Vraag over vervanging woofer in een TL systeem.

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Wim S

Vraag over vervanging woofer in een TL systeem.

Berichtdoor Wim S » do 21 nov 2019, 8:52

Geachte Forumers,

Ik heb een vraag betreffende het vervangen van een woofer in een Synthese 2 TL luidspreker, het zgn telefoon hoorn model uit de 80-er jaren.
In het laag zit standaard de Seas CA21REX H333 en wil deze e.v.t. vervangen door de modernere Seas CA22RNY - H1471 08.
Meettechnisch lijkt de moderne H1471-08 erg op de H333.

Specs H333, http://www.seas.no/images/stories/vinta ... a21rex.pdf
Specs H1471-08, http://www.seas.no/images/stories/prest ... asheet.pdf

Vraag: Kan ik de H1471-08 er zo inzetten zonder grote problemen?

M.v.g. W. Schipper

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Re: Vraag over vervanging woofer in een TL systeem.

Berichtdoor Henkjan » do 21 nov 2019, 12:42

Hallo Wim, welkom hier.

in de TL kast zal de C22 het denk ik wel vergelijkbaar doen, ik zie alleen een verschil in rendement waardoor ze niet even hard gaan spelen, dus een 1-op-1 vervanging kan t niet worden, er zullen aanpassingen in het filter nodig zijn denk ik.

maar wat is eigenlijk de reden dat je de woofers wil vervangen? zijn de rolranden soms gaar? daar zijn vervangers voor te krijgen, dat is een klus die prima te doen. Doe eens een foto van de speakers.

PS: is Synthese nog actief? ik heb de eigenaar/ontwerper eens ontmoet, een zeer sympathieke man die je vraag mogelijk ook wel kan beantwoorden.
An error does not become truth by reason of multiplied propagation, nor does the truth become error because nobody will see it" ― Mahatma Gandhi

Wim S

Berichtdoor Wim S » do 21 nov 2019, 20:24

Henk Jan, bedankt voor je reactie, en over het rendement. In de Synthese 2 werkt de woofer maar tot 250 hz en daar is het rendement redelijk gelijk in beide modellen.
De huidige H333.zijn nog wel goed maar denk erover een reserve paar aan te schaffen, dit heb ik ook gedaan met de tweeters (seas H107) en midranges (seas h143). Is immers oude speaker.
Geloof niet dat floating nog erg actief is. Dhr Schellekens zal inmiddels ook de pensioen gerechtigde leeftijd hebben.

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » do 21 nov 2019, 20:26

ja, reserve is een goed idee. het zou doodzonde zijn zulke unieke speakers te moeten afschrijven wegens een defect onderdeel.

een goede vriend heeft ook een paar Syntheses. daar waren de rolranden helemaal vergaan. dat heeft hij zelf gerepareerd.
An error does not become truth by reason of multiplied propagation, nor does the truth become error because nobody will see it" ― Mahatma Gandhi

Terug naar “Luidspreker Drivers”