ontwerp FAST - welke woofer

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

pappaleo

Re: ontwerp FAST - welke woofer

Berichtdoor pappaleo » vr 30 okt 2020, 13:21

Hans Nootdorp schreef:Ik lees net dat Leo de 1138SMF heeft gebruikt. Dus ....: what about the W5-1138SM...? :think:

De F staat voor Ferriet. De andere heeft een neodynium magneet.

Shadow

Berichtdoor Shadow » vr 30 okt 2020, 14:02

Vragen naar de bekende weg :lol:

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » vr 30 okt 2020, 14:10

Dacht ik ook. Daarom reageerde ik eerst ook niet.

Hans Nootdorp

Berichtdoor Hans Nootdorp » vr 30 okt 2020, 14:34

Grote kans dus dat die net zo onhebbelijk is als de F-versie.
Wel is BL van de neodynium-versie kleiner: 6,6 ipv 7,2. En Le is 2x zo laag.
Maar in de simulatie heeft ie al 14 l. nodig. Dan valt ie voor mij af.

Ondertussen ben ik ook op het Boenicke-topic van Wouter gestuit. Is eigenlijk ook een FAST-systeem. Veel overeenkomst met mijn idee.... Eerst dat maar eens lezen....
De soldeerbout staat weer even uit.... LM4780 versterker is klaar en speelt...Nu genieten van mijn HATT monitors.
Menhir 3 weg, mid/hoog passief gefilterd, DLCP voor filtering wooofer/midhoog, 2x UCD180 voor midhoog, 2x UCD400 voor de woofer

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » vr 30 okt 2020, 21:38

Ik had je ook een aantal opties genoemd. Ik denk dat ik van alle projecten die ik ooit gemaakt heb wel de meeste heb gemaakt met zeer kleine luidsprekers en diepgang. Daar uiteindelijk ook commercieel mee verder gegaan voor basgitaarluidsprekers. Het nadeel is vaak de lange poort, en dus bochten want een rechte poort kan vaak niet. En inmiddels gaat bij mij gevoeligheid voor extreme diepgang.

De Double Four is een heel leuk ontwerp, maar meer een breedband ondersteuning zonder de kast groter te maken dan je met de breedbander zou doen.
Wil je een dynamische luidspreker dan moet je gewoon een aantal zaken goed in de gaten houden. Bij Boenicke doen ze de Tangband woofer ook zonder filter in de zijkant. De Peerless woofer is veel gezonder, mede daarom wilde ik daarmee ook werken (plus dat die versie van de Boenicke W5 als enige versie met allemaal beschikbare luidsprekers gemaakt is). Ik heb een boxje in mijn assortiment, de Acoustic Alignment B-108. Deze is met de Peerless SLS 6,5 en daarmee heb ik denk ik 5 versies gebouwd, en ik ben nog niet geheel tevreden. Als 2-weg/FAST is het prima, maar bij basgitaar overstemt de muziek de problemen in het laag niet - alles valt direct op. Dus ook poortgeluiden etc.

Ed/Asterduc heeft de Peerless SLS 6,5 als sub gebruikt met een zelf verbouwde SLS 6,5 als PR. De SLS 5,25" wil zo'n kleine kast, daar heb jij niets aan.
Daarom was de FaitalPRO 5FE 100 8 ohm dan veel geschikter, zoals ik schreef. Ik kan je de screenshotjes doen. Ik heb nog niemand er op zien reageren, maar als jij een passende woofer zoekt bij een 89dB breedbander dan moet je toch echt gaan denken aan 93dB voor je woofer.

Het afschrijven van alles van gevoelig is, lijkt me een grote misvatting.
Omdat je vrij eenvoudig van 4" afstapte, had ik weinig trek meteen er heel veel moeite in te gaan steken. 4" was een lollige uitdaging geweest, maar 8 liter plus kan zo veel mee dat je eerst helder moet hebben wat je wensen nou eigenlijk zijn. Mijn Boenicke W5 heb ik ook gesimuleerd met de ND91-4 dubbel. Want er is maar 2,8 liter bruto beschikbaar, dat zijn wel leuke uitdagingen. Je SB Acoustics in de openingspost snap ik dan ook heel goed.

Hans Nootdorp

Berichtdoor Hans Nootdorp » za 31 okt 2020, 0:36

Wouter, leuk dat je zo meedenkt.
Zo te horen zal ik voor jou niet zo snel met iets nieuws komen, gezien jouw ervaring.
Het belangrijkste is voor mij een klein kastje (geen echte desktop, maar ook op bescheiden nivo in de woonkamer) met een verrassend laag laag.

Gestart vanuit een 4inch kwam ik er achter dat ik met het max. volume dat ik mijn kast wil geven (9 l.) 5- of 6-inch ook mogelijk is.
Eerst dacht ik nog aan 2 stuks 4inch (in impulsgecompenseerde opstelling).
Maar hiermee is volgens mij moeilijker om te lage f-3 te halen dan met 1 stuks 5 of 6 inch.

Inderdaad merkte ik bij simulatie dat enkele woofers inderdaad een te lange BRpoort vergen.
Maar een PR is voor mij eventueel wel een optie.

Verder is mijn lijst naar VD gesorteerd omdat dat ik in 1e instantie dacht dat VD bepalend is voor voldoende SPL.
Echter ruim boven f-3 is SPL gelijk aan: efficiency + 10logPmax.
Bij lage freq. moet VD wel hoog genoeg zijn om niet tegen Xmax aan te lopen.

Mijn uitgangspunt is de breedbander Scanspeak 10F/4424 omdat ie op papier mooi "karakter" heeft.
Die 10F/4424 heeft een mooie hoge gevoeligheid (90 dB), wat ook woofers met hoge gevoeligheid mogelijk maakt. De breedbander mag volgens mij wel een hogere gevoeligheid hebben dan de woofer maar niet andersom.
Daarmee kan de 10F/4424 met Pmax van 15 watt een SPL maken van 102 dB.
Dus het zou de 10F eer aan doen als de woofer met zijn Pmax ook die SPL haalt. Aangezien Pmax per woofer niet zo heel erg verschilt, moet de gevoeligheid toch niet te laag zijn; in combinatie met de 10F moet deze daarom toch wel min. ca. 85 dB zijn. Daaronder wordt de woofer bepalende voor de SPL.

Maar ..... nog belangrijker dan hoge SPL vind ik diepgang.
En al simulerend merkte ik dat in max. 9 l. erg weinig 5/6 inchers op een f-3 van 45 Hz (QB3) of lager komen.
Wel doen dat, in volgorde van f-3:
Tangband W5-2053, 30 Hz. SPLmax 96 dB @40 watt.
Omnes Audio W6, 39 Hz. SPLmax 101 dB @80 watt
Reckhorn D165, 42 Hz. SPLmax 102 dB @70 watt
Wavecor SW146WA01, 42 Hz. SPLmax 105 dB @55 watt
Peerless SLS6.5, 54 Hz. SPLmax 105 dB @75 watt

Dus voor diepgang is de W5-2053 het mooiste. Maar die haalt maar een SPLmax van 96 dB.
D165 en W5-2053 hebben een PR nodig.
Omnes W6 heeft toch al weer 9.3 l. nodig.
SW146 heeft kleinste diameter, die een smalle baffle mogelijk maakt.

O ja, al deze woofers komen met hun Pmax pas aan hun Xmax.lin. ruim onder f-3.
De soldeerbout staat weer even uit.... LM4780 versterker is klaar en speelt...Nu genieten van mijn HATT monitors.
Menhir 3 weg, mid/hoog passief gefilterd, DLCP voor filtering wooofer/midhoog, 2x UCD180 voor midhoog, 2x UCD400 voor de woofer

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » za 31 okt 2020, 8:53

Ik kijk even, behalve Vd wat nog meer handig is m.i.
Kom ik op terug.
https://www.lautsprechershop.de/hifi/scanfast.htm
Je opvatting dat de woofer niet te veel potentie moet hebben in SPL of gevoeligheid is onjuist. Door de bafflestep correctie raak je sowieso 4dB kwijt. De gevoeligheid van de woofer is ook niet opgegeven bij 80hz, maar eerder bij 1kHz. Het zegt maar weinig.
Je zult echt de woofer niet hoeven afremmen, ook niet als deze 93dB gevoelig is.

Hans Nootdorp

Berichtdoor Hans Nootdorp » za 31 okt 2020, 10:24

wouter schreef:Ik kijk even, behalve Vd wat nog meer handig is m.i.
Kom ik op terug.
https://www.lautsprechershop.de/hifi/scanfast.htm
HN: Leuke FAST.
Je opvatting dat de woofer niet te veel potentie moet hebben in SPL of gevoeligheid is onjuist. Door de bafflestep correctie raak je sowieso 4dB kwijt.
HN: Zie mijn eerdere opmerking (nav opmerking JeroenD)
De gevoeligheid van de woofer is ook niet opgegeven bij 80hz, maar eerder bij 1kHz. Het zegt maar weinig.
HN: Om woofer en breedbander kwa gevoeligheid op elkaar te laten aansluiten, zul je die natuurlijk bij hoge freq. (rond Fxover) moeten vergelijken (in opgave/grafiekwaarde/simulatie).
Je zult echt de woofer niet hoeven afremmen, ook niet als deze 93dB gevoelig is.
HN: Een verschil in gevoeligheid moet je toch rechttrekken? En je wil voor een woofer toch geen weerstanden gaan zetten? Hoe doe je dat dan als de woofer gevoeliger is dan de breedbander/tweeter? (bij passieve filtering)
Laatst gewijzigd door Hans Nootdorp op za 31 okt 2020, 17:48, 2 keer totaal gewijzigd.

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » za 31 okt 2020, 10:57

Ik heb diverse FAST gemaakt, ook ben ik hiermee ooit begonnen: viewtopic.php?f=3&t=21011&start=25#p1709096
RIP tweeter, dat gaat nooit goed - etc etc. Allemaal onzin. Van Ed weet ik nog hoe hij bij zijn Concaeve Sat SPL's gemeten heeft... een 5,25 of 6,5 woofer zal echt de beperkende factor zijn in het verhaal! Ik weet ook nog hoe goed het klonk in Breda.

Ik heb die SS breedbander trouwens ook zelf, en ook de Concaeve Sat kastjes, dus ik kan wel eens wat pielen maar ik weet uit ervaring al hoe dit zit.
In Breda heb ik deze kastjes laten horen:
viewtopic.php?f=3&t=21011&start=225#p1804751

Even anders gezegd: in 9 liter kun je prima met een 6,5" werken. Als je heel laag wilt is dat inderdaad een offer in gevoeligheid. Het zou fantastisch zijn als je niet de fullrange met een weerstand(snetwerk) zou moeten afremmen in SPL maar dat is bijna onmogelijk met zo'n kleine FAST.
Lees het verhaal van de Twenty Five van Tony Gee maar eens, ik denk echt dat bij een passieve speaker het niet afremmen van gevoeligheid veel oplevert in een vrij en dynamisch(er) geluid.

Hans Nootdorp

Berichtdoor Hans Nootdorp » za 31 okt 2020, 11:01

Wouter, in vrijwel ieder 2weg systeem wordt toch de tweeter tov de woofer gedempt? Volgens jou zou dat niet nodig zijn?
In de Twentyfive van Tony is toevallig de efficiency van de woofer incl. 4pi-reductie (93-4) gelijk aan de efficiency van tweet/breedbander (89). Mooi uitgezocht! Maar bij andere units zal je altijd 1 van de 2 moeten dempen. Toch?
Laatst gewijzigd door Hans Nootdorp op za 31 okt 2020, 11:06, 1 keer totaal gewijzigd.

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » za 31 okt 2020, 11:04

Juist wel ;-) Want een tweeter met 89dB gevoeligheid past simpelweg niet bij een woofer met 89 dB gevoeligheid. Daarom dempen we tweeters.
Nu wilde jij oppassen - als ik het goed gelezen hebt - dat je woofer niet de fullrange voorbij gaat in gevoeligheid. Ik stelde daarom dat dit zelfs geen probleem, maar een voordeel zou zijn.
Hans Nootdorp schreef:Die 10F/4424 heeft een mooie hoge gevoeligheid (90 dB), wat ook woofers met hoge gevoeligheid mogelijk maakt. De breedbander mag volgens mij wel een hogere gevoeligheid hebben dan de woofer maar niet andersom.
Daarmee kan de 10F/4424 met Pmax van 15 watt een SPL maken van 102 dB.
Dus het zou de 10F eer aan doen als de woofer met zijn Pmax ook die SPL haalt. Aangezien Pmax per woofer niet zo heel erg verschilt, moet de gevoeligheid toch niet te laag zijn; in combinatie met de 10F moet deze daarom toch wel min. ca. 85 dB zijn. Daaronder wordt de woofer bepalende voor de SPL.

Dus, die woofer mag gerust tot 110dB gaan hoor*... En ook gevoeliger zijn, al is dat bij een woofer tot 6,5" onmogelijk.
Een Atohm of Ciare zou nog een SPL knaller kunnen zijn, maar niet bij de gewenste diepgang/kastformaat.
http://www.atohm.com/en/products/driver ... 0cr04.html

*we luisteren niet naar roze ruis, maar naar muziek. Daar zit het centrum van de energie rond 300Hz heb ik wel eens gelezen, in mijn beleving zit vooral de energie bij de woofer die je in Watt's zou uitdrukken. De beleving van luidheid kan zeker rond 2kHz ervaren worden maar dan is 105dB een stuk makkelijker dan dit bij (sub)laag opwekken.

Hans Nootdorp

Berichtdoor Hans Nootdorp » za 31 okt 2020, 11:16

Let wel, zoals ik eerder al in mijn reactie op jeroenD had gezegd: in een FAST ondervindt de breedbander ook het gevolg van de bafflestep (net als de woofer). Daarom wordt van beide de gevoeligheid bepaald door de 4pi-waarde van zijn/haar gevoeligheid.
Laatst gewijzigd door Hans Nootdorp op za 31 okt 2020, 17:55, 1 keer totaal gewijzigd.

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » za 31 okt 2020, 11:33

Dan snap ik je, maar dat is niet geheel correct in mijn praktijk*. Dat zou ik bij een bandpass @150Hz me nog kunnen voorstellen maar met filtering krik je zonder correcties zo het gebied boven 300Hz op bij een breedbander, en de kast doet dat ook. Metingen genoeg van, maar je kunt dit ook in Boxsim proberen. Daarnaast werk je niet toe naar een vlakke lijn, dat wordt super dun en irritant qua klankbeleving.

Een Peerless SLS 6,5/P830946 zou een prima keuze zijn, als je de poort goed voor elkaar krijgt. Met een passief membraan was ik echt het laag kwijt, ik heb deze gecombineerd met 2x Dayton SD215-PR. in ca 8 liter. Geen goed idee, basreflex ging veel dieper gevoelsmatig.
Bij muziekweergave overstem je veel poortproblemen, dus dat moet te doen zijn.

De Raptor-6 van Monacor heb ik ook nog geprobeerd. Het mooiste laag verwacht ik eerder van een Wavecor SW182BD in een gesloten behuizing met wat correctie ofzo... maar dat is niet wat je zoekt.

*Alles hangt af van de overgangsfrequentie, maar een FAST met jouw drivers zal betekenen dat de woofer te zacht is t.o.v. je SS 10F.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » za 31 okt 2020, 11:59

I.d.d. Wouter, niet te krampachtig doen over die bafflestep. Volledig corrigeren slaat vaak door naar een indruk van te dik laag-midden.
How much wood could a woodchuck chuck
if a woodchuck could chuck wood

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » za 31 okt 2020, 15:48

De Dayton DCS165 4 ohm gaat voor zo ver ik kan vinden erg mooi laag in je kastje:
https://www.soundimports.eu/nl/dayton-a ... 165-4.html

Kun je met 8 a 9 liter je -3dB rond 40Hz mee krijgen, ten koste van gevoeligheid. Een SLS 6,5 speelt 2,5 dB luider bij dezelfde input!
Hoffmans law... Gevoeligheid-diepgang-formaat... zit aan elkaar vast, je kunt er 2 krijgen, niet alle 3.

Edit:
8liter1.png

Hierboven zie je 3x een box van 8 liter, met 1W invoer.
De bovenste (dikke) lijn is van de FaitalPRO 5FE100 8 ohm. Je kunt de 5FE120 8 ohm in dezelfde behuizing lager laten spelen, maar alleen maar ten kost van gevoeligheid, dus dat kan ook met een seriespoel met hogere Rdc waarde.

Daar vlak onder is in 8 liter de SLS 6,5, en een stukje daaronder de Dayton. Die woofers zijn 4 ohm, want anders kan dit natuurlijk ook niet. Die 5" Faital doet het gewoon heel makkelijk in 8 liter, maar is niet echt een sub. Ook maar 20 euro. Die Dayton en SLS zijn als passieve subwoofer beter te gebruiken, de Dayton lijkt me makkelijker te filteren zonder verlies aan F3. De Rdc van 3,4 is een stuk praktischer dan de 2,7Ohm Rdc van de Peerless.

Edit: Nog een voordelige keuze:
https://en.toutlehautparleur.com/speake ... -inch.html
Deze kan ongeveer wat de Dayton kan, maar dan wel door opslingering in de afstemming. Anders wil deze een nog grotere kast, en diepere afstemming. Lijkt me wel een beest van een woofer, ongelofelijk lage prijs. Zijn ook passieve membranen van.

Benieuwd hoe dit zich verhoudt tot de Reckhorn 6,5" sub.. die heb ik nog niet gesimuleerd maar die is ook zo ongevoelig. Maar het trucje met opslingeren kan helpend zijn. Gewoon laten samenvallen met de laagdoorlaat.
8liter2.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Hans Nootdorp

Berichtdoor Hans Nootdorp » za 31 okt 2020, 22:16

FaitalPRO 5FE100 v ind ik niet laag genoeg gaan.
Reckhorn vereist een PR.

Ik heb ook nog wat gesimuleerd:
Omnes Audio, omdat ie in 9,3 l. goed laag gaat f-3 39 Hz.
Wavecor SW146; gaat ook vrij laag, met nog iets kleiner kastje.
Peerless SLS6.5, kan in nog iets kleiner kastje, maar heeft dan wel iets hogere F-3.

SPLmax is van Omnes 4 dB lager dan van andere 2.
Excursie: alle 3 bereiken bij Pmax ongeveer bi dezelfde F hun Xmax.

De Dayton DCS-165 heb ik zelf niet gesimuleerd, maar gaat 2,5 dB minder hard dan de Peerless.

3x sim FR.JPG

sim exc 31-10.JPG

Voor nu vind ik de Wavecor SW146 het aantrekkelijkst. Gaat even hard als de Peerless, maar gaat wel weer een stukje lager.
Edit: bij nader onderzoek klopt dat niet helemaal: bij eerlijke vergelijking (P per woofer zo instellen dat voor ieder SPL gelijk is (100dB @200Hz) loopt de SW-146 bij lage freq. (30 a 40 Hz) eerder tegen Xmax aan.

Zijn frontplate is wel lekker klein; 146 mm.

Wat ik niet snap:
De VDmax van de SW146 is 2x zo klein als van de andere 2 woofers. Maar toch zie ik dat nergens terug. Hij loopt toch ook niet eerder tegen zijn Xmax aan. :think: Edit: is niet juist. Zie mijn edit-opmerking hierboven...Kan iemand mij dat uitleggen?
Laatst gewijzigd door Hans Nootdorp op vr 06 nov 2020, 17:27, 5 keer totaal gewijzigd.

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » za 31 okt 2020, 22:35

Omdat je bij de Wavecor de Xmax van 6mm als pp hebt opgegeven ipv one-wsy (+/-) misschien?

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » za 31 okt 2020, 22:44

Die Wavecor is een 5,25", geen 6,5" en de SPL max is een stuk lager dan de SLS 6,5/P830946

SSassen

Berichtdoor SSassen » za 31 okt 2020, 23:17

Hans, niet eigenwijs doen en gewoon luisteren naar Wouter, die weet waar hij over praat, punt.
Mediocre is not my middle name.

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » za 31 okt 2020, 23:24

SSassen schreef:Hans, niet eigenwijs doen ....
als we dááraan gaan beginnen worden t allemaal van die korte topics :rofl:
If it measures good, but sounds bad, you're measuring the wrong thing." ― Dr. Richard C. Heyser

Hans Nootdorp

Berichtdoor Hans Nootdorp » za 31 okt 2020, 23:29

pappaleo schreef:Omdat je bij de Wavecor de Xmax van 6mm als pp hebt opgegeven ipv one-wsy (+/-) misschien?

Nee, toch niet, Leo.
Maar... had gekund.

SSassen

Berichtdoor SSassen » za 31 okt 2020, 23:31

Henkjan schreef:
SSassen schreef:Hans, niet eigenwijs doen ....
als we dááraan gaan beginnen worden t allemaal van die korte topics :rofl:

Da’s een van de redenen dat ik geen moeite meer doe voor Hans, je steekt een hoop tijd in om hem van gedegen advies te voorzien en vervolgens doet hij iets wat daar haaks op staat. Dat kun je eigenwijs noemen, maar ik pas ervoor, ik heb dat nu al een paar keer meegemaakt, of zien gebeuren, en ik kan mijn tijd beter besteden en zou andere forumleden adviseren hetzelfde te doen.
Mediocre is not my middle name.

Hans Nootdorp

Berichtdoor Hans Nootdorp » za 31 okt 2020, 23:41

wouter schreef:Die Wavecor is een 5,25", geen 6,5" en de SPL max is een stuk lager dan de SLS 6,5/P830946

Diameter klopt inderdaad, Wouter. Simulatiecurve van SPLmax laat zien dat ze vrijwel gelijke SPLmax hebben...
De sensitivity van de Peerless is zelfs 1 dB lager....

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » zo 01 nov 2020, 8:58

8lite3.png

Dan gaat er iets mis in je simulatie toch... welk type heb jij ingevoerd?

8,2mm en 126cm2 geeft veel meer Vd dan 6mm en 85cm2. ALs ik de Peerless 150W piek op geef zie ik de powerdip op 107dB liggen.
Met de Wavecor in 8 liter en fb 42Hz ligt die op 100dB. De gevoeligheid bij 80Hz is 86,4 vs 84 dB :think: Lijkt me aannemelijk toch.

Voor muziek is de SLS 6,5 lekker robuust, voor basgitaar is een snuggere PA woofer veiliger. Maar die SLS klinkt wel heel goed.

Van Wavecor weet ik dat ook van de SW182BD, en die Tangband die Henkjan noemde is ook een snoepje.

Die budget Faitail ga ik zelf denk ik even mee stoeien, leuk gevoelig ding
Edit: kwam tijdens een orientatierondje deze tegen:
https://virtusestmos.com/2016/06/04/in-building/

Gaat toevallig over 8 liter met 5FE100 en een TB W5-1138SMF ( in 14 liter). Omdat jij echt op zoek bent naar laag zou ik de 5FE100 dan skippen, voor mij is het een bevestiging wat die Faital doet in de simulatie - gevoeligheid geeft een soort gemak. Een 8ohm unit die luider speelt dan een grotere 4 ohm woofer zegt me genoeg, al komt dat ook door het kleinere formaat - hij heeft minder tegendruk in 8 liter. Toch is de SLS 6,5 gemaakt voor 7-liter ish.

Heb je dit soort ontwerpen al eens bekeken?
https://www.lautsprechershop.de/hifi/sidekick_m_en.htm

Die TB bundles hebben een prima afstemming, maar super lage gevoeligheid - mind you :mrgreen:

Hans Nootdorp

Berichtdoor Hans Nootdorp » zo 01 nov 2020, 10:57

Wow, Wouter. Veel info. :goedzo:
Succes met de Faital.

Die FAST met Omnes Audio full range is zeker leuk, maar kast is voor mij te groot.
Ja, die TB W5-2053 met PR gaat inderdaad erg laag, maar inderdaad maar een rendement van 80 dB.

Ik moet verder uitzoeken wat er met mijn simulatie fout gaat. Heb ik gedaan met speakerboxlite. Daarmee kun je wel makkelijk kastafstemming kiezen.
Ik zal simulatie eens overdoen in BoxsimWinISD. Ergens kunnen die waarden voor X en SPL in combinatie niet kloppen.... :think:
Vd van Peerless is 2x zo groot als van Wavecor SW146. Daarom vind ik het vreemd dat SPLmax bij 35 a 40 Hz van de SW146 zo'n 2 dB hoger ligt dan van de Peerless......
In speakerboxlite zit wel de SW-146WA02 in de bibliotheek, maar niet de SW-146WA01 (4 ohm), die in een kleinere kast kan. Ik heb daarom de SW-146WA02 genomen en parameters aangepast. Misschien is het daardoor ergen fout gegaan. Op naar boxsim (zonder bibiliotheek, dus zelf drivers invoeren, toch...?)

O ja, in datasheet zie ik vaak andere waarden staan dan dat BoxsimWinISD zelf berekent. Met welke waarde doe jij / jullie de simulatie?

De kandidaten zijn nu wel lekker uitgedund: Omnes A W6, PeerlessSLS6.5 en Wavecor SW-146. De Peerless schijnt wel wat fans te hebben... :lol:, dus die houd ik nog maar even er in.

Edit: ik bedoel hier WinISD i.p.v. Boxsin. Dat was duidelijk nog vóór de koffie...
Laatst gewijzigd door Hans Nootdorp op ma 02 nov 2020, 22:41, 2 keer totaal gewijzigd.

Terug naar “Luidspreker Drivers”