welke speaker voor een sphere

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Vrolijke noot

welke speaker voor een sphere

Berichtdoor Vrolijke noot » di 19 jan 2021, 22:26

Sinds ik in een ver verleden vanuit wijnglazen tweetercups heb gemaakt loop ik met de gedachte om een sphere te maken
De bol zal gemaakt worden van epoxy en met een diameter van ongeveer 30 cm
Dit geeft 7 ltr minus evt. verliezen reken ik op ruim 6 ltr

Nu zoek ik naar een geschikte speaker van 4 a 5 inch die hierin goed zijn ding kan doen
Mijn favoriete optie is een full range driver geen gehannes met filters
Coax zou ook kunnen maar ik ben niet in staat om een filter te ontwerpen
2 weg vind ik eigenlijk geen optie vanwege de tweeter die als een puist op de bol komt te staan

Wat is de bedoeling
Gewoon een simpele set waarin ik wat handarbeid kwijt kan
Ik verwacht geen diepe laag maar het moet wel wat body hebben
Ik heb (nog) geen ervaring met het maken van een filter , heb meerdere schema's bekeken maar het zegt me niks :hide: vandaar dat een full range de voorkeur heeft
Heb wel een coax gezien met ingebouwde filter maar kan hem even niet vinden
Het geheel komt op zeer open stands te staan

Ik ontkom er waarschijnlijk niet aan om een poort te moeten gebruiken
Hierover gelijk een vraag , kan een poort ook naar beneden gericht worden of geeft dit problemen op 1 of andere manier

Budget :-k zolang het maar niet in de honderd(en) gaat lopen

Gr Arjan
When it has tits or tyres
Expect problems with it

Pjotr

Re: welke speaker voor een sphere

Berichtdoor Pjotr » di 19 jan 2021, 22:39

Zou zeggen Fountek FR88EX of Fountek FR89EX. Een van de weinige breedbanders die in het tophoog fraai blijven klinken zonder extra tweeters. Maar veel lager dan 70 - 90 hz ga je er niet mee komen.
How much wood could a woodchuck chuck
if a woodchuck could chuck wood

Ronkel
Ook commercieel actief

Berichtdoor Ronkel » di 19 jan 2021, 23:01

Lijst ter inspiratie:

http://www.spectrumaudio.de/breit/tabelle.htm

:mrgreen:

Wat geschikt is ligt er allemaal een beetje aan of je tophoog en sparkle > 10 kHz belangrijk vindt of toch ook laagbereik en volume.

Denk trouwens dat die FR89EX al moeilijk te kloppen is op veel punten.

Of wellicht iets als dit: https://www.markaudio.com/online_shop/a ... lpair-6-2/

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » di 19 jan 2021, 23:07

de meeste Markaudio's doen het ook perfect zonder tweeter hoor, en zeker de Alpair serie nog een stapje hoger dan die Founteks (die ook wel erg klein zijn om zonder laagondersteuning te werken)

Kijk eens naar de Alpair 7, dat lijkt me een goed compromis qua maat.
Alpair 6 is ook nog een optie, mijn favo is dan de papieren
Als het budget wat meer drukt is de CHR-70 een mooie
https://www.rumoh.eu/speakers/fullrange ... &n=12&s=20 (niet schrikken: prijzen MA zijn per paar)

ook een breedbander zal een correctie filter nodig hebben, maar dat is met een enkele meting vrij snel te bepalen, kan je dat zelf niet dan is er voldoende hulp op t forum daarvoor
If it measures good, but sounds bad, you're measuring the wrong thing." ― Dr. Richard C. Heyser

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » di 19 jan 2021, 23:15

Het is ook een smaak kwestie. Zelf vind ik de Founteks gemoedelijker en minder vermoeiend op den duur dan de Alpairs.

toetertje

Berichtdoor toetertje » di 19 jan 2021, 23:19

Ik heb hier nog een paar reckhorn sw300's liggen. Speciaal bewaard voor hetzelfde idee,
dat er waarschijnlijk nooit van gaat komen. :hide:

Heb toen maar een paar elipson planet L speakers gekocht. Dat zette echt een heel mooi
plaatje neer, maar miste wat verfijning.

Ronkel
Ook commercieel actief

Berichtdoor Ronkel » di 19 jan 2021, 23:40

Heb even snel zitten kijken, qua laag komt in 6 liter de Alpair 6.2 of CHR-70 het best tot z'n recht, denk nog iets beter dan de Alpair 7 en de Fountek. Maar goed dat is natuurlijk maar één van de overwegingen.

Ik zag trouwens dat Markaudio een hele reeks aan nieuwe types heeft tegenwoordig.
Laatst gewijzigd door Ronkel op di 19 jan 2021, 23:48, 1 keer totaal gewijzigd.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » di 19 jan 2021, 23:46

Misschien een bolvormige Boenikke kloon? :hide: Een 2-weg met een mooie Fountek breedbander en 2 woefjes ter weerszijden aan de zijkanten. Is het gelijk impuls gecorrigeerd.

toetertje

Berichtdoor toetertje » di 19 jan 2021, 23:50

Neigt dat dan niet meer naar een devialet phantom?

Vrolijke noot

Berichtdoor Vrolijke noot » di 19 jan 2021, 23:51

past dat in 6 liter
Expect problems with it

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » wo 20 jan 2021, 0:01

Bij een sphere dacht ik meteen aan het Hobby Hifi ontwerp met de Veravox 3. https://www.lautsprechershop.de/hifi/sphere_cube_en.htm
Die 3" breedbander is opnieuw in productie gegaan, inmiddels zelfs met geheel nieuwe korf. Omnes audio biedt het nog aan. https://www.oaudio.de/nl/luidsprekerkit ... l-kit.html

Maar, een 3" is niet voldoende om zowel laag als hoog te doen. Het is het maximale in midhoog, maar niet voldoende om 6 liter laag optimaal te benutten, dan is 4" of 5,25" beter - maar dan moet je met het hoog weer iets.

Je zou een fullrange unit kunnen nemen, maar ook een coax. Visaton heeft een heel leuke 4" met ingebouwd filtertje. https://www.visaton.de/en/products/coax ... x-10-4-ohm
Zit ook in een bol project: http://forum.visaton.de/showthread.php?t=28383

Je zou hem gesloten kunnen maken, gesloten hoogdoorlaat (GHP) en basreflex of 5e orde basreflex. Mocht je met deze unit verder willen dan wil ik wel mee denken in de laagafstemming. Mik op ca 60 Hz afstemfrequentie en je bent redelijk fullrange gedekt.

Reckhorn is helemaal into de bollen:
https://reckhorn.com/lautsprecher/?p=1

en 30cm: https://reckhorn.com/lautsprecher/lauts ... cher?c=115

toetertje

Berichtdoor toetertje » wo 20 jan 2021, 0:11

Die laatste heb ik liggen, met de d165 erin. :mrgreen:

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » wo 20 jan 2021, 0:29

Vrolijke noot schreef:past dat in 6 liter

Je hebt dan dus twee 4 a 6 inch woefers nodig die het leuk in 3 liter doen. Die moeten wel te vinden zijn. Al zal het niet heel laag kunnen gaan in 6 liter zonder aan rendement in te boeten.

Shadow

Berichtdoor Shadow » wo 20 jan 2021, 9:15

Pjotr schreef:Het is ook een smaak kwestie. Zelf vind ik de Founteks gemoedelijker en minder vermoeiend op den duur dan de Alpairs.

Da's toch echt een smaak ding, die Alpairs hebben meer detail naar mijn mening...minder vergevingsgezind, dat wel.
Passed over: Pass Aleph 5
Kleine subjes bouwen (2xSDX12) met mfb
Nog een mooie monitor voor daar bovenop met de JA-8008 en T035

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » wo 20 jan 2021, 10:24

Klopt, maar ik kan het geen muzikaal detail vinden en derhalve vermoeiender op den duur. Die oude Bandors hadden dat ook toentertijd.

Shadow

Berichtdoor Shadow » wo 20 jan 2021, 11:40

Pjotr schreef:Klopt, maar ik kan het geen muzikaal detail vinden en derhalve vermoeiender op den duur. Die oude Bandors hadden dat ook toentertijd.

Die Tangband W4 en W5 fullrangers zijn ook erg fijn, met de juiste notch kun je daar ook uren naar luisteren, zeker die w5-1611 O:)

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » wo 20 jan 2021, 16:32

Pjotr schreef:Klopt, maar ik kan het geen muzikaal detail vinden en derhalve vermoeiender op den duur. Die oude Bandors hadden dat ook toentertijd.
op welke MarkAudio's baseer je deze ervaring Peter?
If it measures good, but sounds bad, you're measuring the wrong thing." ― Dr. Richard C. Heyser

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » wo 20 jan 2021, 17:04

Poeh is al wel weer een jaartje of 7 terug dat wel. Waren wel de goudkleurige. Volgens mij waren dat toen de CHR70. Was overigens wel een paartje voor bij de PC wat ik niet zelf gebouwd had. Maar ik ben sowieso geen fan van tophoog uit metalen conussen, ook geen dome tweeters. Alleen alu ribbons kunnen op dat vlak bekoren O:)

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » wo 20 jan 2021, 17:11

dan kan ik die ervaring wel plaatsen, de eerste generatie CHR70 had een (stevig) scherp randje.
de Alpairs al een heel stuk minder, zeker de generatie die nu te koop is. en de papieren al helemaal niet.

timpert

Berichtdoor timpert » wo 20 jan 2021, 20:00

Ik heb de Alpair 7p gehad. Vreselijk.

Je zou ook de Dayton rs100 kunnen overwegen. Misschien wat aan de kleine kant bedenk ik me.
That makes me angry, and when Dr. Evil gets angry Mr. bigglesworth gets upset. And when Mr. Bigglesworth gets upset, people DIE!

Shadow

Berichtdoor Shadow » wo 20 jan 2021, 20:10

timpert schreef:Ik heb de Alpair 7p gehad. Vreselijk.

Je zou ook de Dayton rs100 kunnen overwegen. Misschien wat aan de kleine kant bedenk ik me.

Met wat voor filter? :think:
Nogmaals, zonder fatsoenlijk filter zijn er maar heel weinig die lekker klinken...beetje jammer dat dit zo gesteld wordt...

timpert

Berichtdoor timpert » wo 20 jan 2021, 20:42

Ik kreeg ze niet goed, wat voor filter ik ook probeerde. Er zit een rug van zo'n 7 dB in het midhoog met hele steile flanken, de precieze frequenties waartussen die zat weet ik niet uit mijn hoofd. Stemmen klonken alsof er in een espresso kopje werd gezongen, en gitaren (met name vervormde) klonken domweg raar. En dat espressokopje bleef ik horen, ook al leek de rug redelijk onder controle in de metingen.

Voor mij staat dat lijnrecht tegenover de reden waarom je een breedbander zou gebruiken. Dat doe je in de regel om een flink freqentiegebied ongefilterd te bestrijken. Baffle step correctie is natuurlijk prima, en een notch filter kan er ook nog wel bij. Maar dan moet het toch echt wel klaar zijn.

Ik heb de Alpair 7p er uit gehaald en vervangen door een tc9fd, en nooit meer terug gekeken. Wel was het uiterlijk van het project zodanig om zeep geholpen door deze wijziging dat de (nu uitstekend klinkende) luidspreker de woonkamer niet gehaald heeft.
That makes me angry, and when Dr. Evil gets angry Mr. bigglesworth gets upset. And when Mr. Bigglesworth gets upset, people DIE!

Shadow

Berichtdoor Shadow » wo 20 jan 2021, 20:46

Kijk dat geeft wat meer context, het zijn niet de makkelijkste nee, zo weinig mogelijk filteren is maar weinigen gegeven...

Vrolijke noot

Berichtdoor Vrolijke noot » wo 20 jan 2021, 21:02

wouter schreef:
Je zou een fullrange unit kunnen nemen, maar ook een coax. Visaton heeft een heel leuke 4" met ingebouwd filtertje. https://www.visaton.de/en/products/coax ... x-10-4-ohm
Zit ook in een bol project: http://forum.visaton.de/showthread.php?t=28383

Je zou hem gesloten kunnen maken, gesloten hoogdoorlaat (GHP) en basreflex of 5e orde basreflex. Mocht je met deze unit verder willen dan wil ik wel mee denken in de laagafstemming. Mik op ca 60 Hz afstemfrequentie en je bent redelijk fullrange gedekt.

juist deze had ik gezien idd , heb me rot gezocht Maar kon hem niet meer vinden :boos:
ik denk dat dit mijn nieuwe favoriet is
Freq grafiek ziet er niet slecht uit toch, wat golfjes in het hoog maar niets geks

Wouter als jij voor mij zou willen kijken graag

Gr Arjan
Expect problems with it

timpert

Berichtdoor timpert » wo 20 jan 2021, 21:04

Overigens heb ik nog een paartje Alpair 5 drivers (gunmetal grey) van de eerste generatie. Die doen het goed met een notch in het hele hoog en baffle step correctie. Nog steeds hebben ze een bepaald karakter, maar dat is een kwestie van smaak, en dat was ook geen verrassing na bestuderen van de datasheet.

Destijds werd op diyaudio.com gesuggereerd dat de 7p wel beter zou worden na inspelen, maar dat werd het (na een week continu radio tetteren) natuurlijk niet. De volgende suggestie was... Nog meer inspelen. Dat advies heb ik niet opgevolgd.

De tc9fd en de Scan Speak 10f serie zijn heel neutrale weergevers. De Visaton b80 en b100 vallen ook in de smaak bij liefhebbers van ongekleurde weergave (zoals ik). Als dat je ding is kan ik ze zonder voorbehoud aanbevelen. Maar er is ook een flink aantal speakers te koop met een uitgesproken karakter. Als je zoiets overweegt zou ik zeker proberen te luisteren voordat je een project er op baseert.

Terug naar “Luidspreker Drivers”