aluminium afwerken tot matte look

't Houtwormen forum. Ook voor metaal, poly, en andere materialen.
Hier gaat t over de technieken, niet de tools zelf

Moderator: Beheerdersteam

Dynky
Berichten: 304
Lid geworden op: vr 28 dec 2012, 23:16
Locatie: Antwerpen

aluminium afwerken tot matte look

Berichtdoor Dynky » za 01 feb 2020, 14:19

Ik ben op zoek naar wat advies mbt de specifieke afwerking van een aluminium "body" die ik laat frezen voor een eindversterker.
op zich zal de kast/body netjes gefreesd zijn (afgaand op ander werk vd man), maar je ziet na dat CNC'en natuurlijk altijd enige aftekening van de frees zelf, de zogenaamde cirkeltjes/spiralen in het oppervlak, hoe "glad" hij dat laatste afvlakken ook doet.

Nu kan ik het na het frezen mijn stuk nog laten stralen (parel/glas/zand...) wat die "tekening" compleet zou wegwerken, maar da's natuurlijk weer een extra stap, waar ik ook eerst het nodige zou moeten uitproberen (met bijhorende kosten) eer ik echt tevreden ben van het eindresultaat, want ook in dat stralen heb je tal van mogelijkheden in proces en dus eindresultaat.

Daarom dacht ik er aan om zelf (manueel of met een excentrische schuurmachine) de kast op te schuren, maar enkele testjes op een afgevlakt blokje alu (van hetzelfde soort) leren me dat het nog niet zo eenvoudig is om een mooi en vooral gelijkmatig resultaat te bekomen op deze manier.
Nat schuren met P1200 geeft me qua look in ieder geval wel een resultaat waar ik al vrij gelukkig mee ben, maar het kan misschien wel beter/makkelijker...?

Heeft iemand hier toevallig ervaring mee, zodat ik uit eerste hand te weten kan komen dat een welbepaalde methode beter werkt dan een andere?

ohja, niet onbelangrijk, de kast wordt sowieso nog zwart geanodiseerd, dus het is dus enkel een kwestie van de freestekening er uit te krijgen en de gewenste matte/gestraalde look te verkrijgen (voor hij geanodiseerd wordt), zoals pakweg een Macbook en nog tal van andere consumer electronica die heeft.

ik ben benieuwd naar jullie ervaring/adviezen :relax:

Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 23217
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: aluminium afwerken tot matte look

Berichtdoor Pjotr » za 01 feb 2020, 14:58

Even overleggen met de anodiseur. Als het CNC werk glad genoeg is beitsen ze de freesgroeven wel weg bij het anodiseerproces. Zie alu doosje op de foto. Anders met de hand even nat P2000 er over. Watervast P2000 kun je wel wel bij een autopoetsmateriaalenhandel (3x woordwaarde :D ) kopen.

Script_USB_1.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Peter de Jong

Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 11533
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: aluminium afwerken tot matte look

Berichtdoor Shadow » za 01 feb 2020, 15:13

Als je alu wilt matteren dan zou ik rode Scotchbrite gebruiken...

Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4462
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha

Re: aluminium afwerken tot matte look

Berichtdoor audiomanics » za 01 feb 2020, 15:56

Afhankelijk van de legering kan je het ook chemisch doen. Gootsteenontstopper (caustic soda).. even laten schuimtrekken en het oppervlak is glad gematteerd (wel buiten doen.. er komt een waterstofverbinding vrij en het kan ook aardig penetrant ruiken.) .. Grove freessporen is echt een kwestie van schuren. sporen die je met de nagel niet of nauwelijks kan voelen kan je prima met een schuursponsje weg poetsen en daarna dus in de caustic soda..
Glasparelen geeft ook een fraai resultaat, maar het is zo grof dat je, zelfs na het anodiseren, alles gaat zien op het oppervlak.
Kees
Leather Cables by TechGraphix
---- sex for the ear ----

Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 23217
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: aluminium afwerken tot matte look

Berichtdoor Pjotr » za 01 feb 2020, 16:22

Met caustic soda is het wel oppassen! Dat moet je eigenlijk met kokend water doen voor een mooi resultaat. Maar dan etst het ook gelijk gaten in kleding en handen als je morst. Handschoenen en oogbescherming! Bovendien eerst proefjes doen. Met zacht alu gaat dat wel goed. Maar veel legeringen, vooral voor machinale bewerking geven een zwarte drab op het oppervlak die heel moeilijk te verwijderen is. Schuursponsje gaat i.d.d. prima: Nat en een drup afwas gebruiken.
Peter de Jong

Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 9015
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: Oudenbosch

Re: aluminium afwerken tot matte look

Berichtdoor OpaBert » za 01 feb 2020, 16:46

Pjotr schreef:Met caustic soda is het wel oppassen! Dat moet je eigenlijk met kokend water doen voor een mooi resultaat. Maar dan etst het ook gelijk gaten in kleding en handen als je morst. Handschoenen en oogbescherming! Bovendien eerst proefjes doen. Met zacht alu gaat dat wel goed. Maar veel legeringen, vooral voor machinale bewerking geven een zwarte drab op het oppervlak die heel moeilijk te verwijderen is. Schuursponsje gaat i.d.d. prima: Nat en een drup afwas gebruiken.

Ja Klopt
En het proces levert zelfs warmte op :!:
dus het water kan gaan borrelen en over koken En de witte damp die er af komt is niet gezond
Laatst nog flink moeten hoesten nadat ik er wat te veel van inademde en stond ik buiten met rubber handschoenen en bril
En toch nog een stuk vel kwijtgeraakt onder m’n horloge
Kennelijk wat damp gecondenseerd of gespat onder m’n RVS horloge :-#
En er zijn zoals Pjotr ook zegt legeringen wat zwart wordt.
Dat spul van aluminum op maat , buigbaar aluminium gaat prachtig worden
Maar uit de caustic direct met een zachte borstel onder de kraan af borstelen :!: :!:
Dan heb je zilverwit aluminium :!: :rock:
Ohja
Het is uit veel winkels verdwenen Het is kennelijk een stof waar ze drugs van fabriceren :(
Hier vlakbij gezien in een dorp hoe het werd gebruikt Het is op TV geweest Idoten :evil:
Leek meer op een Dhz cursus dan waarschuwing [-(
shit draadje vergeten :oops:

Dynky
Berichten: 304
Lid geworden op: vr 28 dec 2012, 23:16
Locatie: Antwerpen

Re: aluminium afwerken tot matte look

Berichtdoor Dynky » za 01 feb 2020, 16:57

het type aluminiumlegering is 6082 T651 (geen idee waar die code exact voor staat, maar m'n mannetje die het CNC'en doet liet me weten dat het prima verspaande), specifiek gekocht op aangeven vd leverancier voor het machinaal verspanen met hoge afwerkingsgraad.

Ik had er helemaal niet meer bij stilgestaan dat er tijdens het anodiseerproces ook nog eea gebeurd qua chemische voorbereiding, dus ik kan inderdaad zoals Pjotr aangeeft best even eerst met dat bedrijf contact opnemen en vragen hoe zij eea zien evolueren, met een testblokje als voorbeeld om te laten zien hoe het uit de CNC komt.
Met wat geluk hoef ik dan niet eens meer wat te doen en verdwijnen die sporen bij hen volledig.

De vuilgevoeligheid na glasparelen ben ik mee bekend, ik heb ooit een inox plint zo laten stralen en dat was een crime om die nadien steeds vlekvrij en mooi te houden, dus ik ben er allesbehalve happig op om daarmee weer aan de slag te gaan.

Het blauwe doosje op de foto lijkt wel zeer goed qua matheid op wat ik wil, maar de vraag is natuurlijk hoe dat er uit zag voor het werd geanodiseerd :wink:

zelf met chemicaliën aan de slag gaan probeer ik te vermijden, het resultaat is daarvan is allesbehalve voorspelbaar en de behuizing (los van m'n eigen gezondheid) is me net wat te dierbaar om die naar de kl**** te helpen met amateuristisch "labowerk" :mrgreen:

Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 23217
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: aluminium afwerken tot matte look

Berichtdoor Pjotr » za 01 feb 2020, 17:15

Bert61 schreef:En het proces levert zelfs warmte op :!:
dus het water kan gaan borrelen en over koken En de witte damp die er af komt is niet gezond

De damp die er af komt is pure waterstof + waterdamp. Op zich niet giftig maar wel erg agressief om in te ademen (sterk reducerend).
Peter de Jong

Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 9015
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: Oudenbosch

Re: aluminium afwerken tot matte look

Berichtdoor OpaBert » za 01 feb 2020, 20:34

Pjotr schreef:
Bert61 schreef:En het proces levert zelfs warmte op :!:
dus het water kan gaan borrelen en over koken En de witte damp die er af komt is niet gezond

De damp die er af komt is pure waterstof + waterdamp. Op zich niet giftig maar wel erg agressief om in te ademen (sterk reducerend).

Ja ik doe dit al een 40 jaar
Wist niet zeker hoe schadelijk die damp was Dacht dat het wel mee viel Gelukkig maar :D wel irritant
Bedankt voor het goede nieuws :dank:
Dus hield m’n adem in , Overigens Het proces staat in een Amerikaans Radio Handboek van de ARRL
shit draadje vergeten :oops:


Terug naar “Houtbewerking, etc”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: CCBot, HuaweiBots-114.119.138.x en 0 gasten