Meest voorkomende failures B&G Neo 3/pdr Planar tweeter

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Shadow

Re: Meest voorkomende failures B&G Neo 3/pdr Planar tweeter

Berichtdoor Shadow » zo 27 sep 2020, 21:10

One World Concepts schreef:
Henkjan schreef:De PDR versie had ook een ieniemini waveguide

ds23man schreef:Laten we maar niet beginnen over de problemen die ik gehad met de 75" magnetostaten van die oplichters, er was bijna een luchtbrug geopend voor de garantieclaims die ik met de heren had....

De Duitse importeur deed zn eigen QC, 100% testen dus. Ongveer de helft kon retour afzender....

Eerder was t best wel OK, met Juoigâ kocht ik direct van de fabriek, en heb mss 2% garantie gevallen gehad. Later ging de moq omhoog en toen ben ik ze via die duitser gaan kopen, en dat was toen maar goed ook

En zo zie je maar dat er meer is dan een goed verhaal.

Een goed product is meer dan prestatie, zolang het onbetrouwbaar is, is het nog steeds een slecht product.
Er zijn toch heel wat stagiaires en zelfs "ervaren" engineers die dat principe nog steeds niet begrijpen.
Wel zonde, vaak heeft dat gewoon ermee te maken dat ze productie proces niet in orde hebben.

Ik heb uit een nalatenschap die hier op het forum verkocht is zo'n setje van HJ gekocht, nieuw geseald in doos nog, luister er nu dagelijks met veel plezier naar.
Passed over: Pass Aleph 5
Kleine subjes bouwen (2xSDX12) met mfb
Nog een mooie monitor voor daar bovenop met de JA-8008 en T035

WrineX

Berichtdoor WrineX » zo 27 sep 2020, 21:58

WrineX schreef:
One World Concepts schreef:Gevoeligheid/rendement blijft toch wel koning hier.
3-6dB in efficiency winnen is akoestisch vaak nog wel te doen, elektrisch kost het al snel 2-4 keer zoveel vermogen!
Dat is al snel magic smoke.

Hoog drivers met xmax van 0,25mm crossen meestal rond de 3-3.5kHz of daarboven.

ik snap je idee. maar het ligt er aan wat je doel is :) als de neo al de beloofde 93 zou halen (nooit gezien hier overigens) hoe hard wil je er mee spelen ? die tracks kunnen 10 watt aan (hun specs). de Xmax is waarchijnlijk eerder een probleem. in theory 100-101 db. @ 1 meter. er staat niet bij op welke frequenty, en of het een thermal iets is of puur xmax.

:( tja ze vertellen on niet alles helaas

Grofweg 2x boven Fs speelt xmax geen rol meer, dat is dan ook waar je filtert.
Met 10W zit je nog maar 10*log(10) = 10dB max, eventueel 13dB met pieken. (hangt beetje vanaf welke crest factor je neemt)
Dan zit je idd net iets boven de 100dB

Normaliter volgt die gevoeligheid uit de lumped model parameters.
Hoewel ze bij tweeters dat nog weleens rooskleurig in willen vullen.

Ik denk nog steeds dat een kleine waveguide ook bij zulk soort hoogdrivers veel winst geeft.
Daarmee ontlast je niet alleen de driver ronde de Fs, maar zorg je er tevens voor dat de akoestische koppeling veel beter is.
Zo'n unit kun je daarnaast zo lang maken als je zelf wil, dat kunnen zelfs eigenlijk gewoon losse units zijn (maar op het oog lijken ze 1 )

ja ik kwam op +- 100 102 db uit :)

WrineX

Berichtdoor WrineX » zo 27 sep 2020, 22:00

Pjotr schreef:
WrineX schreef:hahah ok dus ze hadden ze zelfde smaak :) hihi. ja lijkt me moeilijk om een folie gelijk te spannen over zulke lengtes.... ik zou daar zelf niet zo snel voor gaan :)

Mwah

RD75.jpg

Oei ze hebben een ver betere smaak ;)

WrineX

Berichtdoor WrineX » zo 27 sep 2020, 22:01

ds23man schreef:Laten we maar niet beginnen over de problemen die ik gehad met de 75" magnetostaten van die oplichters, er was bijna een luchtbrug geopend voor de garantieclaims die ik met de heren had....

De Duitse importeur deed zn eigen QC, 100% testen dus. Ongveer de helft kon retour afzender....

Eerder was t best wel OK, met Juoigâ kocht ik direct van de fabriek, en heb mss 2% garantie gevallen gehad. Later ging de moq omhoog en toen ben ik ze via die duitser gaan kopen, en dat was toen maar goed ook

ik kan me herinneren dat ze het in zijn geheel dumpte vanwege deze reden ! de zwarte site met rood :) erg jaren 90 :)

WrineX

Berichtdoor WrineX » zo 27 sep 2020, 22:03

Shadow schreef:

En zo zie je maar dat er meer is dan een goed verhaal.

Een goed product is meer dan prestatie, zolang het onbetrouwbaar is, is het nog steeds een slecht product.
Er zijn toch heel wat stagiaires en zelfs "ervaren" engineers die dat principe nog steeds niet begrijpen.
Wel zonde, vaak heeft dat gewoon ermee te maken dat ze productie proces niet in orde hebben.

Ik heb uit een nalatenschap die hier op het forum verkocht is zo'n setje van HJ gekocht, nieuw geseald in doos nog, luister er nu dagelijks met veel plezier naar.

kan ook ! hoeft niks mis mee te zijn. meet ze eens vanaf 1000 en je komt er snel achter :)

Shadow

Berichtdoor Shadow » ma 28 sep 2020, 5:33

Ze zijn gefilterd op 2500 ongeveer :lol:
Passed over: Pass Aleph 5
Kleine subjes bouwen (2xSDX12) met mfb
Nog een mooie monitor voor daar bovenop met de JA-8008 en T035

One World Concepts
Ook commercieel actief

Berichtdoor One World Concepts » wo 30 sep 2020, 1:59

WrineX schreef:
One World Concepts schreef:En zo zie je maar dat er meer is dan een goed verhaal.

kan ook ! hoeft niks mis mee te zijn. meet ze eens vanaf 1000 en je komt er snel achter :)

Heb jij Radian weleens geprobeerd?
LT2, LT6 etc

WrineX

Berichtdoor WrineX » wo 07 okt 2020, 1:06

WrineX schreef:
One World Concepts schreef:En zo zie je maar dat er meer is dan een goed verhaal.

Heb jij Radian weleens geprobeerd?
LT2, LT6 etc

nope nooit gehoord. specs zien er wel erg goed uit. maar ik heb zelf geen interesse in het kopen van planars :) daar is weinig lol aan :) wel grappig dat all hun metingen MET waveguide zijn :) is ok, maar er is er geen zonder. of een vervormings meeting ook wel interessant.

Terug naar “Luidspreker Drivers”