Goede 12 inchers voor Dipole/Open baffle

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Walt

Re: Goede 12 inchers voor Dipole/Open baffle

Berichtdoor Walt » za 12 sep 2020, 15:10

Mijn AT 10C77 hebben een Q van 0.25 dacht ik, dat gaat actief erg goed met dipool correctie.

Groetjes Walter

One World Concepts
Ook commercieel actief

Berichtdoor One World Concepts » za 12 sep 2020, 15:11

Shadow schreef:
One World Concepts schreef:
Shadow schreef:Nu heb ik de 12" thread weer opgelepeld, maar we hadden toch ook een topic over goede 15" woofers voor OB? Ik kan hem niet vinden...

Ik kan het me niet herinneren, wat mij betreft mag dat ook hier.

Om nog een idee erin te gooien, je kunt ook een bucking magneet gebruiken (op de juiste manier) om woofers met een iets lagere Qt toch wat beter geschikt te maken voor OB.

Is die hoge Qt bij actief aansturen ook nog een vereiste? Die Faital Pro 15PR400 heeft een Qt van 0,32 - wat voor passief aansturen als te weinig wordt aangemerkt, maar toch is daar een - zij het enorm brede - passieve ob mee gemaakt, met redelijk rendement (de OBL-15 van Troels) maar als je actief gaat is het dan geen kwestie van voldoende oppervlak, power handling en/of xmax?

Uiteindelijk is de Qts enkel rond de Fs een kwestie +/- halve octaaf ongeveer (zo even uit de duim), veel hangt ook af hoe je het wilt gaat inzetten.
Is het bv meer een woofer of meer een subwoofer (ripole achtig iets).

Je kunt actief corrigeren, uiteindelijk kost dat sowieso meer vermogen en volgens mij ook meer slag.
(dat laatst ben ik even niet helemaal 100% zeker van tov hogere Qt, maar ik kan het wel even simuleren).
Beiden zorgen uiteindelijk voor meer vervorming, afhankelijk van hoe hard het moet.

Bedenk nmlk wel dat met actief corrigeren het heel erg hard gaat, vermogen verdubbeling per 3dB (10log)
Alles wat je dus akoestisch kunt oplossen, is mooi meegenomen.

Walt

Berichtdoor Walt » za 12 sep 2020, 15:22

Kan me niet voorstellen dat het meer slag kost, immers slag is direct gerelateerd aan de geluidsdruk.

One World Concepts
Ook commercieel actief

Berichtdoor One World Concepts » za 12 sep 2020, 15:28

Walt schreef:Kan me niet voorstellen dat het meer slag kost, immers slag is direct gerelateerd aan de geluidsdruk.

Dat geldt enkel onder de Fs van het systeem.
Rond de Fs zijn er een hoop meer dingen aan de hand.

Walt

Berichtdoor Walt » za 12 sep 2020, 15:31

Dat zou alleen zo kunnen zijn als de stralingsweerstand zou veranderen bij hoge versus lage Qts, lijkt me niet toch?

Shadow

Berichtdoor Shadow » za 12 sep 2020, 15:32

Shadow schreef:
One World Concepts schreef:Ik kan het me niet herinneren, wat mij betreft mag dat ook hier.

Om nog een idee erin te gooien, je kunt ook een bucking magneet gebruiken (op de juiste manier) om woofers met een iets lagere Qt toch wat beter geschikt te maken voor OB.

Is die hoge Qt bij actief aansturen ook nog een vereiste? Die Faital Pro 15PR400 heeft een Qt van 0,32 - wat voor passief aansturen als te weinig wordt aangemerkt, maar toch is daar een - zij het enorm brede - passieve ob mee gemaakt, met redelijk rendement (de OBL-15 van Troels) maar als je actief gaat is het dan geen kwestie van voldoende oppervlak, power handling en/of xmax?

Uiteindelijk is de Qts enkel rond de Fs een kwestie +/- halve octaaf ongeveer (zo even uit de duim), veel hangt ook af hoe je het wilt gaat inzetten.
Is het bv meer een woofer of meer een subwoofer (ripole achtig iets).

Je kunt actief corrigeren, uiteindelijk kost dat sowieso meer vermogen en volgens mij ook meer slag.
(dat laatst ben ik even niet helemaal 100% zeker van tov hogere Qt, maar ik kan het wel even simuleren).
Beiden zorgen uiteindelijk voor meer vervorming, afhankelijk van hoe hard het moet.

Bedenk nmlk wel dat met actief corrigeren het heel erg hard gaat, vermogen verdubbeling per 3dB (10log)
Alles wat je dus akoestisch kunt oplossen, is mooi meegenomen.

Ja dat snap ik, daarom wil je een goed uitgangspunt hebben, dus wat meer Qt. Ik kom zelf eigenlijk wel uit op de SB SB34NRX75-16 woofer, die is speciaal ontworpen voor OB, iets kleiner dan 15” maar dat is op zich geen harde eis :lol:
Passed over: Pass Aleph 5
Kleine subjes bouwen (2xSDX12) met mfb
Nog een mooie monitor voor daar bovenop met de JA-8008 en T035

One World Concepts
Ook commercieel actief

Berichtdoor One World Concepts » za 12 sep 2020, 15:43

Ik zit net even te simuleren, maar het klopt niet helemaal wat ik zeg.

Door via de magneet de Qt te verhogen, verlaag je de BL, waardoor totale systeem efficiëntie (rendement) weer omlaag gaat.
Uiteindelijk kost dit dus juist meer vermogen om dezelfde hoeveelheid SPL te krijgen.
Er is 1 uitzondering, en dat is, wat ik al zei, rond de Fs van het syteem.

Deze truc werkt dus enkel voor een passief systeem waarbij je de woofer gebruikt tot 300Hz en je net niet helemaal lekker uitkomt. Overigens kun je op deze manier ook de Qt met maar ongeveer 20-30% veranderen.

Soms moet je het gewoon even voor je zien 8) :mrgreen:
Uiteraard geldt voor een woofer waarbij alle andere variabelen constant gehouden zijn.
Laatst gewijzigd door One World Concepts op za 12 sep 2020, 15:58, 1 keer totaal gewijzigd.

One World Concepts
Ook commercieel actief

Berichtdoor One World Concepts » za 12 sep 2020, 15:53

Shadow schreef:Ja dat snap ik, daarom wil je een goed uitgangspunt hebben, dus wat meer Qt. Ik kom zelf eigenlijk wel uit op de SB SB34NRX75-16 woofer, die is speciaal ontworpen voor OB, iets kleiner dan 15” maar dat is op zich geen harde eis :lol:

Als je het budget hebt, prima woofer, jammer dat er geen 8 ohm variant is (makkelijker aan te sturen)
Voor 15 inch is er niet veel keuze, tenzij je het geen probleem vindt om voor een car-audio woofer te gaan.

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » za 12 sep 2020, 16:20

Ja lage Q factor is helemaal geen probleem bij actief OB woofer. Op de fs heb je een impedantiepiek dus vermogen is niet zo'n issue (mits je versterker voldoende spanningsbereik heeft) maar in de praktijk zit je daar snel aan de excursielimiet van de driver ipv vermogenslimiet van de versterker.
Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal. Albert Einstein (1879 - 1955)

Shadow

Berichtdoor Shadow » za 12 sep 2020, 16:40

jeroen_d schreef:Ja lage Q factor is helemaal geen probleem bij actief OB woofer. Op de fs heb je een impedantiepiek dus vermogen is niet zo'n issue (mits je versterker voldoende spanningsbereik heeft) maar in de praktijk zit je daar snel aan de excursielimiet van de driver ipv vermogenslimiet van de versterker.

Ja da's wel een ding bij die Faital Pro 15pr400, die heeft niet gek veel xmax.

One World Concepts schreef:Als je het budget hebt, prima woofer, jammer dat er geen 8 ohm variant is (makkelijker aan te sturen)
Voor 15 inch is er niet veel keuze, tenzij je het geen probleem vindt om voor een car-audio woofer te gaan.

Ja zo rond de 150 euro per stuk is acceptabel vind ik. Hebben ze die 16 Ohm niet gedaan zodat er 2 parallel kunnen staan en je niet te diep zakt in impedantie? Kan me zo voorstellen dat 2x8 Ohm parallel op een gegeven moment te ver zakt?

One World Concepts
Ook commercieel actief

Berichtdoor One World Concepts » za 12 sep 2020, 16:45

jeroen_d schreef:Ja lage Q factor is helemaal geen probleem bij actief OB woofer. Op de fs heb je een impedantiepiek dus vermogen is niet zo'n issue (mits je versterker voldoende spanningsbereik heeft) maar in de praktijk zit je daar snel aan de excursielimiet van de driver ipv vermogenslimiet van de versterker.

Sterker nog, bij een gelijk systeem, zorgt een lagere Qt vaak voor een hogere efficiëntie (rendement).
Dus kost het juist minder vermogen.

In praktijk betekend dat de datasheet in de gaten houden en kijken naar xmax, gevoeligheid van de woofer (rendement), Qt en BL.
Uiteraard puur gekeken vanuit oogpunt van vermogen dat nodig is.

One World Concepts
Ook commercieel actief

Berichtdoor One World Concepts » za 12 sep 2020, 16:50

Shadow schreef:

Ja da's wel een ding bij die Faital Pro 15pr400, die heeft niet gek veel xmax.

One World Concepts schreef:Als je het budget hebt, prima woofer, jammer dat er geen 8 ohm variant is (makkelijker aan te sturen)

Ja zo rond de 150 euro per stuk is acceptabel vind ik. Hebben ze die 16 Ohm niet gedaan zodat er 2 parallel kunnen staan en je niet te diep zakt in impedantie? Kan me zo voorstellen dat 2x8 Ohm parallel op een gegeven moment te ver zakt?

Hoezo zou dit meer inzakken?
In een actief systeem kom je nooit lager dan je Re.
4ohm aansturen is alleen makkelijker, gezien vanuit de versterker.
Spanning is namelijk meestal de limiterende factor.
Heel praktisch gezegd, wanneer je een 500W versterker koopt, is die 500W meestal aan 4ohm, en heb je voor 8ohm nog maar 250W puur doordat er niet meer spanning is. De voeding staat zich dan ook nogal te vervelen.
Je kunt dan 1000W gaan kopen, maar in praktijk zul je het vermogen nooit gebruiken, enkel de spanning.

Cone excursie zegt ook niet alles, het gaat vooral om hoe lineair die is.
Over het algemeen vervormt meer oppervlak (grotere speaker) meestal minder dan meer cone excursie bij een kleinere speaker. Kwestie van de Vd = Sd * xmax aan elkaar gelijkstellen om equivalent te krijgen voor bv een 15inch.
Zo een beetje uit het hoofd komt 10-12mm bij 12inch ongeveer overeen met 6-7mm bij 15inch.

Shadow

Berichtdoor Shadow » za 12 sep 2020, 16:53

Nee in een actief systeem niet, maar op deze manier zijn ze misschien makkelijker parallel te zetten in een passief gefilterde ob?

Walt

Berichtdoor Walt » za 12 sep 2020, 16:55

Je spoel voor het laag moet dan wel weer 2x zo hoge waarde, duurste component meestal.

Shadow

Berichtdoor Shadow » za 12 sep 2020, 17:06

Ja da’s niet handig van SB dus, voor mij maakt het niet uit want ik wil toch actief sturen, maar als er extra veel vermogen nodig is kan ik altijd het midhoog passief filteren en de woofers ieder een eigen kanaal geven...

One World Concepts
Ook commercieel actief

Berichtdoor One World Concepts » za 12 sep 2020, 17:15

Shadow schreef:Ja da’s niet handig van SB dus, voor mij maakt het niet uit want ik wil toch actief sturen, maar als er extra veel vermogen nodig is kan ik altijd het midhoog passief filteren en de woofers ieder een eigen kanaal geven...

Extra veel vermogen nodig?

Met een actief systeem heb je dus gewoon veel meer keuze.
Sowieso is actief goedkoper en uiteindelijk ook gewoon beter.
Geen rare interactie met impedanties enzo, beter te controleren/in tunen/af te stellen.

Wil je bij SB Acoustics blijven, zie ik dat er voor hetzelfde geld nog twee andere alternatieven zijn.

Shadow

Berichtdoor Shadow » za 12 sep 2020, 17:36

Wil je bij SB Acoustics blijven, zie ik dat er voor hetzelfde geld nog twee andere alternatieven zijn.

Ik ben niet aan een merk gebonden, maar vertel?!

Walt

Berichtdoor Walt » za 12 sep 2020, 17:39

Zijn die Lii Audio 15 inchers dan een optie? Lijken klankmatig het gewenste hoge niveau te spelen.

Shadow

Berichtdoor Shadow » za 12 sep 2020, 17:46

Walt schreef:Zijn die Lii Audio 15 inchers dan een optie? Lijken klankmatig het gewenste hoge niveau te spelen.

750 euro per paar? Daar heb ik 5 SB audio drivers voor :(
Het is wel een optie maar dan gaan ze eerst langs Sander voor een spuitbeurt van die wortel in het midden #-o

One World Concepts
Ook commercieel actief

Berichtdoor One World Concepts » za 12 sep 2020, 17:48

Shadow schreef:

Ik ben niet aan een merk gebonden, maar vertel?!

Gaat inmiddels misschien ietwat off-topc, maar nog steeds wel OB.

Uiteraard, mits actief, heeft SB nog deze keuzes;

https://sbacoustics.com/product/12-sb34nrxl75-8-norex/

https://sbacoustics.com/product/12-sb34nrx75-6-norex/

Komen uit dezelfde familie, hoewel de 8 ohm een iets ander beestje is.

De 6 ohm variant heeft exact dezelfde magneet en spreekspoel en het lijkt er op dat ze voor de 16ohm enkel de spreekspoel hebben vervangen naar CCAW (aluminium).
(let op de pdf datasheet, niet de info op de website, die is incorrect)

One World Concepts
Ook commercieel actief

Berichtdoor One World Concepts » za 12 sep 2020, 17:49

Shadow schreef:
Walt schreef:Zijn die Lii Audio 15 inchers dan een optie? Lijken klankmatig het gewenste hoge niveau te spelen.

Het is wel een optie maar dan gaan ze eerst langs Sander voor een spuitbeurt van die wortel in het midden #-o

Mocht het formaat niks uitmaken, kun je ook gaan kijken naar Tymphany/Peerless FSL-1830R09-04
Dat is wel 18inch, met een 12mm slag!

Dat voor nog geen 150 euro.

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » za 12 sep 2020, 18:50

Beetje onduidelijk of het 12mm p-p is of een richting. Gezien de enkele magneet lijkt mij 24mm p-p moeilijk te halen, dat lijkt me meer de mechanische Xmax. Zodra je boven de 20mm p-p wilt zie je toch in de regel een dubbele magneet.
Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal. Albert Einstein (1879 - 1955)

Shadow

Berichtdoor Shadow » za 12 sep 2020, 18:53

Shadow schreef:

Mocht het formaat niks uitmaken, kun je ook gaan kijken naar Tymphany/Peerless FSL-1830R09-04
Dat is wel 18inch, met een 12mm slag!

Dat voor nog geen 150 euro.

Die is lelijk zeg! :-#

Ok dus voor actieve setup kunnen we net zo goed de 6 Ohms versie van de SB nemen?

One World Concepts
Ook commercieel actief

Berichtdoor One World Concepts » za 12 sep 2020, 18:54

jeroen_d schreef:Beetje onduidelijk of het 12mm p-p is of een richting. Gezien de enkele magneet lijkt mij 24mm p-p moeilijk te halen, dat lijkt me meer de mechanische Xmax. Zodra je boven de 20mm p-p wilt zie je toch in de regel een dubbele magneet.

Ben ik met je eens.
Typisch, Peerless/Tymphany geeft hun xmax namelijk altijd one-way op, dus ik had er eigenlijk nog niet zoveel aandacht aan geschonken.
Gap height is 10mm, dan zou je op een voic coil hoogte uitkomen van 34mm.
Hoewel ze bij PA drivers vaak iets anders berekenen, (hvc-hg)/2+hg/4 of (Hvc-Hg)/2 + Hg/3
Praktisch komt dit vaak neer op 20% THD volgens mij, maar ik ken ook speakers die daar nog lang niet aan zitten.

Kijk je naar een soortgelijke woofer van bv B&C, dan kom je op ongeveer 9-12mm uit voor xmax;
https://www.bcspeakers.com/en/products/ ... 18tbx100-4

https://www.bcspeakers.com/en/products/ ... 18tbw100-4
Laatst gewijzigd door One World Concepts op za 12 sep 2020, 19:11, 3 keer totaal gewijzigd.

FR_Aad

Berichtdoor FR_Aad » za 12 sep 2020, 19:00

Laatst gewijzigd door FR_Aad op za 12 sep 2020, 19:02, 1 keer totaal gewijzigd.

Terug naar “Luidspreker Drivers”