Hoezo impulsgecorrigeerd?

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Chocomel

Re: Hoezo impulsgecorrigeerd?

Berichtdoor Chocomel » do 21 jan 2021, 21:14

Ik zie wel voordelen. :)

De dubbele woofer van KEF is minder diep dan twee enkele woofers, zodat hij fysiek in een kleiner kastje past. Daarnaast kan het frame van de woofers dienen om de kast stijver te maken, het verbindt namelijk beide baffles met elkaar. Een stijvere geometrie betekent dat de kastwanden dunner mogen zijn, wat de sub kleiner en goedkoper maakt. Ook hoef je de woofers niet aan elkaar te schroeven en dat scheelt weer een stap in de productie. Verder wordt wellicht het magneetmateriaal zo iets efficiënter gebruikt dan wanneer je twee enkele woofers tegen elkaar schroeft, zodat je met een kleinere magneet af kan.

Allemaal kleine dingen, blijkbaar de moeite waard.

KEF zegt zelf dat het te doen is om de kleinere kast https://international.kef.com/products/kc62-subwoofer

Een eerdere KEF met stangen was de Reference Series Model 107 http://www.allegrosound.com/KEF_R-107_AllegroSound.html

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » do 21 jan 2021, 21:42

iemand al eens nagedacht hoe je dat ding monteert?
Fusion Filterdesign

Walt

Berichtdoor Walt » do 21 jan 2021, 21:44

Waarschijnlijk klemmen tussen twee afdek ringen die er van buitenaf op gaan.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » do 21 jan 2021, 21:56

Van 2 kanten :D

Lijkt mij puur op de moderne yuppie life style gericht. Zo ziet die hele KEF site er ook uit. Beetje a la Bose. Met HiFi/High-End heeft het weinig van doen.
How much wood could a woodchuck chuck
if a woodchuck could chuck wood

Chocomel

Berichtdoor Chocomel » vr 22 jan 2021, 9:25

ds23man schreef:iemand al eens nagedacht hoe je dat ding monteert?

In de artistieke exploded view lijken de kastpanelen er vanaf de buitenkant tegenaan geschroefd te worden. Dat verklaart waarom er zes tabs op de buitenrand van de korf zitten. Daarbuiten komt een afdekplaat.
https://www.youtube.com/watch?v=foXAG1xKz_Q&t=16s

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » vr 22 jan 2021, 13:50

Ronkel schreef:
hannesie schreef:Marketing?

Dat dacht ik dus ook. Het klinkt heel indrukwekkend, maar het is zoals Pjotr zegt: prachtige engineering, maar wat schiet je er mee op?

Marketing natuurlijk, 100%.
Leuk dat magneetmateriaal goed gebruikt wordt, bijna duurzaam te noemen.

Maar iedereen die een simulatie kan draaien weet dat 20Hz en 100dB bij 2 stuks 6,5" een excusie vraagt van bijna 4cm one way per woofer.
Bij een Purifi 6,5" kost je dat ca 4kW met 2 woofer, 100dB bij 20Hz in een gesloten kast.

En volgens mij doet WinISD 2pi, want de gevoeligheid ligt ca 6dB hoger dan 'free' bij een Ajhorn simulatie.

Wat kun je dan met 1kW? 94 dB met 38mm piek-piek conus uitslag (RIP Purifi :mrgreen: )
Laatst gewijzigd door wouter op zo 24 jan 2021, 22:03, 1 keer totaal gewijzigd.

SSassen

Berichtdoor SSassen » vr 22 jan 2021, 13:53

Pjotr schreef:Van 2 kanten :D

Lijkt mij puur op de moderne yuppie life style gericht. Zo ziet die hele KEF site er ook uit. Beetje a la Bose. Met HiFi/High-End heeft het weinig van doen.

Eens met Peter (3e keer) ...
Mediocre is not my middle name.

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » vr 22 jan 2021, 14:00

:beer: Beetje Kef bashen.... de blades zijn naar wat ik begrepen heb echt heel goed. Helaas voor Dutch&Dutch is het TRPTK label overgegaan op Kef Blade, en de LS50 is juist populair omdat het zowel een goed ontwerp is, als ook te integreren is in een modern interieur.
Sander trok zelfs de q300 en q350 uit elkaar en kon meten hoeveel beter een Kef alu midwoofer de resonanties/cone breakup onder controle heeft.. je kon niet eens zien dat het een hard membraan is.

Maar goed... hoort ook wel een beetje bij zelfbouwaudio, zeuren over de gevestigde de orde die dit met een paar honderd euro budget in elkaar weet te fabrieken :proost:

Er is aan deze sub niets wat niet met een shallow woofer opgelost kon worden, 12cm wooferdiepte per stuk is heus wel wat mee aan te vangen voor lange slag.

Maar b&w doet al lang zaken in het design sub segment, kef doet hier goed aan.

Shadow

Berichtdoor Shadow » vr 22 jan 2021, 14:04

wouter schreef::beer: Beetje Kef bashen.... de blades zijn naar wat ik begrepen heb echt heel goed. Helaas voor Dutch&Dutch is het TRPTK label overgegaan op Kef Blade, en de LS50 is juist populair omdat het zowel een goed ontwerp is, als ook te integreren is in een modern interieur.
Sander trok zelfs de q300 en q350 uit elkaar en kon meten hoeveel beter een Kef alu midwoofer de resonanties/cone breakup onder controle heeft.. je kon niet eens zien dat het een hard membraan is.

Maar goed... hoort ook wel een beetje bij zelfbouwaudio, zeuren over de gevestigde de orde die dit met een paar honderd euro budget in elkaar weet te fabrieken :proost:

Er is aan deze sub niets wat niet met een shallow woofer opgelost kon worden, 12cm wooferdiepte per stuk is heus wel wat mee aan te vangen voor lange slag.

Maar b&w doet al lang zaken in het design sub segment, kef doet hier goed aan.

Het commentaar is hier altijd gericht op de technische kant, niet op de marketing of hype aanpak. Dat iets wat wij ruk vinden goed verkoopt heeft Bose al lang bewezen O:)
Passed over: Pass Aleph 5
Kleine subjes bouwen (2xSDX12) met mfb
Nog een mooie monitor voor daar bovenop met de JA-8008 en T035

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » vr 22 jan 2021, 14:15

[rant]wat een azijn weer zeg. binnen een paar posts gaat het over dat alles vroeger beter was, dat andere dingen van Kef allemaal ruk klinken, dat het allemaal marketing is, enzovoorts. die allemaal geen bal te maken hebben met dit mooie stukje techniek... jullie weten ook wel erg goed het plezier ergens uit te meppen[/rant]
If it measures good, but sounds bad, you're measuring the wrong thing." ― Dr. Richard C. Heyser

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » vr 22 jan 2021, 14:21

Plus dat het nergens op slaat om Bose te associëren met slecht, in een heel aantal producten zijn ze denk ik de best geëngineerde producten maakbaar. Amar bose heeft het als bedrijf goed gedaan, maar is volgens mij ook een goed onderlegd figuur.

Succes met een speaker beter maken dan de Bose Music Monitor die ik hier had, of de Soundlink mini of micro om maar eens wat te noemen.
Laatst gewijzigd door wouter op vr 22 jan 2021, 14:25, 2 keer totaal gewijzigd.

SSassen

Berichtdoor SSassen » vr 22 jan 2021, 14:23

Nee, zo heet wordt de soep niet gegeten Henkjan, we zijn kritisch, niet in de laatste plaats door de overtrokken marketing claims van KEF, het stevige prijskaartje en het gebrek aan nuttige info over hun producten (metingen e.d.). KEF maakt hele leuke dingen, ik heb zelf (zoals Wouter al aangaf) een set Q300 en Q350 gekocht om die coax driver eens goed te kunnen bekijken. En die is gewoon prima, en beter dan de coax drivers van Seas et al. jammer genoeg levert KEF geen drivers meer voor de DIY markt, anders waren daar hele leuke ontwerpen mee te maken.

SSassen

Berichtdoor SSassen » vr 22 jan 2021, 14:24

wouter schreef:Plus dat het nergens op slaat om Bose te associëren met slecht, in een heel aantal producten zijn ze denk ik de best geëngineerde producten maakbaar.

Oh, ik denk dat iedereen die roept dat Bose slecht is gelijk de parallel trekt naar de melkpakjes en de Acoustimass subwoofer, ik wel tenminste, want die waren ook gewoon bedroevend slecht, zeker gezien het feit dat zo'n set toch behoorlijk aan de prijs was.

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » vr 22 jan 2021, 14:28

SSassen schreef:
wouter schreef:Plus dat het nergens op slaat om Bose te associëren met slecht, in een heel aantal producten zijn ze denk ik de best geëngineerde producten maakbaar.

Oh, ik denk dat iedereen die roept dat Bose slecht is gelijk de parallel trekt naar de melkpakjes en de Acoustimass subwoofer, ik wel tenminste, want die waren ook gewoon bedroevend slecht, zeker gezien het feit dat zo'n set toch behoorlijk aan de prijs was.

Noem een merk die dit beter deed? En zeker, er zijn zat slechte Bose producten, maar het merk an sich kun je niet slecht noemen. Tenzij je er geen drol van snapt, een multinational zijn... de grootste wereldwijd in audio is Bose.

Een sportwagen beoordelen op offroad kwaliteiten doe je ook niet. Bose is niet high end gericht, maar maakt echt wel heel goede producten.

Kef heeft me nooit zo geboeid, maar dat komt meer door dat mijn eerste gekochte speakers de B&W 201i waren :-)
Daarna lang B&W trouw gebleven.

SSassen

Berichtdoor SSassen » vr 22 jan 2021, 14:35

wouter schreef:Noem een merk die dit beter deed?

Da's niet wat er hier speelt. Dit is een klassiek geval van hoge bomen vangen veel wind. Bose vond je in iedere HiFi winkel, in de regel met een eigen demo stand, dus daarmee was Bose een merk dat bijna iedereen kende die ook maar enige interesse had voor HiFi. De Bose formule was 95% marketing, en dat werkte, en de meeste mensen waren ook tevreden met de producten van Bose, vooral huisvrouwen die niet zaten te wachten op grote luidsprekers in de huiskamer. Dus in die context, de enige juiste in mijn optiek, is het logisch dat Bose ook aardig wat negatief commentaar kreeg, da's niet meer dan logisch.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » vr 22 jan 2021, 14:37

Ach kom nou jongens. Niet gelijk de boel niet zo aangebrand overtrekken. Ik vergeleek alleen de gelikte wepsites, niet het product zelf. Neemt niet weg dat een technisch hoogstandje niet perse ook een verbetering is. De rest is smaak.
How much wood could a woodchuck chuck
if a woodchuck could chuck wood

SSassen

Berichtdoor SSassen » vr 22 jan 2021, 14:42

Pjotr schreef:Ach kom nou jongens. Niet gelijk de boel niet zo aangebrand overtrekken. Ik vergeleek alleen de gelikte wepsites, niet het product zelf. Neemt niet weg dat een technisch hoogstandje niet perse ook een verbetering is. De rest is smaak.

Mag ik een kritische opmerking maken over styling etc. iets met goudkleurige conussen in een strak zwart kastje ... :shock:

spuuglelijk.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

SSassen

Berichtdoor SSassen » vr 22 jan 2021, 14:43

Dit is toch 100x strakker en gedistingeerder?

mooi.jpg

SSassen

Berichtdoor SSassen » vr 22 jan 2021, 14:47

Overigens vind ik de LS50 een slechte luidspreker, door de kleine woofer, en de wens om toch lage frequenties weer te geven icm. de BR afstemming, staat deze echt exorbitant heen en weer te wapperen bij een beetje normaal luisternivo, met als resultaat dat je hele weergave dichtloopt en het één brij wordt ipv. een correcte plaatsing van instrumenten etc. De Q350 is duidelijk de betere luidspreker met z'n 6.5 UniQ driver, alleen is deze kwa volume 3x zo groot en daarmee natuurlijk lang niet zo sexy.

SSassen

Berichtdoor SSassen » vr 22 jan 2021, 14:48

Iemand al opgevallen dat ik ietwat overwerkt en recalcitrant ben vandaag? Wie heeft er een Xanax-je voor mij? :mrgreen:

John P

Berichtdoor John P » vr 22 jan 2021, 14:51

Ik moet zeggen dat KEF een van de weinige grote merken is die zowel op het gebied van design als techniek nog steeds vernieuwend willen zijn. Als je ziet hoeveel verder een Blade is dan een gemiddeld hi-end doodskist met woofers, dan moet je daar toch waardering voor hebben. Of je een vrouw hebt die allergisch is voor iets spannends is in deze irrelevant. We weten ook allemaal dat op het high end niveau, de kamer meer invloed heeft dan de kwaliteit van de speakers. Het is meer een kwestie van een goede match, en looks zijn daarin zeker van belang. Ik heb hier nog niemand horen zeggen dat een Porsche geen goede auto kan zijn omdat er aandacht is geweest voor de vormgeving, dan moet een Lada toch echt beter zijn.
Waar een weg is is ook een omweg.

John P

Berichtdoor John P » vr 22 jan 2021, 14:52

SSassen schreef:Dit is toch 100x strakker en gedistingeerder?

Kan daar geen doekje overheen? :hide:
Waar een weg is is ook een omweg.

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » vr 22 jan 2021, 14:58

Pjotr schreef:Ach kom nou jongens. Niet gelijk de boel niet zo aangebrand overtrekken. Ik vergeleek alleen de gelikte wepsites, niet het product zelf. Neemt niet weg dat een technisch hoogstandje niet perse ook een verbetering is. De rest is smaak.

HAHA, jij hebt helemaal gelijk naar het sloeg wat door dus ik deed even een geluid de andere kant op. En 20hz @100dB is ongeveer factor 4 overdreven denk ik.

Sander, wit met blauw kan ook, of oud groen, met mat en weefsels.

Speciaal voor Sander zelfs een koperkleurig centrum ;-)
Screenshot_20210122-150127_Chrome.jpg

Zijn we bijna weer on topic

https://www.soundimports.eu/nl/tang-ban ... d5EALw_wcB
Kan 2x in 22cm. Of de neo versie, met 13mm Xmax. Zit je nog op 22cm

Sodeknetter, die Kef sub is wel klein hoor, 24,6 x 25,4 x 24,6cm

richard

Berichtdoor richard » vr 22 jan 2021, 20:30

SSassen schreef:Overigens vind ik de LS50 een slechte luidspreker,...
De keer dat ik ze heb beluisterd was voor mij ook reden om er niet meer naar om te kijken.
Iets te veel stress, niet alleen in het laag maar ook het hoog.

De Blade heb ik wel op audioshows beluisterd, maar de KEF die wel indruk maakte was een vrij traditioneel driewegsysteem, de 109. Wel voor de prijs van een ruime gezinsauto.
Genoeg is beter.

Shadow

Berichtdoor Shadow » vr 22 jan 2021, 20:43

Was iets met ‘reference’ in de naam zeker?
Passed over: Pass Aleph 5
Kleine subjes bouwen (2xSDX12) met mfb
Nog een mooie monitor voor daar bovenop met de JA-8008 en T035

Terug naar “Luidspreker Drivers”