit bamboe er wel gevoelig voor is.
- dit gaat minder goed werken op grote oppervlakken denk ik zoals bij Calpamos. Aan de andere kant, als ik de kasten op een vlakke ondergrond leg, bv dat trespa wat er nu ook onder ligt, zou het door het gewicht van de kast best goed kunnen uitpakken.

Ik ga verder, en ga het volgende vlak proberen te fineren met de strijkbout methode om te kijken hoe dat gaat. Heb nu het beste gevoel bij de witte houtlijm ipv contactlijm omdat correctie mogelijk is.

Shadow

Berichtdoor Shadow » za 10 okt 2020, 12:12

Nou met die grote oppervlakken zou ik voor Kuiper Flexplaat gaan en met de strijkbout, dat krijg je niet goed geperst en met tix is het idd alles of niks. Maarten heeft z’n Gallactica’s ook zo gedaan en dat ging prima.
Die flexplaat is met papier backing en super mooi verwerkbaar.

https://www.af.nl/voorraad/plaat/flexplaten/

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » ma 12 okt 2020, 10:29

Heb ik gezien, die kant moet het wel op ja.

Heb inmiddels het kastje klaar, en heb toch voor de verschillende zijden de 3 verschillende methoden kunnen proberen. Klemmen, met de witte houtlijm, strijkbout met de witte houtlijm, en gisteren met contactlijm (Tix).

fin.JPG

Het heeft alle 3 z'n voors en tegens, Tix gisteren werkt wel mooi snel. Insmeren, laten drogen, en vast. Tsja het moet in 1 keer goed, wat voor een groot oppervlak lastiger kan zijn, en het moet in de werkplaats, meurt nogal. Verpieren is geen optie, op speakers die al klaar zijn zou dat aardig rampzalig zijn... maar het was leerzaam het alle 3 eens te proberen.

MechanicalAnimal

Berichtdoor MechanicalAnimal » ma 12 okt 2020, 13:33

Wat vond je het meest prettig? dat lees ik nog ff niet ;-)
“I have not failed. I’ve just found 10,000 ways that won’t work” - Thomas Edison

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » ma 12 okt 2020, 13:55

Voor dit kastje? Tix, contactlijm, by far. Maar, grote maar zeg ik er direct bij, dit is een klein oppervlak, 30x30cm. Er staat in de bekende pdf van AF wel een methode om op grote oppervlakken met contactlijm te werken: leg 2 plaatjes op de ingesmeerde aangedroogde kast, leg het fineer (ook ingesmeerd) op de plaatjes. Trek vervolgens deze plaatsjes langzaam weg en plak het fineer van middenuit vast. Tricky.
Calpamos, groot oppervlak, zou ik een pers kunnen maken, zie je ook weer niet wat daaronder gebeurd. Nog veiliger is daar denk ik om te strijken, strijkbout. Als het niet goed gaat trek je het er weer af, klaar.
Maar goed, antwoord op jou vraag :mrgreen: : klein oppervlak contactlijm, groter strijken, met witte houtlijm.

MechanicalAnimal

Berichtdoor MechanicalAnimal » ma 12 okt 2020, 14:16

Barry2001 schreef:Voor dit kastje? Tix, contactlijm, by far. Maar, grote maar zeg ik er direct bij, dit is een klein oppervlak, 30x30cm. Er staat in de bekende pdf van AF wel een methode om op grote oppervlakken met contactlijm te werken: leg 2 plaatjes op de ingesmeerde aangedroogde kast, leg het fineer (ook ingesmeerd) op de plaatjes. Trek vervolgens deze plaatsjes langzaam weg en plak het fineer van middenuit vast. Tricky.
Calpamos, groot oppervlak, zou ik een pers kunnen maken, zie je ook weer niet wat daaronder gebeurd. Nog veiliger is daar denk ik om te strijken, strijkbout. Als het niet goed gaat trek je het er weer af, klaar.
Maar goed, antwoord op jou vraag :mrgreen: : klein oppervlak contactlijm, groter strijken, met witte houtlijm.

ik heb mijn grote kasten ook met de witte houtlijm en strijkbout methode gedaan, dat werkt echt heel erg prettig :goeie:
“I have not failed. I’ve just found 10,000 ways that won’t work” - Thomas Edison

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » ma 12 okt 2020, 14:31

Barry2001 schreef:Voor dit kastje? Tix, contactlijm, by far. Maar, grote maar zeg ik er direct bij, dit is een klein oppervlak, 30x30cm. Er staat in de bekende pdf van AF wel een methode om op grote oppervlakken met contactlijm te werken: leg 2 plaatjes op de ingesmeerde aangedroogde kast, leg het fineer (ook ingesmeerd) op de plaatjes. Trek vervolgens deze plaatsjes langzaam weg en plak het fineer van middenuit vast. Tricky.

Die methode voor tix heb ik wel toegepast. Afgezien van het dwarse karakter van het toegepaste fineer ging dat prima.

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » ma 12 okt 2020, 15:18

Ik vond op zich het Tix echt het prettigst lijmen. ik neem aan dat je eerst goed gekeken hebt hoever het fineer doorbuigt om de interval van de latjes te bepalen :mrgreen: amders gaat dat alsnog niet goed. Maar je brengt me weer aan het twijfelen, misschien moet ik gewoon nog een keer testen, Tix, maar dan op een groter oppervlak. Denk dat ik dat ga doen.
Oja, AF heeft het nog wel over climatiseren met name bij contactlijm, mijn werkplaatsje heeft slechts een elektrisch kacheltje, daar zal ik ook aan moeten denken dan.

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » ma 12 okt 2020, 17:18

Ik heb ook een ongeisoleerde schuur met alleen een elektrisch kacheltje. Even op het blik tix kijken wat de minimale verwerkingstemperatuur is. Ik meen 10 °C

Ik moet straks ook de TMWW gaan doen. Ook zijwanden van 30 bij 105. Moet met tix, want ik ga de bocht om met mijn ronde parabolische facetten.

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » ma 12 okt 2020, 17:44

Op het blik Tix dat ik hier heb staat: Belangrijk Verwerken bij kamertemperatuur. Nou weet Bison niet hoe warm het in je kamer is vermoedelijk, maar ok. Het testplakken hier gisteren was bij een graad of 18 denk ik.

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » ma 12 okt 2020, 17:47

Ik las het. Zeker niet onder de 10°C. Dat klinkt als: Hou nou maar 15°C of hoger aan....

Bean

Berichtdoor Bean » ma 12 okt 2020, 21:55

Persoonlijk geef ik de voorkeur aan verlijmen over het volle vlak met gewone houtlijm. En dus inderdaad met een flink aantal lijmklemmen en eventueel balkjes de boel vastklemmen, want het fineer wil onder invloed van het vocht in de lijm uitzetten.
Deze methode werkt voor mij ook bij grote vlakken van ca. 1m bij 40cm.

(De strijkboutmethode ook een keer geprobeerd, maar dat werkte niet. Ik zal wel iets fout hebben gedaan, aangezien ik lees dat velen hier heel positief over zijn)
Groeten, Wouter

To bean or not to Bean

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » ma 12 okt 2020, 23:37

pappaleo schreef:...
Ik moet straks ook de TMWW gaan doen. Ook zijwanden van 30 bij 105. Moet met tix, want ik ga de bocht om met mijn ronde parabolische facetten.
gaat prima met de strijkbout hoor
If it measures good, but sounds bad, you're measuring the wrong thing." ― Dr. Richard C. Heyser

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » ma 12 okt 2020, 23:41

Zie MI topic. Het fineer krult op tot een badkuip en barst aan alle kanten stuk als het gladgestreken wordt. Daar trap ik niet neer in.

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » di 13 okt 2020, 0:01

pappaleo schreef:Zie MI topic. Het fineer krult op tot een badkuip en barst aan alle kanten stuk als het gladgestreken wordt. Daar trap ik niet neer in.
hangt blijkbaar van t fineer af
If it measures good, but sounds bad, you're measuring the wrong thing." ― Dr. Richard C. Heyser

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » di 13 okt 2020, 6:43

Ik heb een paar vel kersen liggen. Gewoon 0,6mm zonder papieren achterkant. Dat was ik van plan te gebruiken. Hoe dat zich zou gedragen met de strijkbout methode weet ik niet.

Ik heb op de BBs met eikenfineer gewerkt dat wel een papieren achterkant heeft. Ik had een vel van Arno gekregen. Dat is wel fijn verwerkbaar spul.

MechanicalAnimal

Berichtdoor MechanicalAnimal » di 13 okt 2020, 7:17

Dat is dus precies wat HenkJan zegt....dat kuiperflex AM.Noten dat ik heb gebruikt dat kun je zelfs opgerold in de auto vervoeren.

Bij de AF rollen ze zo 3 platen op elkaar tot een groter buis, paste met gemak op de achterbank in me fordje fusion.

Een veel kleinere radius kan zelfs makkelijk met dat spul.

ik kan me voorstellen dat het met sommig ehoutsoorten minder goed kan, en al helemaal als je spreekt van "echt" houtfineer dus zonder backing.

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » di 13 okt 2020, 8:12

ik gooi m er maar weer in: 45mm rondhout, essen fineer (zonder backing), strijkbout methode. zit al 13 jaar er op. je kijkt tegen de naad aan

IMG_20201013_080612.jpg

MechanicalAnimal

Berichtdoor MechanicalAnimal » di 13 okt 2020, 8:14

Leuk, maar dan de hamvraag...wat is het in godsnaam? :rofl:

Terug naar “Houtbewerking, etc”