Jean Marie Reynaud
Moderator: Beheerdersteam
-
Jean Marie Reynaud
Goedemorgen allemaal, nieuw op dit forum, mijn naam is Dave en ben gek op audio. Meteen de eerste vraag: heb 2 kasten van Jean Marie Renaud Micromegas uit 1981 op de kop getikt. Leuk project om op te knappen. Ben al aardig tijdje aan het zoeken op internet maar zoek een goede vervanger voor de bas/middentoon. Het enige dat ik tegenkom is Focal 7N401 maar daar is ook weinig over te vinden. De speakers komen origineel met een extern filter. Mijn bedoeling is om een intern filter in te bouwen. Als tweeters heb ik de Monacor DT100.
Mijn vraag: iemand ervaring met deze speakers en eventueel idee wat een goede bas/middentoon (175mm) zou kunnen zijn met bijpassend filter? Hoor graag! dank alvast voor de reacties.
Mijn vraag: iemand ervaring met deze speakers en eventueel idee wat een goede bas/middentoon (175mm) zou kunnen zijn met bijpassend filter? Hoor graag! dank alvast voor de reacties.
-
- Beheerder / Site Admin
Re: Jean Marie Reynaud
Hallo Dave, welkom hier!
wat is er met de bas/mids?
wat is er met de bas/mids?
“If it measures good, but sounds bad, you're measuring the wrong thing." ― Dr. Richard C. Heyser
-
- ZBA-donateur
Hoi Dave.
Het punt is dat met de Monacor DT100 tweeter en een bas drivertje van een ander merk, het niet langer "Jean Marie Renaud Micromegas" luidsprekers zijn.
Het gevolg hiervan is dat het filter niet langer werkt op deze luidsprekers en er dus een nieuw filter ontwikkeld zal moeten worden.
Wat is er aan de hand met de huidige tweeters en bas drivers? indien van de bas drivers de randen verdroogd zijn, dan zijn deze te vervangen.
De tweeter ziet er uit als een Audax HD100 en die zijn soms nog te verkrijgen, ook zijn daar wel goede vervangers voor zodat de juiste werking intact blijft.
O, ja, en we zijn gek op foto's
Het punt is dat met de Monacor DT100 tweeter en een bas drivertje van een ander merk, het niet langer "Jean Marie Renaud Micromegas" luidsprekers zijn.
Het gevolg hiervan is dat het filter niet langer werkt op deze luidsprekers en er dus een nieuw filter ontwikkeld zal moeten worden.
Wat is er aan de hand met de huidige tweeters en bas drivers? indien van de bas drivers de randen verdroogd zijn, dan zijn deze te vervangen.
De tweeter ziet er uit als een Audax HD100 en die zijn soms nog te verkrijgen, ook zijn daar wel goede vervangers voor zodat de juiste werking intact blijft.
O, ja, en we zijn gek op foto's

ZBA donateur.
Ook in 2020!
Ook in 2020!
-
Tweeter lijkt me een Audax 12x9D25, in feite de rechthoekige versie van de HD100d25
Hiervoor zijn bijvoorbeeld bij Rumoh nog nieuwe voicecoils/ koepeltjes krijgen. Da's ook het enige dat stuk kan aan die dingen.
Hiervoor zijn bijvoorbeeld bij Rumoh nog nieuwe voicecoils/ koepeltjes krijgen. Da's ook het enige dat stuk kan aan die dingen.
Luidsprekers:zie avatar
Versterkers: Buis van 't huis
CD spelers:10 11 12 13 14 15 161718
Plaatjesdraaier: full acryl
Kabels: ja
CD spelers:
-
-
Nee, op marktplaats staat een KEF B110. In de JM Reynaud zit gegarandeetd een Focal, waarschijnlijk de 5N411.
-
-
pappaleo schreef:Nee, op marktplaats staat een KEF B110. In de JM Reynaud zit gegarandeerd een Focal, waarschijnlijk de 5N411.
Die zitten bijvoorbeeld in die Impulse 24 speakers die ik een paar jaar geleden eens bij jou heb opgehaald

CD spelers:
-
Kennelijk is het een Focal 5N401
Chassis zou gelijk zijn aan de B110 van Kef (?)
rubber randen zijn eenvoudig te koop.
Chassis zou gelijk zijn aan de B110 van Kef (?)
rubber randen zijn eenvoudig te koop.
CD spelers:
-
Wow, dank allen, antwoord op de eerste vraag wat er met de mid/bas woofers zijn: die heb ik niet heb dus alleen in bezit van de kisten die ik op mijn gemak ga opknappen...
nog even kijken hoe alles werkt hoor met foto's toevoegen etc.. komt erop neer dat het idd geen JMR meer zijn met andere speakers en ja ik zal een ander scheidings filter erin moeten zetten aangezien het originele externe filter er niet meer bij 'zit'.
nog even kijken hoe alles werkt hoor met foto's toevoegen etc.. komt erop neer dat het idd geen JMR meer zijn met andere speakers en ja ik zal een ander scheidings filter erin moeten zetten aangezien het originele externe filter er niet meer bij 'zit'.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
Ik denk dat de moeite die je moet doen om hier nog wat van te maken niet in verhouding staat tot de waarde van de kasten. Als je zo een kast wil maken, dan kijk je het beste naar een beproefd ontwerp. Voor dit model zij er genoeg varianten. Kijk maar eens in dit topic.
viewtopic.php?f=3&t=28564
Als je deze kasten wil gebruiken zul je eerst de juiste drivers moeten kiezen, metingen doen, filters berekenen, filters maken, filters corrigeren, vulling optimaliseren en dan nog wat kleinigheden. Je bent zo een jaar verder. Misschien zie je een ontwerp dat in de kasten past, dan heb je geluk.
viewtopic.php?f=3&t=28564
Als je deze kasten wil gebruiken zul je eerst de juiste drivers moeten kiezen, metingen doen, filters berekenen, filters maken, filters corrigeren, vulling optimaliseren en dan nog wat kleinigheden. Je bent zo een jaar verder. Misschien zie je een ontwerp dat in de kasten past, dan heb je geluk.
Waar een weg is is ook een omweg.
-
- Beheerder / Site Admin
wat is je doel?
wil je het zelf ontwerpen, inclusief evt leren van nieuwe dingen?
of wil je een goed klinkende monitor op basis van deze kasten?
wil je het zelf ontwerpen, inclusief evt leren van nieuwe dingen?
of wil je een goed klinkende monitor op basis van deze kasten?
“If it measures good, but sounds bad, you're measuring the wrong thing." ― Dr. Richard C. Heyser
-

Een degelijke kast lijkt wel beter, maar goed, we zien wel
Hans
-
Het is eigenlijk een eerste projectje, ooit wel eens speakers gemaakt maar dat was PA. Dus inderdaad wil wat leren van het proces, dingen uitzoeken en vind het leuk om er sowieso mee bezig te zijn. Ja zal lang project maken maar wie niet waagt wie niet wint. Dank allen!
-
Zijn die orginele units nog een beetje makkelijk te krijgen, of erg zeldzaam ?
Lopende projecten in 2019 :
Een beetje fröbelen met een klein Soundcraft mengtafeltje
Overhaulin' : Elektuur Crescendo 1983 Eindversterker
Inimini (©® bij pappaleo) Luidsprekers
Mijn grote trots :
De ZBA Versterker van het jaar 2012.
Een beetje fröbelen met een klein Soundcraft mengtafeltje
Overhaulin' : Elektuur Crescendo 1983 Eindversterker
Inimini (©® bij pappaleo) Luidsprekers
Mijn grote trots :
De ZBA Versterker van het jaar 2012.
-
De Focals is het probleem. De Audax is nog wel te krijgen (ik heb zelf nog een paartje liggen, geloof ik).
-
Klopt al aardig tijdje bezig met het vinden van de units, houdt niet over....
Terug naar “Luidspreker Drivers”