Pjotr schreef:Bovendien is zinkoxide giftig en moet je eigenlijk wel de juiste hygiëne in acht nemen.
Oei, de hygiene bestond gedurende mijn eerste 8 levensjaren uit badderen in een zinken tobbe.

Moderator: Beheerdersteam
Pjotr schreef:Bovendien is zinkoxide giftig en moet je eigenlijk wel de juiste hygiëne in acht nemen.
Marp schreef:Pjotr schreef:Bovendien is zinkoxide giftig en moet je eigenlijk wel de juiste hygiëne in acht nemen.
Oei, de hygiene bestond gedurende mijn eerste 8 levensjaren uit badderen in een zinken tobbe.Middeleeuwse stadswoningen en boerderijen kregen pas later zo'n modern lavet. Het wasgoed ging er ook nog in, en soms nog wel met soda. Máár: eczeem hadden we niet, dus vaseline met zinkoxide (zinkzalf) was toen nog overbodig.
Pjotr schreef:Mooi werk!
Vinculum schreef:Miniwatt schreef:Secondenlijm hè? Lijkt me idd beter dan solderen, dat is vast een pokkekarwei..
Solderen gaat echt niet werken. Heb dat al eens geprobeerd maar dat word broddelwerk en is ook totaal niet sterk. Uiteraard is lijm ook niet hetzelfde als bijv lassen maar voor de DIY'er is het heel goed te gebruiken.
Lijmen werkt eigenlijk ook niet op den duur. Heb ooit eens speciaal aluminium zachtsoldeer gebruikt lang geleden en dat werkte op zich wel goed, kwam bij toen nog de Metaalwinkel in het Groothandelsgebouw in Rotterdam vandaan (bestaat niet meer). Beste blijft schroeven of lassen als het echt sterk moet zijn.
Voor het buigen, of eigenlijk omzetten, van alu plaat zijn een paar stukken hoeklijn van 30mm x 30mm van blank getrokken staal ook erg handig. Heb ik hier al zo'n 20 jaar voor dat doel staan.
Pjotr schreef:Bovendien is zinkoxide giftig...
Pjotr schreef:Weet ik Hans, ben daar al een paar keer geweest. Ze zijn erg duur maar ze verkopen wel de duvel en ze zijn ouwe moer op metaalgebied en in kleine hoeveelheden.
Heb net even gekeken maar dat alu soldeer hebben ze daar niet meer. Als je Googled op aluminium zachtsolderen komt wel e.e.a. boven. Er is een zink/alu legering die zonder vloeimiddel vrij goed aluminium soldeert:
[ Bekijk op youtube ]
http://www.alutite.nl
http://www.durafixeasyweld.nl
pcw schreef:is dit nog te krijgen in nederland? heb het paar keren gebruikt om koelribben weer op cilinders van motoren to solderen. kan het nergens meer vinden helaasmijn kawa 750H2 heeft nl paar gebroken koelribben di gereparerd moeten worden.
grimoire schreef:iemand een idee waar je 0,8mm aluminium plaat kan halen?
bij de praxis en karwei alleen 1mm of 0,5 mm. de 0,5 mm lijkt me te slap en de 1mm is blijkbaar moeilijk te buigen?
Vinculum schreef:1mm is nog goed te buigen hoor. 2mm is lastig met de hand.
Terug naar “Houtbewerking, etc”
Gebruikers op dit forum: CCBot en 0 gasten