ontwerp FAST - welke woofer

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

wouter
Ook commercieel actief

Re: ontwerp FAST - welke woofer

Berichtdoor wouter » di 03 nov 2020, 22:56

Hans Nootdorp schreef:
wouter schreef:Ja, zie boven heb een grafiek gemaakt. Die Wavecor doet het heel makkelijk, eigenlijk is 7 liter zat. Maar hij doet het ook niet perse beter dan een Dayton DCS-165, alleen kom je met een kleinere kast weg, en minder problemen, en wat minder SPL max

Fijn. Is deze grafiek de Wavecor en Dayton? Rood = Wavecor zeker? En voor welke P geldt de excursie? 1w / 4 w / beide op eigen Pmax?

Heb even nagekeken wat er mis ging, de grafieken zijn vergelijkbaar onderling (kleuren) want beide stonden ze op 3.8V. Soms pas ik het aan, zodat ik beter kan zien wat er gebeurt t.o.v. ongefilterd. Maar dat zou eerder 3,3V zijn, t.o.v. 2,83V. Ik weet even niet waarom ik het ooit op 3,8V heb gezet, maar ik werkte vanuit de Peerless SLS 6,5". In dat bestand ben ik verder gaan werken... Verder betekent het niets.

En ja, rood is de kleinere Wavecor.

Zojuist uitgebreid de Dayton en de SLS 6,5 vergeleken. Die laatste kan ik nu toch weer meer mee, dus dat blijf mijn favoriet.
Voor jou is dit nu niet relevant, met 8 liter kun je een 13cm pakken, zoals die Wavecor. Ik dacht aan de 8 ohm Faital 5FE100 omdat die het nog zoveel makkelijker doet, kom je niet eens in de buurt van de 4 ohm. Maar laagextensie is wel fraai, anders is het gewoon een kleine box met gebrek aan de gewoonlijke dingen ;-)

Hans Nootdorp

Berichtdoor Hans Nootdorp » wo 04 nov 2020, 11:13

In jouw laatste sim zie ik nu wel ook wel dat de SPLmax bij lage freq. van de Wavecor SW146 toch wel achterblijft bij de Dayton. Logisch, vanwege de kleinere Vd verwacht je daarvoor ook een verschil van 3,3 dB. Zo'n verschil (in SPLmax op lage freq.) moet er (theoretisch 2,6 dBvolgens mij ook zitten tussen de Dayton en de Peerless (20*log(101/75), alhoewel dat in jouw vergelijkingssim niet zo zie....

De neig nu toch naar de Dayton. Mede ook omdat de Peerless SLS6.5 toch net nog weer een bredere baffle nodig heeft. Ik wil nl. de woofer achter de baffle monteren en de ronde vorm van de Dayton biedt iets meer mogelijkheid voor een smalle kast dan de Peerless (met afgeplatte zijden, maar toch grotere radius). Scheelt maar weinig, maar toch... Anders zit ik straks op 10 inch.. :lol: De lol vind ik vooral om veel (verrassend) laag uit een (optisch) kleine kast te halen.

Daarnaast lonk ik toch ook nog naar de Reckhorn D-165.
https://reckhorn.com/en/speaker/car-spe ... oudspeaker
Die heeft wel een PR nodig, maar waarom niet... :hide
Edit: ik heb net een meting/review Hobby Hifi over deze woofer gelezen... Gemeten TS-parameters wijken nogal af van de datasheet, waardoor een flink grotere kast nodig is: 18 i.p.v. 6,4 l. Mede daardoor laat ik hem toch maar afvallen.
De soldeerbout staat weer even uit.... LM4780 versterker is klaar en speelt...Nu genieten van mijn HATT monitors.
Menhir 3 weg, mid/hoog passief gefilterd, DLCP voor filtering wooofer/midhoog, 2x UCD180 voor midhoog, 2x UCD400 voor de woofer

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » wo 04 nov 2020, 19:58

Je laat liggen dat opwarming en Xlim buiten Xmax ook nog effect heeft.

Die Dayton is leuk, maar ik ben benieuwd hoe je gaat filteren. Dat gaat verder dan vuistregels en spl simulaties. Verliezen liggen ook nog op de loer...

Maar wel leuk concept, nu nog leuk ontwerp. Ik wil er wellicht ook wat mee... een passief 2 of 3-wegje met ballen is commercieel ook nog wel interessant. Maar in de home audio tak is in 8 liter wel meer moois bedacht.

Wellicht kun je kijken bij het 2.1 topic van Pappaleo. Die gaf aan dat ze het beter doen dan Inimini. Dus als zijn 3" afstemming nou klopt, ben ik benieuwd wat we daarvan kunnen leren aan de uiterste kanten van het laag en hoog.

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » wo 04 nov 2020, 21:39

Heb je het nou over de afstemming van die 3" ? :think:

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » wo 04 nov 2020, 22:03

Zo schreef ik het inderdaad wel, ik doelde op de spectrale balans die jij met je satjes hebt bereikt. Er werd eerder al iets geroepen over BSC bij de fullrange, dus jouw afstemming van de sat zal waarschijnlijk een goede denkrichting zijn voor dit idee van Hans.
En dan aanvullen met passief laag - voor zover dat een haalbare opgave is. Dat lijkt me dan een goede kanshebber om tegen bijv. een Boenicke W5 aan te schurken - alleen dan dus volgens de regelen der kunst ontworpen.

Hans Nootdorp

Berichtdoor Hans Nootdorp » wo 04 nov 2020, 23:16

Ja, ik begrijp dat het filteren een lastig iets is. Maar ik weet geen woofer waarvan ik nu weet dat het filteren beter zal gaan. Of die Omnes Audio W6 misschien wel....? Mijn ervaring daarnee is te weinig om daarover meer zinnigs te kunnen zeggen.
Qua opwarming...: zowel de Peerless, Dayton als de Omnes hebben 38/39 mm voicecoil. Alhoewel de mechanische opbouw en korfmateriaal een rol zal spel bij warmtehuishouding. Maar wat jij ook al zei, er zijn niet zoveel kandidaten....

Nog over de impedantie.
Ik heb eeder met het idee van 2 woofers gespeeld.
Die zou ik dan in serie kunnen zetten. Maar dan zou er per woofer maar 4.5 liter beschikbaar zijn. En vind maar eens een woofer die daarmee genoegen neemt en toch in BR een f3 onder 50 Hz geeft....
Laatst gewijzigd door Hans Nootdorp op vr 06 nov 2020, 12:11, 1 keer totaal gewijzigd.
De soldeerbout staat weer even uit.... LM4780 versterker is klaar en speelt...Nu genieten van mijn HATT monitors.
Menhir 3 weg, mid/hoog passief gefilterd, DLCP voor filtering wooofer/midhoog, 2x UCD180 voor midhoog, 2x UCD400 voor de woofer

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » do 05 nov 2020, 9:52

pappaleo schreef:Vervorming is volgens mij wel een belangrijk criterium want schoon midden betekent goed ontwerp, want klein kan ook klein klinken, schoon is gevolg van fysieke afmetingen maar dan nog moet je het goed weten af te stemmen

Dat niemand zich afvraagt: "Wat voor bullshit kraamt ie hier nou weer uit?" :think:

Weet ik gelijk weer hoe serieus mijn bijdragen genomen worden.
Ik ken mijn plaats weer :hide:

Hans Nootdorp

Berichtdoor Hans Nootdorp » do 05 nov 2020, 10:25

Leo, ik was al blij met de 1e 8 woorden.... :)
Van de rest dacht ik: uitleg + bijbehorende discussie gaat weer 2 topicpagina's kosten... #-o

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » do 05 nov 2020, 10:33

Grappig, de eerste 8 woorden zijn van mijzelf; de rest heb ik ge-cut/paste uit een voor mij onbegrijpelijke tekst elders. :mrgreen:

Hans Nootdorp

Berichtdoor Hans Nootdorp » do 05 nov 2020, 10:42

Een soort van: beter goed gestolen dan slecht zelf bedacht. Maar dan andersom... :)

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » do 05 nov 2020, 12:11

markbakk schreef:De Omnes Audio SW 5.01 en het grotere broertje SW 6.01 zijn misschien ook nog kandidaten.

die zijn, zo lees ik op oaudio.de, gebaseerd op de TB W5-1138 resp W6-1139. dus mogelijk zelfde problemen bij passief filteren.

is deze Omnes niet wat:
https://www.rumoh.eu/speakers/woofer/wo ... o-loco-6.1
kreeg goede test in de HH
If it measures good, but sounds bad, you're measuring the wrong thing." ― Dr. Richard C. Heyser

Hans Nootdorp

Berichtdoor Hans Nootdorp » do 05 nov 2020, 13:03

Ik zie wel dat de TSparameters van de OA SW6 anders zijn dan van de TB W6-1139.... Ook Xmax is geen 11,5 maar 8 mm.
Maar die OA LoCo6.1 ga ik eens aan de tand voelen. Bedankt voor de tip, HenkJan.
Laatst gewijzigd door Hans Nootdorp op vr 06 nov 2020, 12:08, 2 keer totaal gewijzigd.

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » do 05 nov 2020, 15:34

@Pappaleo

wouter schreef:(...)

Maar voor nu is het al uitdaging zat! Passief dit kunstje flikken is weten wat je doet en waarop je moet zoeken. Vervormingsmetingen staan qua prio heel laag dunkt me

@Henkjan: jouw fantastische kleine 3-weg met 2x 3" was toch ook niet op vervormingsmetingen geselecteerd? Eerder toch ook praktische bruikbaarheid, bereik, SPLmax/xmax bij gegeven afmetingen... :-s

pappaleo schreef:Vervorming is volgens mij wel een belangrijk criterium want schoon midden betekent goed ontwerp, want klein kan ook klein klinken, schoon is gevolg van fysieke afmetingen maar dan nog moet je het goed weten af te stemmen

Sorry, ik meende dat vervormingsopmerking ging over de woofer. Uiteraard mag je met die 10F een schoon mid verwachten. En daar kun je redelijk snel aan beginnen, al heb ik geconstateerd dat een goedkope 8" woofer tot 800Hz beter klonk dan de 10F zo vroeg mogelijk inzetten.

Hans Nootdorp schreef:Niet straks weer zeggen dat ik zo eigenwijs ben he. Is wel zo...., maar er zijn vaak meerdere invalshoeken, blijk nu ook wel weer.
De ene woofer is natuurlijk mooie/beter/slimmer opgebouwd dan de andere om bijv. geen (niet te veel) compressie te krijgen. dat uit zich in vervormingscijfers....

Eh, met eigenwijs kom je er wel. Maar volgens mij ging er iets mis in je simulatie en heb je met passief filteren van dit soort ontwerpjes geen ervaring. Daarom deed ik met Ajhorn even voor wat er gaat gebeuren.

Ik heb hiermee wel veel ervaring, omdat ik een passieve compacte baskast wilde maken voor bassisten. En dat bleek enorm lastig, want daarbij is heel blijven ook nog een belangrijk criterium.
Maar ik verwacht het volgende: een woofer die het goed zal doen, zal ook weinig vervormen.

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » do 05 nov 2020, 21:58

pappaleo schreef:

Dat niemand zich afvraagt: "Wat voor bullshit kraamt ie hier nou weer uit?" :think:

Weet ik gelijk weer hoe serieus mijn bijdragen genomen worden.
Ik ken mijn plaats weer :hide:

Ik heb het nog een keer gelezen, en ik had gereageerd op dat de hele vervormingsdiscussie over het laag ging. Dus wat er stond over een schoon mid - wat inderdaad kan betekenen dat er geen versmering in moet zitten, geen kleuring, geen fouten in de spectrale balans, geen storende kastconstructie - kan inhouden een goed ontwerp. Schoon kan gevolg zijn van fysieke afmetingen, in vele recensies lees je terug dat de monitor versie van een model het wint van een vloerstaander qua middengebied... Dus, allemaal mogelijk dat je hier serieus in was - en ook een monitor (schoner) moet je goed weten af te stemmen.

Als je hier post om te kijken of we door hebben dat je serieuze opmerkingen mixt met random leuzen dan mag het verschil onderling wel groter - anders wordt het niet ontdekt ;-) Sowieso vind ik het een beetje een rare deelname, maar ik was er niet opgekomen dat dit aan de hand kon zijn. Mede omdat je meestal no nonsense bent, en weet waarover je praat.

Dus, sorry, ik zal kritischer zijn :mrgreen:

pappaleo schreef:Je gebruikt de SS 10F als breedbander en je wil daar een 4" woofer bij inzetten (Tangband W4-655) ?
Merkwaardige combi, die TB is zelf een breedbander.

Ik zou eens kijken naar een Wavecor SW168WA01.

Hans Nootdorp schreef:Voor het kastje denk ik aan een BR van niet meer ca. 8 l.; klein maar fijn....

Ok, dat is wel heel klein #-o

Eh, de eerste zin is zinvol, de rest is onzin. Toch \:D/

pappaleo schreef:Wavecor.jpg

In de praktijk wordt een stukje afvoerpijp van 50 diameter buitenzijde ongeveer 18cm.
Klinkt best aardig.

Bullshit, want geen 8 liter maar 16 liter. Tenzij je een isobaric voorstelt, maar dat lees ik niet - bij deze, ik heb het genoemd :lol:

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » do 05 nov 2020, 22:06

Dit was allemaal serieus. Ik stelde de Wavecor SW168 voor en zag later pas dat het maar 8 liter mocht worden.

De posts gingen zo snel dat ik de simulatie van de Bébé sub nog gepost had in -inderdaad- 16 liter.

Neemt niet weg dat die héél goed klinkt.

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » do 05 nov 2020, 22:11

Ik plaag nu ook he.

Ik denk dat het nu op de vervolg stap aan komt. Ik las nog e.e.a. over de Omnes Audio W6.01 maar ik zou weg blijven bij niche merken van dit segment. Een SLS 6,5 is gewoon al lang op de markt, en nog voor lang waarschijnlijk. Dayton vertrouw ik ook nog wel, maar die zijn al wat grilliger in leverbaarheid. Voor mijn bedrijfje vind ik een 8 liter passieve 3-weg wel leuk, al vaker wat mee gedaan maar dat was actief voor de sub. Passief heeft wel potentie, dus wellicht doe ik daar nog eens mij voordeel mee.

Mijn FAST stond volgens mij op het forum, dat wil ik ook wel delen maar is niet voor home audio ontwikkeld. Daarvoor heb ik het te kort getest ook.

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » do 05 nov 2020, 22:11

Daarna ging het alle kanten op en werd ik wat minder serieus. :mrgreen:

Leuke breedbander die 10F, maar daar mag best een serieuze sub bij, niet zo'n kabouter conga van 4"

Verder zou ik er dan nog een tweeter bijzetten, want ik hou niet van het hoog van breedbanders.

Maar dan zitten we weer in de buurt van een fatsoenlijke 3-weg.

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » do 05 nov 2020, 22:19

wouter schreef:Ik plaag nu ook he.

Pas op hè? Ik ben nog niet aan het eind van mijn latijn ;)

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » do 05 nov 2020, 22:27

Aan het einde van je latijn is de weerstand ook hoog, dat is nou net wat we zochten ;-)

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » do 05 nov 2020, 22:29

naleverbaarheid is voor een eenmalig project toch geen issue?
If it measures good, but sounds bad, you're measuring the wrong thing." ― Dr. Richard C. Heyser

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » do 05 nov 2020, 22:31

Nope, maar voor mij wel. Daarin maak ik een onderscheid, ik stap ook even terug in het alles uitwerken. Ik merk dat ik daar vrij veel tijd in steek en ik zou best daar voor mezelf wat mee willen. Maar voor dit topic heb ik mijn mening genoeg gegeven. Ik check alleen nog even of die TB W5-1139SMF echt niet te temmen is, de andere laptop staat al aan ;-)

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » do 05 nov 2020, 22:37

Zeg HJ gewoon nog eens een stelletje TRIO-8jes zien te scoren voor ons? :D Doen het perfect in 8L gesloten! Waarom zijn ze daar eigenlijk mee gestopt? Te goedkoop of is dat niet duidelijk? Overigens is 8L ook weer niet zo'n klein kistje: 20cm x 20cm x 20cm binnenwerks.
How much wood could a woodchuck chuck
if a woodchuck could chuck wood

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » do 05 nov 2020, 22:40

Pjotr schreef:Zeg HJ gewoon nog eens een stelletje TRIO-8jes zien te scoren voor ons? :D Doen het perfect in 8L gesloten! Waarom zijn ze daar eigenlijk mee gestopt? Te goedkoop of is dat niet duidelijk? Overigens is 8L ook weer niet zo'n klein kistje: 20cm x 20cm x 20cm binnenwerks.

Passief gefilterd ? :shock:

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » do 05 nov 2020, 22:42

8liter5.jpg

Nou, die TB W5-1138SMF doet het heel leuk in 6 liter ! (onmogelijke poort van 25cm2 bij ca halve meter) als je een seriespoel neemt met een waarde van ongeveer 1 Ohm, dan blijf je in de buurt van de 3Ohm.

Als je niet bang bent voor een lagere impedantie dan volstaat het verlagen van de serieweerstand, ga je wel naar 2,5 ohm of lager.
De gevoeligheid ligt dan 3dB lager dan de Dayton, wanneer die niet onder de 3 ohm komt (afhankelijk van serieweerstand) en SPL max ligt 4dB lager.
6 liter is kleiner dan 8, ja duh, maar de poort van 50cm lengte gaat in 6 liter een uitdaging worden...

pappaleo schreef:
Pjotr schreef:Zeg HJ gewoon nog eens een stelletje TRIO-8jes zien te scoren voor ons? :D Doen het perfect in 8L gesloten! Waarom zijn ze daar eigenlijk mee gestopt? Te goedkoop of is dat niet duidelijk? Overigens is 8L ook weer niet zo'n klein kistje: 20cm x 20cm x 20cm binnenwerks.

Passief gefilterd ? :shock:

Dacht ik ook al aan, 8 liter actief is natuurlijk mooi - maar niet het idee. Echt jammer, voor 125,- was die Trio8 een steal.... Uberhaupt onovertroffen denk ik.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » do 05 nov 2020, 22:46

Dat is bruto zeker 1,5 liter poort. Hoe wil je dat realiseren? Dikke slang oprollen of zo?

Terug naar “Luidspreker Drivers”