Goede 12 inchers voor Dipole/Open baffle

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

jeroen_d
Ook commercieel actief

Re: Goede 12 inchers voor Dipole/Open baffle

Berichtdoor jeroen_d » zo 06 dec 2020, 16:31

wouter schreef:Richard geeft een verklaring voor de veel te hoog opgegeven gevoeligheid, bij PA zie je ook wel de gevoeligheid bij 1kHz als ref. Onbruikbaar voor een sub, maar 15" wordt daar natuurlijk ook als 2-weg ingezet.

Ah, oké, dank voor de toelichting!
Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal. Albert Einstein (1879 - 1955)

richard

Berichtdoor richard » zo 06 dec 2020, 18:56

De doelgroep van zo'n Pioneer kijkt alleen maar naar het getal, niet naar de omstandigheden/voorwaarden waarop het getal is bepaald. Het rendement bij 2,83 Volt of 1 Watt is ook zo'n dingetje.

Meestal hebben dergelijke woofers een behoorlijke piek op hogere frequenties, al dan niet veroorzaakt door resonanties. Die zijn dan bepalend voor de opgegeven SPL. Als er bij 80 of 100 Hz nog maar 90 dB van over blijft mag je blij zijn.
Genoeg is beter.

floeper

Berichtdoor floeper » do 07 jan 2021, 9:08

https://www.soundimports.eu/nl/sb-acous ... 75-16.html

Heeft iemand ooit naar deze woofers gekeken voor OB?
Ik lees online dat Ed Collier ze in zijn OB heeft zitten.
Niet de goedkoopste optie misschien, maar met 16ohm kun je er 4 parallel zetten en een aardige SPL halen met een lage Fs!

Shadow

Berichtdoor Shadow » do 07 jan 2021, 9:15

floeper schreef:https://www.soundimports.eu/nl/sb-acoustics-sb34nrx75-16.html

Niet de goedkoopste optie misschien, maar met 16ohm kun je er 4 parallel zetten en een aardige SPL halen met een lage Fs!

Ik geloof dat ze ook in een Daudio model zitten, dus dan heb je je antwoordt al.
Ik zou ze trouwens 2x2 parallel zetten O:)
En ze kopen bij TLHP in Frankrijk, dat scheelt 40 euro per stuk en als je er 4 koopt scheelt het 60 euro per stuk :wink:
Passed over: Pass Aleph 5
Kleine subjes bouwen (2xSDX12) met mfb
Nog een mooie monitor voor daar bovenop met de JA-8008 en T035

floeper

Berichtdoor floeper » do 07 jan 2021, 9:17

Goeie tip!

SSassen

Berichtdoor SSassen » do 07 jan 2021, 12:17

Yup, ik heb deze woofers al een paar keer naar voren geschoven als een prima kandidaat voor een OB woofer.
Mediocre is not my middle name.

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » do 07 jan 2021, 18:59

Shadow schreef:

Ik geloof dat ze ook in een Daudio model zitten, dus dan heb je je antwoordt al.
Ik zou ze trouwens 2x2 parallel zetten O:)

Klopt, de S2
Die prijs bij TLHP begrijp ik trouwens niet, dat is een importeursprijs, ik zal eens navragen bij Audiocomponents.
Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal. Albert Einstein (1879 - 1955)

floeper

Berichtdoor floeper » do 07 jan 2021, 19:07

Geen slapende honden wakker maken aub ;) als ik ze dit jaar egens kan gaan beluisteren (liefst passief gefilterd) dan wil ik ze misschien gaan aanschaffen.

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » do 07 jan 2021, 19:35

Je bent welkom, de S2 is inderdaad passief gefilterd. Altijd gezellig, luisteraars van ZBA.

floeper

Berichtdoor floeper » do 07 jan 2021, 19:39

Ga ik je aan houden ;) bedankt voor het aanbod!

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » vr 08 jan 2021, 9:57

floeper schreef:Geen slapende honden wakker maken aub ;)

Dit soort prijsdumpers kunnen we niet gebruiken, hoe aantrekkelijk ook op de korte termijn voor de opportunisten die voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten.

Zelfde reden waarom ik consequent niks bij Amazon.nl koop. Die gaan bewust 10% onder de rest zitten, maken daarmee de rest kapot en hebben vervolgens vrij spel nadat ze monopolist zijn geworden. Ze maken handig gebruik van het prijs opportunisme van de consument. Daar wil ik niet aan meewerken, hoe vruchteloos mijn weigering om bij hen te kopen misschien ook mag zijn.

floeper

Berichtdoor floeper » vr 08 jan 2021, 10:40

Hoi Jeroen,
Ik snap je positie vanuit een commercieel perspectief. Maar je kunt de hobbyist ook geen onhelijk geven om dit te bestellen. Waarom zou ik bijvoorbeeld 60€ per woofer meer moeten betalen bij een importeur in NL?
Met die 240€ die ik bespaar kan ik veel leuke andere dingen doen.

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » vr 08 jan 2021, 11:08

We hebben nog ergens een topic over het teloorgaan van hobbyzaken en dat je nergens terecht kunt. Hoe zou dat komen, denk je?

Shadow

Berichtdoor Shadow » vr 08 jan 2021, 11:10

pappaleo schreef:We hebben nog ergens een topic over het teloorgaan van hobbyzaken en dat je nergens terecht kunt. Hoe zou dat komen, denk je?

Ik geloof dat de audio hobbyzaken bij mij in de buurt al even weg waren voor internet opkwam hoor...
Maar laat hij die zonder zonden is de eerste steen werpen...
Passed over: Pass Aleph 5
Kleine subjes bouwen (2xSDX12) met mfb
Nog een mooie monitor voor daar bovenop met de JA-8008 en T035

Walt

Berichtdoor Walt » vr 08 jan 2021, 11:18

Wat Floeper zegt, niet iedereen kan hetzelfde budget vrijmaken, dan is het fijn dat soms ergens koopjes te halen zijn, maar wat Jeroen zegt is ook belangrijk, mits financieel haalbaar ook bij de kleinere jongens kopen, als alleen de amazons en bols op termijn overblijven is ook niet ideaal. Vind het zelf al erg jammer dat Speaker en Co in Rotterdam het niet gered heeft, snuffelen door de dozen met zooi was altijd leuk, je wist nooit waar je nu weer mee thuis kwam.

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » vr 08 jan 2021, 12:00

floeper schreef:Hoi Jeroen,
Waarom zou ik bijvoorbeeld 60€ per woofer meer moeten betalen bij een importeur in NL?

De detailhandel en internetwinkel horen de importeurprijs te betalen, niet de particuliere consument.

Ik ga ook niet Hypex modules doorverkopen aan jullie voor de inkoopprijs, daarmee verstoor je de markt. Dat is precies waar die knakker mee bezig is en dat moet niet kunnen.

Of stel bv dat ik een hele voorraad tweeters inkoop bij Mundorf en die met een hele kleine marge aan jullie doorverkoop. En dat voor een heel assortiment aan drivers ga doen. Dat zijn praktijken waarmee ik Eltim kapot zou maken. Je moet elkaar wat gunnen in deze wereld. Winner takes all hou ik niet van, is een kwestie van maatschappelijke betrokkenheid.
Laatst gewijzigd door jeroen_d op vr 08 jan 2021, 12:07, 1 keer totaal gewijzigd.

FR_Aad

Berichtdoor FR_Aad » vr 08 jan 2021, 12:05

Wat jij nu promoot is illegaal.
Prijsafspraken mogen niet.
Het is in de EU vrij om te bepalen voor welke prijs een winkel iets wil verkopen.

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » vr 08 jan 2021, 12:09

O gaan we die kant op? Als mijn post op een dergelijke manier wordt geïnterpreteerd dan kan ik het hier maar beter bij laten verder.

FR_Aad

Berichtdoor FR_Aad » vr 08 jan 2021, 12:23

Ik begrijp je ethiek best hoor.
Ik probeer ook zoveel mogelijk mijn lokale winkeltjes te supporten. En de gene die in deze moeilijke tijd inventief bezig is, zonder de randje op te zoeken, nog meer.
Maar het is ook een realiteit dat je leveranciers niet mag vragen andere dealers aan een prijs te houden.

Overigens in deze tijd moeten we ook snappen dat winkels proberen op alle manieren geld proberen te maken van hun voorraad die nu als een steen om hun nek hangt.

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » vr 08 jan 2021, 12:32

er is een verschil tussen als fabrikant de prijs voorschrijven (dat is illegaal) en als importeur/handelaar je prijs afstemmen op "het veld" (mag wel, zolang je dat maar niet afspreekt met concurrenten). Toen ik nog TB importeerde was de prijsstelling ook zo dat de dealers als S&Co nog een boterham konden verdienen, puur vanuit m'n eigen low cost bedrijfsvoering had ik ook kunnen duiken, is mijn eigen vrije keuze om dat niet te doen.
If it measures good, but sounds bad, you're measuring the wrong thing." ― Dr. Richard C. Heyser

FR_Aad

Berichtdoor FR_Aad » vr 08 jan 2021, 12:41

Je moet als importeur/distributeur natuurlijk nooit onder de prijzen van je eigen dealers gaan zitten. Da's niet slim.
Maar afstemmen of voorschrijven mag (soms helaas) niet.

floeper

Berichtdoor floeper » vr 08 jan 2021, 12:41

jeroen_d schreef:
floeper schreef:Hoi Jeroen,
Waarom zou ik bijvoorbeeld 60€ per woofer meer moeten betalen bij een importeur in NL?

De detailhandel en internetwinkel horen de importeurprijs te betalen, niet de particuliere consument.

Ik ga ook niet Hypex modules doorverkopen aan jullie voor de inkoopprijs, daarmee verstoor je de markt. Dat is precies waar die knakker mee bezig is en dat moet niet kunnen.

Of stel bv dat ik een hele voorraad tweeters inkoop bij Mundorf en die met een hele kleine marge aan jullie doorverkoop. En dat voor een heel assortiment aan drivers ga doen. Dat zijn praktijken waarmee ik Eltim kapot zou maken. Je moet elkaar wat gunnen in deze wereld. Winner takes all hou ik niet van, is een kwestie van maatschappelijke betrokkenheid.

Hoi Jeroen,
Mijn intentie is ook niet om de lokale omdernemer te ondermijnen. Ik probeer ze ook te steunen waar ik kan.
Als het om een 10tje per woofer zou gaan zie ook geen financiële noodzaak om ergens anders te bestellen. Maar een verschil van 60€ is bizar.
Voor jullie als commerciële partij snap ik dat het soms als een steek in de rug kan voelen.

Ik ben voor om deze discussie in dit topic te stoppen, verdere discussie is niet nodig. Er zullen altijd 2 (of meerdere) kampen zijn in deze.

Hopelijk kunnen we weer over OB woofers gaan praten :) vindt ik een leuker topic ;)

Ronkel
Ook commercieel actief

Berichtdoor Ronkel » vr 08 jan 2021, 12:53

Op internet lees je ook wel verhalen dat zulke prijsstunters heel moeilijk doen als er bijvoorbeeld een exemplaar stuk is bij levering. Specifiek ook over TLHP. Heb er onlangs zelf ook een bestelling geplaatst maar die specifieke driver kon ik nergens anders vinden.

meanman64

Berichtdoor meanman64 » zo 10 jan 2021, 22:10

floeper schreef:Geen slapende honden wakker maken aub ;) als ik ze dit jaar egens kan gaan beluisteren (liefst passief gefilterd) dan wil ik ze misschien gaan aanschaffen.

Coen ,
Misschien weet je het niet meer ik heb deze sb-acoustics-sb34nrx75-16 ook voor mijn OB

floeper

Berichtdoor floeper » zo 10 jan 2021, 22:24

Hoi Patrick, ja jij ging een (vorm)kloon maken van die OB van Ed toch? Ik wist niet meer welke woofers daar in gingen, maar zag het van de week op Facebook.
Als die OB te beluisteren is wil ik graag een keer langskomen als dat mag!

Terug naar “Luidspreker Drivers”