Langa fieldcoils

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

rdv300b833

Langa fieldcoils

Berichtdoor rdv300b833 » di 07 jul 2020, 7:18

Goedemorgen zelfbouwaudio-forum,

dit kon ik niet laten liggen: een paartje Von Langa fieldcoil compressie-drivers. Deze versie (A4000) is de opvolger van de A810 die Von Langa in meerdere van zijn grotere speakers toepast.
DSCN2039.JPG
DSCN2044.JPG
DSCN2049.JPG

Waarom gekocht: mijn huidige fieldcoils woofers (Fertin 38EX) zijn top en ik zocht er een paartje fieldcoils bij voor "er boven".
Daar wil ik dan een Karlson-pijpje op zetten. Met die Karlson's heb ik al leuke resultaten geboekt.
DSCN1800.JPG
DSCN1804.JPG

Een 1" pijpje werkt al vanaf 1,2 kHz. Eens zien hoe laag we kunnen met deze drivers......
Een audio-collega is met 2" Karlson pijpje zakt al onder de 800 Hz.

Lijkt me een mooie combi: Fertin 38EX in het laag (open baffle) + Langa A4000 (voor mid/hoog (Karlson).
En dat dan actief aangestuurd.
Prima project voor de komende maanden !
A4000 specs.01.jpg

Met muzikale groet.
Reinout
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

hardbats

Re: Langa fieldcoils

Berichtdoor hardbats » di 07 jul 2020, 7:51

Dat zijn weer knappe drivers Reinout :shock:
Klopt het dat het Karlson pijpje op de foto niet degene is die je bij had op de luisterdag in Breda?
Deze lijkt geprint :-#

rdv300b833

Berichtdoor rdv300b833 » di 07 jul 2020, 11:15

Goedemorgen Hardbats,

goed opgemerkt !
In Breda had ik de originele "The Tube" mee. Da's van gietaluminium en de aanstichter voor onze zoektocht.
Vervolgens zijn we gaan 3D-printen (zie boven) om vooral te snappen hoe het werkt.
Maar die 3D-printjes hebben nog zeker de neiging tot resoneren.
Dus daarna zijn we weer aan de noeste handarbeid gegaan en zijn nu op een combi van alu-buiten en plastic-binnen gekomen.
In de tussentijd hebben we ze zelfs CNC laten frezen om ook daarmee te constateren wat de voor- en nadelen zijn.

We hebben alle pijpjes laten doormeten bij onze Duitse audio-collega (https://www.gecom-technologies.com/blog/?p=1526 ) en zijn zo lekker met de hobby bezig.
Het originele pijpje gaat gewoon niet dieper dan 1,2 kHz; dus zijn we nu aan het opschalen naar een grotere maat.

Doelstelling voor mij is een tof fieldcoil luidsprekersysteem met een XO rond de 800 Hz.
Iemand anders in ons audiogroepje zoeken juist naar een toffe waveguide voor een specifieke frequentieband.
Weer iemand anders zoekt een bruikbare waveguide omdat hij maar niet kan wennen aan een hoorn.
Zo heeft ieder zijn eigen toepassing.

Met muzikale groet,
Reinout

(gevoegd wat foto's van onze vlijt)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

hardbats

Berichtdoor hardbats » di 07 jul 2020, 11:28

Dat is al flink opgeschaald, worden flinke pijpen zo :lol:
Zou je het 3D model willen delen? Ik zou er ook wel is mee willen experimenteren, eventueel laten printen op de industriële printers die we op het werk hebben.

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » di 07 jul 2020, 11:37

Ga je een orgel bouwen? :lol:
Fusion Filterdesign

rdv300b833

Berichtdoor rdv300b833 » di 07 jul 2020, 12:03

gewoon een verzameling 1" en 2" pijpjes in diverse toestanden.
Zeker niet allemaal nodig maar de ene uit ons audiogroepje heeft X nodig en de andere Y.

Het 3D-model hebben we via www.diyaudio.com binnengehaald (https://www.diyaudio.com/forums/multi-w ... ivers.html ). 1e post; zip.
Lijkt me super-interessant om ook een versie uit zo'n industriële printer door te lichten en zien wat voor- en nadelen er van zijn.

Met muzikale groet,
Reinout

satefan

Berichtdoor satefan » di 07 jul 2020, 13:55

rdv300b833 schreef:gewoon een verzameling 1" en 2" pijpjes in diverse toestanden.
Zeker niet allemaal nodig maar de ene uit ons audiogroepje heeft X nodig en de andere Y.

Het 3D-model hebben we via http://www.diyaudio.com binnengehaald (https://www.diyaudio.com/forums/multi-w ... ivers.html ). 1e post; zip.
Lijkt me super-interessant om ook een versie uit zo'n industriële printer door te lichten en zien wat voor- en nadelen er van zijn.

Met muzikale groet,
Reinout

Ik heb vorige week in Italie (weerg.com) mijn luidsprekerkasten en behuizing voor de Hypex laten vervaardigen met behulp van MjF printtechniek.Ziet er prachtig uit, maar het (Nylon) materiaal is (gewoon) net zo licht als PLA, PETG of iets anders. Ik denk dat je dezelfde resonanties zal zien. Mn luidsprekers zijn bekleed met loodbitumen etc, dus dan is het goed te doen, maar dat is met deze pijpjes lastiger natuurlijk.

groet,

Satefan
Normaal is niets anders dan het gemiddelde van alle afwijkingen.

Walt

Berichtdoor Walt » di 07 jul 2020, 15:12

Prachtig Reinout!

Echter zeer indrukwekkend deze ontwikkelingen.

Groetjes Walter

hardbats

Berichtdoor hardbats » di 07 jul 2020, 15:43

satefan schreef:
rdv300b833 schreef:gewoon een verzameling 1" en 2" pijpjes in diverse toestanden.

Het 3D-model hebben we via http://www.diyaudio.com binnengehaald (https://www.diyaudio.com/forums/multi-w ... ivers.html ). 1e post; zip.

Met muzikale groet,
Reinout

Ik heb vorige week in Italie (weerg.com) mijn luidsprekerkasten en behuizing voor de Hypex laten vervaardigen met behulp van MjF printtechniek.Ziet er prachtig uit, maar het (Nylon) materiaal is (gewoon) net zo licht als PLA, PETG of iets anders. Ik denk dat je dezelfde resonanties zal zien. Mn luidsprekers zijn bekleed met loodbitumen etc, dus dan is het goed te doen, maar dat is met deze pijpjes lastiger natuurlijk.

groet,

Satefan

Er zullen toch wel meer parameters invloed hebben op de resonanties dan alleen het gewicht. Zoals bijv stijfheid, dichtheid, eigenfrequentie etc.

satefan

Berichtdoor satefan » di 07 jul 2020, 17:58

hardbats schreef:
satefan schreef:

Met muzikale groet,
Reinout

groet,

Satefan

Er zullen toch wel meer parameters invloed hebben op de resonanties dan alleen het gewicht. Zoals bijv stijfheid, dichtheid, eigenfrequentie etc.

Zeker. Maar het basismateriaal is niet heel veel anders, dus het zal niet bijster veel gaan verschillen denk ik?
Normaal is niets anders dan het gemiddelde van alle afwijkingen.

hardbats

Berichtdoor hardbats » di 07 jul 2020, 18:00

Volgens mij zitten de schillen bij audio juist vaak in die kleine dingen. Kijk hoe precies sommige driver fabrikanten de plant kiezen wat ze het materiaal voor de conus van maken.
Vraag is alleen met wat voor driver ga je het testen.

Terug naar “Luidspreker Drivers”