welke speaker voor een sphere

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Vrolijke noot

welke speaker voor een sphere

Berichtdoor Vrolijke noot » di 19 jan 2021, 22:26

Sinds ik in een ver verleden vanuit wijnglazen tweetercups heb gemaakt loop ik met de gedachte om een sphere te maken
De bol zal gemaakt worden van epoxy en met een diameter van ongeveer 30 cm
Dit geeft 7 ltr minus evt. verliezen reken ik op ruim 6 ltr

Nu zoek ik naar een geschikte speaker van 4 a 5 inch die hierin goed zijn ding kan doen
Mijn favoriete optie is een full range driver geen gehannes met filters
Coax zou ook kunnen maar ik ben niet in staat om een filter te ontwerpen
2 weg vind ik eigenlijk geen optie vanwege de tweeter die als een puist op de bol komt te staan

Wat is de bedoeling
Gewoon een simpele set waarin ik wat handarbeid kwijt kan
Ik verwacht geen diepe laag maar het moet wel wat body hebben
Ik heb (nog) geen ervaring met het maken van een filter , heb meerdere schema's bekeken maar het zegt me niks :hide: vandaar dat een full range de voorkeur heeft
Heb wel een coax gezien met ingebouwde filter maar kan hem even niet vinden
Het geheel komt op zeer open stands te staan

Ik ontkom er waarschijnlijk niet aan om een poort te moeten gebruiken
Hierover gelijk een vraag , kan een poort ook naar beneden gericht worden of geeft dit problemen op 1 of andere manier

Budget :-k zolang het maar niet in de honderd(en) gaat lopen

Gr Arjan
When it has tits or tyres
Expect problems with it

Pjotr

Re: welke speaker voor een sphere

Berichtdoor Pjotr » di 19 jan 2021, 22:39

Zou zeggen Fountek FR88EX of Fountek FR89EX. Een van de weinige breedbanders die in het tophoog fraai blijven klinken zonder extra tweeters. Maar veel lager dan 70 - 90 hz ga je er niet mee komen.
How much wood could a woodchuck chuck
if a woodchuck could chuck wood

Ronkel
Ook commercieel actief

Berichtdoor Ronkel » di 19 jan 2021, 23:01

Lijst ter inspiratie:

http://www.spectrumaudio.de/breit/tabelle.htm