ontwerp FAST - welke woofer

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Hans Nootdorp

ontwerp FAST - welke woofer

Berichtdoor Hans Nootdorp » ma 26 okt 2020, 22:25

Geïnspireerd door leuke artikelen in Hobby Hifi over breedbanders, wil ik eens kijken wat een leuke combinatie van drivers voor een FAST (Fullrange And Subwoofer Technology) kan zijn.
Daarvoor is mijn oog gevallen op de breedbander ScanSpeak 10F/4424.

Voor de woofer zoek ik iets kleins, dat toch een leuke Vd heeft en vrij diep kan gaan. Voor het kastje denk ik aan een BR van niet meer ca. 8 l.; klein maar fijn....

Na wat speurwerk vind ik de 2 meest interessante woofers de SB Acoustics SB12PAC25-4 en de Tangband W4-655.
Wat ik lees in datasheets en metingen in Hobby Hifi lijken die 2 veel belovend voor mijn idee.

Nu ben ik voor het eerst gaan stoeien met een BR in WinISD. Lukt aardig maar het roept ook wat vraagjes op.
Als ik een nieuw project start en driver + type Box heb gekozen, komt WinISD volgens mij met optimale Vb en Fres.
Maar ik wil ook zien wat het gevolg is (F-3, groepdelay, SPLmax) als ik Vb verklein. Als ik Vb verklein wordt mij niet duidelijk hoe ik de optimale Fres bepaal. Met cursor omhoog/omlaag slepen gaat Fres ook omhoog/omlaag, maar kan dat misschien ook automatisch? Zo ne, wat moet ik dan handmatig optimaliseren? FR/groepdelay/...?

Wie weet hoe dat moet?
SB12PAC 5 l.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
LM4780 versterker is klaar en speelt...Nu genieten van mijn HATT-monitors.
Menhir 3 weg, mid/hoog passief gefilterd, DLCP voor filtering wooofer/midhoog, 2x UCD180 voor midhoog, 2x UCD400 voor de woofer

pappaleo

Re: ontwerp FAST - welke woofer

Berichtdoor pappaleo » ma 26 okt 2020, 22:32

Je gebruikt de SS 10F als breedbander en je wil daar een 4" woofer bij inzetten (Tangband W4-655) ?
Merkwaardige combi, die TB is zelf een breedbander.

Ik zou eens kijken naar een Wavecor SW168WA01.

Hans Nootdorp schreef:Voor het kastje denk ik aan een BR van niet meer ca. 8 l.; klein maar fijn....

Ok, dat is wel heel klein #-o

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » ma 26 okt 2020, 22:40

Het is een Nootdorp draadje hè :D

Hans, WinIsd optimaliseert automatisch naar de afstemming die je in het begin kiest (QB3.... enz.). Wil je een andere afstemming dan moet je een nieuw project starten. Je krijgt dan beide plots over elkaar. En verder probeer eens wat menu'tjes.
How much wood could a woodchuck chuck
if a woodchuck could chuck wood

Hans Nootdorp

Berichtdoor Hans Nootdorp » ma 26 okt 2020, 22:47

Bedankt voor de tip Leo. Ik zal die SW168 eens simuleren in BR (als ik precies weet hoe ...). Is een hele mooi driver, ja.
In 1e instantie wilde ik een woofer met kleine diameter om een mooi smalle baffle te kunnen houden. Dat lukt met een 4inch beter dan met een 16 cm woofer. Alhoewel de woofer ook wel in de zijwand mag...
Laatst gewijzigd door Hans Nootdorp op wo 28 okt 2020, 12:23, 3 keer totaal gewijzigd.
Menhir 3 weg, mid/hoog passief gefilterd, DLCP voor filtering wooofer/midhoog, 2x UCD180 voor midhoog, 2x UCD400 voor de woofer

Hans Nootdorp

Berichtdoor Hans Nootdorp » ma 26 okt 2020, 22:52

Pjotr schreef:Het is een Nootdorp draadje hè :D
Ha ha, ja , jullie zijn gewaarschuwd. Er wordt weer veel afgewogen en eigenwijs gedacht voordat er gebouwd gaat worden... Is een leuk (misschien voor mij wel het leukste) onderdeel van de hobby, vind ik...

Pjotr schreef:Hans, WinIsd optimaliseert automatisch naar de afstemming die je in het begin kiest (QB3.... enz.). Wil je een andere afstemming dan moet je een nieuw project starten. Je krijgt dan beide plots over elkaar. En verder probeer eens wat menu'tjes.
Dus ik kan niet in het project Vb aanpassen en een andere afstemming laten bepalen?
In de menuutjes heb ik (nog) niets gevonden.

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » ma 26 okt 2020, 22:54

die W4-655 is ook een breedbander, je kan beter op zoek naar een echte woofert
If it measures good, but sounds bad, you're measuring the wrong thing." ― Dr. Richard C. Heyser

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » ma 26 okt 2020, 22:58

ik kan je deze van harte aanbevelen:
https://www.rumoh.eu/speakers/woofer/wo ... -w4-1658sb
die klinkt echt super, en kan in een heul klein kastje. ik heb m zelf in de "desktop Nescio" zitten (was te horen in Breda en Beetsterzwaag)
If it measures good, but sounds bad, you're measuring the wrong thing." ― Dr. Richard C. Heyser

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » ma 26 okt 2020, 23:01

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » ma 26 okt 2020, 23:04

Wavecor.jpg

In de praktijk wordt een stukje afvoerpijp van 50 diameter buitenzijde ongeveer 18cm.
Klinkt best aardig.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » ma 26 okt 2020, 23:05

Ok, ok, baas boven baas HJ maakt het weer kleiner.
Ga je trouwens actief of passief ?

Hans Nootdorp

Berichtdoor Hans Nootdorp » ma 26 okt 2020, 23:12

Die W4-655 wordt in HH ook als woofer (MTM en 2,5weg) in TL toegepast. En in BR zou hij in 4,5 l. f-3 van 53 Hz hebben. K3+K5 zien er laagfrequent ook goed uit. Wat wil een mens nog meer?
Maar voor een goede tip sta ik open...

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » ma 26 okt 2020, 23:18

ja, in een 2 weg istie prima, zit ook in Leo's inimini. maar in een fast hoeftie geen mid en dan kan je beter een echte woofert kiezen

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » ma 26 okt 2020, 23:19

Ik gebruik hem in de inimini ook als woofer, maar dat is nauwelijks serieus te nemen qua laagweergave. Bij een FAST zou ik juist denken aan de 655 icm een woofer.

Nu ben ik niet zo van de FAST's. Ik ben allergisch voor het "hoog" van een breedbander. De meesten moeten hun kop houden boven de 3kHz. Daar heb je tweeters voor.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » ma 26 okt 2020, 23:27

Dat Tangbandje zul je best laag af kunnen stemmen Maar een 10 cm speakertje een subwoofer gaan noemen, sorry maar dat is alleen als je hem heel zacht laat spelen anders wordt het toch meer een soepwoefer...

Hans Nootdorp

Berichtdoor Hans Nootdorp » di 27 okt 2020, 0:32

Ja, ik ben mij er van bewust dat een 4 inch woofer niet echt veel lucht kan verplaatsen. Maar ik zoek dus een woofer met hoge Xmax, die in een kleine kast mooi laag gaat. lk ben dus op zoek naar een vrij verrassend laag voor het kleine formaat kast(je).
Ook vraag ik mij af of 2 kleinere woofers daarin beter zijn dan 1 grotere.

Die SW168 gaat inderdaad mooi laag Leo, maar die 16 l. is mij voor dit projectje toch wat te groot.

En HenkJan, ik vraag mij af waarin die "echte" woofer dan beter is dan die W4-655. Ik zie wel dat die W4-1658 een Xmax.lin. van 5 mm heeft versus 3.5 mm van de W4-655. Dat scheelt wel weer 3 dB in SPLmax.
Van de W4-1658 ken ik geen vervormingcijfers. Wel van bijv. de W4-1720 maar die is onder bijv. 500 Hz niet beter dan de W4-655....

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » di 27 okt 2020, 6:40

Pas nog gehoord: confirmation bias. :mrgreen:

Shadow

Berichtdoor Shadow » di 27 okt 2020, 8:08

pappaleo schreef:Pas nog gehoord: confirmation bias. :mrgreen:

idd. een topic openen, advies vragen en vervolgens alles weerspreken - met alle respect Hans, maar als je niet in wil zien dat een 4" fullrange geen subwoofer is - dan wordt dit een zinloos topic.
Passed over: Pass Aleph 5
Kleine subjes bouwen (2xSDX12) met mfb
Nog een mooie monitor voor daar bovenop met de JA-8008 en T035

satefan

Berichtdoor satefan » di 27 okt 2020, 10:28

Hans Nootdorp schreef: Ja, ik ben mij er van bewust dat een 4 inch woofer niet echt veel lucht kan verplaatsen. Maar ik zoek dus een woofer met hoge Xmax, die in een kleine kast mooi laag gaat. lk ben dus op zoek naar een vrij verrassend laag voor het kleine formaat kast(je).
Ook vraag ik mij af of 2 kleinere woofers daarin beter zijn dan 1 grotere.

Het is lastig om de natuurwetten naar eigen hand te zetten. Om enig zinnig laag te genereren zul je lucht moeten verplaatsen. met een 4" driver gaat m dat gewoon niet echt worden. Met iets meer xmax krijg je maar iets meer slagvolume. Kun je zo uitrekenen, mar There is no such thing as a free lunch.

In een klein kastje gaat de resonantie-frequentie (fres) omhoog - is met wat demping nog wel wat aan te doen. Als je vervolgens een poort gebruikt om het laag wat te boosten rond de fres, dan heb je daaronder te maken met 4e orde afval. Een diep laag ga je daar niet mee krijgen. Als je het actief doet dan kan je nog wel wat meer boosten en de afval op 2e orde houden, maar t drivertje krijgt daardoor niet meer slagvolume. Dus echt druk zetten zit er niet in.

Je kant het ontwerp-process beter anders benaderen: Wat wil ik bereiken? en wat heb hiervoor dan nodig. In plaats van: Ik wil een 4" driver gebruiken voor het laag - maar dan krijg ik eigenlijk niet wat ik wil maar dat kan ik maar moeilijk accepteren, want er moet toch ergens een magische mogelijkheid bestaan waardoor het toch kan? Dit laatste is vriendelijk-cynisch bedoelt uiteraard.

Je kan beter naar 6.5 inch bijvoorbeeld. De U16 van Seas doet het echt heel aardig, of de 6.5 inch van SB acoustics heeft een leuke prijs-pret verhouding. Twee woofers kan ook, kun je mooi impulse-correctie toepassen, maar uitinderlijk heb je slagvolume nodig, linksaf of rechtsaf.

Satefan
Normaal is niets anders dan het gemiddelde van alle afwijkingen.

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » di 27 okt 2020, 10:53

Ach, het is wel grappig, een breedbander en een mini subje gecombineerd.
Alleen de keuze voor de subwoofer driver is onbegrijpelijk. Daar ga je toch geen breedbander voor nemen?

Ik zou dan iets als dit op het oog hebben, een peerless 4" subwoofer die in een heel klein gesloten kastje kan: https://www.tymphany.com/drivers/driver ... php?id=810

Of deze, als je iets aparts wil: https://www.tymphany.com/transducers/gbs-115n25al01-04/

En als je toch liever basreflex wil: https://www.tymphany.com/transducers/sls-85s25cp04-04/

Ook is het altijd verstandig te kijken wat Tangband kan bieden: http://www.tb-speaker.com/products/w3-2088s0f
Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal. Albert Einstein (1879 - 1955)

Shadow

Berichtdoor Shadow » di 27 okt 2020, 11:29

Die W4-1720 en W4-1658 lijken mij anders ook niet slecht Jeroen?
Passed over: Pass Aleph 5
Kleine subjes bouwen (2xSDX12) met mfb
Nog een mooie monitor voor daar bovenop met de JA-8008 en T035

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » di 27 okt 2020, 11:47

Ook al is het een mini laag dinges, een sub kun je een 4" gewoon niet noemen. Leuk voor op het bureau voor iets wat een beetje lager gaat dan gemiddeld met dat formaat. Een subwoofer zal het nooit worden.

FritsK

Berichtdoor FritsK » di 27 okt 2020, 14:39

De optie van een Tangband W5-1138SMF met een SB Acoustics SB15SFCR-00 Passive Radiator al bekeken?

Ik meen dat ik die ooit eens heb gesimuleerd in 4,5 liter en redelijk gewicht aan de PR. Met een lichte boost kwam ie net onder de 40hz uit. In 8 liter is er vast nog wat meer diepte uit te halen maar nogmaals, hard zal het niet gaan met deze grootte woofers.

Overigens is die TB een woofer die een draak is om passief aan te sturen dus een DSP is wel vereist.
Niets uit deze tekst mag gequote worden zonder toestemming van de schrijver

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » di 27 okt 2020, 15:19

FritsK schreef:Overigens is die TB een woofer die een draak is om passief aan te sturen dus een DSP is wel vereist.

Oh ja? Vertel......

:rofl: :rofl:

Daarom vroeg ik al:
pappaleo schreef:Ga je trouwens actief of passief ?

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » di 27 okt 2020, 16:56

als t echt klein moet: http://www.tb-speaker.com/products/pr10-a
(dit stel ik niet voor omdat ik ze nog heb liggen hoor :---) )

f3=38Hz in 3 liter

Hans Nootdorp

Berichtdoor Hans Nootdorp » di 27 okt 2020, 18:31

pappaleo schreef:..... Ga je trouwens actief of passief ?

Ik wil deze keer passief, dus zonder DSP, gaan, Leo.
Leuk om de kastjes universeel te houden, zodat ze op termijn ook nog eens voor iemand anders zonder DSP bruikbaar zijn.

De drivers zelf hoeven niet per se klein te zijn, maar ik kwam op de W4-655 omdat in de laatste Hobby Hifi die drivers (2 stuks) in een TL wel mooi laag gingen. Met uiteraard geen hoge SPL voor de echte lage tonen.....

Een kleine kast vind ik wel een uitgangspunt waar ik aan vast wil houden. Gewoon omdat ik dat leuk vindt.
En dan kijken hoe daaruit het maximale te halen is.

@satefan (en anderen): ik snap (uiteraard) de physics van luchtverplaatsing wel. Vd van de driver is natuurlijk cruciaal. Evenals dat de TS-parameters bepalen wat het kastvolume met Fc en Qc doen.

Daarom zal ik de geopperde drivers met hun TSparameters, Vd en Pmax in een lijst zetten als start voor simulaties.

Terug naar “Luidspreker Drivers”