2 x 4 Ohm - 1 x 8 Ohm

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

pompebled

2 x 4 Ohm - 1 x 8 Ohm

Berichtdoor pompebled » vr 06 nov 2020, 21:26

Ik gebruik in mijn tubular sub een 20 cm speaker met twee spreekspoelen van 4 Ohm.
Omdat de plate amp die 'm aanstuurt (150W Conrad) niet overweg kan met 2 Ohm, staan beide spoelen in serie, zodat de versterker 8 Ohm ziet.

Voor gebruik in de huiskamer is dit ruim voldoende, de volume regelaar van de plate amp staat op 12 uur.

Nu heb ik inmiddels meerder versterkers waaronder een TDA7498 Klasse D, die bij maximale voeding (32V DC, 225VA RKT) 2 x 100W kan leveren: https://nl.aliexpress.com/item/32997311 ... web201603_

Is het efficiënter de beide 4 Ohm spoelen apart aan te sturen met een helft van die 2 x 100W, of maakt het weinig uit ten opzichte van het aansturen van 1 x 8 Ohm?

Groeten, Jan.
Een Shearerhoorn is niet groot...

richard

Re: 2 x 4 Ohm - 1 x 8 Ohm

Berichtdoor richard » za 07 nov 2020, 0:11

Efficiënter vast niet (meer dB/Watt), waarschijnlijk wel luider. De versterker kan beter zijn beschikbare vermogen afleveren. Een fatsoenlijke spanning versterker verdubbeld zijn vermogen bij het halveren van zijn aangestuurde impedantie.

Als je beide versterkertrappen in serie zet (bruggen) krijg je hetzelfde effect bij de acht Ohm spreekspoelen in serie. Scheelt wel weer in luidsprekerkabels.

Maar die twee keer honderd Watt is dat RMS of PMPO?
Genoeg is beter.

pompebled

Re: 2 x 4 Ohm - 1 x 8 Ohm

Berichtdoor pompebled » za 07 nov 2020, 11:39

richard schreef:Maar die twee keer honderd Watt is dat RMS of PMPO?

Hallo Richard,

Het is een Chinees versterkerbordje, dus of het daadwerkelijk 2 x 100W is weet ik niet.
De data heeft het over 32V DC en 7A als maximale uitgangsstroom (zie link), dat maakt 224VA, ik gebruik een 225VA RKT, dus de voeding kan het genoemde maximale vermogen leveren.

Ik ben bij het testen in een stereo opstelling met full range signaal, nog niet boven de 12 uur positie van de potmeter uit gekomen, dan is het al dusdanig luid dat het (écht) niet leuk meer is (en nog steeds onvervormd)...

Gezien het feit dat ik in de huidige opstelling niet meer volume nodig heb, laat ik het bekabelen van elke spreekspoel afzonderlijk maar even zitten, er komt een tweede sub aan met dezelfde speaker en twee passieve membranen, wellicht dat ik daar eens beide spreekspoelen apart aanstuur.

Groeten, Jan.
Een Shearerhoorn is niet groot...

Terug naar “Luidspreker Drivers”