Ontdreunen met granulaatrubber

't Houtwormen forum. Ook voor metaal, poly, en andere materialen.
Hier gaat t over de technieken, niet de tools zelf

Moderator: Beheerdersteam

Jooch

Ontdreunen met granulaatrubber

Berichtdoor Jooch » za 31 aug 2019, 17:09

Ik kom de laatste tijd weer wat vaker toe aan luidsprekers bouwen en modificeren en was bij de afgelopen luisterdag in Beesterzwaag weer geïnspireerd hoe ieder zijn eigen methodes heeft om paneel resonanties tegen te gaan. De één neemt het dikst beschikbare materiaal, de ander maakt een bol, weer een ander dik vilt, etc.

Zelf heb ik veel anti dreun platen van bitumen (bitumex, loodbitumen) toegepast. Werkt goed, maar heeft ook zo zijn nadelen. Heel goedkoop is het niet en de platen kunnen loslaten :( Meestal omdat de ondergrond niet goed schoon is, maar ook na verloop van tijd verzwakt de hechting met de ondergrond. De ondergrond voorstrijken en het materiaal voorverwarmen helpt, maar nog steeds geen garanties.

Tegenwoordig heb we er een mooi lijmpje bij in bouwmarkt, de polymax. Zover als ik het heb gebruikt lijkt het een duurzame verlijming.
Nu zat ik dus te denken polymax (van de action) + granulaatrubber ?

https://www.rubberwebshop.nl/granulaat-rubber-vloer/granulaat-op-rol-5mm-dik-150cm-breed

Heeft iemand ook al ervaring met granulaatrubber? Lijkt mij een win win situatie, het milieu gered en mijn portemonnee (de inhoud althans). :D
Je komt niet ver als je niet dichtbij begint.

anonamemouse

Re: Ontdreunen met granulaatrubber

Berichtdoor anonamemouse » za 31 aug 2019, 17:30

Wat betreft lijm zou ik Tec7 nemen. Is echt bizar spul. Plakt zelfs onder water.
Ik gebruik granulaatrubber in blokjes onder van alles. Het is erg fijn dempingsmateriaal. Hoe het werkt in kasten weet ik niet, ik gebruik lood...
an annoying noise annoys an oister.
are all audiophiles obsessive compulsives or is this just a stereo type?

Jooch

Berichtdoor Jooch » zo 01 sep 2019, 15:57

anonamemouse schreef:Wat betreft lijm zou ik Tec7 nemen. Is echt bizar spul. Plakt zelfs onder water.

Ook een mooi lijmpje, maar is misschien niet ietwat overkill? als in, de luidsprekers hoeven ook niet zeewaardig te worden :mrgreen:

Ik gebruik granulaatrubber in blokjes onder van alles. Het is erg fijn dempingsmateriaal. Hoe het werkt in kasten weet ik niet, ik gebruik lood...

Het idee ontstond eigenlijk toen ik naar alternatieven zocht, rubber is blijkbaar erg geschikt: https://www.geluidsisolatiewinkel.nl/10-ontdreuning
Enige wat ik me nu afvraag, ruikt dit spul ook naar?

anonamemouse

Berichtdoor anonamemouse » zo 01 sep 2019, 16:58

Jooch schreef:
anonamemouse schreef:Wat betreft lijm zou ik Tec7 nemen. Is echt bizar spul. Plakt zelfs onder water.

Ook een mooi lijmpje, maar is misschien niet ietwat overkill? als in, de luidsprekers hoeven ook niet zeewaardig te worden :mrgreen:

Het idee ontstond eigenlijk toen ik naar alternatieven zocht, rubber is blijkbaar erg geschikt: https://www.geluidsisolatiewinkel.nl/10-ontdreuning
Enige wat ik me nu afvraag, ruikt dit spul ook naar?

Mocht je ooit naar een zeewaardig zeiljacht verhuizen... :lol:
Als je een paar vierkante meter in de zon legt zal je het best ruiken. Ik gebruik maar kleine blokjes, die ruik ik in elk geval niet.
an annoying noise annoys an oister.

are all audiophiles obsessive compulsives or is this just a stereo type?

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » zo 01 sep 2019, 17:30

Hmmm ja, en wie zegt dat granulaatrubber dempt? En als het dat doet dan toch alleen tussen 2 massaplaten in gelijmd. Er zijn vele soorten rubber, sommige dempen helemaal niet zoals elastiekjes en andere soorten fenomenaal: schuim neopreen, sorbothane.
Peter de Jong

Jooch

Berichtdoor Jooch » ma 02 sep 2019, 0:00

Pjotr schreef:Hmmm ja, en wie zegt dat granulaatrubber dempt? En als het dat doet dan toch alleen tussen 2 massaplaten in gelijmd. Er zijn vele soorten rubber, sommige dempen helemaal niet zoals elastiekjes en andere soorten fenomenaal: schuim neopreen, sorbothane.

Tja eigenlijk zou je dan zo een aantal dagen (weken?) bezig moeten zijn met testjes:
https://youtu.be/EEh01PX-q9I?t=2034

Echter nog steeds is dan niet duidelijk welk frequentiebereik er gedempt wordt, dan moet je op bepaalde frequenties gaan testen of de CSD meten van een testkast.
Hier een vergelijking van bitumen en schuim, je hebt in ieder geval gewicht nodig om die lage tonen te dempen. Rubber (welke soort dan ook) is weer zwaarder dan bitumen met gelijke dikte.

Vibraflex (bitumen):
Vibraflex.png

Agglomer (schuim)
Agglomer.png

Ik ben voornamelijk geïnteresseerd in het gebied 100 tot 3000Hz, het project is een drieweg in zuil vorm met een aparte kamer voor het midden.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Arno

Berichtdoor Arno » ma 02 sep 2019, 20:05

Jooch schreef:Rubber (welke soort dan ook) is weer zwaarder dan bitumen met gelijke dikte.

De rubbergranulaat matten van je eerste link zijn 720kg/m3. Een goeie op bitumen gebaseerde ontdreuningsplaat (die dus gevuld is met oa bariumsulfaat) is zo'n 2000kg/m3.
Ook is er gekozen voor een basis van bitumen omdat dat van zichzelf al niet graag trilt.

markbakk

Berichtdoor markbakk » ma 02 sep 2019, 22:49

Isomat van de akoestiekwinkel is met 2670 kg per kuub nog zwaarder. Behalve massa is ook de inwendige demping van het materiaal nog wel van belang: granulaatrubber uit de bouwmarkt lijkt me in dat opzicht niet echt super. Ik zou het niet toepassen.

Overigens moet je het belang van panelen dempen ook niet overschatten. Bij een normale speaker en 19mm mdf plus wat bracing is je winst niet erg groot. En zoals hierboven al geschreven: als je het goed wil doen, moet je constrained layer damping toepassen.
Mark Bakker

Terug naar “Houtbewerking, etc”