speakergaten frezen

't Houtwormen forum. Ook voor metaal, poly, en andere materialen.
Hier gaat t over de technieken, niet de tools zelf

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
farmall
Berichten: 210
Lid geworden op: zo 13 jun 2010, 12:13
Locatie: Barendrecht

speakergaten frezen

Berichtdoor farmall » zo 13 jun 2010, 13:50

Hallo, eerst even voorstellen, ik ben Marcel en nieuw hier op het forum.

Door het lezen van positieve ervaringen met de Cyburg Needle wil ik ook mijn eerste zelfbouw project starten :lol: .
Het zagen van het hout laat ik bij de plaatselijke HUBO doen.
Ik zit nu alleen nog met 1 vraag, hoe kan ik het speakergat uitfrezen?
Ik ben in het bezit van een freesmachine (bovenfrees) maar weet niet hoe ik hier een keurig mooi rond gat van circa 72mm mee moet frezen, uit de hand gaat niet :? .
Hoe doen jullie dat hier? Graag een eventueel antwoord verduidelijken met foto's of tekeningen.

Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 23974
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs

Re: speakergaten frezen

Berichtdoor Henkjan » zo 13 jun 2010, 13:58

Welkom!

leuk, weer een Needle :D

gaten frezen kan prima met een hulpstuk dat meestal bij de frees zit, of anders goed zelf te maken is. er zijn hier wel een paar topics over.

andere optie is met een sjabloon en de copieerhuls van je frees

Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4214
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: speakergaten frezen

Berichtdoor Zweitse » zo 13 jun 2010, 14:07

Gewoon even kijken op de site van de audiofabriek. daar hebben ze voor het frezen van gaten een prima hulpmiddel, Jasper tool model 200 of 400. Hiermee kun je eenvoudig gaten frezen.
Inspraak zonder inzicht leidt tot uitspraak zonder uitzicht.

Gebruikersavatar
farmall
Berichten: 210
Lid geworden op: zo 13 jun 2010, 12:13
Locatie: Barendrecht

Re: speakergaten frezen

Berichtdoor farmall » zo 13 jun 2010, 14:12

Henkjan schreef:Welkom!

leuk, weer een Needle :D

gaten frezen kan prima met een hulpstuk dat meestal bij de frees zit, of anders goed zelf te maken is. er zijn hier wel een paar topics over.

andere optie is met een sjabloon en de copieerhuls van je frees


Dat is een snelle reactie :D
Ik ben al uitgebreid aan het zoeken geweest maar het wordt me nog niet echt duidelijk.
Misschien een tekeningetje of foto van het bedoelde hulpstuk :?

Gebruikersavatar
Ronald_1
Berichten: 384
Lid geworden op: zo 05 mar 2006, 21:13

Re: speakergaten frezen

Berichtdoor Ronald_1 » zo 13 jun 2010, 14:28

Het hulpstuk wat Henkjan bedoelt is een cirkelgeleider. In dit topic kun je daarvan enkele voorbeelden zien.
Laatst gewijzigd door Ronald_1 op zo 13 jun 2010, 14:48, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
farmall
Berichten: 210
Lid geworden op: zo 13 jun 2010, 12:13
Locatie: Barendrecht

Re: speakergaten frezen

Berichtdoor farmall » zo 13 jun 2010, 14:43

Ronald_1 schreef:Het hulpstuk wat Henkjan bedoelt is een cirkelgeleider. In dit topic kun je daarvan enkele voorbeelden zien.


Hoi Ronald, bedankt, dit maakt een hoop duidelijk, ga zelf ook zo'n geleider maken, vergroot de mogelijkheden aanzienlijk :) .

Leuk trouwens dat er al zo snel gereageerd wordt :o , zodra ik het houtpakket binnen heb ga ik meteen aan de slag en zal ik een kort verslag uitbrengen over mijn ervaringen met de bouw van mijn eerste speakers, maar eerst maar even oefenen op een stukje afvalhout :wink: .

Gebruikersavatar
farmall
Berichten: 210
Lid geworden op: zo 13 jun 2010, 12:13
Locatie: Barendrecht

Re: speakergaten frezen

Berichtdoor farmall » ma 21 jun 2010, 21:58

Heb inmiddels de freesmal gemaakt en geprobeerd, werkt perfect :lol: .
Nog bedankt voor de tips :D .

Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 3798
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn

Re: speakergaten frezen

Berichtdoor RobertD » ma 21 jun 2010, 22:35

:foto:

Heb je een plaatje van jouw cirkelmal?
Ben heel benieuwd hoe je zo snel zoiets hebt gemaakt. Ik moet ook nog steeds een cirkelgeleider maken.

Gebruikersavatar
farmall
Berichten: 210
Lid geworden op: zo 13 jun 2010, 12:13
Locatie: Barendrecht

Re: speakergaten frezen

Berichtdoor farmall » ma 21 jun 2010, 23:22

Ik zal van de week even een fotootje maken, accu van mijn camera is leeg :oops: , moet ik eerst even laden :( .

Gebruikersavatar
Miniwatt
Berichten: 860
Lid geworden op: zo 22 mei 2005, 19:02
Locatie: Den Haag

Re: speakergaten frezen

Berichtdoor Miniwatt » di 22 jun 2010, 0:02

Ik hoop voor jou dat ze bij je Hubo nauwkeuriger zagen dan bij de Gamma hier.. =;

Gebruikersavatar
farmall
Berichten: 210
Lid geworden op: zo 13 jun 2010, 12:13
Locatie: Barendrecht

Re: speakergaten frezen

Berichtdoor farmall » di 22 jun 2010, 22:01

Miniwatt schreef:Ik hoop voor jou dat ze bij je Hubo nauwkeuriger zagen dan bij de Gamma hier.. =;


Ben helaas bang van niet, de maten kloppen niet helemaal, overigens wel zeer strak gezaagd, geen schilfers eraf maar helaas sommige panelen 2mm te groot, nu steekt de achterwand van mijn needle uit :?
Laatst gewijzigd door farmall op di 22 jun 2010, 22:04, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
farmall
Berichten: 210
Lid geworden op: zo 13 jun 2010, 12:13
Locatie: Barendrecht

Re: speakergaten frezen

Berichtdoor farmall » di 22 jun 2010, 22:03

En hierbij dan de foto's van de freesmal om mooie cirkels te maken, b.t.w. dit is naar een idee zoals hier al eerder aangegeven :lol:
Het is dus geen eigen idee maar "plagiaat" :oops:

Ik zit er nog aan te denken om in de toekomst een gewijzigd type te maken, de geleiders (draadeinden) aan slechts 1 kant vast maken en aan de zijkanten van de mal verhoogde zijkanten te maken, dan kan de freesmachine ook niet meer opzij bewegen in de mal maar is hij wel veel eenvoudiger te bevestigen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
scanspeakman
Berichten: 404
Lid geworden op: ma 16 jun 2008, 19:43

Re: speakergaten frezen

Berichtdoor scanspeakman » vr 17 mei 2019, 22:45

Oud topic maar ik probeer het hier maar. Ik heb een hele simpele vraag die vast al 100x is gesteld en beantwoord op het forum maar ik kan het antwoord niet vinden: als ik gaten voor de drivers frees, hoeveel “ruimer” moet ik die dan frezen als ik de kasten daarna nog ga laten spuiten bij een keukenboer. Is 1 mm voldoende of juist veel te ruim?

Scanspeakman (waarschijnlijk over een tijdje Scanspeak-ATS-man)

Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 8851
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: speakergaten frezen

Berichtdoor Shadow » vr 17 mei 2019, 23:40

1mm is max, de gevorderde bouwers hanteren 0,5mm.
Ik heb door een fout wel eens 2mm verdoezeld :lol:
Zie de link naar Copper Project in m’n signature :wink:

Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 23974
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs

Re: speakergaten frezen

Berichtdoor Henkjan » za 18 mei 2019, 8:36

Ja, lak is maar een paar tiende mm dik
An error does not become truth by reason of multiplied propagation, nor does the truth become error because nobody will see it" ― Mahatma Gandhi

Gebruikersavatar
dre
Berichten: 13469
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: speakergaten frezen

Berichtdoor dre » za 18 mei 2019, 8:43

1mm vind ik niet overdreven,zeker als er eerst nog spuitplamuur onder gaat.
Tel maar op:spuitplamuur,lak en blanke lak.
потому что он может!

Gebruikersavatar
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 20647
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: speakergaten frezen

Berichtdoor ds23man » za 18 mei 2019, 8:55

En met Warnex gaat het helemaal hard.
Fusion Filterdesign

Gebruikersavatar
dre
Berichten: 13469
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: speakergaten frezen

Berichtdoor dre » za 18 mei 2019, 9:28

Dat is gewoon stapelen. :rofl:
потому что он может!

Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 22509
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: speakergaten frezen

Berichtdoor ray5150 » za 18 mei 2019, 11:24

Het makkelijkste is om eerst een proefgat te frezen in een stukje afval hout. is de instelling goed, dan kun je het definitieve gat frezen in je baffle.

Gebruikersavatar
scanspeakman
Berichten: 404
Lid geworden op: ma 16 jun 2008, 19:43

Re: speakergaten frezen

Berichtdoor scanspeakman » zo 19 mei 2019, 0:22

ray5150 schreef:Het makkelijkste is om eerst een proefgat te frezen in een stukje afval hout. is de instelling goed, dan kun je het definitieve gat frezen in je baffle.


Dat was ik sowieso van plan. Ging mij meer om dat ik het niet perfect passend wil maken om er na laten spuiten achter te komendat het niet meer past.

Scanspeakman

Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 8851
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: speakergaten frezen

Berichtdoor Shadow » zo 19 mei 2019, 10:48

Dre heeft het antwoordt al gegeven.

Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 20837
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: speakergaten frezen

Berichtdoor Pjotr » zo 19 mei 2019, 11:29

I.d.d. 1mm speling rondom dan wel. En als je het dan nog klem weet te krijgen doet schuurpapier wonderen.
Peter de Jong


Terug naar “Houtbewerking, etc”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: CCBot en 0 gasten