ontwerp FAST - welke woofer

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Pjotr

Re: ontwerp FAST - welke woofer

Berichtdoor Pjotr » do 05 nov 2020, 22:49

pappaleo schreef:
Pjotr schreef:Zeg HJ gewoon nog eens een stelletje TRIO-8jes zien te scoren voor ons? :D Doen het perfect in 8L gesloten! Waarom zijn ze daar eigenlijk mee gestopt? Te goedkoop of is dat niet duidelijk? Overigens is 8L ook weer niet zo'n klein kistje: 20cm x 20cm x 20cm binnenwerks.

Passief gefilterd ? :shock:

Behalve het x-over hoef je niet te filteren. Dat is het mooie. Tenzij je het laag nog een half octaafje verder omlaag wilt boosten. Ja dat moet je dan wel actief doen, dat is logisch.
How much wood could a woodchuck chuck
if a woodchuck could chuck wood

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » do 05 nov 2020, 22:51

Maar ja, ik heb uit betrouwbare bron vernomen dat HJ geen Trio8 meer in voorraad heeft.

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » do 05 nov 2020, 22:52

Gek, was toch een hele voorraad. Wacht, die kocht een heel slim persoon op.... :mrgreen:

V.w.b. die poorten....

idd, dat betekent integreren in het ontwerp - als voet oid - of 3d printen. Ik kan het niet aanraden, maar dat is vooral omdat bij basscabs je alle poortruis meteen hoort, dus mijn ontwerpen hebben altijd grote poorten. En daarom lang, maar oprollen begin ik niet aan. Wavin Wadal 88graden bochten ben ik wel fan van.

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » do 05 nov 2020, 22:55

Trio8 was een conflict over t ontwerp met de manufacturer. Bob (vorige eigenaar van CSS) was te goed van vertrouwen, dit was niet de enige keer dattie pootje gelicht is
If it measures good, but sounds bad, you're measuring the wrong thing." ― Dr. Richard C. Heyser

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » do 05 nov 2020, 22:58

pappaleo schreef:Maar ja, ik heb uit betrouwbare bron vernomen dat HJ geen Trio8 meer in voorraad heeft.

Ja, dat weet ik. En ze worden ook niet meer gemaakt dacht ik. Maar waarom? Heeft alles mee voor een fraaie woef in een kleine kast.

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » do 05 nov 2020, 23:12

8liter6.jpg

Tja, gesloten gaat dat inderdaad best heel aardig, zie boven.
Alleen de gevoeligheid is weer erg laag. En de -3dB gaat van ca 40Hz naar 50Hz.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » do 05 nov 2020, 23:54

Henkjan schreef:Trio8 was een conflict over t ontwerp met de manufacturer. Bob (vorige eigenaar van CSS) was te goed van vertrouwen, dit was niet de enige keer dattie pootje gelicht is

Helder, bedankt Henkjan. Vroeg mij dat toch steeds af. P.s. Wouter, het is wel een 8 ohm ding. Dus met die gevoeligheid valt het wel mee. 8L kan prima met extra BAF/Baileys wool demping. Dan klinkt ie echt heel strak, beter en meer gedefinieerd dan zonder demping.

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » vr 06 nov 2020, 15:50

Geloof ik, 8 ohm is waar ook ja. Vind zelf de gefilterde simulatie wel erg goed, jammer dat de TRIO8 niet gewoon bij Visaton geproduceerd wordt bijvoorbeeld.

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » vr 06 nov 2020, 16:39

Nu we het toch over Trio8 hebben:

SB acoustics komt binnenkort met een Beryllium tweeter met geïntegreerde waveguide.

Dat zou een leuke kast kunnen worden. 4 Trio8's er in per kant, impulsgecompenseerd, 2 aan de voorzijde, 2 aan de achterzijde aangedreven door een FA503.

Nu nog een leuke mid erbij verzinnen. Zou dit wat zijn? Het is niet een echte mid.....

Maar dat red ik nooit in 8 liter.
:mrgreen: :mrgreen:

Hans Nootdorp

Berichtdoor Hans Nootdorp » vr 06 nov 2020, 17:51

Ja, die tweeter neemt vast veel ruimte in.... :mrgreen:
Past dus niet in dit topic.

Wel heb ik een andere vraag over jouw stoeien met de W5-1138SMF. Is die impedantie ook zo laag zonder de tweeter?
Ik ben benieuwd naar het filter voor de breedbander dat jij hebt gebruikt. Heb jij een L-verzwakker gebruikt, dwz zodanig dat het hoogdoorlaat-filter weer 8 ohm ziet? Zo ja, dan kan het misschien beter werken met uitsluitend een serieR voor de breedbander i.p.v. een L-verzwakker.
Ik heb gezocht naar jouw filter maar kom het niet tegen. Maar misschien heb je het ook niet gepost....
De soldeerbout staat weer even uit.... LM4780 versterker is klaar en speelt...Nu genieten van mijn HATT monitors.
Menhir 3 weg, mid/hoog passief gefilterd, DLCP voor filtering wooofer/midhoog, 2x UCD180 voor midhoog, 2x UCD400 voor de woofer

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » vr 06 nov 2020, 18:20

Hans Nootdorp schreef:Ja, die tweeter neemt vast veel ruimte in.... :mrgreen:
Past dus niet in dit topic.

Wel heb ik een andere vraag over jouw stoeien met de W5-1138SMF. Is die impedantie ook zo laag zonder de tweeter?
Ik ben benieuwd naar het filter voor de breedbander dat jij hebt gebruikt. Heb jij een L-verzwakker gebruikt, dwz zodanig dat het hoogdoorlaat-filter weer 8 ohm ziet? Zo ja, dan kan het misschien beter werken met uitsluitend een serieR voor de breedbander i.p.v. een L-verzwakker.
Ik heb gezocht naar jouw filter maar kom het niet tegen. Maar misschien heb je het ook niet gepost....

In dit topic is zoveel gekkigheid voorbij gekomen.... Allemaal fantasie. Dus ik dacht: ik leef mijn fantasie even uit aan de andere kant van het spectrum.

Maar ik begrijp je vraag niet. Wat heeft het breedband filter te maken met het feit dat de gefilterde woofer in zijn uppie al naar de 2 ohm duikt?

Alleen als je hem er parallel aan zet, wordt de totaalimpedantie nog lager.

Hoe het filter er precies uit zag weet ik niet meer. De woofers zijn verkocht en de onderdelen zitten weer in de voorraadbak.

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » vr 06 nov 2020, 19:19

staat toch wrgens in dat topic wel
If it measures good, but sounds bad, you're measuring the wrong thing." ― Dr. Richard C. Heyser

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » vr 06 nov 2020, 21:12

Hans heeft toch genoeg info met de simulaties van de woofer die ik met Ajhorn gedaan heb.

Ik ben benieuwd wat nu de volgende stap is.
In tegenstelling tot wat Pappaleo schrijft vond ik dit topic wel erg goed on topic, heb daarom er ook met plezier in gepost. Ik weet niet op welke gekkigheid gedoeld wordt, maar volgens mij is het prima qua V & A gegaan.

Maar met nog meer vragen komen geen boxen, en ook niet perse de benodigde ervaring. Dus, bedenk of je het nog ziet zitten en dan kijken of er al een volgende stap genomen kan worden. In simulaties of bouwen....

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » vr 06 nov 2020, 21:45

Nou, met gekkigheid bedoel ik eigenlijk al die woofertjes die voorbij gekomen zijn die soms nog kleiner waren dan het breedbandertje dat ze moesten ondersteunen. Maar dat is (denk ik) inmiddels ten goede gekeerd. Ik gok erop dat Hans toch voor de Omnes Audio LoCo 6.1 kiest.

Maar het wordt inderdaad tijd voor de zaag.

SSassen

Berichtdoor SSassen » vr 06 nov 2020, 23:50

pappaleo schreef:Maar het wordt inderdaad tijd voor de zaag.

Ik ga m’n adem niet inhouden als je het niet erg vindt?
Mediocre is not my middle name.

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » za 07 nov 2020, 7:04

Zou ik niet doen. Doe ik ook niet. Mogelijk dat hij verwacht dat het proefmodel door psychocreatieve energie gematerialiseerd wordt?

Hans, koop een plaatje brinta bij de Gamma en ram zo'n kastje in elkaar. Dan heb je snel genoeg in de gaten of het wat wordt. Is het levensvatbaar, dan kan je over beter materiaal en/of design gaan nadenken.

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » ma 21 dec 2020, 9:40

En ook hier heerst radiostilte.

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » za 02 jan 2021, 23:46

Ik heb zitten kijken naar de Dayton DCS-165 om die naast de Peerless SLS6,5 te zetten/vergelijken. Maar ik zie die toch minder luid gaan, en met de poort (nog langer) wordt het nog lastiger. Daarom uitgeweken naar de Dayton DCS205-4 8" variant, en deze in 8 liter gesloten geprobeerd. Het was wat werk maar ik heb de boel nu redelijk weten te filteren in de AJhorn simulatie.

Vergelijk met de SLS6.5 is nu goed mogelijk, al verwacht ik dan 8" zonder poort beter klinkt als deze gelijk simuleert. Maar 4dB minder gevoelig is wel een dingetje, zonder plate-amp zul je best wat van je versterker vragen wil je dit als passieve speaker aansturen.
Met plate amp is het allemaal veel simpeler, dan gewoon een liter of 8 met een seriecondensator en de rest regel je in met de plate amp. Ga je nog lager ook, maar ik wilde het voor mezelf perse als passieve systemen naast elkaar kunnen zetten.

Pic's or it didn't happen:
Dayton DCS205 8liter CB.jpg

Zwart is de peerless SLS6.5 ongefilterd (in 7,4 liter met 0,6 liter basreflexpoort)
Rood is de SLS 6.5 gefilterd (target was niet onder Rdc komen)

Blauw is de 8" Dayton gesloten ongefilterd in 8 liter
Groen is de Dayton gefilterd.

Alle simulaties in half space
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » za 02 jan 2021, 23:51

Is dit project niet al een stille dood gestorven?

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » zo 03 jan 2021, 0:29

Voor T/S wellicht, maar ik doe dit natuurlijk voor mijzelf ;-) En ik ga hiervoor geen nieuw draadje openen.
Ben heel veel aan het stoeien geweest met dit concept, de Infinity OVTR1 doet in 7 liter met zijn LT een -6dB @35Hz. Dat is natuurlijk met een eigen versterker. Ik heb in het verleden gespeelt met een Mivoc XAW210HC in 12 liter, met een plate amp van Mivoc deed dat 33Hz (-3dB) mede vanwege de boost @35Hz die vast ingesteld zit op de verterker.

Voor Acoustic Alignment heb ik nog veel gestoeid met dit concept, ook met een Monacor Raptor6 en een Tangband W8-740 icm PR. Uiteindelijk is voor basgitaar dan een hogere afstemming en eenvoudig goede woofer zoals de FaitalPRO 8PR200 (beest!) in 14 liter the way to go.

Voor mezelf wilde ik altijd nog eens kijken of ik van die poortruis van de SLS6.5 af zou kunnen komen en er mee verder als passieve stereo set (heb ze nu weer 'over' want zit niet meer in prototype bascabinet). viewtopic.php?f=3&t=21011&hilit=diepgaand&start=225#p1804751

Terug naar “Luidspreker Drivers”