RobbinM schreef:Met een bovenfrees werken kun je eigenlijk alleen doen als de voet van de frees ergens op kan rusten.
Zodra die plaat bijna is verdwenen is de kans heel groot dat de steun ontbreekt en de frees zich de kast zelf in vreet...
Ik zou de frees bijna op de volledige diepte van die plaat instellen, zodat je wat speelruimte hebt ivm de vermelde vervormingen van de voet.
Dan een aantal vakken uittekenen die je kunt wegfrezen zonder dat de voet van de freesmasjien steun verliest.
De steuntjes die overblijven zullen er makkelijk afgaan (hamertje/beitel), en dan kun je met een (scherpe) houtbeitel of schaaf, de onderkant vlakken.
Als je er wat nieuws op wilt hebben dan kun je Surinaams hout overwegen.
je moet natuurlijk niet aan het frezen slaan als je niet enig verstand hebt van hoe je dat moet gaan aanpakken.
Die "steuntjes" die maak je natuurlijk beter gewoon uit een plaat met dezelfde dikte als de voet. Je begint door het wegfrezen van repen van de smalle kant en werkt je weg terug.
Houd je dan weinig steun over dan pak je een plaatje met dezelfde dikte als de voet en die plaats je op het deel wat je net weggefreest en vlakgeschuurd hebt. Op die manier heb je aan 2 kanten steun en hoef je niet zoveel kunst en vliegwerk uit te halen met een bovenfrees.
Als het goed is dan heb je nog maar 1 reep over die je dan kunt wegfrezen terwijl de frees op de steunplaat rust.
Zo'n steunplaat kun je fixeren met 2 hele kleine spijkertjes tegen het wegglijden, dezelfde methode als wel eens gedaan wordt bij het verlijmen van stukken. Spijkertje in 1 deel slaan, kop afknijpen en deel 2 erop lijmen.
ray5150 schreef:Ik vind het best knap, frezen als je geen bovenfrees in je bezit hebt.
(en waarschijnlijk ook 0 ervaring in het hanteren ervan...)
het is slechts een tip ray, ik vermeld er ook bij dat misschien een buurman zo'n ding heeft en dus allicht ervaring om ff te helpen.
Shadow schreef:Of je klemt 2 balkjes aan de zijkant waar je frees over loopt (eventueel voet vergroten) dan kun je gecontroleerd alles wegfrezen. Maar ik denk dat de gouden tip al gegeven is.
ik zou dat niet durven zonder die balken voor die freesslede heel hard tegen die kast te klemmen, daar gaat die kast geheid van beschadigen.
“I have not failed. I’ve just found 10,000 ways that won’t work” - Thomas Edison