Slijtage luidsprekers

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

PHILIPS 499

Slijtage luidsprekers

Berichtdoor PHILIPS 499 » za 16 jan 2021, 17:43

Ik vroeg me af
1) of de magneten van de drivers van luidsprekers kunnen slijten
2) of de spoelen van de drivers kunnen slijten
3) en als dat zo is, of je dat kunt meten
4) en wat er aan te doen is. Kun je magneten bv. weer opnieuw 'opladen?

Goed weekend allemaal

P.S. Ik bedoel dus niet de slijtage van de kasten of de randen van de drivers, louter de magneten en de spoelen

ds23man
Ook commercieel actief

Re: Slijtage luidsprekers

Berichtdoor ds23man » za 16 jan 2021, 17:48

Een spreekspoel slijt niet tenzij er een mechanische oorzaak is. Wat betreft magneten moet je een onderscheid maken tussen alnico of ferriet. De laatste slijten niet maar een alnico kan in de loop van de tijd in kracht afnemen. De controle op afwijkingen is gewoon het meten van de T&S parameters.
Fusion Filterdesign

SARK

Berichtdoor SARK » za 16 jan 2021, 18:01

PHILIPS 499 schreef:Ik vroeg me af
1) of de magneten van de drivers van luidsprekers kunnen slijten

Nee, door extreme hitte kan wel het magnetisme teruglopen maar dan moeten ze wel erg warm worden geloof ik.

PHILIPS 499 schreef:2) of de spoelen van de drivers kunnen slijten

Ook hier weer door hitte, hierdoor kan de lijm loslaten of week worden waardoor de wikkeling van de spoel kan vervormen (de wikkelingen kunnen zich verplaatsen) maar ook hier geldt weer dat het dan extreem warm moet zijn geweest en dit is waarschijnlijk ook wel hoorbaar :yeah:

PHILIPS 499 schreef:4) en wat er aan te doen is. Kun je magneten bv. weer opnieuw 'opladen?

Door een hele grote machine te kopen :mrgreen:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
You're getting brutal, Sark. Brutal and needlessly sadistic.
---------------------------END OF LINE----------------------------
Afbeelding
Thank you, Master Control.

Wasverzachter

Berichtdoor Wasverzachter » za 16 jan 2021, 19:11

Ergens las ik dat Neodymium tot 90 graden hebben, om na het afkoelen de sterkte weer terug te krijgen.
Ferriet heeft volgens mij een halfwaardetijd van 400 jaar.
Harde schokken kunnen naar verluid wel permanente schade opleveren. Een harde schijf mag volgens het label maximaal 300 tot 400G hebben in uitgeschakelde toestand en Permendur is alleen bij ome ali te koop.
Als je een dynamo als motor wilt gebruiken is het vaak vereist om de veldspoel te vervangen voor een permanente magneet. Een luidspreker heeft door de permanente magneet geen koolborstels en is daarom redelijk onderhoudsvrij.

SARK

Berichtdoor SARK » zo 17 jan 2021, 1:01

Wasverzachter schreef:Harde schokken kunnen naar verluid wel permanente schade opleveren. Een harde schijf mag volgens het label maximaal 300 tot 400G hebben in uitgeschakelde toestand

Lijkt mij een beetje onzin als het een ferriet magneet betreft en ik denk dat bij een hardeschijf de schok niet zozeer het "magnetisme" beïnvloedt maar dat er meganisch vanalles naar de klote gaat bij 400G (wat ook weer een absurd hoge waarde is dus ook hier begrijp ik niet zo goed waarom je dit uberhaupt meldt!)
You're getting brutal, Sark. Brutal and needlessly sadistic.
---------------------------END OF LINE----------------------------
Afbeelding
Thank you, Master Control.

timpert

Berichtdoor timpert » zo 17 jan 2021, 10:54

Wasverzachter schreef:Als je een dynamo als motor wilt gebruiken is het vaak vereist om de veldspoel te vervangen voor een permanente magneet.

Waarom?
Wasverzachter schreef:Een luidspreker heeft door de permanente magneet geen koolborstels en is daarom redelijk onderhoudsvrij.

De magneet bij een luidspreker staat stil en is daardoor prima als elektromagneet uit te voeren. Dit was tot eind jaren 30 de manier om krachtige "direct radiating" speakers te maken, omdat permanente magneten te slap waren en/of hun magnetisme te snel verloren. Tegenwoordig worden ze nog op kleine schaal gemaakt. Ze wisselen (zowel nieuw als "vintage") vaak voor astronomische bedragen van eigenaar.

Een luidspreker heeft geen koolborstels omdat de uitslag beperkt is, en je de bewegende spreekspoel daardoor met soepele draadjes kan aansluiten.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
That makes me angry, and when Dr. Evil gets angry Mr. bigglesworth gets upset. And when Mr. Bigglesworth gets upset, people DIE!

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » zo 17 jan 2021, 11:44

Dus we kunnen het laten bij de opmerkingen van reactie 1 en 2.

Best vlot beantwoord dus.

leesvoer:
http://www.troelsgravesen.dk/9710.htm

Bij 1:
ja magneten kunnen achteruit gaan in kracht. Neodymium door thermische overbelasting en schade van buitenaf.

Bij 2:
Spoel idem dito

Bij 3:
Meetbaar in bijvoorbeeld T/S parameters, Q waarde zal veranderen, en BL.

meetbaar schade van buitenaf is optisch inspecteren.

Bij een beschadigde spoel zal de conus wellicht gaan aanlopen.

Bij 4:
Hetstelbaar, ja door een prof. Zou Total Speaker Repair in Bedum dit kunnen?

PHILIPS 499

Berichtdoor PHILIPS 499 » zo 17 jan 2021, 12:00

Het gaat om de bekende alnico (ticonal) magneten uit de Philips hifi serie van de jaren zeventig.

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » zo 17 jan 2021, 12:49

Daarom, leesvoer van Troels in mijn post ;-)

timpert

Berichtdoor timpert » zo 17 jan 2021, 12:55

Inderdaad, Alnico heeft een "keeper plate" nodig om zijn magnetisme te behouden. De polen moeten kortgesloten zijn door een ferromagnetisch pad, anders gaat de magneet in korte tijd merkbaar achteruit.

Wat betreft de spoel: de ophanging kan door de jaren wat uitzakken, waardoor de spreekspoel kan gaan schrapen tegen de poolplaat. Vroeg of laat komen er dan windingen los of komt er kortsluiting tussen windingen. Maar ook als de spoel nog niet schraapt kan die op den duur beschadigd raken door inwerking van de omgeving of herhaaldelijk opwarmen en afkoelen. Het is zeldzaam, maar het komt voor.
That makes me angry, and when Dr. Evil gets angry Mr. bigglesworth gets upset. And when Mr. Bigglesworth gets upset, people DIE!

VintageHarry

Berichtdoor VintageHarry » zo 17 jan 2021, 13:04

timpert schreef:de ophanging kan door de jaren wat uitzakken, waardoor de spreekspoel kan gaan schrapen tegen de poolplaat
Af en toe de drivers omdraaien (boven/onder) in de kast kan wellicht hiertegen helpen. Dit doe ik in ieder geval alvast bij het opknappen van een oude set.

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » zo 17 jan 2021, 13:31

Alnico magneten kun je opnieuw opladen in een speciale machine. Ben alleen bang er geen machines zijn die de Philips magneten aankunnen qua vorm.
Fusion Filterdesign

PHILIPS 499

Berichtdoor PHILIPS 499 » zo 17 jan 2021, 15:54

ds23man schreef:Alnico magneten kun je opnieuw opladen in een speciale machine. Ben alleen bang er geen machines zijn die de Philips magneten aankunnen qua vorm.

Hoe kun je horen of dit nodig is? Volgens mij klinken ze nog steeds uitstekend. Ja meten, maar dan moet je de kasten openmaken en dst ben ik eigenlijk niet van plan.

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » zo 17 jan 2021, 15:58

Om te controleren of de magneetsterkte nog voldoende is moet je destructief onderzoek doen: de conus eruit en in de magneetspleet meten met een gauss meter.
Fusion Filterdesign

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » zo 17 jan 2021, 19:38

uit t verloop van de TS parameters (BxL bijvoorbeeld) zou je t toch ook moeten kunnen zien
If it measures good, but sounds bad, you're measuring the wrong thing." ― Dr. Richard C. Heyser

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » zo 17 jan 2021, 21:36

PHILIPS 499 schreef:
ds23man schreef:Alnico magneten kun je opnieuw opladen in een speciale machine. Ben alleen bang er geen machines zijn die de Philips magneten aankunnen qua vorm.

Hoe kun je horen of dit nodig is? Volgens mij klinken ze nog steeds uitstekend. Ja meten, maar dan moet je de kasten openmaken en dst ben ik eigenlijk niet van plan.

Eh, volgens mij heb jij helemaal geen plan of noodzaak toch? Zuiver interesse en een hypothetische vraag :relax:

PHILIPS 499

Berichtdoor PHILIPS 499 » ma 18 jan 2021, 22:15

wouter schreef:
PHILIPS 499 schreef:

Eh, volgens mij heb jij helemaal geen plan of noodzaak toch? Zuiver interesse en een hypothetische vraag :relax:

Inderdaad. De luidsprekers zijn een keer open geweest om nieuwe MKP condensatoren te plaatsen en tochband te vernieuwen in de naden. Voor de rest vind ik dat je ze moet laten zoals ze bedoeld zijn/accepteren dat ze hun beperkingen hebben.

Terug naar “Luidspreker Drivers”