Tips voor Polijsten en lakken

't Houtwormen forum. Ook voor metaal, poly, en andere materialen.
Hier gaat t over de technieken, niet de tools zelf

Moderator: Beheerdersteam

nuttyhifi

Re: Tips voor Polijsten en lakken

Berichtdoor nuttyhifi » vr 01 jun 2012, 16:47

Totdat je een keer over een vet vlek heen schildert. Ik heb in een verfwinkel gewerkt en daar wel eens een klant gehad die over parafine (daar smeren ze de mal mee in) had geschilderd en dat duurde ruim een week voor het droog was.
Een veel vergeten stap is om te ontvetten voor het schuren. Een schilder ontvet altijd voor hij begint. Mocht er vet op het werkstuk zitten en je ontvet niet dan schuur je het vet er dieper in en je schuurpapier loopt sneller vol. Ook zal de hechting minder worden.

Marp
Beheerder / Sysadmin

Berichtdoor Marp » vr 01 jun 2012, 18:10

Zondermeer waar. En net als lak vereisen ook plamuur en primer een schone, droge en vetvrije ondergrond. Misschien zelfs meer dan lak, omdat plamuur (i.t.t. veel laksoorten) in het geheel geen olie bevat.

Ontvetten staat bij mij altijd voorop, en gebeurt zelfs meermaals:
  1. vóór het lijmen ontdoe ik lijmoppervlakken van hun paraffinelaag
  2. na het lijmen worden de oppervlakken grondig ontvet, om de rest van paraffine te ontdoen
  3. kort vóór het lakken ontvet ik nogmaals luchtig, om mogelijke vetsporen van vingers en gereedschap te verwijderen

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » vr 01 jun 2012, 18:42

In principe mee eens Marp. Alhoewel naar mijn idee op modern MDF geen paraffine resten meer zitten zijn vette vingers sowieso funest en die komen er altijd op! Ook op de tussenlagen.

Of het een goed idee is om met thinner te ontvetten vraag ik mij af. Vet lost daarmee alleen maar op en trekt dan verder het hout in. Schone doek en weinig oplosmiddel gebruiken dus zodat je het vet er af veegt en niet er in.

Bij het lakken van alle lagen is het lonend om latex handschoentjes te gebruiken, zowel bij schuren als lakken. Houdt niet alleen je handen verfvrij maar veel belangrijker, de ondergrond vrij van vette vingers.
Peter de Jong

nuttyhifi

Berichtdoor nuttyhifi » zo 03 jun 2012, 1:24

Bij het ontvetten 2 doeken gebruiken, 1 met thinner (alleen bij kaal mdf, bij schilderwerk wasbenzine, geen terpentine want dat is weer vettig) en 1 droog.
De uit de film The karate Kid "wax on wax of" techniek gebruiken. Voor de jongeren onder ons, met 1 hand de ontvetter aanbrengen en met de ander (met de schone doek) gelijk droogvegen. Op die manier haal je het vet weg voor het in het kale mdf trekt.
Schone doek regelmatig omdraaien anders veeg je het er weer op.

bartsegers

Berichtdoor bartsegers » ma 04 jun 2012, 21:45

Binnenkort de wiki maar aanpassen dan.
Dankjewel heren!
The more we know, the less we need....

Leeuwarden

Berichtdoor Leeuwarden » ma 14 okt 2019, 10:34

edje schreef:Zelf bereik ik het beoogde pianolak afwerking met een heel goedkoop hulpmiddel .Een gewoon nevelpompje (plantenspuit) .Als je alles in de lak(niet op waterbasis)gezet hebt en je beneveld alles lichtjes word alles strakgetrokken .Oorzaak .... De lak bevat vluchtige stoffen die namenlijk lichter zijn dan water .Als je de lak nat maakt krijg je de reactie dat de vluchtige stoffen boven op het water willen komen en bijgevolg de laklaag strakker trekken .
Gewoon proberen ,werkt goed .Alleen niet overdrijven met de nevel .Het water mag er niet aflopen .

Ed

Iemand deze methode nog geprobeerd?

hrscharft

Berichtdoor hrscharft » zo 05 jan 2020, 1:32

Een kleine toevoeging.

Kijk in plaats van naar een gewone poetsmachine naar een Festool rotex (120 of 150). Als je marktplaats een beetje in de gaten houd dan heb je voor 100-150 euro een gebruikt exemplaar dat er vaak nog keurig uit ziet en nog prima jaren mee kan. Dan heb je niet alleen een poetsmachine te pakken maar ook nog eens een zeer fijne schuurmachine.

Mijn 150 heeft zich ook vandaag nog maar weer eens bewezen. Ik gebruik hem als schuur machine maar in het voorjaar ook als poetsmachine in combinatie met poetsmiddelen van 3M.

Vandaag:

Volledig ontdaan van alle oude laklagen en de gevolgen van 15 jaar in een schuur staan in ongeveer 3 uur tijd.
81283804_699570797240598_3600695839875399680_n.jpg

81573794_493814924585105_8169687366529712128_n.jpg

Vorig voorjaar.
Even poetsen.

1.jpg

60465738_896692384006362_8446509347470573568_n.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Terug naar “Houtbewerking, etc”