Tips voor Polijsten en lakken

't Houtwormen forum. Ook voor metaal, poly, en andere materialen.
Hier gaat t over de technieken, niet de tools zelf

Moderator: Beheerdersteam

bartsegers

Tips voor Polijsten en lakken

Berichtdoor bartsegers » vr 27 apr 2012, 12:08

de meeste recente versie van dit staat in de wiki: http://zelfbouwaudio.nl/wiki/index.php/Hoogglans_lak

Een veel terugkerende vraag over de bekende pianolak afwerking...
Hoe doe je dat zelf?

Allereerst merk ik op dat er vaak stappen worden overgeslagen door DIY'ers die zelf gaan polijsten.
Het is erg belangrijk bij polijstwerk (en verfwerk) om de stappen nauwkeurig te volgen.

Het eindresultaat valt en staat met het voorwerk.

Het volgende stappenplan gebruik ik zelf voor het lakken van MDF.
Iedere aanvulling mag hier natuurlijk bij worden vermeld.
Smaak en budget kan namelijk een rol spelen in de afwerking.

stap 1.
Behandel je MDF nadat je constructie klaar is.
Heb je kopse kanten, of al onderdelen geschuurd, dan behandel deze met een MDF primer.
Ik gebruik de alabastine MDF vuller, en eventueel de MDF 2-1 grondverf. Deze primer zorgt ervoor dat overgangen tussen MDF structuur worden gemaskeerd. Kops MDF is anders van structuur dan de geperste kant. (vezels liggen ook anders volgens mij)

stap 2
Laat alles goed uitdrogen! Zeer belangrijke stap na elke verwerkte laag, grondverf of lak etc.
Neem voor een laklaag gerust een week! (grondverf even nakijken wat voorgeschreven is)

stap 3
Schuur je grondlaag rustig op met niet grof schuurmiddel.
denk eraan dat je geen materiaal hoeft te verwijderen. Je wilt alleen onregelmatigheden uitvlakken.
Eventueel kun je na deze schuurstap weer een laag grondverf/alabastine aanbrengen. Deze grondlaag opschuren kun je droog doen, evt machinaal. Het hoeft niet altijd machinaal overigens. Een grondlaag opruwen gaat heel snel met de hand en schuurblokje.

stap 4
Na drogen alles ontvetten. Ook de niet behandelde MDF delen moet je ontvetten.
Er kan namelijk een waslaag aanwezig zijn (paraffine) op een plaat MDF
Vet en lak gaan niet samen!

stap 5
Alles is ontvet, en glad. (in ieder geval zijn alle kuiltjes en bulten weg)
Is dit niet het geval, dan krijg je dit nooit meer goed! Met de handen voelen werkt perfect.
Alles is klaar voor de eerste laklaag.
Ik heb zelf goede ervaringen met de doodnormale verf van de HEMA….
Er zijn vast vele andere goede merken lak zijn uiteraard.

stap 6
Een goed begin, is het halve werk.
Dat geldt ook voor de eerste laklaag. Het is heel verleidelijk om na het lijmen, schuren en zagen, de zaak te gaan lakken. Gebeurt dit in dezelfde ruimte, dan heb je onherroepelijk stofdeeltjes in je laklaag. Deeltjes die je later weer eruit moet schuren…
Heb je de mogelijkheid, dan probeer in de badkamer of andere natte ruimte te verven.
5 minuutjes de hete kraan open, en alles onder de stoom zetten. Dan zijn de meeste stofdeeltjes gebonden.

stap 7
Verf goed mengen! Zorg dat alle vaste delen van een lak goed zijn gemixt.
Koop een goede roller of kwast. Bij een alkydlak kun je eventueel speciale alkyd-rollers kopen.
Ik gebruik voor een grondlaklaag een goedkoop schuimrollertje. Deze worden soms verkocht onder de naam LAKROLLER, maar gebruik voor de aflaklagen liever een VILTROLLER. Dit werkt beter tegen het gevreesde sinaasappel effect. Een viltroller trekt minder bultjes. Narollen met een vaste rustige streek helpt ook tegen bullebtjes. Te snel rollen zorgt ervoor dat de lak in puntjes wordt getrokken. (en die vloeien uit tot bubbeltjes, sinaasappel effect)

TIP: bij een viltroller die nieuw is, eerst goed ontpluizen! (erg belangrijk)
Doe dit bijvoorbeeld door de roller over plakband of schilderstape te halen.

Om dit sinaasappel effect nog beter tegen te gaan, heb ik bij mijn laatste project voor het eerst een additief gebruikt die ik aan de ALKYD-lak toevoeg. Dit middel is een penetrerende olie, OWATROL.
Door Owatrol toe te voegen aan je alkydlak (want watergedragen lak heeft hier niets aan!!)
Krijg je een véél betere uitvloeiing. Stukje van Owatrol:

Owatrol® Olie kan puur worden gebruikt of kan worden toegevoegd aan synthetische en/of alkyd menies,
primers, verven, lakken, vernissen en beitsen, die normaliter met terpentine of olie kunnen worden
verdund.

De owatrol olie heeft een hoog aandeel vaste delen, en zorgt voor een nog betere hechting.
Het is niet duur, en vaak te koop in een botenonderdelen winkel. (en ze hebben daar ook goede lakrollers!)
De uitvloeiing is dus beter, en de droogtijd is langer. Hoe langer de droogtijd, hoe langer alles kan uitvloeien. Langer uitvloeien is minder bubbeltje effect. (en direct minder schuur en polijstwerk)
Zie hier een link naar Owatrol
http://www.hermansmarine.nl/categories/ ... atrol_olie

De eerste laklaag die je aanbrengt hoef je maar licht te verdunnen met owatrol.
(er komen nog 1of 2 lagen namelijk) Ik heb de regels aangehouden die ik ooit elders heb gelezen. 10-10-30% verdunnen.

stap 8
DROGEN!! Neem gerust een week. Let er op dat “overschilderbaar” niet betekent dat een laklaag is uitgehard. Dit is wel belangrijk, want na deze laag ga je weer schuren. Zachte laklagen schuren is een ramp. Je trekt veel te diepe krassen, en je schuurmedium loopt snel vol met de zachte lak.
Het lijkt allemaal wat overdreven, maar met deze wachttijd verminder je de kans op teleurstelling.

stap 9
De eerste keer schuren van je eerste laklaag.
Neem hiervoor goed schuurpapier! Dit hoeft niet duur te zijn overigens.
Zie de link bij stap 13.
Ik werk het liefste met een natte schuurmethode.
Neem een korrel 600 bijvoorbeeld als je netjes hebt kunnen lakken. (of 400 als je wat grover moet schuren) Laat het schuurmiddel het werk doen. Ga niet lopen duwen etc.
Behandel je hele oppervlak HETZELFDE. Zelfde druk, zelfde korrel.
Ik heb een ouderwets kurkblokje met wat schuim erop vast geniet. Hier een papiertje voorbinden en je kunt aan de slag.
Voor het nathouden gebruik ik een oud haarlak busje. Doe hier een klein scheutje ST-Marc bij, dit maakt het werken een stuk eenvoudiger. En je papier loopt nog iets minder snel vol.
Aan de vloeiing van het water met ST-marc kun je overigens goed zien in hoeverre je klaar bent met schuren. Je ziet soms kringen wegtrekken in je laklaag. Hier moet je dan nog eventjes opnieuw schuren. Maak mooie 8-vormige bewegingen. De kringen kunnen ook betekenen dat er nog vet zit. (vingers bv…)

stap 10
Tweede laklaag!
Zelfde verdunning, zelfde roller, zelfde omstandigheden. Het allermooiste is overigens dat het te lakken oppervlak PLAT ligt. Dit is natuurlijk bij een luidspreker niet eenvoudig. Heb je tijd genoeg, dan kun je elke kant 1 voor 1 lakken.

stap 11
Weekje drogen!

stap 12
Wederom schuren als in stap 9.
Ga je een derde laklaag aanbrengen, dan kom je weer terug bij stap 12.

stap 13
Laatste laklaag aangebracht!
Nu gaan er een aantal zaken veranderen.
De laatste laklaag heb je wellicht met Owatrol verdund, en iets meer verdund dan de andere lagen.
De droogtijd is iets langer wellicht.
Laat de laatste laklaag rustig 2 weekjes drogen. Zet de speakers na een paar dagen eventueel in de kamer waar ze komen te staan . Daar kunnen ze “wennen” aan de vochtigheid en temperatuur van de kamer. Eventuele scheuren in kopse MDF komen dan misschien al aan het licht.
Als dit gebeurt voordat je gaat polijsten is er wellicht nog een oplossing te vinden.
Het is en blijft lastig kopse MDF kanten en overgangen in MDF structuur (want dat is het probleem) te verdoezelen.

Het schuurwerk gaat weer in stappen. Dit zijn de laatste stappen VOOR je gaat polijsten.
Begin weer voorzichtig met korrel 600, en nat.
Na deze schuurstap ga je nogmaals schuren, maar dan met een fijnere korrel. Neem korrel 1200 nat.
Zie bijvoorbeeld:
http://www.politoeren.com/contents/nl/d ... _2500.html
een perfectionist zal na deze stap ook nog met 2000/2500 aan de slag gaan!
Bij alle schuurwerk geldt dat je voorzichtig moet zijn bij kopse kanten en hoeken.
Je zit zo door een laklaag heen! (ZEKER bij een zachte laklaag……)

stap 14
Klaar met schuurwerk!
Het werk ziet er nu dof uit, en het gaat uiteraard tegen het gevoel in, dat je iets gaat schuren wat je eigenlijk wilt laten blinken…..
Toch zijn deze hele fijne krasjes met polijsten juist eruit te halen.

Voor het polijstwerk heb ik een machine aangeschaft.
Een polijstmachine ontlast je aanzienlijk. Een eenvoudige machine in de aanbieding zal een 50€ kosten. Ik gebruik een Ferm.
Afbeelding
Bij een automaterialen winkel, HEUTS bv, kun je voor deze machine PADS kopen. Dit zijn schuim opzet stukken waarmee je gaat polijsten. Je hebt zachte, harde en medium schuimkoppen.
Begin met een medium schuimkop, en commandant m4 (of enig ander machinaal schuurmiddel, wat niet te grof is!)
Afbeelding
Ga rustig beginnen met polijsten, en werk in 8-vorm. De kunst van het polijsten is dat je geen druk zet. Je moet het schuurmiddel de tijd geven om zichzelf af te breken. De korrels zullen steeds ronder worden, en hierdoor steeds fijner schuren. Laat de machine rustig draaien, en laat het nooit droogdraaien. Als een machine te hard draait, en op 1 plek droog draait, dan heb je kans op swirls. Een soort holografisch effect, wat je soms op autos terug ziet.
Hier geldt ook weer de regel, neem de tijd! Je kunt altijd extra druk zetten, of langer schuren. Is het niet nodig, dan doe het niet.
Is het na de stap met M4 nog niet goed genoeg, dan kun je overwegen om met dezelfde machine en een zachtere PAD met M5 aan de slag te gaan. Dit is een nog fijnere schuurstap.
Ik werk dus met Commandant, M4 M5 M7, maar er zijn best veel merken die goed werken.
Ik heb ook polijstmiddel van Systems en meguiars, werken allemaal perfect.

Voor Polijstmaterialen kun je eens een kijkje nemen op

http://www.ts24.nl

Hier heb ik de pads gekocht en polijstmiddel.
Blauwe, en roze. (medium en soft)

(De goedkope TS machine is volgens mij eenzelfde als Ferm )

Exclusief lakken en grondverf heb je voor 100€ een complete polijstset.
Ik doe er zelfs de auto mee.
De pads zijn wel belangrijk, en moeten gewoon goed zijn.
Die mogen best 5€ kosten, en je hebt er wellicht maar eentje nodig.
Zijn goed uitwasbaar, en slijten bij normaal gebruik amper.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door bartsegers op vr 27 apr 2012, 14:25, 1 keer totaal gewijzigd.
The more we know, the less we need....

Vinculum

Re: Tips voor Polijsten en lakken

Berichtdoor Vinculum » vr 27 apr 2012, 13:03

Sticky! Chapeau, goede documentatie.
Ik maak alles. Al is het maar kapot.
Always be yourself! Unless you can be Batman, then always be Batman.

bartsegers

Berichtdoor bartsegers » vr 27 apr 2012, 13:25

- reserve -
Laatst gewijzigd door bartsegers op vr 27 apr 2012, 14:26, 2 keer totaal gewijzigd.

rjmulder

Berichtdoor rjmulder » vr 27 apr 2012, 13:40

Dat is een mooie duidelijke uitleg.
Mijn vader heb ik dat ook wel eens zien doen je hebt geen spiegel meer nodig :lol:
Robert Jan

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » vr 27 apr 2012, 15:46

Goed stuk Bart! Het kan niet genoeg benadrukt worden om iedere laag goed te laten drogen en doorharden voor je verder gaat.

Als je een polijst machine koopt is het eigenlijk wel verstandig om wat meer uit te geven aan een excentrische. Dus eentje die niet alleen rond draait maar eentje die in de vorm van een bloemetjespatroon poetst. B.v. dit is een prima aantrekkelijk geprijsde machine: http://www.carclean.nl/product/Polishin ... 01594.aspx

DAP500.jpeg
Peter de Jong

bartsegers

Berichtdoor bartsegers » vr 27 apr 2012, 17:57

inderdaad, een excentre is NOG beter.
Dan heb je minder kans op swirls en hologrammen etc.

Ik heb ook mensen met een eenvoudige excentre zien polijsten.
(alhoewel toerental dan wel lager is)

@Pjotr, nog meer aanvullingen op het lak / polijstverhaal ?

Mooie voorbeelden zijn ook welkom natuurlijk.
mijn komende project wordt weer ellebogenwerk, dus die stappen fotos post ik hier dan.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » vr 27 apr 2012, 19:34

bartsegers schreef:inderdaad, een excentre is NOG beter.
@Pjotr, nog meer aanvullingen op het lak / polijstverhaal ?

Niet echt, je hebt gewoon een goed verhaal neer gezet.

Misschien deze: Zorg vooral voor veel geduld. Haastwerk zorgt er juist voor dat je eindeloos bezig blijft.

Zelf geef ik er de voorkeur aan om alle lagen, op de eerste na, nat te schuren. Een van de grootste oorzaken van snel slijten van het schuurpapier is het vollopen van het schuurpapier. En door dat vollopen kun je ook nog eens groeven in de lak krijgen door opgebouwde stukjes lak op het papier.

Ohw ja, zoals je noemt: Vet en verf/lak verdragen elkaar niet. Dus ook het vet van je handen/vingers wat daar altijd op zit niet. Wil je echt perfect resultaat gebruik dan Latex handschoenen, ca 8 - 9 euries voor een doos van 100 stuks bij de apotheek.
Peter de Jong

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » vr 27 apr 2012, 22:26

Vinculum schreef:Sticky!
nog beter: http://zelfbouwaudio.nl/wiki/index.php/Hoogglans_lak

avdboom

Berichtdoor avdboom » za 28 apr 2012, 9:56

Hulde voor je moeite dit op te pennen, ik zal eens nadenken of ik zoveel geduld heb :sure: .
Ik denk dat ik bij me huidige project eerst eens goed ga luisteren en daarna beslis of ik 80 uur in de afwerking ga steken :mrgreen:

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » za 28 apr 2012, 11:06

Pjotr schreef:Goed stuk Bart! Het kan niet genoeg benadrukt worden om iedere laag goed te laten drogen en doorharden voor je verder gaat.

Als je een polijst machine koopt is het eigenlijk wel verstandig om wat meer uit te geven aan een excentrische. Dus eentje die niet alleen rond draait maar eentje die in de vorm van een bloemetjespatroon poetst. B.v. dit is een prima aantrekkelijk geprijsde machine: http://www.carclean.nl/product/Polishin ... 01594.aspx

DAP500.jpeg

Mooi verhaal Bart, ik wil het zeker nog eens gaan proberen.

Peter, heb je zelf ervaring met de machine die je noemt? Zoek eigenlijk zoiets, in eerste instantie om de stofkap van m'n Thorens te polijsten, en eventueel later een keer een speaker.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » za 28 apr 2012, 12:38

Barry2001 schreef:Peter, heb je zelf ervaring met de machine die je noemt? Zoek eigenlijk zoiets, in eerste instantie om de stofkap van m'n Thorens te polijsten, en eventueel later een keer een speaker.

Ha, Barry,

Dat kun je toch beter met de hand doen met een zachte doek denk ik, die kap scheurt snel als je daar flinke krachten op uit gaat oefenen. Voor het polijsten van kunststof heb ik erg goede ervaring met Poorboy's World polijst middel SSR1 wat Carclean ook verkoopt.

Ik heb niet echt ervaring met deze machine. Ik heb hem wel in mijn handen gehad bij Carclean. Voelt solide aan en trilt weinig. Onder aan de pagina van Carclean staan wat gebruikerservaringen. Ze verkopen deze machine al erg lang en zijn er zelf enthousiast over. Heb altijd goede adviezen van ze gehad en het zijn aardige behulpzame lui, dus dat vertrouw ik wel. Heb hem toen niet gekocht omdat ik eigenlijk toen geen werk er voor had wat groot genoeg was dat het loonde(*), maar als ik zo'n machine nodig heb voor groter werk koop ik wel deze.

(*) Zie hier en verder: viewtopic.php?p=1526611#p1526611
Laatst gewijzigd door Pjotr op di 01 mei 2012, 13:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Peter de Jong

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » di 01 mei 2012, 13:50

Wat me opvalt is dat afzetten van naden van MFD wordt toegeschreven aan andere oppervlakte, richting etc.

Het lijkt me dat MDF in de dikte werkt, vrijwel niet in de lengte. Daardoor krijg je onherroepelijk aftekenen, hoeveel je ook plamuurt. Het lijkt me dat dit in het verhaal wellicht aangepast kan worden indien iemand mijn aanvulling even bevestigd. :wink:

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » di 01 mei 2012, 14:08

wouter schreef:
Het lijkt me dat MDF in de dikte werkt, vrijwel niet in de lengte.

Die ervaring deel ik toch niet. MDF wat vanuit de loods bij de houthandel hier een paar maanden droog in het verwarmde atelier ligt wordt toch ook in de lengte en breedte kleiner.

Denk dat het wel de moeite loont om voordat je het op maat maakt het een tijd te laten acclimatiseren bij vergelijkbare condities als in de woonkamer.
Peter de Jong

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » di 01 mei 2012, 14:29

Dat versterkt dus het idee dat naden niet komen door ligging van vezels o.i.d. maar door werking :wink:

Marp
Beheerder / Sysadmin

Berichtdoor Marp » di 01 mei 2012, 15:04

Door de werking, maar beinvloed door de vezelrichting.

Een plaat MDF die buiten in de regen ligt kan gemakkelijk opzwellen tot anderhalf maal de oorspronkelijke dikte (de ene soort meer, de andere soort minder), maar wordt niet anderhalf maal zo lang en breed. Ook wel logisch want de vezels, die bij absorptie weer hun oorspronkelijke vorm proberen aan te nemen, zijn immers ook in de dikte samengeperst.

Behalve de mate van persing verwacht ik dat ook de vezelgrootte medebepalend is voor de verhoudingen tussen het uitzetten in verschillende richtingen. Denk maar aan het veel groffere spaanplaat: als dat doorweekt raakt kan het wel 2 maal, of in uitzonderlijke gevallen zelfs 3 maal zo dik worden. Bij erg fijne vezels denk ik dat de verhouding tussen werking in de dikte en in andere richtingen wat kleiner wordt.

edje

Berichtdoor edje » di 01 mei 2012, 19:38

Zelf bereik ik het beoogde pianolak afwerking met een heel goedkoop hulpmiddel .Een gewoon nevelpompje (plantenspuit) .Als je alles in de lak(niet op waterbasis)gezet hebt en je beneveld alles lichtjes word alles strakgetrokken .Oorzaak .... De lak bevat vluchtige stoffen die namenlijk lichter zijn dan water .Als je de lak nat maakt krijg je de reactie dat de vluchtige stoffen boven op het water willen komen en bijgevolg de laklaag strakker trekken .
Gewoon proberen ,werkt goed .Alleen niet overdrijven met de nevel .Het water mag er niet aflopen .

Ed
mvg
ed

SARK

Berichtdoor SARK » di 01 mei 2012, 20:31

edje schreef:Zelf bereik ik het beoogde pianolak afwerking met een heel goedkoop hulpmiddel .Een gewoon nevelpompje (plantenspuit) .Als je alles in de lak(niet op waterbasis)gezet hebt en je beneveld alles lichtjes word alles strakgetrokken .Oorzaak .... De lak bevat vluchtige stoffen die namenlijk lichter zijn dan water .Als je de lak nat maakt krijg je de reactie dat de vluchtige stoffen boven op het water willen komen en bijgevolg de laklaag strakker trekken .
Gewoon proberen ,werkt goed .Alleen niet overdrijven met de nevel .Het water mag er niet aflopen .

Ed

Heb je hier voorbeelden van, ik ben nu wel heel erg nieuwsgierig :?:
You're getting brutal, Sark. Brutal and needlessly sadistic.
---------------------------END OF LINE----------------------------
Afbeelding
Thank you, Master Control.

Arno

Berichtdoor Arno » di 01 mei 2012, 20:48

wouter schreef:Het lijkt me dat MDF in de dikte werkt, vrijwel niet in de lengte. Daardoor krijg je onherroepelijk aftekenen, hoeveel je ook plamuurt. Het lijkt me dat dit in het verhaal wellicht aangepast kan worden indien iemand mijn aanvulling even bevestigd. :wink:

Ik wil jouw aanvulling graag bevestigen.
Hoe je het ook wendt of keert, mdf werkt in de dikte véél meer dan in de lengte/breedte. Het is totaal niet in verhouding. Zelfs als je een klein klosje 18mm mdf in het water legt, dan wordt het wel 30mm dik, terwijl het in de lengte/breedte welhaast niets doet.
Dat is inderdaad dé reden dat kopse naden zich altijd af zullen gaan tekenen. Dat aftekenen heeft niets te maken met de poreuzere structuur van het kopse mdf. (het is niet het kopse gedeelte wat de problemen heeft veroorzaakt, maar het krimpen van het aangrenzende deel.)

bartsegers

Berichtdoor bartsegers » wo 02 mei 2012, 9:39

Het is verstandig al vroeg in een ontwerp proces hier rekening mee te houden inderdaad.

vermijd gewoon kopse MDF kanten die in het zicht zitten. (baffle etc)
OF werk onder verstek, ook een optie.
Lastiger bij ronde hoeken uiteraard....

Mijn eigen ervaring is dat goed plamuren en schuren. (met 2-3 lagen afwerklak)
En een 2 weekjes "wennen" aan vocht etc goed helpen tegen aftekenen van naden.

Maar ook hier geldt, dat haastwerk je later kan gaan tegenvallen.

generator

Berichtdoor generator » ma 21 mei 2012, 21:48

Wat een geweldige handleiding!

Wat ik me wel afvraag, ik heb altijd geleerd dat je lak niet nat moet schuren omdat kleine afgeschuurde lakdeeltjes vervolgens weer uitharden als kleine puntjes. Heb ik het verkeerd?

En weten jullie waar je zo'n polijstmachine kan huren? Ik ga hem waarschijnlijk toch maar 1 keer gebruiken.

bartsegers

Berichtdoor bartsegers » di 22 mei 2012, 9:44

generator schreef:Wat een geweldige handleiding!

Wat ik me wel afvraag, ik heb altijd geleerd dat je lak niet nat moet schuren omdat kleine afgeschuurde lakdeeltjes vervolgens weer uitharden als kleine puntjes. Heb ik het verkeerd?

En weten jullie waar je zo'n polijstmachine kan huren? Ik ga hem waarschijnlijk toch maar 1 keer gebruiken.

Geen problemen met nat schuren, en het fenomeen wat jij beschrijft heb ik zelf nog niet meegemaakt.
(we bewerken dan ook alleen harde lak, 2 weekjes oud)

Ik denk dat je een polijstmachine wel vaker gaat gebruiken :mrgreen:

http://link.marktplaats.nl/529261021

Bedenk dat je ook met een excentrische machine prima kunt polijsten:

http://link.marktplaats.nl/561818567

en een paar goede pads (en schuurmiddel) is dan even belangrijk.

http://eenzet.nl/pages/proline/polijstp ... ehoren.php

generator

Berichtdoor generator » di 22 mei 2012, 13:46

Bedankt voor de links, dat valt qua prijs inderdaad nog wel mee.

bartsegers

Berichtdoor bartsegers » wo 30 mei 2012, 11:21

aanbieding bij Heuts automaterialen

http://www.heuts.nl/shop/polijstmachine ... s-powx0473

Ik heb deze week mijn eigen auto weer eens een volledig 3-stappen plan gegeven met de polijstmachine.
(cleaner-polish-wax)

cleaner en polish doe ik met een oranje KRAUS pad, middel stevig, en wax met de de zachtste pad (blauw)

Kunnen weer een tijdje vooruit! (want deze kereltjes worden ROZE!)
Overigens heb ik het meguairs spul nooit gebruikt voor speakers, alleen de auto. (erg kostbaar ook)
Laatst gewijzigd door bartsegers op vr 01 jun 2012, 10:40, 1 keer totaal gewijzigd.

nuttyhifi

Berichtdoor nuttyhifi » vr 01 jun 2012, 2:45

heel duidelijk uitgelegd. Ik mis alleen het ontvetten met thinner van het kale mdf voor het schuren, soms zit er nog parafine van het persen op of vette vingers.
Het kopse kanten probleem wordt door fabrikanten opgelost door verstek te zagen 2x45 ipv 90 graden koud op elkaar. De mate van uitzetten is hierdoor gelijk of ze vrezen een profieltje in de overgang. Dit is goed te zien bij driade en van Medevoort. Wat ook kan schelen is de luidsprekers aan de binnenkant ook te schilderen, er komt ook vochtige lucht via de br binnen.

Mdf is een sterk zuigende ondergrond die niet super hecht. De zuiging kan opgeheven worden door het mdf eerst te behandelen met dunne blanke lak. De blanke lak wordt dieper in het mdf gezogen dan dikke verf en zorgt hierdoor voor een betere hechting. Bij vm deden ze dit vroeger ook.

Zelf spuit ik de kopse kanten 1 a 2 keer over met blanke autolak en daarna met spuitplamuur, dit licht opschuren en daarna alles gronden.

bartsegers

Berichtdoor bartsegers » vr 01 jun 2012, 10:39

nuttyhifi schreef:heel duidelijk uitgelegd. Ik mis alleen het ontvetten met thinner van het kale mdf voor het schuren, soms zit er nog parafine van het persen op of vette vingers.

Dankje.

Stap 4 is een ontvet stapje.
Heeft mijns inziens niet veel zin dit voor plamuren/mdfvuller etc te doen.
Als er voor de eerste laklaag maar goed ontvet is.

Terug naar “Houtbewerking, etc”