Ribbon tweeters van Alcons Audio

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Pjotr

Ribbon tweeters van Alcons Audio

Berichtdoor Pjotr » zo 05 sep 2004, 14:31

Weet iemand iets meer van deze ribbons:

Afbeelding

http://www.alconsaudio.com/site/technology.html

Ze hebben een erg hoog rendement. Misschien iets in combinatie met een Audax PR170-ZO ? Lijken mij wel aan de prizige kant.
Laatst gewijzigd door Pjotr op vr 24 sep 2004, 9:39, 2 keer totaal gewijzigd.
How much wood could a woodchuck chuck
if a woodchuck could chuck wood

michiel

Berichtdoor michiel » zo 12 sep 2004, 13:07

Deze ribon is speciaal voor PA werk ontworpen. Vooral voor Line array's werkt een ribbon veel beter en makkelijker dan een compressie driver.

Aan de vorm van de ribbon is ook goed te zien dat deze niet is gemaakt voor baffle mounting. Je kunt er natuurlijk wel een front plaat voor maken maar deze jongens zien hun ribbon liever met een horn (wave guide).
Klint het nou echt goed dan kun je het gewoon thuis gebruiken. Maar je benut het apparaat nooit voor 100%. Een deel van de research zit hem in de belasting en max spl. Totaal waardeloos voor thuis aangezien je met een 5 watt versterker al veel te hard kan spelen op een tweeter. Dus misschien hadiger om een goedkoper model te vinden wat net zo goed klinkt of msischien zelfs beter. :?:

Edo
Mede-oprichter

Berichtdoor Edo » ma 13 sep 2004, 13:13

Ik heb nog wat zitten zoeken op internet over deze tweeter, maar eigelijk vrij weinig kunnen vinden. Ja wel dat de in PA speakers verwerkt zitten en dat ze veel leveren qua geluidsdruk/redement maar geen losse verkoop ergens of prijzen.
Ze zien er wel leuk uit, dat wel, maar voor hifi? Vrees dat het wat lastiger wordt.
Ohja, op http://www.peerless.de/hifi/baendchen.htm#amt staan nog wel wat leuke suggesties van bandjes...

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » za 18 sep 2004, 22:59

Zou niet weten waarom deze minder zouden klinken dan andere ribbons? Een korte hoorn in de vorm van 1/4 ronde latjes moet geen enkel probleem zijn hoewel een tractrixvorm natuurlijk mooier zou zijn en ook dat valt nog wel te boetseren :lol: Juist omdat ze voor PA zijn heb ik het idee dat je ze in de huiskamer uit kan sturen wat je wilt zonder ook maar een spoortje van dichtlopen. Een hoorn kan ook het frequentiebereik naar beneden oprekken. Zelf heb ook nog een stel DK30's maar ondanks de horn gaan die bij lang hard spelen toch in de stress en gaan dan snel in rook op.

Ik denk aan de 10cm versie de RBN401. Die wordt zowel zonder als met horn gespecificeerd.

Zal die lui mettertijd wel eens bellen maar op het moment heb ik het te druk met het nieuwe huis.

;)

michiel

Berichtdoor michiel » zo 19 sep 2004, 0:21

Minder klinken dan andere zullen ze zeker niet doen!!! Maar ik verwacht een erg hoge prijs doordat dit ding veel meer kan hebben dan een hifi ribbon.
En een horn is zeker niet nodig voor dergelijke tweeters. Maar bij Pa is een hoorn eerder nodig aangezien men controle wil over de afstraling. En bij pa is natuurlijk elk dBtje mooi mee genomen.

Begrijp me niet verkeerd, ik vind het een machtig mooi apparaat! Ik zou deze ook erg graag in een van m'n pa ontwerpen willen verwerken, alleen geeft deze helaas niet voldoende output om in een van m'n lopende projecten toegepast te worden (topje voor de labsub voor de PA mensen onder ons).
Maar voor een near field monitor zou een direct stralende ribbon uitermate geschikt zijn.

motoindo

Re: Ribbon tweeters van Alcons Audio

Berichtdoor motoindo » di 06 apr 2021, 12:27

Even deze post over de Alcons ribbon opgediept uit de zba krochten .. zijn er hier lui die hier ooit verder mee gegaan zijn ? Ik zit al een tijdje te broeden op een mini variant van een vintage PA set, in eerste instantie puur bedoeld als speelgoed/gimmick voor op het bureau, maar denk inmiddels na over een wat serieuzer ontwerp wat het ook gewoon echt doet: een mini bluebox. Het origineel is mede door toepassing van analoge versterking en zware drivers nogal groot - 430x430x730 - en zwaar - 84kg - uitgevallen. F3 ligt op 30hz en zal met de 15 inch driver de reden zijn waarom het zo'n loei is:

bluebox.photo.back.jpg

Stage accompany heeft zelf nog een latere variant uitgebracht, de BB35 welke nog steeds redelijk log is maar ipv de 8520 ribbon de neodymium SA8535 gebruikt:

bluebox.ribbon.jpg

Omdat ik hier nog een setje van heb liggen wil ik deze gebruiken in combi met een 10 inch servo ipv de 15 inch uit het origineel van de BB1 en BB3.5 waardoor de kast flink kleiner kan zonder in te leveren op de F3 van 30hz. Iemand tips omtrent een geschikte 10" die qua rendement de +100dB ribbon een beetje kan bijbenen ?

Qua versterking denk ik aan een D plaat vergelijkbaar met de pms6000 plateamp uit de BB35:

pms6000.0.jpg
pms6000.1.jpg

Tenslotte - mocht het resultaat tot de verbeelding spreken dan wil ik ipv de 8535 kunnen uitwijken naar de rbn401 waarmee we weer terug zijn bij de originele post.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Chris Camphuisen
mfb does to the ear what a pretty face does to the eye

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » di 06 apr 2021, 14:31

Grappig dat je die terug gevonden hebt Chris. De link baar hun site bestaat nog steeds zie ik :) Ben er destijds niet op door gegaan wegens tijdgebrek en nu zijn de prio's meer verschoven naar versterkerbouw. Maar ribbons blijven boeien. Je bent nog al wat van plan. Spannend waar je uit komt \:D/

One World Concepts
Ook commercieel actief

Berichtdoor One World Concepts » di 06 apr 2021, 20:00

motoindo schreef:Omdat ik hier nog een setje van heb liggen wil ik deze gebruiken in combi met een 10 inch servo ipv de 15 inch uit het origineel van de BB1 en BB3.5 waardoor de kast flink kleiner kan zonder in te leveren op de F3 van 30hz. Iemand tips omtrent een geschikte 10" die qua rendement de +100dB ribbon een beetje kan bijbenen ?

Een 10inch die loopt vanaf 30Hz en ook nog heel hoog rendement is een beetje wishfull thinking.
Hoe laag wil je die ribbon gaan filteren?

Een 15inch kast hoeft trouwens helemaal niet lomp en zwaar te zijn.
Een B&C 15CL76 is al leuk voor beginners, anders een 15NDL ofzo.

Dan wel even die NC502MP in bridge mode zetten en 100HF module erbij.
Hoe hard moet het eigenlijk?

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » di 06 apr 2021, 20:42

One World Concepts schreef:Een 10inch die loopt vanaf 30Hz en ook nog heel hoog rendement is een beetje wishfull thinking.

:mrgreen: inderdaad, maar anders houd ik me aanbevolen ;-)

Ik heb voor mijn lijn speakerkasten voor basgitaar ook redelijk gezocht naar het onmogelijke.

Voor hoge gevoeligheid zou ik gaan kijken 18sound.
https://www.eighteensound.it/en/product ... 0/8/10W500

of: https://www.eighteensound.it/en/product ... /8/10MB600

of: https://www.eighteensound.it/en/product ... 10NTLW2000

En als 16 ohm ook mag, want de laatste bovenstaande zal wel uit productie gaan: https://www.eighteensound.it/en/product ... 16/10nw750

Voor 15" is bij hen de 15MB606 echt een topper qua balans gevoeligheid en kastformaat.

Maar je zocht 10". Ik kan je uit de droom helpen met FaitalPRO, zowel Sander Sassen als ik hebben de units uit de serie 10PR320 en 12PR320 na enkele tests onbruikbaar verklaard. Wat een bak vervorming! Hoe Troels en Tony hiermee iets kunnen maken weet ik niet, maar ik heb vervangende units gekregen die exact hetzelfde doen.

Voor medium herrie is de B&C 10CL51 een leuk ding. Wij gebruiken met veel plezier de FaitalPRO 10RS3530, die net als de B&C in ca 30 liter mooi speelt. Maar die Faital Pro kan ook echt laag weergeven. Dus, als je die gevoeligheid even los laat, dan zou die 10RS350 wel wat kunnen zijn.

Troels gebruikt hem ook, heeft BMS nog voor de high-end tip/top variant. Maar dat merk heeft geen 10" in het portfolio.

Ik heb ook nog een paartje Oberton 10NMB500 liggen, die zijn op papier ook redelijk geweldig - maar voor 30Hz etc. moet je niet werken met een Fs boven de 50 dunkt me.

One World Concepts
Ook commercieel actief

Berichtdoor One World Concepts » di 06 apr 2021, 21:15

wouter schreef:
One World Concepts schreef:Een 10inch die loopt vanaf 30Hz en ook nog heel hoog rendement is een beetje wishfull thinking.

:mrgreen: inderdaad, maar anders houd ik me aanbevolen ;-)

Ik heb voor mijn lijn speakerkasten voor basgitaar ook redelijk gezocht naar het onmogelijke.

Voor hoge gevoeligheid zou ik gaan kijken 18sound.
https://www.eighteensound.it/en/product ... 0/8/10W500

of: https://www.eighteensound.it/en/product ... /8/10MB600

of: https://www.eighteensound.it/en/product ... 10NTLW2000

En als 16 ohm ook mag, want de laatste bovenstaande zal wel uit productie gaan: https://www.eighteensound.it/en/product ... 16/10nw750

Voor 15" is bij hen de 15MB606 echt een topper qua balans gevoeligheid en kastformaat.

Maar je zocht 10". Ik kan je uit de droom helpen met FaitalPRO, zowel Sander Sassen als ik hebben de units uit de serie 10PR320 en 12PR320 na enkele tests onbruikbaar verklaard. Wat een bak vervorming! Hoe Troels en Tony hiermee iets kunnen maken weet ik niet, maar ik heb vervangende units gekregen die exact hetzelfde doen.

Voor medium herrie is de B&C 10CL51 een leuk ding. Wij gebruiken met veel plezier de FaitalPRO 10RS3530, die net als de B&C in ca 30 liter mooi speelt. Maar die Faital Pro kan ook echt laag weergeven. Dus, als je die gevoeligheid even los laat, dan zou die 10RS350 wel wat kunnen zijn.

Troels gebruikt hem ook, heeft BMS nog voor de high-end tip/top variant. Maar dat merk heeft geen 10" in het portfolio.

Ik heb ook nog een paartje Oberton 10NMB500 liggen, die zijn op papier ook redelijk geweldig - maar voor 30Hz etc. moet je niet werken met een Fs boven de 50 dunkt me.

Owhja, die nieuwe Eighteen Sounds zijn wel leuk, maar ik zet wel beetje vraagtekens bij die cone excursie.

Het zou trouwens wel kunnen hoor, met flink duwen en trekken, front + rear-loaded hoorn en een hoop DSP.
Hangt allemaal nogal af hoe laag die ribbon kan plus hoe hard het allemaal moet.
De speakers die ik in de loudspeakerdatabase zie, zijn allemaal hifi/car-audio dingen? :think:

Typisch dat je zo'n slechte ervaring heb met Faital, toch wel wat dingen aan de tand gevoelt en het was nooit ZO slecht.
(slecht op andere manieren)

motoindo

Berichtdoor motoindo » wo 07 apr 2021, 13:40

Dank voor de replies mannen, ik ga ze eens rustig doorlezen, krijg via de fb stage accompany vintage groep ook allerlei leuke data door zoals dit verhaal:

FB_IMG_1617774405695.jpg
FB_IMG_1617774414397.jpg

FB_IMG_1617774446562.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Chris Camphuisen
mfb does to the ear what a pretty face does to the eye

One World Concepts
Ook commercieel actief

Berichtdoor One World Concepts » wo 07 apr 2021, 14:48

Ik kan het boek Loudspeaker Handbook van Eargle aanbevelen, daar worden zulke dingen netjes in uitgelegd.

Overigens is dit wel anders voor enkele een dome, tov waveguide/hoorn of compressie driver met waveguide/hoorn.

(goed zoeken, dan is hij ook digitaal te lezen)

Terug naar “Luidspreker Drivers”