Philips F9819 bas driver

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Agent327

Philips F9819 bas driver

Berichtdoor Agent327 » di 31 mar 2009, 17:32

Hallo mensen,

Ik heb hier 2 goed uitziende 30cm bas drivers uit twee behoorlijk grote Philips F9819 luidsprekers. De rest is er trouwens ook maar de schuimranden van de middentoners blijven aan je vingers plakken.
En het hoog klinkt vies, maar dat hoeven natuurlijk niet noodzakelijk kapotte tweeters te zijn .

"24222257 31515" staat er op.

Weet iemand wat meer over de Thiele Small parameters en kwaliteit van deze bas drivers? Xmax, koper in de motor etc. ?
Aardig spul of zijn hedendaagse 50 euro drivers beter?

Veel dank
Kees
Ik hou niet van onderschriften.

sietse

Berichtdoor sietse » di 31 mar 2009, 19:47

gegevens van speakers uit "fabriekskasten" zijn meestal niet te achterhalen weet ik uit ervaring. Ik gooi ze gewoon bij het afval!
Een wijze man is hij, die twijfelt aan zijn eigen woorden, want alles kan, tot het tegendeel is bewezen !
Maar ja, viewtopic.php?f=15&t=4440 ????

Ronkel
Ook commercieel actief

Berichtdoor Ronkel » di 31 mar 2009, 20:59

Meestal zijn het ook niet erg bijzondere drivers, vaak weinig spider/pole venting, simpele korf etc. Dan kun je je geld beter uitgeven aan leuke drivertjes van bijvoorbeeld Dayton. Dat is vaak wel waar voor je geld.

Agent327

Berichtdoor Agent327 » wo 01 apr 2009, 15:38

Bedankt voor de antwoorden, heren.

Jullie zijn niet zo optimistisch. Dat kan ik me wel voorstellen. Het is waarschijnlijk niet te vergelijken met moderne Peerlessen of Scan Speaks. Toch doet het mij pijn om luidsprekers weg te donderen. Toen ik 12 was zou ik er heel blij mee zijn geweest.
Ik ga toch eens proberen of er niet te veel bijgeluiden zij bij een flinke 30Hz.
En anders zet ik ze te geef bij MFBfreaks, die jongens houden van Philips.

Kees

Nijn

Berichtdoor Nijn » wo 01 apr 2009, 17:43

Agent327 schreef:Het is waarschijnlijk niet te vergelijken met moderne Peerlessen of Scan Speaks. Toch doet het mij pijn om luidsprekers weg te donderen.

Waarschijnlijk is het niet direct te vergelijken met een moderne Scan Speak woofer, maar helemaal waardeloos zijn ze ook niet denk ik. Ik weet niet of je zelf meetapparatuur bij de hand hebt, maar anders zou ik de woofers eens een keertje doormeten als ik jou was, misschien valt het nog helemaal niet tegen;-)

Voor je overgaat tot wegdonderen mag je me altijd een berichtje sturen, ben ook wel een beetje philipsliefhebber.

Groetjes,
Martin

Agent327

Berichtdoor Agent327 » wo 01 apr 2009, 22:00

Dag Nijn,

Ik heb hier een SoundEasy dus dat moet ik zeker eens doen.
Maar ik heb een vrij hoge activeringsenergie als je begrijpt wat ik bedoel.
Die parameters zijn misschien nog niet eens het interessantst, Ik zou ze met een Linkwitz Transformator in een veel kleinere kast stoppen. Wat ik wel zou willen weten is hoe erg ze vervormen als de herrie een beetje reeël wordt.
Als het zacht staat vervormd de bas niet opvallend maar die boxen hebben zo'n wonderlijke frequentiekarakteristiek dat als het iets harder gaat je de boel direct weer zo zacht mogelijk zet. Ugh! Er zal wel iets oud geworden zijn, ik kan me niet voorstellen dat ze dit vroeger mooi vonden bij Philips.

Als ik ze kwijt wil laat ik het je zeker weten. Wist je dat er een plein met standbeeld naar jou genoemd is bij mij om de hoek? Nijntjepleintje.

Kees

Nijn

Berichtdoor Nijn » wo 01 apr 2009, 23:45

Ola!

Agent327 schreef:Maar ik heb een vrij hoge activeringsenergie als je begrijpt wat ik bedoel.

Ik ken het, maar aan de andere kant zit je toch in de buurt bij de computer als je berichtjes op het forum plaatst ;-)

Agent327 schreef: ik kan me niet voorstellen dat ze dit vroeger mooi vonden bij Philips.

Het lijkt me ook sterk.. ik heb de kleine broertjes weleens gehoord en die klonken niet slecht.

Agent327 schreef: Wist je dat er een plein met standbeeld naar jou genoemd is bij mij om de hoek? Nijntjepleintje.

Ik zie dat je in Utrecht woont, dan krijg je dat hè :)

Groetjes,
Martin

bartyoga

Re: Philips F9819 bas driver

Berichtdoor bartyoga » za 27 jun 2020, 11:08

ik herinner me een test van de 4 weg philipsen en die stonden zonder blozen te spelen naast quad electrostaten!!!!
ook de philips 30 cm bass speakers spelen keigoed en gaan heel diep, zeer soepel opgehangen en paierconus die heel goed gebouwd is
een vriend stopte ze eens in de kef 105 kasten en heeft promt de kef B300 verkocht , wil niks anders meer dan de philipsen
ik sta ook versteld wat een bas uit de grote MFB's komt
ook de bombardon heb ik eens horen spelen in de transmissionline en wat schitterend resultaat
laat je niet imponeren door looks v chassis die er beter uitzien , ook altec heeft de beste bassen gemaakt met heel lichte stalen chassis!!!
het waren zeer goede ingenieurs daar bij philips en velen komen terug op al die exotische membraan snobisme , en imho en experience is de altec , tesla en philips tad en jbl bij de beste bassen , zowel de ferriets als de alnicos

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » za 27 jun 2020, 11:19

Welkom Bart!
If it measures good, but sounds bad, you're measuring the wrong thing." ― Dr. Richard C. Heyser

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » za 27 jun 2020, 11:19

Inmiddels zijn die membranen wel wat dikker geworden, denk ik.

beijert

Berichtdoor beijert » za 27 jun 2020, 11:22

Het zal mij niet verbazen als een oude set AD12200W15 van €50,- iedere huidige €50,- per stuk kostende 12" woofer wegspeelt.

Het bericht waar je op reageert is overigens ook vintage :lol:
Mark

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » za 27 jun 2020, 11:24

beijert schreef:Het bericht waar je op reageert is overigens ook vintage :lol:

Dat bedoelde ik.

pappaleo schreef:Inmiddels zijn die membranen wel wat dikker geworden, denk ik.

Er zit ruim elf jaar stof op vastgekoekt. :mrgreen:

beijert

Berichtdoor beijert » za 27 jun 2020, 12:07

:rofl: duurt even voor het aankomt :rofl:
Mark

Tweety
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.

Berichtdoor Tweety » vr 03 jul 2020, 16:59

Hallo Agent 327,

Ik heb gegevens nogal ver weg gestopt, kan er momenteel door omstandigheden niet gemakkelijk bij. Mijn vader had deze boxen destijds aangeschaft daar ken ik ze dus van. En inderdaad, hier had Philips met de hen beschikbare middelen een heel behoorlijk resultaat uit weten te halen. Alleen de filter componenten is wel wat op bezuinigd. En ik vermoed nu, dat door de ouderdom, het vervangen van condensatoren door hedendaags goede een forse verbetering gaan opleveren. (en de spoelen kunnen ook heel wat beter en het aansluit snoer sloeg helemaal nergens op). Het zou me niet verbazen dat door de niet al te beste condensatoren en daarbij nu de leeftijd het geluid niet geweldig meer is. Philips had overigens voor een wat vlakke karakteristiek gekozen, mn middenhoog en dat moet je natuurlijk wel aanspreken.

Zo uit mijn hoofd zat er het volgende in de F9819 een AD 12250W8 woofer gemonteerd. Uit mijn hoofd had deze een forse aandrijfing met een BL van 13 en een mooi lage Fs van ongeveer 27 Hz. Omdat Philips gelukkig nooit alu spreekspoelen heeft gebruikt, heeft deze philips bas een veel fijnere open karakter dan bv vergelijkbare woofers met een alu spreekspoel houder (zeker uit de 50,- klasse). Qms is daardoor ergens rond 4 - 5 schat ik, de Qts ergens rond 0,31. De Vas ongeveer 200 dm3.

Daarbij heeft deze bas een behoorlijk lange spreekspoel, zeker voor die tijd. Ik dacht dat de slag zeker 8mm was en dat zou best wel eens top-top 16mm kunnen zijn.

Kortom, als de woofers verder niet aanlopen en de rolranden niet vergaan (kan je repareren) kunnen deze woofers ondanks hun leeftijd simpelweg mee met de woofers uit tijd. En dan bedoel ik niet een woofer van 50,- ....

M.a.w. de vergelijkingen met bv KEF en Quad uit die tijd kan ik wel volgen. En inderdaad dat zou je niet zeggen met zo'n simpel chassis.

Groeten,
Tweety

Tweety
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.

Berichtdoor Tweety » vr 03 jul 2020, 17:02

Ff zo snel overheen gelezen. Mijn vader (inmiddels al overleden) had destijds inderdaad de rolranden van de AD70652W8 woofer vervangen door rubberen randen, is geen dure grap. Moeite van investeren zeker waard.

Terug naar “Luidspreker Drivers”