ontwerp FAST - welke woofer

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Shadow

Re: ontwerp FAST - welke woofer

Berichtdoor Shadow » di 27 okt 2020, 18:59

Ik had de TB W5-1685 in een ML-TL zitten, die liep door tot 33Hz met redelijk spl passief, daarom denk ik dat je met die kleine W4-1720 ook wel die richting op kan. De W4-1658 is gebruikt in de BPA ‘New Orange’ icm een BB3.01;

DD7D8D7A-B480-4DF5-91F0-EA25028516A8.jpeg

876DB226-EFD8-4AD6-9D19-37ED53F87781.jpeg

Leuk kastje, geeft ook aan wat je kan verwachten met zo’n woofer...
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Passed over: Pass Aleph 5
Kleine subjes bouwen (2xSDX12) met mfb
Nog een mooie monitor voor daar bovenop met de JA-8008 en T035

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » di 27 okt 2020, 20:40

Zelf heb ik vrij veel gebouwd met kleine drivers, ook bedoeld om te spelen zonder subwoofer.
De TB W4-1720 heb ik liggen, ik wil die combineren met de W4-1320 in het ontwerp Double Four.
https://www.lautsprechershop.de/hifi/double_four_en.htm

Oaudio.de heeft deze trouwens uitgevoerd met de 5" subwoofer van Tangband waarover anderen het eerder hadden, de W4-1658SB. Die heb ik in Breda eens gehoord icm een Omnes Audio BB3.01, het laag van die FAST was erg goed. Gewoon een feestje, dus ik begrijp de opmerking van HJ.

Ik zou kijken naar drivers van Wavecor, als je bij 4" wilt blijven, en anders heeft Tangband zelf 'bundles', maar die zijn qua gevoeligheid wel erg laag.

Zelf bouwde ik 18 jaar geleden een compound basreflex van 6 liter, met 2x de Monacor SPH100C. -3dB @ 40Hz ongeveer, maar dynamisch kon het vrijwel niets. Naast die woofers een wavecor 4" zetten en je hoort wat de tijd gedaan heeft.... Heb hier een hele zooi Wavecor WF120BD04 liggen, geen sub maar in 6 liter gaat dat ook laag. Gevoeligheid en SPL gaat maken dat je systeem ondanks 4" niet te 'krap' wordt.

Kijk bijv naar de Wacecor SW118 ofzo.

De 3,5" Peerless SLS heb ik hier gehad, die wil echt maar 1,5 liter en de stofkap vloog er af bij (over)belasting. De Dayton Audio ND91 is wat dat betreft VEEEEL robuster. Maar das 3" en dat zou ik niet aanraden voor laag. Mik altijd op een afstemming rond 60Hz of lager, anders is het zonder subwoofer geen volwaardige sound.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » di 27 okt 2020, 20:48

wouter schreef:Zelf bouwde ik 18 jaar geleden een compound basreflex van 6 liter, met 2x de Monacor SPH100C. -3dB @ 40Hz ongeveer, maar dynamisch kon het vrijwel niets..........

Dat is nou precies de makke van die kleine woofertjes. Het kan wel een beetje laag poepen, het mist gewoon dynamiek. Alleen een TL kan er nog wat van maken dan. Maar dat wordt weer aan de maat en kun je m.i. beter gelijk naar een 7 - 8 incher.
How much wood could a woodchuck chuck
if a woodchuck could chuck wood

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » di 27 okt 2020, 21:13

Ik heb even een hele rits vergeleken, die TB W4-1658 is erg gevoelig en heeft praktische parameters. Maar ik kwam er achter dat wanneer je de FaitalPRO 5FE 100 8 ohm een beetje knijpt en in 7 liter stopt, dat je dan vergelijkbare prestaties haalt. En dat is een heel andere prijs! Binnen Xmax ligt de SPL ook 2dB hoger - maar uiteraard gaat de poort dan je grootste uitdaging worden. Persoonlijk vind ik 7 liter niet weinig, voor een 4" vrij ruim zelfs. Dus die Faital zou best een voordelig test object kunnen zijn. De Dayton DS(A) 135 8 ohm doen het ook leuk, maar missen de gevoeligheid van de tangband en faitalpro. Logisch, dat zijn met 80cm2 Sd ook 5,25" chassis.

@pjotr: Dat de SPH100C geen dynamiek had in compoundopstelling (77dB gevoelig systeem) en een enkele Wavecor 4" dat ruim voorbij vliegt is een reden om aan te nemen dat het JUIST WEL kan. Mits je kijkt naar gevoeligheid en ruimte buiten Xmax. Kom je automatisch dus wel op een groter kastje uit. Een Peerless SLS 5,25 kan in nog geen 5 liter heel laag, maar dat is onpraktisch en onbruikbaar. Dito voor de Tangband W5-1139, maar die hebben dynamisch echt nog wel een beetje uithoudingsvermogen hoor.

De Wavecor SW118WA-01 kun je dubbel in 6 liter doen, dan kan het vergelijkbaar spelen met een FaitalPRO 5FE100 8ohm. Die laatste kost nog geen 30 euro, die eerste 2x is al ruim over de 100 euro heen... 6 liter of 7 liter... scheelt dat dan nog zo veel :-k

Hans Nootdorp

Berichtdoor Hans Nootdorp » di 27 okt 2020, 22:13

Kandidaten gesorteerd op VD. Nu kijken welke 6 inch of 5 inch in max. 9 l. (mijn wens) laagste F-3 geeft. Of 2x 5 inch of 2x4 inch ieder in 4,5 l. max.

woofers sorted Vd 27-10-2020 22_09.JPG
LM4780 versterker is klaar en speelt...Nu genieten van mijn HATT-monitors.
Menhir 3 weg, mid/hoog passief gefilterd, DLCP voor filtering wooofer/midhoog, 2x UCD180 voor midhoog, 2x UCD400 voor de woofer

Hans Nootdorp

Berichtdoor Hans Nootdorp » di 27 okt 2020, 23:10

Wouter, je bent lekker bezig.
Ik zal die Faital ook aan de lijst toevoegen.
Ik zie al wel even snel dat die een Vd van 42 cm3 heeft en dus in de tabel in de onderste helft zit.
Verder wil ik niet te veel op de prijs letten. Ik ga meer voor kwaliteit.
Menhir 3 weg, mid/hoog passief gefilterd, DLCP voor filtering wooofer/midhoog, 2x UCD180 voor midhoog, 2x UCD400 voor de woofer

markbakk

Berichtdoor markbakk » wo 28 okt 2020, 9:21

De Omnes Audio SW 5.01 en het grotere broertje SW 6.01 zijn misschien ook nog kandidaten.
Mark Bakker

Hans Nootdorp

Berichtdoor Hans Nootdorp » wo 28 okt 2020, 10:37

Bedankt voor de tips, Mark. Ik zet ze er bij.
Ook de Faital komt in het lijstje.
Jeroen: de 2 Peerless-drivers + Tynph GBS-115 vind ik toch wat te weinig Vd te hebben.

Wat voor mij nu uit de tabel overduidelijk is geworden dat er toch veel kleine woofers met grotere Vd (en dus meer SPL) zijn als de eerder door mij bedachte TB W4-655. Bijv. de TB W5-1138SMF heeft een Vd die voor maar liefst 15 dB SPL kan zorgen dan de W4-655.

woofers sorted Vd 28-10-2020.JPG

NB. Voor de kolom VDrel heb ik de driver met grootste Vd (W6-1139SI) als referentie genomen (Vdrel = 20*log(Vd/Vd0). Dat maakt vergelijken van Vd in dB's makkelijker.
VDrel groen betekent dat zij voldoen aan mijn eis (15 dB meer Vd dan de W4-655). VDrel lichtgroen betekent 2 woofers samen geven ook min. 15 dB meer Vd dan de W4-655.

Shadow

Berichtdoor Shadow » wo 28 okt 2020, 11:11

Die W5-1138 kun je vergeten passief....

Hans Nootdorp

Berichtdoor Hans Nootdorp » wo 28 okt 2020, 11:15

Shadow schreef:Die W5-1138 kun je vergeten passief....

Onder 300 Hz bergen en dalen?

Shadow

Berichtdoor Shadow » wo 28 okt 2020, 11:17

Impedantieverloop is dramatisch, Leo maakte daar ook al een opmerking over, hij heeft een poging gewaagd met een ontwerp - ik dacht dat de woofer alleen al naar 3 Ohm dipte.

Shadow

Berichtdoor Shadow » wo 28 okt 2020, 11:18

Dat;

pappaleo schreef:
FritsK schreef:Overigens is die TB een woofer die een draak is om passief aan te sturen dus een DSP is wel vereist.

Oh ja? Vertel......

:rofl: :rofl:

Daarom vroeg ik al:
pappaleo schreef:Ga je trouwens actief of passief ?

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » wo 28 okt 2020, 11:33

Jup en de gevoeligheid is ook naadje. Moet je de rest flink gaan knijpen. Kan alleen passief als je er minstens 2 in serie zet.

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » wo 28 okt 2020, 12:52

Hans klopt wat je zegt. Ik constateer dat je de 4” woofers nu zelf aan de kant schuift de door jouw genoemde W5 is een grote 5” met effectieve diameter van 11cm. Er zijn veel 5” exemplaten die niet verder komen dan 10-10,5cm. En 4” woofers, ja, die zijn echt heel klein.
Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal. Albert Einstein (1879 - 1955)

Hans Nootdorp

Berichtdoor Hans Nootdorp » wo 28 okt 2020, 12:54

Pjotr schreef:Jup en de gevoeligheid is ook naadje. Moet je de rest flink gaan knijpen. Kan alleen passief als je er minstens 2 in serie zet.

Gevoeligheid moet in mijn geval juist niet te hoog zijn. Anders kan de breedbander het niet bijbenen. 10 SS 10f/4424 heeft een gevoeligheid van 89 dB. Dus maar moet de woofer wel onder blijven.

Hans Nootdorp

Berichtdoor Hans Nootdorp » wo 28 okt 2020, 13:03

Klopt Jeroen; ik ben inderdaad opgeschoven. Ik zie nu dat een 5" in BR in max. 9 l. ook mogelijk is. Zoals bijv. de W5-2053 of W5-1138sm/smf. Of de Omnes SW6. Zelfs die Reckhorn D-165 komt in 6 l. op f3 van 44 Hz.

Leo (of iemand anders): wat heb jij precies ervaren met de W5-1138?

Shadow

Berichtdoor Shadow » wo 28 okt 2020, 13:24

Hans Nootdorp schreef:Klopt Jeroen; ik ben inderdaad opgeschoven. Ik zie nu dat een 5" in BR in max. 9 l. ook mogelijk is. Zoals bijv. de W5-2053 of W5-1138sm/smf. Of de Omnes SW6. Zelfs die Reckhorn D-165 komt in 6 l. op f3 van 44 Hz.

Leo (of iemand anders): wat heb jij precies ervaren met de W5-1138?

Ik heb het even erbij gepakt voor je;

pappaleo schreef:Over die woofer wil ik wel even wat kwijt. Ik had destijds een paartje aangeschaft naar aanleiding van het Boenicke W5 - kloon en kloon'isch' topic.

Ik ben ook begonnen met een versie met de woofer aan de zijkant. Simulatie met WinISD gaf aan dat je een kast van 10 a 11 liter nodig hebt voor een BR afstemming. Ik heb die kast gebouwd en het werd een stuk lomper dan ik in gedachten had, sterker nog, het zag er niet uit. Ik had nog een paar fountekjes FR89ex liggen en ook nog een paartje Tangband W3-881SJ. Die laatste kan niet mee (lage belastbaarheid en een x-max van 0,5 mm, voor een serieuze fullrange toepassing niet geschikt. De eerste is gewoon te duur en dan schurk je weer aan de randen van het budget.

Ik heb van een een heel rijtje 3 en 4 inchers onderzocht en de HiVi kon een beetje mee qua belastbaarheid en SPL. Ik had een setje testfilters gemaakt, maar vanwege de esthetiek heb ik de tweede kast nooit gebouwd. Ik ben dus onlangs begonnen aan een paar wat conventionelere kasten.

Daar heb ik die testfilters op aangesloten en het klonk veelbelovend. Verre van perfect, maar er leek wel wat mee te beginnen.
Ze gingen ongelooflijk laag, daarboven (100-150Hz) was er wat minder energie en de rest klonk wat metalig, maar leek me wel te temmen.
Eigenlijk zag ik bij de metingen pas dat de narigheid in de HiVi al bij de 4kHz begon. Was te zien geweest in de grafiek in de datasheet, maar niet goed op gelet. Ik heb ook wat (niet gepubliceerde) langere afstandsmetingen gedaan en geimporteerd in Boxsim. Ik heb de narigheid in de HiVi weggekregen en de aansluiting op de peerless voor elkaar gekregen. Best mooi recht, maar na fabricage van het filter bleek het toch niet lekker te klinken. Het metalige (de HiVi breakup) was wel weg en goed onderdrukt, maar er waren een hele hoop onderdelen voor nodig.

De grootste problemen ontstonden echter bij het filteren van de woofer. Wat je ook doet, je hebt direct opslingering en navenante impedantiedaling. Je zit zo onder de 3 ohm. Ik heb toen de oude filters er weer eens bijgepakt en een impedantiemeting gedaan: nog net geen 2 ohm (1.9) bij 100Hz. Gelukkig kunnen mijn nCores wat hebben.

Na een hoop gepiel in Boxsim had ik een redelijk rechte FR met een minimum impedantie van 3 ohm. Klonk van geen kanten. De bafflestepcorrectie was er niet en proberen om daar wat aan te doen leidt direct weer tot een impedantie die onder de 2 ohm zakt.

Wat die gasten bij Boenicke in de W5 ermee gedaan hebben vraag ik me echt af. Ongefilterd geloof ik, maar dan komt er een hoop ongewenste prut uit. Misschien dat ie daarom aan de zijkant zit. Maar dan heb je nog die Fountek parallel en daar gaar je impedantie weer. Je gaat haast denken dat ze een serieweerstand hebben toegepast. In de simulaties werkt dat wel, maar ik heb (nog) geen idee hoe dat klinkt (modderig?).

De woofers zijn eigenlijk alleen geschikt om direct op een met DSP aangestuurde eindbak gehangen te worden.

Komt uit dit topic;
viewtopic.php?f=77&t=27945&hilit=whiskers
En met de woofer bedoeld hij dus de W5-1138.

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » wo 28 okt 2020, 13:38

Precies :goedzo:

FritsK

Berichtdoor FritsK » wo 28 okt 2020, 17:44

Als je actief gaat dus een prima (ongevoelig) woofertje. Wil je hem passief inzetten dan kan je beter naar een alternatief kijken.

Peerless SLS6.5 is ook mooi smal opgebouwd, misschien een optie.

Montage aan de zijkant is geen optie? Dan kan je misschien iets groter en kom je ergens. Hoewel het aanbod van 8-inchers die zich in 8 liter op hun gemak voelen en laag gaan ook niet heel groot is. Je kan nog naar de optie kijken voor een ovale woofer in het front (of zijkant). Optisch not my cup of tea, maar misschien wel de jouwe.

Hoe laag wil je eigenlijk dat het gaat? Kleine woofer, +-89db van de 10f bijhouden én laag uit 8 liter klinkt als de natuurwetten tarten.
Niets uit deze tekst mag gequote worden zonder toestemming van de schrijver

Hans Nootdorp

Berichtdoor Hans Nootdorp » do 29 okt 2020, 10:41

FritsK schreef:Als je actief gaat dus een prima (ongevoelig) woofertje. Wil je hem passief inzetten dan kan je beter naar een alternatief kijken.
HM: Ik wil hem wel passief maken, ja.

HM: Tja, ik lees het...
Ik zie wel dat er 2 TBwoofers zijn die vrijwel hetzelfde typenr. hebben maar totaal andere opbouw hebben.
https://www.soundimports.eu/nl/tang-ban ... 38smf.html
https://www.soundimports.eu/nl/tang-band-w5-1138sm.html
Welke van die 2 heb jij onderhanden gehad, Leo?

Peerless SLS6.5 is ook mooi smal opgebouwd, misschien een optie.
HM: Ja, was mijn oog ook al op gevallen. Staat dus ook in mijn lijstje

Montage aan de zijkant is geen optie? Dan kan je misschien iets groter en kom je ergens. Hoewel het aanbod van 8-inchers die zich in 8 liter op hun gemak voelen en laag gaan ook niet heel groot is. Je kan nog naar de optie kijken voor een ovale woofer in het front (of zijkant). Optisch not my cup of tea, maar misschien wel de jouwe.
HM: Woofer op de kastzijkant vind ik wel ok. Een smal front wil ik sowieso en als je dan toch laag wilt en niet alleen op fluisternivo wilt spelen, dan zal minimaal 1 of 2 maal 5 inch toch wel nodig zijn.

Hoe laag wil je eigenlijk dat het gaat? Kleine woofer, +-89db van de 10f bijhouden én laag uit 8 liter klinkt als de natuurwetten tarten.

HM: Laag (f-3 op ca. 40/45 Hz) uit 8 a 9 liter kunnen meerdere woofertjes volgens simulatie wel.
De 10F/4424 levert met 10 watt een SPL van ca. 100 dB. Dat halen de 5 inch woofers met een beetje Xmax ook wel. Bijv. de Reckhorn D-165 doet dat in 6 liter BR volgens simulatie ook goed: pas ergens onder onder 30 Hz komt hij dan aan zijn Xmax.
Ik verzin het niet zelf... :hide:

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » do 29 okt 2020, 11:42

Hans Nootdorp schreef:
Pjotr schreef:Jup en de gevoeligheid is ook naadje. Moet je de rest flink gaan knijpen. Kan alleen passief als je er minstens 2 in serie zet.

Gevoeligheid moet in mijn geval juist niet te hoog zijn. Anders kan de breedbander het niet bijbenen. 10 SS 10f/4424 heeft een gevoeligheid van 89 dB. Dus maar moet de woofer wel onder blijven.

Je vergeet dat je voor lage frequenties rekening moet houden met 6dB rendementsverlies door rondstralen. 4pi vs 2pi dus. De woofer moet dus substantieel hoger rendement hebben dan de mid. Beide worden voor de specs op een baffle gemeten en dat is de referentie voor rendementsbepaling.

Dit soort dingen moeten helemaal geen onderwerp van discussie zijn. Je zult met een kleine woofer de 10F altijd flink moeten dempen maar dat is geen probleem.

In mijn klassieke 3-weg met een 10” woofer van 88dB en de 8ohm versie van de 10F (stuk lager rendement dan de 4ohm) moest ik nog steeds de 10F behoorlijk dempen met een weerstand van 10ohm parallel en 2,2ohm in serie.
Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal. Albert Einstein (1879 - 1955)

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » do 29 okt 2020, 13:27

Ook dat nog....... Alleen wordt dat 4pi vs 2pi wel een beetje gecompenseerd door de room gain in het laag. En voor bureauspeakers wel een beetje door de spiegeling van het bureaublad en evt achtermuur.

Hans Nootdorp

Berichtdoor Hans Nootdorp » do 29 okt 2020, 16:12

Jeroen, ik heb natuurlijk wel over de 6 dB tgv de bafflestep nagedacht. Normaal zal de midwoof 6 dB lager rendement in het laag krijgen (4pi). En omdat F-bafflestep in een doorsnee 2/3weg onder de F-xover van de tweeter ligt houdt de tweeter zijn eigen rendement (2pi). Toch?
Maar in een FAST zal de F-xover onder F-bafflestep liggen, zodat de 4pi-reductie van 6 dB zowel voor de woofer als voor de breedbander geldt. Klopt deze redenering volgens jou?

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » do 29 okt 2020, 23:34

Ja op die manier wel dan ben je nl. van plan het rendement van de 10F te verlagen middels bafflestep compensatie.

Het is wel waar wat pjotr zegt. Als je de speaker tegen de wand zet zal ook de woofer voor alle frequenties 2pi stralen. Dan geldt het woofer rendement ook voor lage frequenties.

Hans Nootdorp

Berichtdoor Hans Nootdorp » vr 30 okt 2020, 12:42

Hans Nootdorp schreef:
FritsK schreef:Als je actief gaat dus een prima (ongevoelig) woofertje. Wil je hem passief inzetten dan kan je beter naar een alternatief kijken.
Ik zie wel dat er 2 TBwoofers zijn die vrijwel hetzelfde typenr. hebben maar totaal andere opbouw hebben.
https://www.soundimports.eu/nl/tang-ban ... 38smf.html
https://www.soundimports.eu/nl/tang-band-w5-1138sm.html
Welke van die 2 heb jij onderhanden gehad, Leo?[/i][/color]

Ik lees net dat Leo de 1138SMF heeft gebruikt. Dus ....: what about the W5-1138SM...? :think:

Terug naar “Luidspreker Drivers”