SS 18W8545, simulatie

't Houtwormen forum. Ook voor metaal, poly, en andere materialen.
Hier gaat t over de technieken, niet de tools zelf

Moderator: Beheerdersteam

fireman

SS 18W8545, simulatie

Berichtdoor fireman » di 12 okt 2004, 20:23

Wie kan er voor mij een mooie simulatie maken van de Scan Speak 18W8545 unit. Die ik actief ga aansturen voor het laagste laag. Van o tot ca. 80-100 Hz

Mijn "vrijheid" is:

breedte:190mm
diepte: 350mm
hoogte:540mm

allen buitenmaten.

Dus weet niet direct wat voor materiaal dikte. Ik heb me laten voorlichten dat 18mm MDF voldoende zou moeten zijn omdat paneel resonanties pas duidelijk worden vanaf een Hz of 120. En als de kast kleiner moet zijn. Die kan ik altijd opvullen met zand.

En wat geniet de voorkeur vwb het rendement. BR of gesloten? Ik zou zeggen BR maar ik weet niet wat de juiste simulatie zal laten zien.

Waar zal de poort ongeveer komen en hoe groot moet die zijn? Liefst aan de voorzijde ivm plaatsing.
Naim Audio SuperNait 2 - Naim NDX - vifa vivace 2012 - R1200GS LC

michiel

Berichtdoor michiel » wo 13 okt 2004, 0:05

Als ik grof reken heb je 29-30 liter te besteden. En dat is ZEER weinig voor een sub die echt laag moet komen (naar mijn mening).
Als je voor muziek de lagere gebieden wilt dekken is het misschien net genoeg, maar dan kun je zeker niet luid spelen. Persoonlijk zou ik het als 'geen optie' zien om laag te gaan.

Bij de speakers die je hebt zal een mooie scan speak unit zeker wat aan laag kwalliteit kunnen winnnen. Maar daar hoort een deftige kast bij! Inleveren op het volume van een laag weergever (subje) is ongeveer het slechtse wat je kunt doen!
Tot nu toe ben ik slechts 1 driver tegen gekomen die in een vrij kleine ruimte verschrikkelijk laag kan komen met een leuke max spl en een hele leuke kwaliteit. Maar ik vraag me af of deze sub goed bij jou speakers past.....

Edo
Mede-oprichter

Berichtdoor Edo » wo 13 okt 2004, 0:08

He Fireman,

Tijdje niet gesproken. Ik heb nog geen vrije dag kunnen vinden om even langs te komen, maar komt nog.
Dan even verder on-topic:

UItgaande van je "vrijheid" (qua kastinhoud) EN 18mm MDF hou je dus ongeveer 24 liter over. Haal daar de woofer en eventueel wat versteviging vanaf, kom je op een bruikbare inhoud van 22liter (ongeveer).

Heb even snel 2 simulaties gedaan in WinISD en LspCAD.
In WinISD kom ik uit op gesloten van ~8 liter (F3=80 Hz) en BR op ~14 liter (F3=60Hz)
Bij LspCAD kom ik op ongeveer dezelfde waardes uit.
Maar lees je op div sites hebben ze het over iets meer dan 20 liter voor een BR behuizing..mmm..zal nog een keer wat simuleren met die waardes. Maar da's voor later.

Of je BR gaat of gesloten...Ik zou in dit geval van deze speaker gaan voor een BR behuizing. Even van de simulatie afstappen wat de computer aangeeft en gaan voor 20 liter BR kan nog prima gaan weken. Kom je op een F3 van rond de 40 Hz uit.

Hieronder nog even de computersimulaties van 8 en 14 liter:

Afbeelding

Afbeelding

Hou je je poort aan de voorkant en je gaat voor de 20 liter komt je BR-pijp op F res van 39.1 Hz, wat inhoud een pijp van 20,9 cm lang en een diameter van 6,6 cm (weet even niet wat een standaardmaat is die te krijgen is, maar is in compie zo aangepast).

Hieronder nog de simulatie van een 20 liter BR kast:

Afbeelding

Edo

fireman

Berichtdoor fireman » wo 13 okt 2004, 9:04

Even gauw: het is voor bij muziek. Meer laag-diepte/body te geven. Ga het nu even op het gemakkie lezen allemaal.

Doel is om later deze speaker te bouwen en dan daar van ook weer het onderste gedeelte actief. -> http://members.home.nl/edgar.beers/eveIIbasepage.htm En voor die woofer kan ik altijd weer iets anders nemen. Maar die topkast moet het wel worden. heb 'm nl al eens gehoord en dat klinkt toch wel zo open en fraai. Maar ik begin eerst zo en dan bouw ik het op het gemak uit. (alle tijd)

Misschien dat ik toch wel iets meer "vrijheid" krijg als ik gelijk een iets grotere kast maak. Moet ik nog even zien. Maar ik heb dan de beschikking van netto ca. 47 liter.

EDIT:

Even wat op een rijtje. Nu heb ik mijn Dyn's. Die ga ik voorlopig actief aanvullen met de SS 18W8545. Die units heb ik al. en volgende week heb ik twee actieve modules.

Later komt er nog de 2905/9700 tweeter erbij. Daar bouw ik dan die topkast van (samen met die 18W8545). Vraag me af of ik beter gelijk die wat grotere kast kan bouwen.

Want als ik die topkast heb gemaakt. Dan kan ik in die tussentijd de Dynaudio woofer (17W75LQ-08 esotec) voor het laag gebruiken. En later weer een wat grotere woofer erbij. ( in een kast van ca. 47 liter)

DIY_peter

Berichtdoor DIY_peter » wo 13 okt 2004, 13:07

lees dit eens:

http://sound.westhost.com/project48.htm

Een methode om een goeie subwoofer te maken die laag gaat in een kleine behuizing.

De rest van de site is trouwens ook heel interessant.

michiel

Berichtdoor michiel » wo 13 okt 2004, 15:48

Ik heb heel ff naar die link gekeken, en volgend mij gaat het hier over actieve correctie. En dat lijkt me een afrader met een dergelijk kleine driver. De max spl zal dan veel te laag uitvallen.

DIY_peter

Berichtdoor DIY_peter » wo 13 okt 2004, 19:38

Ja, je hebt gelijk. Rod Elliot spreekt over 15" en 18" drivers. Beetje groter dus. Maar toch een interessant projectje

michiel

Berichtdoor michiel » wo 13 okt 2004, 20:01

Ik zit met de gedacht te spelen om dit principe toe te passen in een leuk klein relatief goedkoop kastje. Een 10" raveland car woofer met een goedkope 300 watt module zal zeker wel leuke resultaten geven. Leuk projectje om hiermee te expirimenteren.

Fireman, wat wil je bereiken met een subje? Het is voor muziek en het moet echt diep gaan? Of is het puur ter ondersteuning van je huidige speakers?
In beide gevallen met je rekening houden met de andere speakers, het moet immers mooi intergreren. Kleine speakers vragen een wat kleiner subje met een bijhorend hogere f3. Een grote/zware sub die tot de aller laagste frekwentie's mee speelt is heel moeilijk te combineren met kleine speakers. De klank van een groot membraam is anders dan dat van een klein membraampje. Dit merk je vooral goed in het 40-120 Hz gebied, precies waar je x over punt komt te liggen.

Ik ga er van uit dat je speakers niet zo gek laag komen. En dan is het dus verstandig om voor de kleinere sub te gaan en in te lerveren op diepgang. Een uitbreiding van 50 naar 35 Hz kwa f3 is een flinke vooruit gang en zal zeker een hele hoop toevoegen aan de muziek. De meeste muziek komt zelfs niet veel lager dan 35 Hz.
Met een goede sub die tot 20 Hz gaat hoor je bij veel muziek niet eens dat deze mee speelt omdat die aller laagste tonen er simpel weg niet zijn. Ik merk dat nu heel erg sinds ik met m'n nieuwe 200 liter gesloten kast speel. Enkel bij een paar muziek stukken merk je de verschrikkelijke diepgang die dat ding heeft. Enya is daar een goed voorbeeld van.

Star je dus niet blind op het aller laagste maar kijk liever naar de combinatie sub/speakers.

fireman

Berichtdoor fireman » do 14 okt 2004, 8:46

Uiteindelijke doel: eVe II

Nu heb ik: Natural One

Stappen die ik doe of die in mijn mogelijkheden liggen:

Onderdelen kopen voor die eVe. Nu heb ik de SS 18W8545 al. Daar wil ik al gebruik van gaan maken. Dat probeer ik dus te doen onder mijn huidige speaker. Zo leer ik weer wat en doe ik weer een beetje ervaring op in allerlei opstellingen met verschillende units (hobby :) )

Ik denk dat ik beter gelijk de "grote" kast kan bouwen. Scheeld uiteindelijk een hoop dubbel werk. Volume zal dan ca. 47 liter worden.

Het is dus voornamelijk voor bij muziek. Maar als ik af en toe een film kijk is het ook wel leuk om het zwaardere geluid te horen. Ja een hele grote sub dat zal ik niet doen want dat zal een overkill worden in het systeem.

Het uiteindelijke geheel moet dus (nog) meer body/breedte/diepte geven in het laag.

Ik hoop dat ik zo een beetje duidelijk omschreven heb wat ik wil gaan doen.

De topkast wordt zoals die beschreven is op de site. Maar het onderste gedeelte wordt actief aangestuurd.

Edo
Mede-oprichter

Berichtdoor Edo » do 14 okt 2004, 9:04

Eerst de grote kast bouwen kan natuurlijk, maar je hebt de woofer die in de topkast gaat. Waarom bouw je die niet eerst? Die woofer heb je. De woofer die in de grote kast gaat nog niet.

Maar toch snap ik het nog niet helemaal. Je hebt de 18W8545 die in de topkast van de eve gebruikt wordt. In de Eve baskast zit n.l. een andere woofer. Je wil dus de 18W8545 gebruiken als actief laag met je huidige speakers als top.

Dan heb je het over een 45 literkast, maar paar topics eerder zie ik de maten die haalbaar zijn wat dus ondeveer 20 liter word...ehm..ben even de weg kwijt.
En de 18W8545 gaat niet echt goed in 45 liter....

Resume:

topkast: tweeter -> Dynaudio
woofer-> Dynaudio

act.baskast: 18W8545 in 45 liter?

Zie ik het zo goed?

Edo

fireman

Berichtdoor fireman » do 14 okt 2004, 10:13

Ja je ziet deze tijdelijke situatie goed. :)

Omdat ik nog niet de tweeter en het benodigde filter heb. Wil ik dit tussendoor doen. (financiën moeten ook beschikbaar zijn. En ik kijk of ik ergens tweedehands een paar mooie tweeters op de kop kan tikken)
Wat betreft die 20 vs 47 liter. die 20 is als ik nu precies onder mijn huidige speaker een basskast zou bouwen. en die 47 liter is als ik gelijk die eve kast zou bouwen. Die eV moet bij mij trouwens in een vaste kast komen.

Kijk die 18W.. woofer gaat wel in een grotere kast. Kwestie van afvullen. En later komt er een grotere woofer in. En mocht ik die topkast af hebben dan kan als tussen oplossing mijn 17W75-LQ-08 woofer in die basskast.

Is wel duidelijk toch zo?

Edo
Mede-oprichter

Berichtdoor Edo » do 14 okt 2004, 10:30

Jep, is duideluik nu.

Klein puntje over die grote kast en afvullen. Kan prima alleen als je hem maakt met die kleine woofer. Maar dan later die grote erin...al een idee hoe je het gat dan gaat uitfrezen? (aangezien er al een gat in zit...)

Edo

fireman

Berichtdoor fireman » do 14 okt 2004, 10:45

Ja, dan maak ik in het gat een balkje. Precies over het middelpunt van de circkel. Beze laat ik gelijk lopen met de baffle (front). Daarop teken ik dus weer een centerpunt. En vandaar uit kan ik dan met mijn bovenfrees een grotere cirkel frezen.

Snapje het nog? beetje lastig uitleggen. maar je zal het wel begrijpen.

Edo
Mede-oprichter

Berichtdoor Edo » do 14 okt 2004, 11:05

Ik snap het. Moet kunnen ja. Tip: bewaar je kleine uitgezaagde circel...misschien handig voor het maken van het grote gat.

fireman

Berichtdoor fireman » di 19 okt 2004, 20:36

Even voor de tussenstand. Heb de woofers nu liggen en twee subwoofermodules. Dus ik kan daadwerkelijk beginnen.

EDIT:

Ga eerst twee kasten onder mijn huidige speaker maken.

Ik kom uit op:

volume 24 liter, baspijp PVC uitwendig 50mm inwendig 43,6mm en 12,12 cm lang

Dan komt 'ie tot 39 Hz bij -3 dB ( mda Martin :) )

Kan iemand hier nog iets aan toe voegen?

fireman

Berichtdoor fireman » di 26 okt 2004, 13:21

Heb even mijn vorige bericht ge-edit :)

Terug naar “Houtbewerking, etc”