Beste driver voor fostex hoorns?

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

ds23man
Ook commercieel actief

Re: Beste driver voor fostex hoorns?

Berichtdoor ds23man » zo 30 aug 2020, 21:29

One World Concepts schreef:
ds23man schreef:Zelden zoveel onzin gehoord, ga eerst maar eens de bekende oude boeken nog eens nalezen....

:rofl: :rofl: :rofl: :rofl:
Je kunt beter verder als komiek.
Zo te horen kun je dat beter dan constructieve bijdrages leveren.

Als je geen boek nodig hebt, ga dan hier maar eerst eens het principe uitleggen van een compressiedriver i.c.m. een hoorn. Dan zal je al snel tot de conclusie komen dat een bullet driver ( spleetje of negerbilletjes als je de JBL variaties meeneemt) niet geschikt zijn om achter een hoorn te prakken.
Fusion Filterdesign

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » zo 30 aug 2020, 21:33

Hé, nog 2 centen gevonden: Bij mijn weten is een bullet tweeter een hoorn systeem :sure: :relax:
How much wood could a woodchuck chuck
if a woodchuck could chuck wood

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » zo 30 aug 2020, 21:40

Om het puur te zien is een bullet tweeter een tweet met een front gemonteerde hoorn zonder compressiekamer. De getoonde hoorn in dit topic is toch bedoeld voor een echte compressiedriver.
Fusion Filterdesign

One World Concepts
Ook commercieel actief

Berichtdoor One World Concepts » zo 30 aug 2020, 21:43

Sjoerd79 schreef:De hoorn spreken me met name voor de looks aan. (vintage) De kapjes heb ik erbij.
Ik heb ze aangesloten als 'supertweeter' en dat klinkt goed. Maar als ik begin met bouwen (met mijn kennis niveau) kan ik beter met iets beginnen wat zeker weten werkt. Ik kwam hier erg leuke beproefde speakers tegen die wellicht beter passen dan.

Dat kunnen wij natuurlijk niet voor je bepalen.
Als je nog nooit wat gemaakt hebt is het wel een sprong in het diepe.
Sommige mensen vinden dat teveel, voor anderen is dat juist hun manier van werken.

Looks zijn zeker belangrijk en spelen dan ook mee in de gehele beleving.
Zeker met een buizenversterker denk ik dat een voor een mooie combinatie kan zorgen.
Ik ben zelf niet zo thuis in bestaande ontwerpen, omdat ik me meer bezighoud met zelf recepten verzinnen.
Moet het nog ietwat compact blijven, zou ik zelf denk ik voor een 8inch hoorn + woofer gaan.
Anders is 15inch wel fijn, zeker met een constant directivity hoorn.

One World Concepts
Ook commercieel actief

Berichtdoor One World Concepts » zo 30 aug 2020, 21:47

ds23man schreef:Om het puur te zien is een bullet tweeter een tweet met een front gemonteerde hoorn zonder compressiekamer. De getoonde hoorn in dit topic is toch bedoeld voor een echte compressiedriver.

Mits het past, kun je prima een tweeter op een hoorn aansluiten, zeker met een beetje EQ/filtering kun je dat best netjes krijgen.
Dit wordt bijvoorbeeld echt heel veel gedaan met kleine stage fill monitoren (eerste rij speakers) of andere kleine monitoren (clubs, discotheken ed). Zeker met de kleine 5 inch 90 x 60 hoorntjes.

De compressie wordt enkel toegepast om er meer SPL'en uit te persen.
Daarnaast zijn er genoeg bullet tweeters die zeker wel een compressie driver hebben, zie eerdere bericht.

markbakk

Berichtdoor markbakk » ma 31 aug 2020, 9:45

Een bullettweeter ís een soort compressiedriver. Volgens Newell & Holland tenminste (p45). :hide:
Volgens mij kun je elke driver met een faseplug o.i.d. wel beschouwen als een compressiedriver, al ziet de faseplug er niet altijd hetzelfde uit en kun je zowel ringdiafragma's als domes tegenkomen.
Mark Bakker

One World Concepts
Ook commercieel actief

Berichtdoor One World Concepts » ma 31 aug 2020, 16:03

markbakk schreef:Een bullettweeter ís een soort compressiedriver. Volgens Newell & Holland tenminste (p45). :hide:
Volgens mij kun je elke driver met een faseplug o.i.d. wel beschouwen als een compressiedriver, al ziet de faseplug er niet altijd hetzelfde uit en kun je zowel ringdiafragma's als domes tegenkomen.

De opmerking ging over het feit dat een bullet tweeter niet achter een hoorn past, niet zozeer of het een compressie driver is.

markbakk

Berichtdoor markbakk » di 01 sep 2020, 9:49

In theorie is de vorm van het golffront uit de driver daarvoor relevant. In de praktijk is het een kwestie van erop schroeven en meten. Maar dat zei je al meen ik.
Mark Bakker

richard

Berichtdoor richard » di 01 sep 2020, 21:10

Dat golffront moet toch haaks staan op de wand van de hoorn? Anders zou je reflecties in het hoornverloop krijgen met alle ellende van dien.
Genoeg is beter.

Terug naar “Luidspreker Drivers”