3x 8 Ohm in serie > totale SPL?

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Hifipete

3x 8 Ohm in serie > totale SPL?

Berichtdoor Hifipete » za 02 jan 2021, 20:01

Stel ik heb 3 AMT drivers van 20cm van elk 8 Ohm. Deze zet ik in serie, om zo een line array van 60cm te verkrijgen. Die ruimte heb ik, dus er is geen ruimte voor 4 stuks serie/parallel.
Uiteraard ziet het filter vervolgens een impedantie van 3x8= 24 Ohm, dus moet het scheidingsfilter hierop gecalculeerd worden.
Het versterkervermogen wordt vervolgens verdeeld over de drie drivers zodat deze elk 1/3 van het vermogen ontvangen.
De drivers hebben elk een SPL van 94dB bij 2,83V.
Hoeveel zal de totale SPL van deze serieschakeling worden?
Zijn er andere nadelen van deze serieschakeling die ik over het hoofd zie?
Is het totale waanzin?

Ronkel
Ook commercieel actief

Re: 3x 8 Ohm in serie > totale SPL?

Berichtdoor Ronkel » za 02 jan 2021, 20:16

60 cm is geen line array, wel een enorm kamfilter. Een line array moet je van vloer tot plafond laten lopen. Een Constant Beamwidth Transducer array maken (Keele) met amplitude shading kan ook maar wordt wel erg duur met AMT's.

Daarnaast, de resonantiefrequentie zal verschillen tussen de drivers en dat zou in serie problematisch kunnen zijn.

Wat wil je bereiken? Verticale directivity?

Hifipete

Berichtdoor Hifipete » za 02 jan 2021, 22:13

Zie: http://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=27906.
Ik overweeg mijn 60cm magnetostaten, omdat die defect zijn en de fabrikant niet meer bestaat, misschien te vervangen voor 3 stuks GRS PT6816-8 8" Planar Slim Tweeters in serie. Misschien heet dit dan geen line array inderdaad.

toetertje

Berichtdoor toetertje » za 02 jan 2021, 22:35

Zou forumlid wrinex niets voor je kunnen betekenen, dan hou je het origineel.

Hifipete

Berichtdoor Hifipete » za 02 jan 2021, 22:44

Heb hem inmiddels een pb gestuurd!

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » za 02 jan 2021, 22:49

Hifipete schreef:Stel ik heb 3 AMT drivers van 20cm van elk 8 Ohm. Deze zet ik in serie, om zo een line array van 60cm te verkrijgen. Die ruimte heb ik, dus er is geen ruimte voor 4 stuks serie/parallel.
Uiteraard ziet het filter vervolgens een impedantie van 3x8= 24 Ohm, dus moet het scheidingsfilter hierop gecalculeerd worden.
Het versterkervermogen wordt vervolgens verdeeld over de drie drivers zodat deze elk 1/3 van het vermogen ontvangen.
De drivers hebben elk een SPL van 94dB bij 2,83V.
Hoeveel zal de totale SPL van deze serieschakeling worden?
Zijn er andere nadelen van deze serieschakeling die ik over het hoofd zie?
Is het totale waanzin?

Dat kan heel goed, is helemaal geen waanzin. De impedantie van AMT's is vrijwel lineair. Het rendement, gezien vanuit spanningssturing blijft gelijk bij in serie zetten. Dezelfde spanning wordt in drieën gedeeld, dat geeft ca 9,5dB minder SPL per driver. Maar omdat ze samen werken akoestisch gezien krijg je die 9,5dB er weer bij. Dus het totaal rendement van de drie AMT's zal bij 2,83V nog steeds ca 94dB zijn. Uiteraard is dit niet exact correct, drie AMT's boven elkaar gaan inderdaad enigszins als een array werken of in ieder geval als een zeer sterk verticaal bundelende tweeter.

Bij parallel zetten van de drie AMT's hou je 2,7ohm over en stijgt het rendement juist wel met 10dB tov een enkele driver naar 103,5dB. Die oplossing kan ook heel goed werken. Vanwege het grote rendement kan je er rustig weer een serieweerstand voorzetten. Dat zal dan moeten om het rendement te temperen tov de mid weergever, tenzij die natuurlijk ook een zeer hoog rendement geeft. Hoog rendements speakers vragen overigens om een zeer ruisarme aansturing.
Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal. Albert Einstein (1879 - 1955)

Hifipete

Berichtdoor Hifipete » za 02 jan 2021, 23:05

Uiteraard is dit niet exact correct, drie AMT's boven elkaar gaan inderdaad enigszins als een array werken of in ieder geval als een zeer sterk verticaal bundelende tweeter.

Zou de weergave dan sterk gaan verschillen met mijn huidige 60cm magnetostaat? (vooropgesteld dat de weergevers in de oude en nieuwe situatie in hetzelfde bereik > 500 Hz gaan werken)

richard

Berichtdoor richard » zo 03 jan 2021, 11:49

Ik verwacht dat de afstraling vergelijkbaar zal zijn van 3x20 of 1x60.
Genoeg is beter.

Chocomel

Berichtdoor Chocomel » zo 03 jan 2021, 12:57

Met een lijnbron met eindige lengte gedraagt het zich tot een bepaalde afstand bij benadering als lijnbron, maar op grotere afstand als puntbron. Lijnbronnen worden 3 dB zwakker als de afstand verdubbelt, puntbronnen 6 dB. Deze overgang gebeurt op een bepaalde afstand en het onhandige is dat deze afstand frequentie-afhankelijk is. Zie:
https://www.toa.jp/soundoh_wiki/index.p ... 0extend%3F

Het kan dus zijn dat de luidspreker zich op de luisterplaats al als puntbron gedaagt in de middentonen, terwijl hij zich nog als lijnbron gedraagt bij hoge tonen. Beweeg je verder van de luidspreker af, dan worden de middentonen sneller zwakker dan de hoge tonen. De spectrale balans van de luidspreker is dus afhankelijk van de luisterafstand.

richard

Berichtdoor richard » zo 03 jan 2021, 13:27

Hij heeft nu een 'lijnbron' van 60 cm. Die wil hij vervangen door drie van 20 cm boven elkaar. Ik denk dat dit qua afstraling weinig verschil uitmaakt.

Of beide ideaal zijn is een andere discussie.
Genoeg is beter.

Chocomel

Berichtdoor Chocomel » zo 03 jan 2021, 13:33

Helemaal mee eens. Ik reageerde nog op de startpost.

Terug naar “Luidspreker Drivers”