driver-montage: Inslagmoeren, rampamoeren, kooimoeren etc...

't Houtwormen forum. Ook voor metaal, poly, en andere materialen.
Hier gaat t over de technieken, niet de tools zelf

Moderator: Beheerdersteam

SSassen

Re: driver-montage: Inslagmoeren, rampamoeren, kooimoeren etc...

Berichtdoor SSassen » di 15 dec 2009, 21:13

viewtopic.php?p=29227

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Mediocre is not my middle name.

MechanicalAnimal

Berichtdoor MechanicalAnimal » zo 20 dec 2009, 1:28

bedankt voor alle antwoorden, er is weer een hoop nuttigs terug te vinden!!!! :D
“I have not failed. I’ve just found 10,000 ways that won’t work” - Thomas Edison

amanda
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.

Berichtdoor amanda » zo 20 dec 2009, 8:36

Wat betreft de inslagmoeren.........
Ik heb er nu 6 subwoofers mee gedaan en 6 satellieten, subs met M6, laag/mid met M5 en tweeter met M4. Alleen bij de tweeter is 2 keer zo'n inslagmoer los gekomen en dat kwam eigenlijk doordat ik een stuk van de moer had weg geslepn van de moer waardoor die zo warm werd dat het hout rondom zwart werd..... Verder nooit problemen gehad met loskomen.
Wel van belang is dat je de gaten niet te groot boort.

k.p.

Berichtdoor k.p. » zo 20 dec 2009, 11:49

amanda schreef:Wat betreft de inslagmoeren.........
Ik heb er nu 6 subwoofers mee gedaan en 6 satellieten, subs met M6, laag/mid met M5 en tweeter met M4. Alleen bij de tweeter is 2 keer zo'n inslagmoer los gekomen en dat kwam eigenlijk doordat ik een stuk van de moer had weg geslepn van de moer waardoor die zo warm werd dat het hout rondom zwart werd..... Verder nooit problemen gehad met loskomen.
Wel van belang is dat je de gaten niet te groot boort.

EN DE MOEREN NIET ER IN SLAAN. zo dat moest even met hoofdletter ;). Het inslaan van de moeren geeft de kans dat het draad vervormd wat vrijwel zeker gebeurd als je een krap gat boort. Het beste is om de moer met een boutje en een brede ring op zijn plaats te trekken. Zoals gezegd kan het heel nuttig zijn om ze ook te verlijmen.

gr Kevin

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » zo 20 dec 2009, 12:10

k.p. schreef:
.......................Zoals gezegd kan het heel nuttig zijn om ze ook te verlijmen.

En de "spijkergaatjes" even voor te boren met een 2 mm boortje: Klein tikje met de hamer en je hebt 4 centerputjes daarvoor. Beetje 5 minuten epoxy er tussen en het komt nooit meer los dan.
How much wood could a woodchuck chuck
if a woodchuck could chuck wood

EppeRRR

Berichtdoor EppeRRR » zo 20 dec 2009, 13:18

Een drupje constructielijm tussen inslagmoer en hout kan ook helpen (dan wel met boutje aantrekken om hem vast te krijgen en laten zitten tot de lijm is uitgehard). Montagekit kan ook maar nooit gedaan.

In Drenthe noemen we het ook wel Broes Liem (Net als Bruce Lee :P), het zet iets uit zoals purschuim maar het is verschrikkelijk sterk.
Heb in mijn prefab wanden/vloeren/daken en chalet/zomerhuisje/woonboten tijdperk heel veel mee verlijmt, en als je het op je handen kreeg moest het eraf slijten :P

suc6

amanda
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.

Berichtdoor amanda » zo 20 dec 2009, 13:25

Heb ze er gewoon ingeslagen, werkt lekker snel en geen problemen hoor. Wel gebruik ik een plastic hamer hiervoor met zand er in, 2 klappen en klaar is.... en natuurlijk zorgen voor een stevige ondergrond die niet niet meegeeft.
Een aantal heb ik er ook met een tang er in geknepen, niet echt ideaal maar voldeed wel.
Ik heb trouwens inslagmoeren gebruikt zonder galvanische "troep", dus gewoon kaal metaal.

MechanicalAnimal

Berichtdoor MechanicalAnimal » zo 20 dec 2009, 21:50

Bedankt voor alle overwegingen en antwoorden, tips & tricks, do's and dont's :D

De meest failsave optie is in mijn ogen de oplossing van Ronald_1:

http://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic ... 84#p130684

Hij verlijmt een plat blokje MDF met een gefreesde uitsparing over de inslagmoer heen. Dit in combinatie met een verlijmde inslagmoer komt IMHO nooit meer van zijn plekkie :lol:

Afbeelding

Afbeelding

Het is zeker niet de snelste oplossing maar daar was ik gelukkig dan ook niet naar op zoek :wink:
“I have not failed. I’ve just found 10,000 ways that won’t work” - Thomas Edison

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » zo 20 dec 2009, 21:58

W.m.b. gaat de prijs toch naar Peertje hoor: viewtopic.php?p=1450812#p1450812

Gewoon 5 mm dikke stalen strip met schroefdraad er in getapt. Vooral dicht bij de rand ook de sterkste oplossing en geen kans op uitbreken van de rand. Zo ga ik het waarschijnlijk doen met mijn sub.

MechanicalAnimal

Berichtdoor MechanicalAnimal » ma 21 dec 2009, 19:24

Pjotr schreef:W.m.b. gaat de prijs toch naar Peertje hoor: http://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic ... 2#p1450812

Gewoon 5 mm dikke stalen strip met schroefdraad er in getapt. Vooral dicht bij de rand ook de sterkste oplossing en geen kans op uitbreken van de rand. Zo ga ik het waarschijnlijk doen met mijn sub.

True true...ook zeker een hele fraaie en goed uitgedachte oplossing, moet je alleen wel een behoorlijke baffledikte voor hebben.

En je moet die schroeven waar de strip mee vastzit wel verlijmen tegen lostrillen etcetera, want daar zit nu net hetzelfde probleem wat je bij de inslagmoeren tegenkomt en probeert op te lossen. Of blijven die schroefjes, al is het een kleine maat als 3.0x16, wel zitten?

anyway, gelukkig is voor elk wat wils voor wat betreft oplossingen aangedragen :D

Peertje

Berichtdoor Peertje » do 24 dec 2009, 14:18

MechanicalAnimal schreef:
Pjotr schreef:W.m.b. gaat de prijs toch naar Peertje hoor: http://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic ... 2#p1450812

True true...ook zeker een hele fraaie en goed uitgedachte oplossing, moet je alleen wel een behoorlijke baffledikte voor hebben.

En je moet die schroeven waar de strip mee vastzit wel verlijmen tegen lostrillen etcetera, want daar zit nu net hetzelfde probleem wat je bij de inslagmoeren tegenkomt en probeert op te lossen. Of blijven die schroefjes, al is het een kleine maat als 3.0x16, wel zitten?

anyway, gelukkig is voor elk wat wils voor wat betreft oplossingen aangedragen :D

Waarom heb je een behoorlijke baffle dikte voor nodig?
Hij verdeelt de krachten over een groter oppervlakte.
En schroeven trillen echt niet los hoor, altans, dit kan ik mij niet voorstellen.
En je hoeft niets te lijmen of te frezen.
Plaatje van 5 dik is behoorlijk stuk sterker als een inslag moer.
En bovendien goedkoper.

Voordeel van Ronald_1 oplossing dat het achteraf makkelijk is te monteren.
Schroeven in een afgebouwde kast kan een stuk lastiger zijn.

En zoals je zegt is er voor iedereen een mooie passende oplossing.

MechanicalAnimal

Berichtdoor MechanicalAnimal » vr 25 dec 2009, 12:47

Peertje schreef:Waarom heb je een behoorlijke baffle dikte voor nodig?
Hij verdeelt de krachten over een groter oppervlakte.
En schroeven trillen echt niet los hoor, altans, dit kan ik mij niet voorstellen.
En je hoeft niets te lijmen of te frezen.
Plaatje van 5 dik is behoorlijk stuk sterker als een inslag moer.
En bovendien goedkoper.

Voordeel van Ronald_1 oplossing dat het achteraf makkelijk is te monteren.
Schroeven in een afgebouwde kast kan een stuk lastiger zijn.

En zoals je zegt is er voor iedereen een mooie passende oplossing.

nou , meer voor de schroefje voor die stalen strippies, maar ik zie nu in dat die strips ook zeker goed te gebruiken zijn, ik heb zoiets alleen nog nooit gefixed zelf. Maar ik houd 't in mijn achterhoofd voor mijn 2010 project.

Ik vind het wel een beetje bewerkelijk want de MDFstrip (die je wel stuk voor stuk moet frezen) klem je vast na het lijmen en die strippies moet je allemaal boren en tappen en vastschroeven.

Uit wat voor stuk staal zou je die strips maken Peet? gewoon met de slijpschijf strippies slijpen uit afvalstukje en dan schroefdraad tappen?

*edit*
handig: Tappen voor dummies gevonden *klik*

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » vr 25 dec 2009, 13:15

MechanicalAnimal schreef:Ik vind het wel een beetje bewerkelijk want de MDFstrip (die je wel stuk voor stuk moet frezen) klem je vast na het lijmen en die strippies moet je allemaal boren en tappen en vastschroeven.

I.p.v. frezen kun je ook met een speedboor met de buitenmaat van de inslagmoer even een stukje ruimte boren. Ik doe dat andersom en boor met een speedboor even een verdiepinkje in de baffle. Druppie epoxy ertussen en het zit muurvast.

Als je stalen stip neemt kun je daar gewoon waaibomenijzer voor gebruiken :D sterk zat, b.v. gewoon zwart gewalst strip.

MechanicalAnimal

Berichtdoor MechanicalAnimal » do 31 dec 2009, 17:19

Pjotr schreef:
MechanicalAnimal schreef:Ik vind het wel een beetje bewerkelijk want de MDFstrip (die je wel stuk voor stuk moet frezen) klem je vast na het lijmen en die strippies moet je allemaal boren en tappen en vastschroeven.

I.p.v. frezen kun je ook met een speedboor met de buitenmaat van de inslagmoer even een stukje ruimte boren. Ik doe dat andersom en boor met een speedboor even een verdiepinkje in de baffle. Druppie epoxy ertussen en het zit muurvast.

Als je stalen stip neemt kun je daar gewoon waaibomenijzer voor gebruiken :D sterk zat, b.v. gewoon zwart gewalst strip.

Jij verzinkt dus de inslagmoer :D Ook dat is een hele goede tip!

Ik ga de methode van Ronald_1 (stripje MDF over de inslagmoer) combineren met Pjotr's tip om de inslagmoer een stukje te verzinken incl een druppie lijm.

Wel ga ik nog even proberen om Peertje zijn stalen strip zelf proberen te maken. Dit lijkt mij de allerbeste methode, hoewel wat meer arbiedsintensief.

Als dat nog loskomt dan vreet ik die box op :mrgreen:

Leeuwarden

Re: Inslag/inschroef moeren?

Berichtdoor Leeuwarden » zo 31 okt 2010, 21:34

Zo. Even een oude koe uit de sloot vissen...
Zijn we het inmiddels met z'n allen eens dat bovengenoemde rampamoeren de ideale manier zijn om een driver te monteren?

SSassen

Berichtdoor SSassen » zo 31 okt 2010, 22:22

Leeuwarden schreef:Zo. Even een oude koe uit de sloot vissen...
Zijn we het inmiddels met z'n allen eens dat bovengenoemde rampamoeren de ideale manier zijn om een driver te monteren?

Ja, ik heb nog niks beters kunnen vinden.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen - Gecertificeerd platenwasser

Kalimba

Berichtdoor Kalimba » zo 31 okt 2010, 22:46

Ik gebruik zelf altijd die van speaker&co/ speakerland naar volle tevredenheid. Ze hebben ze in diverse maten.
Ik weet niet of je dit zoekt?:
Afbeelding

SSassen

Berichtdoor SSassen » zo 31 okt 2010, 22:58

Daar kan je weinig mee als je niet genoeg 'vlees' hebt om ze te monteren. Veel drivers hebben een dusdanige smalle korf dat je daarmee niet wegkomt.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen - Getalenteerd kabelfluisteraar

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » zo 31 okt 2010, 23:12

Blijft lastig, als de rand erg smal is breken die rampa moeren uit in MDF, ook in multiplex.

Ik gebruik ze dan toch en boor het gat dus danig ruim dat ze zonder al te veel kracht indraaien en lijm ze dan vast met epoxylijm. Dat gaat dus niet met die conische denk ik (heb ikzelf niet gebruikt), i.i.g. wel met de rechte standaard versie.

Is al eens een uitgebreider draadje over geweest en de oplossing was een stalen plaatje met schroefdraad er in getapt aan de achterzijde monteren.

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » zo 31 okt 2010, 23:16

Leeuwarden schreef:Zo. Even een oude koe uit de sloot vissen...Afbeelding

nog niet geprobeerd, ik heb nog een zak vol met inslagmoeren.... maar ik deel de zorg van Peter dat als er weinig vlees is, deze t lastig krijgen en ik dan zeker een inslagmoer zal pakken.

hrscharft

Berichtdoor hrscharft » zo 31 okt 2010, 23:30

Beste iedereen,

persoonlijk gebruik ik altijd een soort messing pluggen waar draad in getapt is aan de binnenkant.
Weet zo de naam niet maar izjn gewoon te krijgen bij de Karwei/gamma (voor groter assortiment aan diameters naar de lokale speciaalzaak).

Afbeelding

methode gaatje iets te klein boren, boutje er in draaien en er in slaan. de reden dat je het boutje er in draait is dat het messing is en als je er zo op slaat sla je de bovenkant aan gort.

SSassen

Berichtdoor SSassen » ma 01 nov 2010, 8:57

hrscharft schreef:Beste iedereen,

persoonlijk gebruik ik altijd een soort messing pluggen waar draad in getapt is aan de binnenkant.
Weet zo de naam niet maar izjn gewoon te krijgen bij de Karwei/gamma (voor groter assortiment aan diameters naar de lokale speciaalzaak).

Afbeelding

methode gaatje iets te klein boren, boutje er in draaien en er in slaan. de reden dat je het boutje er in draait is dat het messing is en als je er zo op slaat sla je de bovenkant aan gort.

Dat werkt niet, die gaan meedraaien als je e.e.a. stevig aandraait.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen - Getalenteerd kabelfluisteraar

Leeuwarden

Berichtdoor Leeuwarden » ma 01 nov 2010, 9:09

Voor de te monteren woofers is een inslagmoer waarschijnlijk geen probleem maar voor de mid-unit wel. Ik denk dat ik maar eens niet conische rampamoeren ga proberen die vastlijm met iets wat goed lijmen wil...

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » ma 01 nov 2010, 10:27

Die inslagmoeren gaat ook goed hoor en steken nauwelijks over op een smalle rand. Je moet dan alleen wat zorgvuldig voorbereiden: Gaten niet te klein boren zodat ze er makkelijk in gaan, goed verzinken zodat de ronde hoek aan het draadbusje ruimte heeft en de "spijkers" voorboren met een 2 mm boortje. En dan vastlijmen met 5-min epoxy, alleen het plaatje anders heb je kans dat er lijm in het draadbusje komt en krijg je de schroef nooit meer los.
Laatst gewijzigd door Pjotr op ma 01 nov 2010, 10:35, 1 keer totaal gewijzigd.

RUben

Berichtdoor RUben » ma 01 nov 2010, 10:31

Misschien kan je het beste inschroefmoeren nog aan de binnenkant er proberen in te schroeven. Ik heb gehad dat ze bij het aandraaien gewoon uit het hout komen zetten. En met lijm moet je echt oppassen dat het schroefdraad niet onder de lijm komt.

Terug naar “Houtbewerking, etc”