Electrostaatelement reinigen

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

edje

Electrostaatelement reinigen

Berichtdoor edje » wo 19 aug 2020, 15:37

Beste forumledenn
Ben eigenaar van een stel Sony Sa-s1 mfb luidsprekers die het nog steed "goed," doen .Alleen zijn beide electrostaatelemenrjes voorzien van ...een berg stof .Vergaard met de jaren .
Er is een filmpje tezien op you tube waar dat ze zo een element voorzichtig demonteerd en reinigd met een sopje .Nu is mijn vraag of dit zo maar te doen is ?
Is de folie niet voorzien van een geleidende laag en dat de kans erin zit dat je dat dus met reinigen gaat teniet doen ?
Of ben ik mis ?
edje
mvg
ed

edje

Re: Electrostaatelement reinigen

Berichtdoor edje » wo 19 aug 2020, 15:49

mvg

ed

richard

Berichtdoor richard » wo 19 aug 2020, 20:15

Audioidiots? Voorspelt niet veel goeds.

Als ik zijn gestuntel met demonteren zie dan zou bij mij allang iets onherstelbaar beschadigd zijn.
Weet je waar de coating uit bestaat? grafiet werd wel gebruikt of cellulose. Soms een opgedampd metaallaagje, maar ook vaak gedoteerd mylar.

kun je niet voorzichtig met een spuitbus perslucht? Wel buiten doen dan of met een stofzuiger in de aanslag.

En oppassen met schroevendraaiers en bitjes in de buurt van je luidsprekers. Voor je het weet is je volgende topic "hoe repareer ik een gat in mijn conus?".
Genoeg is beter.

edje

Berichtdoor edje » do 20 aug 2020, 7:47

Ja die naam "audioidiots",deed bij mij een belleke rinkelen Vond dat al verdacht .Maar wie weet zijn er forumleden die het geprobeerd hebben he
mvg

ed

WrineX

Berichtdoor WrineX » zo 23 aug 2020, 20:13

een sopje is helaas een van de domste ideeën :) een sopje geleid namelijk wanneer er 5Kv op staat :) je kunt er zelf een esl mee maken als coating :) die overigens exterem vocht afhankelijk is en op de duur in zijn geheel niet meer werkt (anti static spray die niet permanent is heeft ook de zelfde regenboog als je het in het licht heeft zoals afwas middel :) )

het is handig om te weten wat de coating is van de speaker voordat je kunt bepalen wat handig is om het schoon te maken.

edje

Berichtdoor edje » ma 24 aug 2020, 17:52

Heb de elementen eens goed ontdaan van stof en een vochtig doekje gebruikt om al het oppervlakte vuil te verweideren .Na geheel te zijn verweiderd van de kast en aansluitingen Verder goed laten drogen .
Een dag later terug erin gemonteerd en ..ze doen het nog steeds prima .Aangestuurd met een ipod kreeg ik de indruk dat er niet veel hoog uit kwam maar dat bleek dus gewoon aan de manier van weergeven te liggen van de ipod .Met een degelijke pre amp aangestuurd doen ze het prima .Echt aanraders die soby sa-s1 mfb speakers
mvg

ed

Terug naar “Luidspreker Drivers”