TL ontwerp voor Cotswold drivers met hoge Q

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Hans Nootdorp

TL ontwerp voor Cotswold drivers met hoge Q

Berichtdoor Hans Nootdorp » za 22 aug 2020, 8:45

Ik heb kortgeleden (in een opwelling) via Timpert (alle hulde) een setje drivers van Cotswold gekocht, BMR-128. Het lijken mij aardige 6,5" midwoofers.

Kijkend naar de T/S-parameters valt mij op dat de Qts vrij hoog is; 0,83. Daarom denk ik aan een Transmissielijn.

Wie weet misschien een beproefd TLontwerp waar de TSparameters van de BMR-128 bij passen?

Verdere T/S-parameters zijn: Fs = 51,6 Hz. Vas = 19,7 l.

Achtergondinfo Cotswold drivers:
http://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?f=4&t=28510&p=1951100&hilit=Cotswold#p1951100
En nog een leuk artikel over de BMR-techniek:
https://www.parts-express.com/pdf/AnIntroductiontoBMR.pdf
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
De soldeerbout staat weer even uit.... LM4780 versterker is klaar en speelt...Nu genieten van mijn HATT monitors.
Menhir 3 weg, mid/hoog passief gefilterd, DLCP voor filtering wooofer/midhoog, 2x UCD180 voor midhoog, 2x UCD400 voor de woofer

pappaleo

Re: TL ontwerp voor Cotswold drivers met hoge Q

Berichtdoor pappaleo » za 22 aug 2020, 11:14

Probeer er zelf eens een te maken. Zie Mission Impossible :mrgreen:

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » za 22 aug 2020, 11:39

viewtopic.php?f=32&t=5502

Probeer 't eens hiermee
If it measures good, but sounds bad, you're measuring the wrong thing." ― Dr. Richard C. Heyser

Hans Nootdorp

Berichtdoor Hans Nootdorp » za 22 aug 2020, 22:50

Henkjan schreef:http://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?f=32&t=5502

Probeer 't eens hiermee

Ik heb het topic met jouw Excel-tool doorgelezen en ben wel nieuwsgierig geworden.... :) En ik houd van spreadsheets... 8-[
De soldeerbout staat weer even uit.... LM4780 versterker is klaar en speelt...Nu genieten van mijn HATT monitors.
Menhir 3 weg, mid/hoog passief gefilterd, DLCP voor filtering wooofer/midhoog, 2x UCD180 voor midhoog, 2x UCD400 voor de woofer

timpert

Berichtdoor timpert » zo 23 aug 2020, 14:30

Ik heb voor mezelf ook een paartje van deze drivers aangeschaft, puur uit nieuwsgierigheid. Tot nu toe niet verder gekomen dan een vlugge T/S parameter meting op niet ingespeelde units, en hoezee, alle parameters kwamen binnen 10% van de datasheet waarden uit, dus dat begint goed. Ik heb de andere BMRs (de 46XEL en de 56XE) ook gemeten, en dat komt ook netjes overeen met de gepubliceerde gegevens.

Vanwege de hoge Qt zie ik drie geschikte toepassingen: in een open baffle (of eventueel een dipool/cardioid, maar daar is de output wellicht wat laag voor), in een transmissielijn of zonder achtervolume (maar wel met bescherming tegen invallend stof) in een verlaagd plafond.
That makes me angry, and when Dr. Evil gets angry Mr. bigglesworth gets upset. And when Mr. Bigglesworth gets upset, people DIE!

timpert

Berichtdoor timpert » zo 23 aug 2020, 21:37

Ik heb even met de Excel tool gespeeld, en die voorspelt niet veel goeds. Totale systeemvolumes tussen 60 en 100 liter, lijkt me onredelijk groot voor een 6 duims speakertje. Maar goed, het is dan ook niet het laatste woord op TL gebied, zo is er geen rekening gehouden met de mogelijkheid om de driver een stukje te verschuiven ten opzichte van het eind. De driver wil een duidelijk lagere akoestische impedantie zien dan die aan het eind van de pijp heerst bij resonantie, dus verschuiven lijkt me vereist.

Ik heb momenteel Hornresp, Akabak en de Leonard Audio simulators op mijn PC geinstalleerd. Mijn aanpak is net als de onze pup dingen onderzoekt: neem het in de bek en ga schudden tot er iets gebeurt. Ik laat wel weer van me horen als er iets uit komt...
That makes me angry, and when Dr. Evil gets angry Mr. bigglesworth gets upset. And when Mr. Bigglesworth gets upset, people DIE!

richard

Berichtdoor richard » ma 24 aug 2020, 15:58

Hans Nootdorp schreef:En nog een leuk artikel over de BMR-techniek:
https://www.parts-express.com/pdf/AnIntroductiontoBMR.pdf
Ik weet niet of de bewering in artikel klopt dat de resonanties in het platte vlak elkaar op de luisteras uitdoven.
De resonantiegolf verplaatst zich door het membraan met een bepaalde snelheid, ze treden niet gelijktijdig op. Bovendien maken Manger MSW en de Walsh Biegewellenwandler zelfs gebruik van dit fenomeen om de muziek te reproduceren.

De buiggolven in een conisch membraan verplaatsen zich ook met een bepaalde snelheid; het is de kunst om de snelheid door het materiaal af te stemmen op de geluidssnelheid zodat deze netto gelijktijdig bij de luisteraar aankomt. Een van de redenen waarom stijve membranen meestal vlakker zijn dan slappere (de verplaatsingssnelheid is groter).
Genoeg is beter.

richard

Berichtdoor richard » ma 24 aug 2020, 16:00

timpert schreef:Vanwege de hoge Qt zie ik drie geschikte toepassingen: ....
Een behuizing met een 'variovent' is ook een optie.

Deze Visaton B200 heeft ze ook:

[ Bekijk op youtube ]
Genoeg is beter.

timpert

Berichtdoor timpert » ma 24 aug 2020, 20:56

Inderdaad, aperiodiek is ook een optie. Met een Qts van 0,75 heb je met een B200 ongeveer dezelfde keuzes. Eens kijken hoe ik dat ga modelleren...

Nog een mogelijkheid is natuurlijk het ding in een gesloten behuizing knutselen, en met een seriecondensator een derde-orde respons maken. Dat is makkelijk te doen, en ook makkelijk te modelleren. Voor een eerste test geen gek idee...

John P

Berichtdoor John P » ma 24 aug 2020, 21:25

Voor de B200 bestaat ook een dubbelkamerreflex ontwerp, nog een mogelijkheid.
Waar een weg is is ook een omweg.

One World Concepts
Ook commercieel actief

Berichtdoor One World Concepts » di 25 aug 2020, 0:50

Ik zou zeggen, installeer Hornresp en simuleer er op los ;)

Maar een meer serieuze noot, het gaat om 1 speaker per kast en hoe groot mag dat dan ongeveer zijn?
Met (heel simpele) actieve correctie kun je natuurlijk helemaal los.
Zo'n hoge Qt kun je nog het beste voor een gesloten kast gaan, open baffle ook leuk, maar 6inch is dan wel een beetje klein.
Met een BR of TL zul je toch een bult krijgen ergens bij 60-80Hz.
Overigens kun je daar wel weer rekening mee houden met het filter/bafflestep correctie
Een grote kast wordt het soweiso

timpert

Berichtdoor timpert » di 25 aug 2020, 9:21

hoe groot mag dat dan ongeveer zijn?

Ik heb daar geen harde eis voor, maar het moet natuurlijk wel enigszins in verhouding staan tot de driver. Zeg sub 40 liter. Het is een probeersel, ik heb deze drivers vooral uit nieuwsgierigheid gekocht. Het hoeven in eerste instantie ook geen mooi uitziende speakers te worden, tenzij de klank zodanig blijkt te zijn dat ik ze graag in de woonkamer wil hebben. Ik zal er vanavond eens wat plaatjes van schieten.

Momenteel ben ik aan het spelen met Hornresp en met de Leonard Audio tool, omdat je daar vrij snel resultaat mee boekt. Uiteindelijk wil ik Akabak onder de knie krijgen. Maar die laatste is niet bepaald triviaal, de "workflow" heb ik nog niet doorgrond.

Met een BR of TL zul je toch een bult krijgen ergens bij 60-80Hz.

Zo'n bult hoeft helemaal niet zo erg te zijn, sterker nog, soms klinkt dat wel fijn, zeker als je 's avonds laat op laag volume muziek draait. Dat is voor mij geen reden om een TL of BR af te serveren.

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » di 25 aug 2020, 23:20

Met een passieve hoogdoorlaat kun je de Q ook nog aanpassen. Met een Qts van 0,8 zou wat mij betreft alleen actief of open baffle een denkrichting zijn, maar in de praktijk zal ik iets met zo'n hoge Q alleen kopen voor in de auto dunkt me.

Shadow

Berichtdoor Shadow » wo 26 aug 2020, 7:38

Of waar ze voor ontworpen zijn: in het plafond

jvenema

Berichtdoor jvenema » wo 26 aug 2020, 9:49

Shadow schreef:Of waar ze voor ontworpen zijn: in het plafond

Dat gaat me boven het hoofd! :sure:

One World Concepts
Ook commercieel actief

Berichtdoor One World Concepts » wo 26 aug 2020, 13:35

Om nog maar even nog meer te brainstormen, een ander idee is om een bucking magneet op de achterkant te lijmen.
Dat moet je wel een Qts kunnen krijgen van iets minder dan 0,7
Normaal is dat ongeveer 15-20% minder.
Laatst gewijzigd door One World Concepts op wo 26 aug 2020, 22:27, 1 keer totaal gewijzigd.

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » wo 26 aug 2020, 22:19

Dat is nou een briljante opmerking! TG doet dat ook, en vele breedband liefhebbers ook (en Audionote)

timpert

Berichtdoor timpert » do 27 aug 2020, 15:13

Een "gewone" speaker met zo'n hoge Q had ik inderdaad niet gekocht, maar dit lijkt de grootste BMR te zijn die er is, en ik ben heel benieuwd naar hoe het ding zich gedraagt. Het afstraalgedrag zal behoorlijk anders zijn dan dat van een "gewone" breedbander, als de power response echt is wat in de datasheet staat, moet het ding tot vrij hoge frequentie 2Pi afstralen. Dat maakt de vorm van de behuizing kritischer dan bij een sterker bundelende luidspreker. Waarschijnlijk is dat belangrijker dan de LF afstemming om deze BMR tot zijn recht te laten komen. Een bolvormige behuizing zal goed werken lijkt me.

Helaas heeft een bol van twee grote Blanda schalen maar een inhoud van net iets onder 9 liter, terwijl deze BMR toch zo'n 20 liter verlangt. Mijn ideeënbron staat een beetje droog in deze hoek.

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » do 27 aug 2020, 21:33

GHP, een seriecondensator ervoor en 9 liter is genoeg (meestal is hierdoor maar 1/3e van het volume nodig). Bij een 8 ohm unit zou ik mikken op 330uF en dan om te proberen zet je er 220 uF bij, of 2x dat, kun je 220, 330 en 550uF proberen met 2 condensatoren van een paar euro per stuk (per kant)

Terug naar “Luidspreker Drivers”