Hoezo impulsgecorrigeerd?

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Pjotr

Re: Hoezo impulsgecorrigeerd?

Berichtdoor Pjotr » zo 24 jan 2021, 23:10

Ach het hele verhaal is een beetje gekunsteld. Met normaal gebruik speel je op een gemiddelde 80 dB al luid en dan ziet het er allemaal een stuk realistischer uit. Ik zei al eerder, dit zijn géén film subs maar huiskamer subjes en voor de doorsnee koper/doelgroep al heel wat. Dit is echt niet gericht op de doorgewinterde High-End fanaat met een flink investeringsvermogen.
How much wood could a woodchuck chuck
if a woodchuck could chuck wood

hannesie

Berichtdoor hannesie » ma 25 jan 2021, 0:53

Die weet wel beter!!
Hans

Chocomel

Berichtdoor Chocomel » ma 25 jan 2021, 10:58

Een volgende stap is om alleen het stukje spreekspoel van stroom te voorzien, dat zich direct naast de poolplaat bevindt en daadwerkelijk iets nuttigs doet. In het overhangende gedeelte van de spoel wordt toch alleen zinloos warmte geproduceerd. Dan kan je opeens een stuk meer stroom door de spreekspoel jagen zonder oververhitting en dus meer kracht verkrijgen uit dezelfde motor. Pas maar op, straks worden de subwoofers nog weer kleiner. :lol: Zal nog wel even duren, vooralsnog is het goedkoper om de motor en versterker zwaarder uit te voeren.

Ronkel schreef:Ik denk trouwens ook dat de spreekspoeldiameter, bewegende massa en BL allen behoorlijk groot zijn, zodat de Fc en Qtc vrij gunstig uitkomen. Een flinke impedantiepiek rond 40 - 60 Hz zal de elektrische belastbaarheid van die kleine drivertjes helpen als KEF het vertrouwen heeft dat ze 500 W vermogen per driver er aan hangen. Al is 40 Hz twijfelachtig denk ik met zo weinig liters.

Dat zal het wel zijn, dat de versterker 500 W kan leveren in een ohmse belasting betekent niet dat de woofer dit continu in warmte omzet. Sunfire verkoopt ook subwoofers met een hoog versterkervermogen (2700 W :shock: ) en verklaart dat dit goed gaat door de hoge 'back-EMF', oftewel dat de woofer niet dit hele vermogen hoeft te dissiperen.
https://www.sunfire.com/science-sunfire/high-back-emf

Bang & Olufsen lost het dan weer op door de temperatuur van de spreekspoel in te schatten en het vermogen te beperken zodra die te heet wordt.

Ronkel
Ook commercieel actief

Berichtdoor Ronkel » ma 25 jan 2021, 12:18

Pjotr schreef:Ach het hele verhaal is een beetje gekunsteld. Met normaal gebruik speel je op een gemiddelde 80 dB al luid en dan ziet het er allemaal een stuk realistischer uit. Ik zei al eerder, dit zijn géén film subs maar huiskamer subjes en voor de doorsnee koper/doelgroep al heel wat. Dit is echt niet gericht op de doorgewinterde High-End fanaat met een flink investeringsvermogen.

En toch, ondanks dat het op lage frequenties niet heel hard meer kan... wat als je nou vier van deze subjes door je kamer rondstrooit? :wink:

Gaat een beetje mis op het financiële vlak, maar het zou misschien best aardig werken. Nog steeds niet voor de die hard filmfanaat, maar goed.

Ronkel
Ook commercieel actief

Berichtdoor Ronkel » ma 25 jan 2021, 12:20

Chocomel schreef:Een volgende stap is om alleen het stukje spreekspoel van stroom te voorzien, dat zich direct naast de poolplaat bevindt en daadwerkelijk iets nuttigs doet. In het overhangende gedeelte van de spoel wordt toch alleen zinloos warmte geproduceerd.

Gewoon een underhung spoel pakken dan toch?

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » ma 25 jan 2021, 12:23

Tuurlijk werkt het best aardig en dat is het dan ook: Het blijven de kleren van de Keizer :mrgreen:

Chocomel

Berichtdoor Chocomel » ma 25 jan 2021, 12:47

Ronkel schreef:Gewoon een underhung spoel pakken dan toch?

Dat kan ook, al heb je dan een grotere magneet nodig om de dan drie centimeter hoge poolplaat magnetisch te verzadigen.

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » ma 25 jan 2021, 22:55

vandaag nog even gekeken, een f3 opgeven van 11hz vind ik ambitieus. Helemaal als je stelt max 105dB, wat dan geef je eigenlijk op: 11Hz max 102dB en daarvoor heb je een aantal 18" en nodig.

Ik wil dit apparaat in real life graag eens bewonderen. Die Sonos sub gaat al gruwelijk diep, dit moet next level zijn.

Ronkel
Ook commercieel actief

Berichtdoor Ronkel » ma 25 jan 2021, 23:28

wouter schreef:vandaag nog even gekeken, een f3 opgeven van 11hz vind ik ambitieus. Helemaal als je stelt max 105dB, wat dan geef je eigenlijk op: 11Hz max 102dB en daarvoor heb je een aantal 18" en nodig.

Ik wil dit apparaat in real life graag eens bewonderen. Die Sonos sub gaat al gruwelijk diep, dit moet next level zijn.

Ja dit was het eerste waar ik dus ook dacht: het kan vast allebei, maar niet tegelijk. Oftewel f3 van 11 Hz maar die 105 dB pas bij 60 Hz of zo. Vraag me dus wel serieus af wat ie dan doet als je 'm wel 20 Hz voert op vol volume.

Die extensie naar 11 Hz heeft m.i. alleen nadelen, want op enig volume weergeven kan ie het toch niet.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » ma 25 jan 2021, 23:50

Het zal wel over nul pie gemeten zijn :hide: Staat nergens vermeld!

SSassen

Berichtdoor SSassen » di 26 jan 2021, 0:07

Marketing boys, marketing ..,
Mediocre is not my middle name.

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » di 26 jan 2021, 0:10

Pjotr schreef:Het zal wel over nul pie gemeten zijn :hide: Staat nergens vermeld!

ttps://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5501025/

Oeps, ben ik nu kapot? ;-)
Heb vorige week een subwoofer demonstratie gedaan van 5-25hz, en. zeker niet op 80dB. Vanaf 11-12hz werd de druk merkbaar, maar dat kunnen ook 22 en 24 Hz boventonen zijn geweest. Vanaf 15Hz werd het echt 'vol in de kamer en pulseerde de lucht op je gestel. Woofer stond vrijwel stil, want afstemmingfrequentie laag exact op de beoogde 16,4Hz.
Intrasub durf ik het haast niet te noemen, het zijn maar 3 halve noten die onder 20Hz komen met een 32ft pijporgel.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » di 26 jan 2021, 0:15

Heb het maar weer weg gehaald wouter. Beetje veel off-topic :D Conclusie was overigens dat infra geluid op laag niveau gezond zou kunnen zijn en hartverstopping juist voorkomt.

SSassen

Berichtdoor SSassen » di 26 jan 2021, 0:25

Pjotr schreef:Heb het maar weer weg gehaald wouter. Beetje veel off-topic :D Conclusie was overigens dat infra geluid op laag niveau gezond zou kunnen zijn en hartverstopping juist voorkomt.

Ik heb nog zes stuks 18” subwoofer drivers liggen, zal ik?
Mediocre is not my middle name.

hannesie

Berichtdoor hannesie » di 26 jan 2021, 0:27

:lol: Doe maar. :rofl: :rofl:

Ben je weer FF van de straat.
Hans

timpert

Berichtdoor timpert » di 26 jan 2021, 8:04

Pjotr schreef:Heb het maar weer weg gehaald wouter. Beetje veel off-topic :D Conclusie was overigens dat infra geluid op laag niveau gezond zou kunnen zijn en hartverstopping juist voorkomt.

Je kan ook spoken gaan zien en voelen door infrageluid. Geen hartverstopping maar wel een hartverzakking...
https://science.howstuffworks.com/science-vs-myth/extrasensory-perceptions/infrasound-paranormal-activity.htm
That makes me angry, and when Dr. Evil gets angry Mr. bigglesworth gets upset. And when Mr. Bigglesworth gets upset, people DIE!

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » di 26 jan 2021, 8:54

dat is dus weer wat anders dan The Brown Note?
If it measures good, but sounds bad, you're measuring the wrong thing." ― Dr. Richard C. Heyser

Ronkel
Ook commercieel actief

Berichtdoor Ronkel » di 26 jan 2021, 10:37

:rofl:

timpert

Berichtdoor timpert » di 26 jan 2021, 11:11

Subwoofers zijn gewoon hele gezonde dingen. Je kan er vitale passages mee ontstoppen!
That makes me angry, and when Dr. Evil gets angry Mr. bigglesworth gets upset. And when Mr. Bigglesworth gets upset, people DIE!

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » di 26 jan 2021, 11:25

timpert schreef:

Je kan ook spoken gaan zien en voelen door infrageluid. Geen hartverstopping maar wel een hartverzakking...
https://science.howstuffworks.com/science-vs-myth/extrasensory-perceptions/infrasound-paranormal-activity.htm

Dat klopt en daar waren ze al achter in de middeleeuwen. Maar dat was wel op een flink volume: Niet voor niets ging een beetje kerkorgel zo hard zo laag :mrgreen: Brits onderzoek al weer lang geleden, toonde een verhoging van endorfine stofjes aan na de kerkgang die niet louter en alleen door pepermuntjes en 4711 te verklaren was.

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » di 26 jan 2021, 11:43

Helpt het ook tegen nierstenen?
Fusion Filterdesign

timpert

Berichtdoor timpert » di 26 jan 2021, 11:47

Nee, om die te vergruizen heb je schokgolven nodig.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » di 26 jan 2021, 11:51

ds23man schreef:Helpt het ook tegen nierstenen?

Kun je beter een ultrasoon badje voor kopen waar je in past..... :sure: :relax:

Ronkel
Ook commercieel actief

Berichtdoor Ronkel » di 26 jan 2021, 12:01

Dit topic wordt interessanter en interessanter :mrgreen: kan ik binnenkort een paar dikke subs als zorgkosten aftrekken?

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » di 26 jan 2021, 12:11

Ronkel schreef:Dit topic wordt interessanter en interessanter :mrgreen: kan ik binnenkort een paar dikke subs als zorgkosten aftrekken?

Je kunt je beter afvragen of ze niet onder de opiumwet vallen :lol:

Terug naar “Luidspreker Drivers”