Stof..... :(

't Houtwormen forum. Ook voor metaal, poly, en andere materialen.
Hier gaat t over de technieken, niet de tools zelf

Moderator: Beheerdersteam

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Stof..... :(

Berichtdoor Henkjan » zo 03 okt 2004, 15:04

ondanks een mooie zaagtafel, doe ik t kleinere zaagwerk nog steeds met de handzaag, juist omdat ik anders langer bezig ben met t weer stofvrij maken van m'n werkruimte dan ik aan t zagen ben :( vooral met MDF een enorm probleem, hoe hebben jullie dit opgelost? ik denk aan een klein compartiment met van die doorzichtige kunststof stroken (die je ook wel ziet in magazijnen waar je met de heftruk door heen kan rijden) om de zaagtafel heen en dan een flinke ventilator

Edo
Mede-oprichter

Berichtdoor Edo » zo 03 okt 2004, 15:49

Altijd lastig. Ik heb eeb schuurtje van 4x3 met 4 fietsen, werkbank en veel "zooi" dus een zaagtafel wordt moeilijk. Ik zaag daarom altijd buiten.

Afbeelding

Is makkelijke opruimen. Als het regent kan ik over een gedeelte van de tuin een groot bouwzeil spannen van 4x3 dus sta ik nog droog. Dit werkt goed. De schuur blijft daardoor redelijk stofvrij, natuurlijk wel even de tuin aanvegen. Over de zaagtafel (boven de zaag) zit nog een plexiglas kap waar een stofzuiger op aangesloten kan worden. Ik gebruik dit zelf niet, maar mijn vader heeft via marktplaats een goedkopen en grote stofzuiger gekocht en erop aangesloten. Zo'n nilviskding, maar dan goedkoper. Werkt perfect. Ook op de schuurmachines en bovenfrees. Wel even wennen aan de slang die altijd in de weg zit, maar alles blijft wel stofvrij.

Ohja, en als ik veel hout nodig heb laat ik het bij een kennis (die timmerman is) zagen.... 8)

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » zo 03 okt 2004, 16:24

Denk dat die kunststof stroken ook niet veel zullen helpen Henkjan. Dat fijne houtstof gaat overal doorheen. Het enige wat helpt is zo'n aangebouwde afzuiginstallatie die direct aan de zaagtafel vast zit.
Peter de Jong

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » zo 03 okt 2004, 17:30

Pjotr schreef: Het enige wat helpt is zo'n aangebouwde afzuiginstallatie die direct aan de zaagtafel vast zit.
die heb ik, maar dat doet niet voldoende

Milner

Berichtdoor Milner » zo 03 okt 2004, 23:07

ik zaag buiten.

Terug naar “Houtbewerking, etc”