Hoezo impulsgecorrigeerd?

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

markbakk

Hoezo impulsgecorrigeerd?

Berichtdoor markbakk » do 21 jan 2021, 10:32

lighter.png

Nieuwe subwooferdriver van KEF. Ik moest twee keer kijken naar die magnet assembly voor ik het zag. Blijkbaar waren ze het zat om poolplaten met stangen aan elkaar te knopen in Maidstone...
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Mark Bakker

Shadow

Re: Hoezo impulsgecorrigeerd?

Berichtdoor Shadow » do 21 jan 2021, 10:40

Ze laten zich niet meer op stang jagen idd. :lol:
Passed over: Pass Aleph 5
Kleine subjes bouwen (2xSDX12) met mfb
Nog een mooie monitor voor daar bovenop met de JA-8008 en T035

Ronkel
Ook commercieel actief

Berichtdoor Ronkel » do 21 jan 2021, 11:39

Ik had het op LinkedIn voorbij zien komen. Ze maken leuke spullen daar. De nieuwe R-serie meet als een lineaal, ze hebben nu dat nieuwe metamaterial absorption en hun coaxen zijn nauwelijks te kloppen. Die subs kunnen trouwens een flinke uitslag halen als ik het zo zie...

Nu we het toch over impuls gecorrigeerde subwoofers hebben, heeft iemand iets te melden over de praktische kant? Zijn de theoretische voordelen ook echt merkbaar op enig vlak?

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » do 21 jan 2021, 11:55

Eigenlijk is het meer impuls gecompenseerd. Gecorrigeerd wordt er niks. Enige voordeel is dat de kast niet staat te schudden en je dus geen overdracht via die weg naar de ondergrond hebt. Maar een 1 op 1 vergelijk met en zonder heb ik ook nog niet mogen ervaren.

En ja, KEF meet als een liniaal maar klinkt meestal ook als een lineaal. Doet het van oudsher al. Is ook een smaakkwestie
How much wood could a woodchuck chuck
if a woodchuck could chuck wood

Shadow

Berichtdoor Shadow » do 21 jan 2021, 12:09

Pjotr schreef:En ja, KEF meet als een liniaal maar klinkt meestal ook als een lineaal. Doet het van oudsher al. Is ook een smaakkwestie

Treffende omschrijving Peter :goedzo:
Passed over: Pass Aleph 5
Kleine subjes bouwen (2xSDX12) met mfb
Nog een mooie monitor voor daar bovenop met de JA-8008 en T035

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » do 21 jan 2021, 12:17

https://nl.kef.com/pages/uni-core

iirc heeft de hobby hifi er wel eens wat aan gemeten. en iets zegt me dat Daudio ook niet over een nacht ijs is gegaan
If it measures good, but sounds bad, you're measuring the wrong thing." ― Dr. Richard C. Heyser

Ronkel
Ook commercieel actief

Berichtdoor Ronkel » do 21 jan 2021, 12:32

Pjotr schreef:Eigenlijk is het meer impuls gecompenseerd. Gecorrigeerd wordt er niks. Enige voordeel is dat de kast niet staat te schudden en je dus geen overdracht via die weg naar de ondergrond hebt. Maar een 1 op 1 vergelijk met en zonder heb ik ook nog niet mogen ervaren.

En ja, KEF meet als een liniaal maar klinkt meestal ook als een lineaal. Doet het van oudsher al. Is ook een smaakkwestie

Wat bedoel je precies met klinken als een lineaal? Klinisch, doods... ?

Moet trouwens zeggen dat ik niet veel KEF modellen gehoord heb. De oude R-serie wel, klonk een beetje wollig in het middengebied vond ik. Maar je ziet dan ook wel wat vervelende hobbels in metingen van die serie. Bij commerciële speakers zie je sowieso heel vaak relatief smalbandige afwijkingen van +- 3 dB of meer, ook bij duurdere modellen. Mijn ervaring is inmiddels wel dat het dan meestal heel matig klinkt. En dan ga je dus maar zelf dingen bouwen :mrgreen:

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » do 21 jan 2021, 14:32

Ronkel schreef:

Beetje moeilijk aan te geven. Het is eigenlijk meer TE mooi waardoor het wat zielloos wordt. Spic & Span mooi zeg maar :D Ergens mist het iets. Begrijp me niet verkeerd, ik was in de jaren '70 - begin '80 beslist fan van KEF en heb wat afgebouwd met de B110 en B139. Echt wel top voor die tijd. Maar daarna zijn ze een beetje de weg kwijt geraakt w.m.b. met allerlei laser interferentie meetgedoe waar ze toen zo prat op gingen maar de gewone sterveling niets van begreep. Ik had toen al iets, maak eerst eens een fatsoenlijk filter waar je geen aanhanger voor nodig hebt. Afgelopen jaren was de LS50 "HOT". Twee doorgewinterde luisterkennissen van mij waren er laaiend enthousiast over en hadden ze aangeschaft. Maar een jaartje later gingen ze weer de deur uit wegens toch tegenvallen.

SSassen

Berichtdoor SSassen » do 21 jan 2021, 14:49

Eens met Peter (alweer) ..
Mediocre is not my middle name.

hannesie

Berichtdoor hannesie » do 21 jan 2021, 15:17

Ik heb ze beluisterd de Blade's in Tilburg tijdens de show daar, was vol verwachting, leek mij dan het ultieme werk op basis van de spec's, maar het werd voor mij inderdaad niet het summum van de werkelijkheid in weergave en beleving.
Het was natuurlijk ook niet het ideale moment en plaats, maar toch kan je op basis van je ervaring al wel stellen dat het niet het walhalla is.
Hans

de vuilnisman

Berichtdoor de vuilnisman » do 21 jan 2021, 15:35

Die subwoofer is maar een 6,5 inch :-(
Wel grappig die voicecoils die overlappend zijn, maar ja eigenlijk alleen interessant als je heel compact wil gaan.

https://thenextweb.com/plugged/2021/01/ ... mum-space/

Ronkel
Ook commercieel actief

Berichtdoor Ronkel » do 21 jan 2021, 15:38

Pjotr schreef:
Ronkel schreef:

Beetje moeilijk aan te geven. Het is eigenlijk meer TE mooi waardoor het wat zielloos wordt. Spic & Span mooi zeg maar :D Ergens mist het iets. Begrijp me niet verkeerd, ik was in de jaren '70 - begin '80 beslist fan van KEF en heb wat afgebouwd met de B110 en B139. Echt wel top voor die tijd. Maar daarna zijn ze een beetje de weg kwijt geraakt w.m.b. met allerlei laser interferentie meetgedoe waar ze toen zo prat op gingen maar de gewone sterveling niets van begreep. Ik had toen al iets, maak eerst eens een fatsoenlijk filter waar je geen aanhanger voor nodig hebt. Afgelopen jaren was de LS50 "HOT". Twee doorgewinterde luisterkennissen van mij waren er laaiend enthousiast over en hadden ze aangeschaft. Maar een jaartje later gingen ze weer de deur uit wegens toch tegenvallen.

Helder. Ik heb zelf met hele neutrale speakers gemerkt dat er altijd wel een smaakcomponent over blijft. De één heeft liever bredere directivity en een groot geluidsbeeld, de ander juist smal en gefocust. Wat de één als neutraal hoog ervaart mist voor een ander net wat lucht.

Het effect van breedbandig het hoog liften met 0,5 dB is echt veel groter dan je van tevoren zou verwachten. Zelfs een gat in het laag door een staande golf kan een neutrale speaker ineens te fel laten klinken. Dan kan een speaker nog zo mooi meten maar toch niet die X-factor hebben.

En ook de ruimte kan soms de boel maken of breken. Een dipool kan heel mooi zijn in een kamer met voldoende absorptie en voldoende ruimte, maar snel dichtlopen in een kleine harde kamer. Een speaker met veel directivity klinkt in een reflectieve ruimte misschien heel mooi maar doods en zonder sparkle in een hele gedempte ruimte.

Maar goed nu ga ik wel een beetje off topic. :roll:
Laatst gewijzigd door Ronkel op do 21 jan 2021, 18:51, 1 keer totaal gewijzigd.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » do 21 jan 2021, 15:54

Weet nog niet zo of het off-topic is. Deze woefert is toch wel categorie technisch hoogstandje maar wat schieten we er mee op? Dat is met het Uni-Q concept van ze eigenlijk net zo iets. Fabrikanten als b.v. Dynaudio en von Schweikert mikken ook op een zo neutraal mogelijk plaatje met veel detail en nuance maar weten wel de ziel te bewaren.

En ja wat smaak aangaat verschillen speakers denk ik niet veel van auto's, schoenen of een lekkere jas: Moet gewoon lekker zitten, door weer en wind! :mrgreen:

Leeuwarden

Berichtdoor Leeuwarden » do 21 jan 2021, 16:23

Pjotr schreef:
En ja wat smaak aangaat verschillen speakers denk ik niet veel van auto's, schoenen of een lekkere jas: Moet gewoon lekker zitten, door weer en wind! :mrgreen:

Precies!

Ronkel
Ook commercieel actief

Berichtdoor Ronkel » do 21 jan 2021, 16:30

https://www.linkedin.com/posts/sebastie ... 09792-u3HY

"Tiny... but Max SPL 105dB and 11Hz @ -3dB!"

Die max 105 dB gaat echt niet op 11 Hz zijn dan...

hardbats

Berichtdoor hardbats » do 21 jan 2021, 16:53

Dat Staat er ook niet he

Ronkel
Ook commercieel actief

Berichtdoor Ronkel » do 21 jan 2021, 17:32

Nee oké maar elke sub haalt 105 dB op zeg 100 Hz. Vrij nutteloos gegeven.

Zelfs als je uitgaat van half space condities haalt ie het op 40 Hz waarschijnlijk nog niet.

SSassen

Berichtdoor SSassen » do 21 jan 2021, 17:44

Met twee keer pakweg 130cm^2 aan conusoppervlak ga je geen flinke geluidsdruk halen uiteraard, ook al heb je 10mm Xmax.
Mediocre is not my middle name.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » do 21 jan 2021, 17:51

Ding is ook niet bedoeld voor bij film denk ik. Meer voor klein-behuisden en dan hoeft het ook helemaal niet hard te gaan. Is er al een prijs bekend?

markbakk

Berichtdoor markbakk » do 21 jan 2021, 17:51

Voor het zeker weten moet je ze natuurlijk slopen, maar als ik de poolplaat als uitgangspunt neem, is die 10mm een peuleschil. Maar dan nog, een echt subwonder is het natuurlijk niet.
Mark Bakker

Ronkel
Ook commercieel actief

Berichtdoor Ronkel » do 21 jan 2021, 18:31

Nu ik er wat langer over nadenk: die extensie tot 11 Hz is vrij dom. Dit subwoofertje kan dat soort frequenties bij lange na niet weergeven op een niveau boven de gehoordrempel maar het voegt mogelijk wel vervorming toe (of het verlaagt de belastbaarheid).

hannesie

Berichtdoor hannesie » do 21 jan 2021, 18:36

Marketing?
Hans

Ronkel
Ook commercieel actief

Berichtdoor Ronkel » do 21 jan 2021, 18:44

hannesie schreef:Marketing?

Dat dacht ik dus ook. Het klinkt heel indrukwekkend, maar het is zoals Pjotr zegt: prachtige engineering, maar wat schiet je er mee op?

de vuilnisman

Berichtdoor de vuilnisman » do 21 jan 2021, 20:15

Pjotr schreef:Ding is ook niet bedoeld voor bij film denk ik. Meer voor klein-behuisden en dan hoeft het ook helemaal niet hard te gaan. Is er al een prijs bekend?

Ongeveer 1500

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » do 21 jan 2021, 20:48

Ik heb wel testen gedaan, het is een verschil die meer over autoriteit gaat dan over geluiddruk.

Ik heb getest 1 woofer, 2 woofers en 2 woofers rug aan rug gefixeerd met lijmklemmen. Alle 3 geprobeerd even luid te beoordelen. De impulsgecompenseerde opstelling won ruim. Ipv hard werken (1) kreeg de sub met impulscorrectie zelfs een PA achtig laag. Dragend zonder luider te zijn dan de 2 kast en los van elkaar.

Voor mij was het waarneembaar.

Vorige week woensdag heb ik een sub afgeleverd met een demo, 10-25hz, het is compleet plaats afhankelijk wat je onder 20hz nog waarneemt, maar met enig volume was het wel erg indrukwekkend om 15hz op sterkte te horen. Lijkt een beetje op het klappen van een zeil in de wind... alleen dan zonder geluid.

Terug naar “Luidspreker Drivers”