Dayton The Kraken

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Pjotr

Re: Dayton The Kraken

Berichtdoor Pjotr » za 26 sep 2020, 14:21

Dayton is iets andere prijs/kwaliteit verhouding en doelgroep dan horloges en zonnebrillen... Wat speakers betreft: Sinds WO2 zijn/waren er 1 of 2 fabrieken in Duitsland die papieren conussen maken. En daarvan betrok ook iedereen ze in heel Europa. Niks nieuws dus.
How much wood could a woodchuck chuck
if a woodchuck could chuck wood

richard

Berichtdoor richard » za 26 sep 2020, 15:11

Pjotr schreef:Dayton is iets andere prijs/kwaliteit verhouding en doelgroep dan horloges en zonnebrillen...
En ook dan de speakers uit het filmpje; dat is de discussie niet.
Genoeg is beter.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » za 26 sep 2020, 15:21

richard schreef:
Pjotr schreef:Dayton is iets andere prijs/kwaliteit verhouding en doelgroep dan horloges en zonnebrillen...
En ook dan de speakers uit het filmpje; dat is de discussie niet.

Ga jij met je 21-incher zitten pronken aan de bar......... :shock: Mjah, met 1,5m afstand moet dat wel lukken :lol:

richard

Berichtdoor richard » za 26 sep 2020, 15:30

Pjotr schreef:Ga jij met je 21-incher zitten pronken aan de bar......... .

Afbeelding
Genoeg is beter.

One World Concepts
Ook commercieel actief

Berichtdoor One World Concepts » za 26 sep 2020, 15:41

Bij het merendeel wat we aan elektronica hebben staan, gaat het zo. Rebranding heet dat. Gebeurt ook heel veel bij multimeters, boormachines andere DIY tools.

De bedrijven die zoiets voor veel verkopen denken alleen weinig aan de langere termijn.
Vroeg of laat komen dan ook altijd de problemen.

Ik heb (doe nog steeds af en toe) een soort advies/consultant gedaan op techniek (PCB ontwerp en conceptueel) maar ook technisch inkoop.
Vooral veel startende bedrijven maken de grote denkfout dat ze alles maar uit China kunnen halen voor een prikkie.
Deze komen snel terug van een zeer koude kermis

Nu vind ik het ook niet netjes om alles uit Azië bagger te gaan noemen. Er zitten namelijk echt wel goede bedrijven tussen met hun zaken op orde en die goede kwaliteit, service verlenen en mooie producten maken.

Maar, afhankelijk waar je bent in Azië, is de cultuur wel anders. Zeker naar potentiële en serieuze nieuwe klanten.

Ik denk dat Dayton niet zo ver gaat. Die zal eerder bij een bedrijf als Tymphany aankloppen of een van die grote jongens waarvan je de naam nooit zult zien, maar ondertussen wel een groot deel van de speakermerken fabriceert.

PartsExpress heeft ook veel "Buyouts", wat letterlijk overstock is van OEMs. Daar zit een hele markt achter.

One World Concepts
Ook commercieel actief

Berichtdoor One World Concepts » za 26 sep 2020, 15:56

Pjotr schreef:Dayton is iets andere prijs/kwaliteit verhouding en doelgroep dan horloges en zonnebrillen... Wat speakers betreft: Sinds WO2 zijn/waren er 1 of 2 fabrieken in Duitsland die papieren conussen maken. En daarvan betrok ook iedereen ze in heel Europa. Niks nieuws dus.

Dat valt te betwijfelen.

Uiteraard is de afname veel groter met horloges ed, maar als je weet hoeveel er wel niet gemaakt wordt in speakerland.

De meesten denken hier enkel aan DIY, maar zelfs de pro en consumer wereld valt in het niet tov speakers voor auto's, TV's en echt de grote jongens.
(Andere voorbeelden ontgaan me even, maar je snapt de strekking)
Dan heb je het letterlijk over miljoenen aantallen.
1 miljoen stuks is niet zo raar

Waar ik destijds werkte hadden we een paar kleine custom woofers op maat. Dat ging goed totdat ons letterlijk werd verteld dat de korven op waren.
We konden de oude wel weer krijgen als we zelf een order deden. Dan gaan ze wel met een minimum van 10k (maar liever richting 100k).

De oude kwamen dus (kennelijk) letterlijk van een grote order van een gigant van een aantal jaar geleden.
Wanneer die producten obsolete worden, gaan de restanten en onderdelen de markt op.
Je hebt het dan niet over enkele stuks, maar restpartijen van 20k ofzo.

Inmiddels komt niks noemenswaardig meer uit Europa (dan heb ik het over aantallen).

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » za 26 sep 2020, 16:13

Klopt, zelfs de tandenborstels komen uit China. ook al staat er Philips op of Oral-B

Mtraxx
Ook commercieel actief

Berichtdoor Mtraxx » za 26 sep 2020, 16:22

One World Concepts schreef:
Pjotr schreef:Niet doen Bart, er zijn ergere dingen. Waarom zou je überhaupt droevig van ferriet worden? :think: :relax:

Als je voor max performance wilt gaan, dus VEEEEEEEL BL, is ferriet niet de manier.

Zoals ik al zei, voor deze prijs zeker niet.
En dan heb je idd ook nog gewicht, in combinatie met al het vorige.

Naast de grondstoffen oorlog die een jaar of wat terug de prijzen van Neodynium opdreven kleven er ook best wel nadelen aan naast de voordelen.
In die hoek van highpower/highload PA speakers is dat m.n. de temperatuur en verlopen van magneet kracht bij Neodynium(al bij 80 graden) waardoor koeling bij de eerst generatie speakers echt een probleem was. Ook een flinke beuk op de magneet kan de waarde al doen veranderen. Daarnaast denk ik ook dan 21inch in de PA wereld enkel voor infra subs gebruikt worden en in de realiteit altijd worden bij geplaatst in setups waar 18inchers het meeste werk verstouwen.

One World Concepts
Ook commercieel actief

Berichtdoor One World Concepts » za 26 sep 2020, 16:36

Mtraxx schreef:
One World Concepts schreef:
Pjotr schreef:Niet doen Bart, er zijn ergere dingen. Waarom zou je überhaupt droevig van ferriet worden? :think: :relax:

Als je voor max performance wilt gaan, dus VEEEEEEEL BL, is ferriet niet de manier.

Zoals ik al zei, voor deze prijs zeker niet.
En dan heb je idd ook nog gewicht, in combinatie met al het vorige.

Naast de grondstoffen oorlog die een jaar of wat terug de prijzen van Neodynium opdreven kleven er ook best wel nadelen aan naast de voordelen.
In die hoek van highpower/highload PA speakers is dat m.n. de temperatuur en verlopen van magneet kracht bij Neodynium(al bij 80 graden) waardoor koeling bij de eerst generatie speakers echt een probleem was. Ook een flinke beuk op de magneet kan de waarde al doen veranderen. Daarnaast denk ik ook dan 21inch in de PA wereld enkel voor infra subs gebruikt worden en in de realiteit altijd worden bij geplaatst in setups waar 18inchers het meeste werk verstouwen.

Die problemen met Neodynium zijn er al jaren niet meer.
Ik heb persoonlijk altijd gevoel gehad dat het echt meer een opgeblazen verhaal was.
Bijna alles is Neodynium tegenwoordig en ik heb ze nog nooit terug zien komen met zulke gerelateerde problemen.

Over het algemeen is dubbel 18inch vrij standaard, soms dubbel 15inch als het compacter moet.
Vaak gebruikt in 3-6 stacks, twee aan de zijkant en een zut in midden als een soort "center".

In PA ligt -3dB van het laag typisch rond de 40Hz, een 21 inch gaat niet heel veel harder tov een 18inch, maar wel wat lager (30-35Hz) en dat is waar meeste mensen ze dan ook voor (willen) gebruiken.
Dubbel 21 inch is wel leuk overigens 8)

Overigens is het wel allemaal wat relatief.
De kast van dergelijke subs is al zo zwaar dat een kilotje meer of minder niet zo heel boeiend is.
De jongens in de werkplaats waren er wel een stuk blijer mee :lol:

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » za 26 sep 2020, 17:35

Ik heb er even naar gekeken, ik heb een 400 liter TL infra sub in het assortiment. En dan kijk je inderdaad naar 20mm Xmax (one way), en bijna 2x zo veel Xmech. Maar zeker ook naar gevoeligheid en dan natuurlijk in het (sub)laag. Wat een woofer bij 1kHz doet is niet zo interessant.

Het is dat de CSS SXD-12 niet goed lager af te stemmen viel en te veel vermogen zou willen, anders was dat een prima basis voor dieplaag. Maar met de toepassing waarvoor ik de sub heb ontworpen is een 12" niet wat je zoekt... en 2x12" van CSS is al duurder dan een potente 18" of 21" subwoofer. Helaas was de spoeling dun, want 30Hz was niet de target, 16Hz was de eis.

De Dayton Ultramax 18 was ook interessant, maar niet beter dus dan blijf ik veiligheidshalve bij PA woofers voor PA gebruik. Al is bij Dayton de Xmax berekend volgens de HiFi methode, bij PA is dat wel uiteenlopend.

https://www.youtube.com/watch?v=aXxTXR770Yo&t=50s
Dit is wel heel netjes verpakt, ik krijg units met mega gewicht en prijzen in een kartonnen doosje binnen en denk dan... kon er niet een normale verpakking van af?

Heb al eens een peperdure mid DOA binnengekregen na een maand wachten, de valschade was door het dunne karton eenvoudig te herkennen op de alu korf.

richard

Berichtdoor richard » za 26 sep 2020, 18:54

Niks voor de zelfbouwer dus; je moet op zijn minst met z'n tweeën zijn om hem uit de verpakking te halen en te monteren. Als de kast klaar is heb je drie man nodig of een kleine vorkheftruck.
Genoeg is beter.

Walt

Berichtdoor Walt » za 26 sep 2020, 19:07

Geweldige woofer toch die Kraken! Voor het geld lastig te verslaan denk ik. Inderdaad extreem degelijk verpakt, je zou die doos als compacte behuizing kunnen inzetten! :lol:

Gr. Walter

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » za 26 sep 2020, 20:08

richard schreef:
Niks voor de zelfbouwer dus; je moet op zijn minst met z'n tweeën zijn om hem uit de verpakking te halen en te monteren. Als de kast klaar is heb je drie man nodig of een kleine vorkheftruck.

Ach snoekie vervangt in zijn eentje een heel motorblok van zijn Laro. Misschien mag je zijn lift even lenen? :lol:

Shadow

Berichtdoor Shadow » za 26 sep 2020, 20:18

Dat motorblok viel wel mee, die hele bovenkant eraf was zwaarder :lol:
Passed over: Pass Aleph 5
Kleine subjes bouwen (2xSDX12) met mfb
Nog een mooie monitor voor daar bovenop met de JA-8008 en T035

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » za 26 sep 2020, 20:26

Zoiets? :mrgreen: :mrgreen:

_DSC2142[1].JPG

_DSC2143[1].JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Fusion Filterdesign

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » za 26 sep 2020, 20:29

Ja, dat je er later weer de weg mee op ging was wel lef hebben :lagge:

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » za 26 sep 2020, 20:49

Ach, het was een een bruut hijsklusje thuis.... :lol:
Fusion Filterdesign

erikdebest

Berichtdoor erikdebest » vr 06 nov 2020, 17:12

Ik zag laatst een foto of diyaudio met deze unit.

https://stereointegrity.com/product/hs-24/

deze 24" unit zou de Kraken wel kraken :)

Terug naar “Luidspreker Drivers”